BMW taler lidt med Aprilia.....
Fra : André T.

Dato : 26-02-05 03:36

http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=1922902&articleCategory=NEWS_OTHER-NEWS

Så skal jeg ud og have en "BMW Mille" om et par år... hehe ;)

Viste i at modellen BMW F650, blev bygget af Aprilia fra 1993 til 1999 ?
Nyt for mig anyway :)

¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©

Fra : flemsus

Dato : 26-02-05 15:11

André T. wrote:
snip>
> Viste i at modellen BMW F650, blev bygget af Aprilia fra 1993 til
> [...]

Ja der var da en stor artikel om det i et dansk MC. blad. Blev motoren ikke
bygget i Østrig?

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 26-02-05 15:24

flemsus wrote:

> Ja der var da en stor artikel om det i et dansk MC. blad. Blev motoren
> ikke bygget i Østrig?

Rotax motor, i et BMW-designet stel, bygget hos Aprilia.

Hmmmmmmmmmm ...... :o/
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : flemsus

Dato : 26-02-05 17:09

Hekto wrote:

> Rotax motor, i et BMW-designet stel, bygget hos Aprilia.
>
> Hmmmmmmmmmm ...... :o/

Ja nemli ja! Du kan tage et kik her:
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/97f650.html
Jeg er bare for skarp i dag.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 26-02-05 17:31

flemsus wrote:

> Ja nemli ja! Du kan tage et kik her:
> http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/97f650.html
> Jeg er bare for skarp i dag.

Ja, de lader da til at være glade for den, ogden lever jo endnu, selv om
den ikke bliver samlet hos Aprilia, for tiden.

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-05 21:53

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Rotax motor, i et BMW-designet stel, bygget hos Aprilia.

BMW havde ikke den fornødne erfaring i encylindrede maskiner, så de købte
Aprilia til at lave en motor(cykel) til dem, det er en meget almindelig
fremgangsmåde i bilindustrien, som også bliver mere og mere almindelig i mc
industrien.

Aprilia har så lange traditioner for at bruge Rotax-motorer, derfor købte de
Rotax til at levere den motor. Der er efterhånden mange Prillere der har
østrigske Rotax motorer, Rotax laver nemlig ret gode motorer, men laver ikke
motorcykler. Dog, Aprilia lavede et nyt topstykke til motoren, et
femventilet som BMW ikke fik, men det røg på Aprilia Pegaso, som jo også
bruger motoren.

Der er vist mange mærker der bruger Rotax motorer, Bombardier er et af dem,
men det er ikke så kendt i europa.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 26-02-05 22:36

Claus Rittig wrote:

> [...]
> Aprilia Pegaso, som jo også bruger motoren.
>
> Der er vist mange mærker der bruger Rotax motorer, Bombardier er et af

Var det ikke Bombardier der solgte Rotax til KTM, for et år eller to
siden?

Der var noget med at rullelejerne blev skiftet ud med glidelejer på
BMW's foranledning, for at mindske støjen. Det fremgår af den tidligere
omtalte artikel.
Egentlig en underlig situation at bede konkurrenten lave en MC-model.
Pegaso'en og Scarveren/650'eren ligger jo ganske tæt op ad hinanden.
Det kan selvfølgelig være at der ikke er reel konkurrence på BMW's
hjemmemarked.

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-05 17:08

> Var det ikke Bombardier der solgte Rotax til KTM, for et år eller to
> siden?

Min hukommelse er ret ringe...

> [...]
> Pegaso'en og Scarveren/650'eren ligger jo ganske tæt op ad hinanden.
> Det kan selvfølgelig være at der ikke er reel konkurrence på BMW's

Du ser helt forkert på det. De var ikke konkurrenter, de lavede en
strategisk alliance. Det er lidt ligesom når forskellige bilmærker bytter
"platforme" med hinanden, selvom det dybest set er samme grundkonstruktion,
betyder det meget for køberne om der står Ford eller Renault på siden.
Kawasaki og Suzuki finder også fint ud af det, det er nok kun st spørgsmål
om tid før vi ser fx. en Honda med BMW motor. Vi HAr jo set Aprilia med
Suzuki motor, og andre sjove alliancer.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 27-02-05 17:54

Claus Rittig wrote:

> [...]
> det er nok kun st spørgsmål om tid før vi ser fx. en Honda med BMW
> motor. Vi HAr jo set Aprilia med Suzuki motor, og andre sjove

Ja, man kan se på det fra flere sider.
En strategisk alliance kan også betyde enten billigere produkter ...
eller at de tjener mere!
Under alle omstændighedeer går lidt af det sjove af det, selv om flere
mærker overlever på langt sigt.

Fra : Jesper

Dato : 27-02-05 13:15

Hekto wrote:

> Rotax motor, i et BMW-designet stel, bygget hos Aprilia.

Ja også blev det endda en af BMW's største succeser

Jesper
www.buff-mc.dk

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 14:40

Jesper wrote:
> [...]

- - - - Og med kædetræk!

> Ja også blev det endda en af BMW's største succeser

Hvad tror du der har givet dem inspiration til at ryge på udviklingen af
en tværliggende firecylindet rækkemotor?

--
Armand.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-05-05 16:01