Claus Rittig wrote:
> BMW havde ikke den fornødne erfaring i encylindrede maskiner, så de
> købte Aprilia til at lave en motor(cykel) til dem, det er en meget
> almindelig fremgangsmåde i bilindustrien, som også bliver mere og mere
> almindelig i mc industrien.
>
> Aprilia har så lange traditioner for at bruge Rotax-motorer, derfor
> købte de Rotax til at levere den motor. Der er efterhånden mange
> Prillere der har østrigske Rotax motorer, Rotax laver nemlig ret gode
> motorer, men laver ikke motorcykler. Dog, Aprilia lavede et nyt
> topstykke til motoren, et femventilet som BMW ikke fik, men det røg på
> Aprilia Pegaso, som jo også bruger motoren.
>
> Der er vist mange mærker der bruger Rotax motorer, Bombardier er et af
> dem, men det er ikke så kendt i europa.
Var det ikke Bombardier der solgte Rotax til KTM, for et år eller to
siden?
Der var noget med at rullelejerne blev skiftet ud med glidelejer på
BMW's foranledning, for at mindske støjen. Det fremgår af den tidligere
omtalte artikel.
Egentlig en underlig situation at bede konkurrenten lave en MC-model.
Pegaso'en og Scarveren/650'eren ligger jo ganske tæt op ad hinanden.
Det kan selvfølgelig være at der ikke er reel konkurrence på BMW's
hjemmemarked.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!