Hvordan måler/tjekker man støjen på
Fra : Moller

Dato : 25-02-05 20:37

Hejsa,

   Jeg skal på bane til sommer hvor kravet er maks. 100dB , men hvordan
tjekker jeg dette ? jeg vil gætte på at en god ompakning osv. vil være
på plads, men jeg vil jo være sikker på at jeg ik står dernede og ikke
må køre fordi min larmer liiige en tak for meget.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 25-02-05 21:08

Moller wrote:

> [...]
> på plads, men jeg vil jo være sikker på at jeg ik står dernede og ikke
> må køre fordi min larmer liiige en tak for meget.

Det er svært på 'luren-øre'!
Hvis det er Anderstorp er det kun std.-potten der duer! Alt andet er yt!
På Knuthstorp har jeg ikke personligt set nogen der måler lyd; men
selvdisciplinen har også været rimeligt god.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-05 21:13

On Fri, 25 Feb 2005 20:37:04 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>på plads, men jeg vil jo være sikker på at jeg ik står dernede og ikke
>må køre fordi min larmer liiige en tak for meget.

Med fare for at blive kaldt lyseslukker, er det sikreste at stille med
standard potter - Det er uden diskussion det nemmmeste.
Hvis du vil stille med "åbne" potter og vil måle dem så er proceduren
følgende:
Man fatter en kalibreret lydmåler og holder den i en vinkel på
potterne på 45 grader 0,5 meter fra pottens åbning.
Så lukkes der op til det halve af det omdrejningstal hvor motoren er
opgivet til max. effekt og støjmåleren aflæses.
Visningen må være højst 100 dBa.

Se her på side 168:
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf

Jeg har målt på flere MC, og ejerne får i regelen et chock når
ressultatet aflæses

Min egen Paso holder lige de 95 dBa der er opgivet i
Godkendelseserklæringen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 25-02-05 21:18

Steen Gruby wrote:

> Med fare for at blive kaldt lyseslukker, er det sikreste at stille med
> standard potter - Det er uden diskussion det nemmmeste.

   Hmmm,, naaa... er ik meget for at skulle dyse om pga. orignal potten,
men ser ud til jeg bare tager den med. har lige fået mail fra dem, og
det lyder som om de ik tager det så højt. Men nu pakker jeg den
nuværende om, og måler efter inden turen.

> [...]
> Så lukkes der op til det halve af det omdrejningstal hvor motoren er
> opgivet til max. effekt og støjmåleren aflæses.

   Perfect ;) arbejdet bør ha en kalibreret lydmåler, så det skal testes.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-05 21:25

On Fri, 25 Feb 2005 21:18:22 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>det lyder som om de ik tager det så højt. Men nu pakker jeg den
>nuværende om, og måler efter inden turen.

Hvis du tager original potterne med er du ikke helt lost.
Det er den metode jeg anvender på Andrestorp.
Blot med den forskel at jeg altid monterer dem før "maskinsyn".
Så er diskussionen med "lydguden" elimineret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 21:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> ressultatet aflæses
>
> Min egen Paso holder lige de 95 dBa der er opgivet i

Hej Steen,

Har du en lydmåler liggende ? var det evt. muligt og få målt sin cykel ved
dig i løbet af foråret ?

mvh.

Dannie
www.dfmc.dk/?id=75

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-05 21:42

On Fri, 25 Feb 2005 21:33:59 +0100, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

Hej Dannie.

>Har du en lydmåler liggende ? var det evt. muligt og få målt sin cykel ved
>dig i løbet af foråret ?

HER ? - Ikke på vilkår - Det støjer
(Mine naboer er i forvejen ikke for begejstret for mine aktiviteter).
Men jeg kan tage den med til en mere neutral plads hvor vi ikke
generer nogen.
Vi må finde en dag i løbet af foråret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 21:53

> [...]
> (Mine naboer er i forvejen ikke for begejstret for mine aktiviteter).
> Men jeg kan tage den med til en mere neutral plads hvor vi ikke

Regnede heller ikke med, at du ville rage uklar med naboerne, jeg kommer
jævnligt deroppe i Ølstykke/ Stenløse området, så jeg mailer dig når
maskinen er kommet på gaden, og vejret er til det.

Dannie

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-05 22:45

On Fri, 25 Feb 2005 21:52:50 +0100, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

Hej Dannie.

>Regnede heller ikke med, at du ville rage uklar med naboerne, jeg kommer
>jævnligt deroppe i Ølstykke/ Stenløse området, så jeg mailer dig når
>maskinen er kommet på gaden, og vejret er til det.

Det er OK.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-02-05 20:25

Nu ved jeg ikke hvor åben din potte er. Men 100 dB er faktisk en hel del.

Det siges at en rigtig baneracer, som bliver skudt af på langsiden, kan
komme op på 103-104 dB, og det er meget højt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Moller

Dato : 02-03-05 11:16

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Nu ved jeg ikke hvor åben din potte er. Men 100 dB er faktisk en hel del.
>
> Det siges at en rigtig baneracer, som bliver skudt af på langsiden, kan
> komme op på 103-104 dB, og det er meget højt.

   Vil mene at et barn nemt kan stikke armen gennem potten og rør
mellemrøret indvendigt ;)

   Men nu for vi af se, skal ha målt den så snart sneen er væk ;)

--
VH
Lars Molnit