/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forslag søges! (modifikation af luftfilter~
Fra : S.G


Dato : 26-02-05 10:17

http://www.tl1k.com/Mods/Airbox.htm

Jeg skal igang med dette her MOD.
Jeg regnede egentlig med at bruge glasfiber, men har hørt et par sige jeg
ikke får det til at binde på det plastic. :(
Kulfiber er en anden mulighed, men hvor køber man det henne og det der
hærder det?

Er der andet jeg kan lave det i?


Er der nogen der ved, om der er en der kan lave sådan noget her for en
(selvfølgelig mod betaling)? sidder selv i eksamensræs det næste gode stykke
tid nemlig.

Mvh



 
 
Hekto (26-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-02-05 11:33

S.G wrote:

> http://www.tl1k.com/Mods/Airbox.htm
>
> Jeg skal igang med dette her MOD.
> Jeg regnede egentlig med at bruge glasfiber, men har hørt et par sige
> jeg ikke får det til at binde på det plastic. :(
> Kulfiber er en anden mulighed, men hvor køber man det henne og det der
> hærder det?
>
> Er der andet jeg kan lave det i?
>
>
> Er der nogen der ved, om der er en der kan lave sådan noget her for en
> (selvfølgelig mod betaling)? sidder selv i eksamensræs det næste gode
> stykke tid nemlig.
>

1) Gør det på en enden luftfilterkasse, end den originale. Hvem vil købe
dit hjemmesløjd bagefter?
2) Du kunne jo bruge tynd aluplade, eller som du er inde på, glasfiber.
Det er ikke fiberen med epoxy'en der skal binde til plastikkassen.
3) Generelt har luftfilterkasser den udformning de skal have, eller som
fabrikken fandt som det bedste kompromis.
Du kan sagtens lave det om, og sagtens lave noget l...!
At indgangshullet er mindre end indsugningen betyder ikke nødvenigvis
noget. Indsugningen suger ikke hele tiden og den store kasse udjævner
luftens pulseren. Jeg kender ikke boxen; men der kan komme utrolige
mængder luft igennem et hul formet som en venturi. En venturi er lidt
indviklet at forklare, men der kan opnås temmelig store
lufthastigheder, hvis den forsynes fra en rolig luftmasse (stor box).
4) Hvad betyder et sandkorn i Sahara? Et par HK mere gør ikke megen
gavn. Opsætning og affjedring betyder mere ... end lige på
motorvej!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

S.G (26-02-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-02-05 16:14


> 1) Gør det på en enden luftfilterkasse, end den originale. Hvem vil købe
> dit hjemmesløjd bagefter?

har allerede en xtra :)


> 2) Du kunne jo bruge tynd aluplade, eller som du er inde på, glasfiber.
> Det er ikke fiberen med epoxy'en der skal binde til plastikkassen.

tja :)



S.G (26-02-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-02-05 16:17

> 3) Generelt har luftfilterkasser den udformning de skal have, eller som
> fabrikken fandt som det bedste kompromis.
> Du kan sagtens lave det om, og sagtens lave noget l...!

tl´eren er "droslet" alt for mange steder pga støjkrav!

> At indgangshullet er mindre end indsugningen betyder ikke nødvenigvis
> noget. Indsugningen suger ikke hele tiden og den store kasse udjævner
> luftens pulseren. Jeg kender ikke boxen; men der kan komme utrolige
> mængder luft igennem et hul formet som en venturi. En venturi er lidt
> indviklet at forklare, men der kan opnås temmelig store
> lufthastigheder, hvis den forsynes fra en rolig luftmasse (stor box).

har set et par kurver med en modificeret box. Det er meget forskel på kurven
og rigtig meget at hente. Dvs det er billige Hk
Dem der allerede har det siger at motorgang er mere sund, dem går ikke ud,
den går 20% længere på literen, den lyder dybere

Jeg synes det ville være dumt IKKE at lave.

> 4) Hvad betyder et sandkorn i Sahara? Et par HK mere gør ikke megen
> gavn. Opsætning og affjedring betyder mere ... end lige på
> motorvej!

Ja, men hvorfor så smide andre potter på osv osv. Det her er et mod der
giver mange HK ti prisen, ligesom cyklen bliver mere økonomisk a køre på :)




"J.C.Kløve" (26-02-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 26-02-05 16:53

S.G wrote:

> Ja, men hvorfor så smide andre potter på osv osv. Det her er et mod der
> giver mange HK ti prisen, ligesom cyklen bliver mere økonomisk a køre på :)

nu du alligevel spørger...

Lyd og evt. udseende

Mange af de kurver jeg har set på eftermontage af potter giver i bedste
fald + 4 - 5 hk. (men lige så ofte minus det samme med en længere
bortforklaring hæftet sammen med den gennemførte mod.)
5 hk på en maskine med lad os sige 100 hk på baghjulet altså 5%
forøgelse - i et omdrejningsområde der er rimeligt højt og smalt - - så
er det "bedre tuning" at tabe sig 10 kg, :D Det har betydning i hele
omdrejningsområdet og under alle forhold.

Med hensyn til luftfilterkassen er jeg blank.

_Men_
Giver den reelt 20% bedre brænstoføkonomi (må vel være 3-4 l/km) så
hører jeg da gerne om det i en senere tråd når du er færdig med
luftfilterkassen, og gerne med din egen (eller andres) teori om hvorfor
det udfald forekommer - Så kan det måske også opnås på en SV1000 der
grundlæggende har samme motor.


--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Hekto (26-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-02-05 17:21

S.G wrote:

> Ja, men hvorfor så smide andre potter på osv osv. Det her er et mod
> der giver mange HK ti prisen, ligesom cyklen bliver mere økonomisk a
> køre på :)

Jeg havde nu noget i retning af bedre affjedring i tankerne!
Andre dæk, anden gearing, knast/tændingstiming er også en mulighed.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

S.G (26-02-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-02-05 17:34


> Jeg havde nu noget i retning af bedre affjedring i tankerne!
> Andre dæk, anden gearing, knast/tændingstiming er også en mulighed.

Affjedring render op over 8k for og bag.
Knaster... hvorfor? er osse dyrt.
Timing kan en powercommander lave, koster 3k
At modde en luftfilter kasse koster ikke meget, Bare save og lappe!
Den yder det maximale den kan nu med det udstødningssystem der er på den.
Det er ikke topeffekt jeg er ude efter, det har den nok af, og det er jo en
v2´er
Mod af kassen giver bund og mellemområde.
Huske fx da vi testede min gamle tl´er med at pille låget af
luftfilterkassen. Gav helt sindsygt op til 9000 rpm.!




Steen Gruby (26-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-02-05 18:38

On 26 Feb 2005 17:33:52 +0100, "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk>
wrote:

Hej.
>
>Mod af kassen giver bund og mellemområde.
>Huske fx da vi testede min gamle tl´er med at pille låget af
>luftfilterkassen. Gav helt sindsygt op til 9000 rpm.!
>
Jeg har oplevet nogle eksempler på luftfilterkasse "modifikationer",
og det er ikke dem alle der falder lige heldigt ud.
Visse MC kan end ikke med rimelighed dysses ind med mindre
luftfilterkassen er intakt, men det hører nok til sjældenhederne.
For nogle år siden byggede vi en luftfilterkasse til en MC på følgende
vis.
En kasse blev bygget på basis af den "originale" og ændringerne blev
moduleret i pap og gaffatape.
Efterfølgende støbte vi en luftfilterkasse i glasfiber.
Ressultatet blev faktisk godt og lever vist endnu ,-)
Og lige en kommentar: Glasfiber binder udemærket på plastik hvis
plastiken's overflade får en tur med meget groft sandpapir.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

S.G (26-02-2005)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 26-02-05 18:53

>Glasfiber binder udemærket på plastik hvis
> plastiken's overflade får en tur med meget groft sandpapir.

Skal bare have fundet et sted hvor de har en grov måtte, så jeg ikke skal
bruge flere lag (eller skal jeg det?)
VIl bruge tricket med sandpapir :)



Steen Gruby (26-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-02-05 19:01

On 26 Feb 2005 18:52:52 +0100, "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk>
wrote:

Hej
>
>Skal bare have fundet et sted hvor de har en grov måtte, så jeg ikke skal
>bruge flere lag (eller skal jeg det?)
>VIl bruge tricket med sandpapir :)
>
Jeg ville benytte en rimelig tynd måtte og så flere lag (to).
Det er nemmere at forme.
Prøv Hansen's skibshandel i Vordingborggade (KBH) .
De har både måtte og polyester til en rimelig pris.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste