On Tue, 01 Mar 2005 02:09:44 +0100, "J.C.Kløve"
<DunantFJERN@X.mail.tele.dk> wrote:
Hej Kløve.
>
>En ting jeg har lært over år og dag - Den der tilegner sig viden og
>kunnen gennem _ægte_ interesse, bliver gennemsnitligt beydeligt mere
>kompetent på et givet fagområde end den proffessionelle (givet at
>muligheden for at udleve teorierne i praksis er eksisterende - hvorfor
>f.eks. en "fritids hjerte-kirug" selvfølgeligt ikke kan overgå en
>"rigtig kirug")(Der bliver sådan en ballade nr de øver sig på tilfældigt
>forbipasserende
Det gælder for alle former for kirugi.
At kunne doktorere i "noget-som-helst" kræver en god diagnose.
En god diagnose forudsætter at diagnostikkeren ved hvorledes tingene
skal fungere, og en god diagnostikker er en der i stand til at
udelukke alt det han ved og gå efter det han ikke har set før.
>Der er rigtigt mange skribenter i denne NG der må siges at gå ind under
>katagorien _ægte interesserede_, og faktisk også nogle af de rigtig gode
>mekanikere (proffessionelle OG ægte interesserede)
>
Man behøver bestemt ikke en faglig uddannelse for at blive en god
håndværker - Ærlig interesse og evnen til at lære og tilegne sig et
stof er mere end tilstrækkeligt.
Det er årsagen til at mange autodidakte er fuldt på højde med de
faguddannede.
Der vil altid være fuskere - I begge lejre
Når det er sagt, er der mange dygtige unge mennesker der lærer et
håndværk og som brænder for det.
Med den rette vejledning og grunduddannelse bliver de gode.
Omvendt er der mange der er "proppet" ind på en uddannelse fordi der
ikke er plads til dem på det de gerne ville - I den katagori er der
langt mellem esserne - Det er skammeligt men ikke direkte deres skyld.
>
>Nu er det så vidt jeg er orienteret heller ikke den dybere teoretiske
>del der har den største interesse for gennemsnits lærlingen under
>uddannelse. De vil skrue (hvis de da overhovedet vil noget som helst
>Så de rigtig gode (dem der er praktisk OG teoretisk begavede er der alt
>andet lige langt imellem)
>
Og så er det lige her jeg gerne vil "slå-et-slaw".
Hvis ingen formidler en solid basisuddannelse, der giver grundlag for
at forstå virkemåden, bliver ressultatet specialarbejdere der kan
skifte de stumper de får besked på at skifte.
Det gælder indennfor alle fag.
Jeg ser med rædsel på den udvikling der er i gang inden for
computerverdenen og jeg har den formening at mange af dem der uddannes
mangler den elementære basis og ender som - specialarbejdere.
>
>Netop!
>hvorfor - hvis man ikke presser lejet på plads i lejesædet - så vil det
>under alle omstændigheder ske efterfølgende ved fastspændingen af hjulet
>på bagsvingeren,(hvis det ellers spændes med foreskrevet moment) nu blot
>ved at presse lejet ind via inderringen =8-/
>
Jeg har fulgt denne tråd - sådan lidt på sidelinien, og forstår den
ikke helt.
Afstandsstykket er netop placeret mellem lejerne for at kunne spænde
akslen med et vist moment uden at belaste kuglerne i lejet.
Lejerne må derfor ikke blive presset op mod de recesser der er i
udboringen i hjulets nav, men skal, med spændt aksel, helst lige
berøre recessen.
Sagt på en anden måde: Lejet må hellere have 1/10 slup til recessen
end at spænde imod den - Hvis den spænder vil kuglerne blive presset i
lejets ringe - Det holder det ikke til ret længe.
Hvis lejerne er fikseret med en låsering må der med andre ord ikke
øves pres for at få ringen på.
Er lejerne flydende er der ingen fare.
Man kan let checke montagen.
Hvis hjulet ændrer friktion når akslen spændes er der grund til
bekymring - Hvis det løber lige let med akslen spændt er det OK.
Jeg havde for mange år siden ansvaret for nogle maskiner der var
produceret i de store kukures land, og de var spækkede med små lejer.
Man skulle tro at man dernede havde urmagernes akkuratesse når det
gjaldt finmekanik, men ak.
Mange maskiner havde sprængte yderringe i lejerne pga montering med
tryk på inderringen, hvilket kan sprænge yderringen, og den lille
revne førte hurtigt til lejehaveri.
Nogle lejer var spændt op så de klemte som tidligere beskrevet - De
holdt ikke længe.
Vi sendte en mand ned på fabrikken som kvalitetskontrol, så hjalp det
Montering af lejer er et håndværk.
Aldrig slå på et leje med en hammer eller en dorn.
Brug et rør der passer mod den ring der skal presses, enten inderring
eller yderring og pres så lejet i.
Renlighed ved lejemontering er et must.
Lejer kan ikke lide vand - Sørg for at anvende forseglede lejer eller
beskyttelsesringe over lejerne.
Åbne lejer skal monteres i rigelig med fedt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk