/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Plus/minus på Honda CB400N?
Fra : John


Dato : 27-02-05 20:39

Hej!

Jeg har købt en Honda CB400N fra 1982. Kørte på den hjem, men der var for
lidt strøm til at starte næste dag. Så jeg tog batteriet af og har nu ladet
det op.

Jeg kan ikke huske, hvordan batteriet sad. Men det ser ud til, at det kun
kan have siddet med plus til stel - kablerne kan i hvert fald ikke nå, hvis
jeg vil have minus til stel. Men ifølge bogen har maskinen minus til stel??

Kan det virkeligt være rigtigt, at den har kunnet køre med plus til stel? Og
tør jeg nu sætte det på sådan igen? Hvad kan der ske, hvis jeg bare prøver?

Håber I kan give et råd - jeg vil jo gerne ud at køre...

Venlig hilsen

Henning (som låner John's mail til NG)




 
 
Lars T. Thomsen (27-02-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 27-02-05 21:15

> Jeg har købt en Honda CB400N fra 1982. Kørte på den hjem, men der var for
> lidt strøm til at starte næste dag. Så jeg tog batteriet af og har nu
ladet
> det op.
>
> Jeg kan ikke huske, hvordan batteriet sad. Men det ser ud til, at det kun
> kan have siddet med plus til stel - kablerne kan i hvert fald ikke nå,
hvis
> jeg vil have minus til stel. Men ifølge bogen har maskinen minus til
stel??
>
> Kan det virkeligt være rigtigt, at den har kunnet køre med plus til stel?
Og
> tør jeg nu sætte det på sådan igen? Hvad kan der ske, hvis jeg bare
prøver?

Jeg synes, at det lyder _rigtig_ skummelt!
Jeg ville *IKKE* forsøge (ej heller, at tænke på det!), at vende batteriet
forkert, dét kan sandsynligvis skade elektronikken f.eks. CDi-boxen... Minus
til stel, overholder man! Der er en bestemt grund til, at ledningerne ikke
kan nå fysisk: Netop for, at undgå en katastrofal ombytning.

Så kunne det så tænkes, at batteriet ikke er kompatibel med din MC? - Man
har set, at der byttet om på placeringen af hhv. minus og plus hos
forskellige akkumulator-modeller.
Jeg tror derfor, at du har fået et forkert batteri på din MC og grunden til,
at dét har virket (en smule) er, at akkumulatoren er blevet polvendt i en
ladeprocess (og svækket/ødelagt af denne behandling?).
For hvis batteriet har været i nogenlunde stand, så burde du også kunne
starte den dagen efter en rimelig køretur.

> Håber I kan give et råd - jeg vil jo gerne ud at køre...

Håber, at det hjalp! - Altsammen er gidsninger, men nu har du da lidt, at
tænke over!

.... og ang. køre: Dét er du vist ikke ene om!

Hilsen
Lars



Steen Jørgensen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Jørgensen


Dato : 28-02-05 01:45

Du skal ALTID vende polerne korrekt........
Ikke noget med at prøve sig frem.....

Minus til stel er standart på alle mc'er efter 1930.....
Hvis det er umuligt at tilslutte batteriet på mere end een måde igen så er
det formendlig den korrekte! Men du kan sikrer dig ved at følge kablet som
går fra plus på batteriet, det skal nemlig b.la. gå ned til starter relæet.


Hvis du bare er det mindste i tvivl om hvad der er korrekt - gå ned til en
forhandler med den.

/Steen


John skrev:

> Hej!
>
> Jeg har købt en Honda CB400N fra 1982. Kørte på den hjem, men der var for
> lidt strøm til at starte næste dag. Så jeg tog batteriet af og har nu
> ladet det op.
>
> Jeg kan ikke huske, hvordan batteriet sad. Men det ser ud til, at det kun
> kan have siddet med plus til stel - kablerne kan i hvert fald ikke nå,
> hvis jeg vil have minus til stel. Men ifølge bogen har maskinen minus til
> stel??
>
> Kan det virkeligt være rigtigt, at den har kunnet køre med plus til stel?
> Og tør jeg nu sætte det på sådan igen? Hvad kan der ske, hvis jeg bare
> prøver?
>
> Håber I kan give et råd - jeg vil jo gerne ud at køre...
>
> Venlig hilsen
>
> Henning (som låner John's mail til NG)


Futte & Co. (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 28-02-05 15:47

Steen Jørgensen wrote:
> Du skal ALTID vende polerne korrekt........
> Ikke noget med at prøve sig frem.....
>
> Minus til stel er standart på alle mc'er efter 1930.....


Hov hov.. hov hov, liiiggee et øjeblik.
Jeg har een med plus til stel og 2 med minus til stel.
Jeg har een med 6 volt og 2 med 12 volt.
Nu kommer spørgsmålene så, hvilken er +stel og hvilken er 6 volt ?



--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er, nysynet

Bjørn S (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 28-02-05 19:49

Futte & Co. wrote:

> Hov hov.. hov hov, liiiggee et øjeblik.
> Jeg har een med plus til stel og 2 med minus til stel.
> Jeg har een med 6 volt og 2 med 12 volt.
> Nu kommer spørgsmålene så, hvilken er +stel og hvilken er 6 volt ?

Jeg vil skyde på at Victoriaen har 6 volt, ligeledes vil jeg to det er
BSA'en og Victoriaen som har + til stel, som det nu sømmer sig for ældre
englendere.

--
/Bjørn som en gang har reparert en engelsk Capri efter at Falk havde
givet starthjælp :-/

Futte & Co. (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 28-02-05 20:58

Bjørn S wrote:
> Futte & Co. wrote:
>
>> Hov hov.. hov hov, liiiggee et øjeblik.
>> Jeg har een med plus til stel og 2 med minus til stel.
>> Jeg har een med 6 volt og 2 med 12 volt.
>> Nu kommer spørgsmålene så, hvilken er +stel og hvilken er 6 volt ?
>
>
> Jeg vil skyde på at Victoriaen har 6 volt, ligeledes vil jeg to det er
> BSA'en og Victoriaen som har + til stel, som det nu sømmer sig for ældre
> englendere.
>

Hej Bjørn.

en rigtig og en forkert, delvis
Victoria'en er tysker og ganske rigtig 6 volt
BSAen har + til stel som du så rigtig skriver, men Victoria'en har - til
stel.
Præmien er derfor et lille drys sne og bliver leveret i løbet af det
næste døgn


--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er, nysynet

Bjørn S (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 01-03-05 14:14

Futte & Co. wrote:

> en rigtig og en forkert, delvis

Ups, ja, jeg læste lidt for hurtigt som 2 + til stel :*-)
> Victoria'en er tysker

Det lyder da som noget engelsk fra Victoriatiden i mine øre

> Præmien er derfor et lille drys sne og bliver leveret i løbet af det
> næste døgn

Tak tak, det er rigelig nu, og har forfulgt mig hele dagen

--
/Bjørn




Futte & Co. (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 01-03-05 14:58

Bjørn S wrote:
> Futte & Co. wrote:
>
>> en rigtig og en forkert, delvis
>
>
> Ups, ja, jeg læste lidt for hurtigt som 2 + til stel :*-)
>
>> Victoria'en er tysker
>
>
> Det lyder da som noget engelsk fra Victoriatiden i mine øre

Ja, fornem det er den sku, den lille capri grønne frk. Victoria. Men
engelsk, næe ikke rigtig. Der findes en Triumph på tysk og engelsk, en
lille 2 takter. Gad vide om de er forskellige i plus/minus forbindelserne.

>> Præmien er derfor et lille drys sne og bliver leveret i løbet af det
>> næste døgn
>
>
> Tak tak, det er rigelig nu, og har forfulgt mig hele dagen
>

Jamen jeg kan ikke finde stopknappen for al den sne

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er, nysynet

Armand (27-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-02-05 23:32

John wrote:
> Hej!
>
> Jeg har købt en Honda CB400N fra 1982. Kørte på den hjem, men der var for
> lidt strøm til at starte næste dag. Så jeg tog batteriet af og har nu ladet
> det op.
>
> Jeg kan ikke huske, hvordan batteriet sad. Men det ser ud til, at det kun
> kan have siddet med plus til stel - kablerne kan i hvert fald ikke nå, hvis
> jeg vil have minus til stel. Men ifølge bogen har maskinen minus til stel??
>
> Kan det virkeligt være rigtigt, at den har kunnet køre med plus til stel? Og
> tør jeg nu sætte det på sådan igen? Hvad kan der ske, hvis jeg bare prøver?
>
> Håber I kan give et råd - jeg vil jo gerne ud at køre...
>

Til 400N skal batteriet hedde YB12A-A og når du holder det foran dig med
polerne nærmest skal den venstre være +polen!

Du må IKKE forbinde á plus til stel, uanset hvordan det ser ud til at
ledningerne passer!
Forresten: Hvordan ser du hvilken ledning der går til stel?

--
Armand.

John (01-03-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 01-03-05 17:58


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:QSrUd.102160$Vf.3947294@news000.worldonline.dk...

> Til 400N skal batteriet hedde YB12A-A og når du holder det foran dig med
> polerne nærmest skal den venstre være +polen!
>
> Du må IKKE forbinde á plus til stel, uanset hvordan det ser ud til at
> ledningerne passer!
> Forresten: Hvordan ser du hvilken ledning der går til stel?
>
Hej alle!

Tak for gode råd og kommentarer.Nu køber jeg et nyt batteri der passer
(YB12A-A) og vender det rigtigt.

Angående hvordan jeg kan se minus til stel: Den ene ledning går fra
batterikassen og er boltet direkte på stel og ind i motorblokken.

Venlig hilsen

Henning



Armand (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-05 21:52

John wrote:
>
>
> Tak for gode råd og kommentarer.Nu køber jeg et nyt batteri der passer
> (YB12A-A) og vender det rigtigt.
>
www.louis.de er din ven!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste