Motorcykel og højde
Fra : Torsten Frank

Dato : 23-02-05 14:43

Hej,

Jeg skal ud og købe min første motorcykel her i foråret og går og lurer lidt
på en Suzuki dl650, men har også andre modeller i tankerne.
Jeg er 187 cm høj og tænker på om der er nogle modeller der er for små til
mig. Fx. har jeg hørt at CB500 og SV650 ikke er så velegnede til høje
mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige
erfaringer (eller gode) med DL650.

Venligst,
Torsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 15:22

> [...]
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige

hehe er man høj når man er 187cm ?!

Mvh
Morten

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-02-05 15:32

Juel wrote:

> lidt

> hehe er man høj når man er 187cm ?!

næe, undermåler, ville jeg kalde det

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Torsten Frank

Dato : 24-02-05 11:41

Kom nu ik' for godt gang

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-02-05 15:31

Torsten Frank wrote:
> [...]
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige

Hvor høj regner du da med at blive
Hvis du kun er 187, er der sådan set ingen begrænsninger, men ta' rundt
og prøvesit' dem du lurer på.

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-02-05 16:11

Torsten Frank wrote:
> [...]
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige

Jeg er 186 cm høj, og havde ikke nogen problemer med at sidde på en
CB500 da jeg tog kørekort.

Dog måtte jeg slås lidt med et par pedaler om pladsen til mine størrelse
47 kørestøvler..
Men sådan er det jo nok på alle cykler når man har store fødder.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 17:56

Anders Christensen wrote:

> [...]
> 47 kørestøvler..
> Men sådan er det jo nok på alle cykler når man har store fødder.

Jo sportsligere modellen er, desto højere er fodhvilerne placeret af
hensyn til nedlægningsvinklen og det er en uvant bevægelse at skulle
løfte foden blot 5 cm højere op en "almndeligt".
For mig gik der hele 1. sæson samt ca, den første halvdel af næste at
vænne mig til fodhvilerne højde, da jeg konverterede fra Yamaha XS1100
touringdamper til GPZ900R superbike (hvad den faktisk var dengang
), og egentlig tror jeg nok at selv en CB500 af idag har en
fodhvilerhøjde der nærmer sig GPZ'ens mere end XS1100.

--
Armand.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-02-05 19:13

> [...]
> 47 kørestøvler..
> Men sådan er det jo nok på alle cykler når man har store fødder.

Hehe, på min CB 500 er der ingen problemer med at have mine str. 51 støvler

/Sjang

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-02-05 19:35

Henrik Davidsen wrote:

> Hehe, på min CB 500 er der ingen problemer med at have mine str. 51 støvler

Så er det sikkert et spørgsmål om tilvænning

--
Mvh Anders Christensen
Som ser frem til at få sig noget at køre på når foråret melder sin ankomst

Fra : Allan Nielsen

Dato : 23-02-05 16:43

> [...]
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige

Bare rolig Torsten, du kan sagtens være på de fleste.
Jeg er 192 og kørte fint på CB500 da jeg prøvede sådan en fætter, nu kører
jeg Suzuki RF600R, der er ikke meget plads med det går såmænd
alligevel....også på de længere ture, man skal jo alligevel tanke i ny og
næ!
Men som de andre siger; tag ud og prøvesidde en masse forskellige.
Allan Bager
PMC

Fra : Schlæger

Dato : 23-02-05 18:00

Torsten Frank wrote:

> Jeg er 187 cm høj og tænker på om der er nogle modeller der er for små til
> mig. Fx. har jeg hørt at CB500 og SV650 ikke er så velegnede til høje
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.

Højden er kun ET af mange afgørende mål, når vi snakker om at "passe en
MC". Der er forskel på, om højden skyldes lange ben eller en lang ryg, og
desuden har armenes længde også indflydelse på hvilken din overkrop vil
få, når du sidder på en MC.

Jeg har bemærket på min XJ900, at benenes længde har ganske stor betydning
for, om jeg "passer" ind i tankens "buler" til knæene (ved ikke lige hvad
de hedder).

Derfor (som skrevet af flere): Du skal prøvesidde, og meget gerne også
-køre de forskellige MC'er.

Mch Schlæger

Fra : Richard

Dato : 23-02-05 18:06

Torsten Frank wrote:

> Fx. har jeg hørt at CB500 og SV650 ikke er så velegnede til høje
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.

Ikke fordi jeg på nogen måde skal drive dig i armene på Suz.
- men når du nu *er* inde på den:

Fodhvilerne på den nøgne SV650 sidder lavere end på SV650S, og styret er
højere - i det mindste var de på den første udgave - til gavn for
personer med lange arme og ben.

Men husk også at længde af ben og overkrop er individuel, så du må ud og
prøve nogle forskellige cykler, som de andre er inde på

Og iøvrigt kan sadlen bygges højere hos en sadelmager og styret som
regel skiftes, hvis det lige er der, der mangler lidt...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 18:34

"Torsten Frank" <tf@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige
> erfaringer (eller gode) med DL650.
>
> Venligst,
> Torsten

Hej.

Nu har alle de andre svaret dig med hensyn til størrelsen, så her er lidt
med hensyn til DL650 V-strom, nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men
http://www.enghavemotor.dk/ har et eksemplar de gerne udlåner, jeg har selv
lånt den til en lille times kørsel (desværre i regnvejr), og det var en
positiv oplevelse, det er en lækker sag, det kører rigtigt fint, jeg prøvede
den jo mest i bykørsel, og det var en positiv oplevelse, DBA har testet den,
og er også positiver over for maskinen
,http://mc.dba.dk/asp/artikler/detail.asp?ArtikelId=32728&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=&Query=Indtast+et+s%F8geord

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Torsten Frank

Dato : 24-02-05 11:59

Super-anmeldelse ... Mere stof til mine drømme.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-03-05 21:15

> [...]
> mennesker, da knæene vil sidde i en ubehagelig stilling.
> Ved nogen om det samme gælder for DL650 og er der nogle der har dårlige

Du behøver ikke være bekymret vedr. din højde og DL 650.
Jeg er 198 cm og kører DL 1000, og eftersom de to maskiner er praktisk taget
ens burde du ikke have nogen problemer.

Jeg kan afslutningsvis lige nævne at min V-Strom sættes til salg her i
foråret, men da dette jo ikke er en køb/salg gruppe, må du maile mig hvis du
vil vide mere.

Mvh
Asger
DL 1000