Gode råd ved køb af Escort RS Turbo
Fra : Tobias Larsen

Dato : 12-05-05 11:41

Jeg har set mig lun på en Ford Escort RS Turbo fra mellem 86 og 90. altså
Series 2 modellen.
Hvad er der af arfaringer med sådan en potte?
Motoren går jo herligt, og der er godt med riv i den, samt mulighed for
mange heste med en 1.9 ombygning

Jeg er blevet advaret omkring gearkassen og det at mange af dem har fået
mange tæsk igennem deres levetid. Ligeså skulle stålormene være godt efter
dem hvis ikke de har været passet ordentligt på.
Men er der ellers noget jeg skal være OBS på ved dem?

Jeg har konkret kig på dette eksemplar
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=649220&page=1 en der kender
den konkrete bil?

Findes der andre biler i samme stil? Omkring en 45.000kr og med kunstigt
åndedræt, meget gerne med baghjulstræk.

Tobias

Fra : Psypher

Dato : 12-05-05 13:02

> [...]
> Hvad er der af arfaringer med sådan en potte?
> Motoren går jo herligt, og der er godt med riv i den, samt mulighed for

Det er muligt at hive ca 250 hk ud af den (som 1.9) men regn med at det
bliver noget af en
udskrivning, jeg havde en i samme farve og med en 1900 motor i, det virkede
men den blev desværre stjålet.

> Jeg er blevet advaret omkring gearkassen og det at mange af dem har fået
> mange tæsk igennem deres levetid.

Lige netop gearkassen er et stort problem på dem men hvis man lader være med
at starte med spin, så holder den en hel del længere.

Ligeså skulle stålormene være godt efter
> dem hvis ikke de har været passet ordentligt på.
> Men er der ellers noget jeg skal være OBS på ved dem?

Koblingen holder ikke ret godt på dem, hvis det stadig er en 1,6 så vær
opmærksom
på at med højt turbo tryk kan den tændingsbanke, dog sidder der bankesensor
på de sidste modeller 88-90, tjek a stolpen, den har en tendens til at
forsvinde fuldstændig,
pga rust.

> Jeg har konkret kig på dette eksemplar
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=649220&page=1 en der
> kender
> den konkrete bil?

Kender ikke den konkrette bil men den motor er ikke en standard rs turbo
motor,
ventildækslet er fra RS1600i og indsprøjtningen ligner heller ikke den
originale, på den
originale går der et rør fra intercooleren ind over ventil dækslet, hvilket
faktisk ikke
er så god en ide da der jo så kommer varm luft ind i motoren men sådan har
Ford
nu engang lavet det.

> Findes der andre biler i samme stil? Omkring en 45.000kr og med kunstigt
> åndedræt, meget gerne med baghjulstræk.

En RSturbo er forhjulstrukket husk det

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Fra : Tobias Larsen

Dato : 12-05-05 13:12

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> En RSturbo er forhjulstrukket husk det
>
> --
> Regards Psypher

Er den det? JEg var overbevist om at den var med baghjulstræk, men det er
den måske ikke?

Tobias

Fra : Tobias Larsen

Dato : 12-05-05 13:20

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Er den det? JEg var overbevist om at den var med baghjulstræk, men det er
> den måske ikke?
>
> Tobias

Der kan man se, forhjulstræk det er ja. Hulens også, det ville være noget
sjovere med en baghjulstrækker, men en FWD kan jo nok gå. Det er i alle
tilfælde en sjov lille bil.

Tobias

Fra : John Sahl

Dato : 12-05-05 13:15

Tobias Larsen wrote:
> Er den det? JEg var overbevist om at den var med baghjulstræk, men
> det er den måske ikke?

Nopes, den har forhjulstræk.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Tobias Larsen

Dato : 12-05-05 14:11

> [...]
> faktisk ikke
> er så god en ide da der jo så kommer varm luft ind i motoren men sådan har

Jeg har fundet lidt flere billeder af bilen og et close up af motoren her

I mine øjne ligner det ikke den originale Ford RS turbo indsprøjtning og
indsugnng. Men hvad er det så? Noget bedre eller ringere? Umildbart er det
jo smartest at lede indsugningsluften væk forbi topstykket, da dette jo
afgiver en del varme fra sig, men hvad siger de kloge, er der grund til at
være bekymret over konstruktionen?

Tobias

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-05 14:15

Hej!

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> afgiver en del varme fra sig, men hvad siger de kloge, er der grund til at

Uden at være et specielt klogt hovede på Escort RS Turbo (havde dog engang en
'89 Escort :)) så ville jeg ihvertfald undersøge grundigt om bilen er ok mht.
slid (ligner en der bliver kørt friskt) og også om den kan synes, og godkendes,
som den står.

Og kontroller den fra A til Z for rust (dørstolper, vanger, skærme osv.) da
Escorter desværre ruster fælt hvis man er uheldig (og det er IKKE
andenhåndsoplysninger - længere).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-05-05 15:29

Tobias Larsen - Ingen@spam.dk
428355f1$0$79453$14726298@news.sunsite.dk
skrev følgende:

> [...]
> topstykket, da dette jo afgiver en del varme fra sig, men hvad siger
> de kloge, er der grund til at være bekymret over konstruktionen?

Han skriver jo selv hvad der er gjort ved den. Bl.a. XR3i ind.manifold...

--
Martin Petersen

Fra : Psypher

Dato : 12-05-05 16:03

skriver jo selv hvad der er gjort ved den. Bl.a. XR3i ind.manifold...

Der er bare det i det at det er to forskellige slags indsprøjtnings
systemer,
den ene hedder K-Jetronic og den anden hedder KE-Jetronic mener jeg.

Spørgsmålet er om det er den originale tændingsbox eller om det ikke er
lavet om fra XR3i til RSturbo.

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 16:16

"Psypher" <ask@for.it> wrote in message
> [...]
> den ene hedder K-Jetronic og den anden hedder KE-Jetronic mener jeg.
>
> Spørgsmålet er om det er den originale tændingsbox eller om det ikke er

Så vidt jeg ved så sidder KE-Jetronic på RS Turboen, men hvordan kan jeg se
hvad det er for noget og sikre mig at jeg ikke bliver "snydt" for det må da
være bedst med et RS sprøjt frem for et XR3i.

Tobias

Fra : Thomas

Dato : 12-05-05 17:39

> ikke er lavet om fra XR3i til RSturbo.

I så fald bør du finde en anden, MEN den du har kig på ser MEGET flot ud!
Indsugningsmanifolden ser bedre ud end den originale!

--
Thomas Krath

Fra : Casper R

Dato : 12-05-05 16:57

Hey

Nu har jeg eget en Serie 2 i 2,5 år og haft gode og dårlige tider med den.
I noget af det jeg har skrevet har jeg taget udgangspunkt i den bil du har
kik på.

> Jeg har set mig lun på en Ford Escort RS Turbo fra mellem 86 og 90. altså
> Series 2 modellen.
> Hvad er der af arfaringer med sådan en potte?

Bilen du kikker på er Mercury Grey og er en 80 model. I 90 kom der lysere
indtræk i bilen, en anden spoiler og forkofanger.
Mine erfaringer er gode, men du kan ikke finde en bil i DK eller tyskland
eller hvor du leder i verden (uden den har været 100% renovere) uden rust.
ALLE danske rs turboer er rustne i soltaget. Dog skal du virkelig vide hvor
du skal kikke for at finde det.
Lys med en lygte ind i soltaget og se hvor slemt det står til.
Du kan kontrollere om speedomeret er det originale ved at se om benzin
viseren er til højre eller venstre. Hvis benzin måleren sidder længst til
højre i speedometeret er det et 80'r speedo.

Kontroller batterikassen da de ruster slemt der. Løft batteriet og kik!
Hvis det er en tysker import, så vil den næsten med sikkerhed ruste i toppen
af dørene.
Vanger går nemt på denne model, så kik meget efter det mindste rust på dem.
Frontklappen har det med at begynde at ruste pga stenslag.
Tag tæppet ud af bagarerummet og se om der er spor af rust.
At få bilen på en lift er nødvendigt da mange rs turbo'r er MEGET rustne i
undervognen.. Og få en der ved noget om dem til at komme med ud og kikke på
den!
Der må ikke være noget rust i døråbninger.

Den bil du har kik på har en Kent cvh34 knast, knasten er ok, men den har
problemer med holdbarheden.. De er somregl slidt kraftigt efter 10000 km..
Bilen du kikker på har ikke den originale vand og olie slange til turboen.
Olie slangen til turboen er originalt armeret, så det ville jeg spørge
ejeren om hvorfor den er skiftet.
Ventildækslet er fra en RS1600i
Bilen kører også med blow off ventil, mit råd ville være at fjerne denne så
snart du køber bilen.
1. Det får bilen til at gå dårligere.
2. Det hjælper intet på en rst.
3. Folk vil grine af dig når de hører lyden.. men folkeskolebørn vil syntes
det er sejt.
Han siger den kører 0.9 Bar.. men standard ecu'n (computeren) har en
indbygget begrænser ved 0,7 bar (Du vil kunne kende computeren på en sølv
boks med 3 firkantede farver på sig, men hvis du finder et hjerte og 2 andre
grå ikoner, vil det være en ecu fra en 90'r model da den begrænser ved 0.8
bar.)
Hvis han siger computeren er standard så har den et problem og vil slå fra
når den kører 0.9 bar.
Den har standard intercooler på.. Det kan ikke understreges nok at du IKKE
må køre over 0.6 bar med den intercooler. Problemet er at den er dårlig.
Meget dårlig.
En rs turbo har en slags beskyttelse, dvs hvis ladeluften (den luft som
kommer igennem intercooleren) er over 69 grader (og det bliver den nemt på
en rs turbo selv med std tryk og motor) vil den sætte tændingen tilbage og
du vil miste voldsomt mange hk, og du kan smadre din motor.

> Motoren går jo herligt, og der er godt med riv i den, samt mulighed for
> mange heste med en 1.9 ombygning

1,9 er blevet brugt mange gange, og er også det mest almindelige i danmark,
men der er mange problemer med den da dere cylindervægge har det med a
flække.
Hvis du holder dig til en 1,6 kan du godt hente en 220hk og endda mere hvis
du får en extra dysse (5th injector MF2 boks). Men over 220hk vil jeg ikke
anbefale da det bliver svært at overføre med FWD. Derudover skal du have
bedre bremser til den hvis du får flere hk, da bremsesystemet ikke er alt
for godt.
Standard krumtappen i sådan en motor holder til ca 250 heste før du skal
over i stål.
Mange rs turboer har problemer med at de bliver varme, hvis den bil du har
kik på har det, så spørg om køleren er skiftet, og hvor den er blevet
justeret.
Problemer med at have en rs turbo i danmark er at der faktisk ikke er nogen
som har prøvet at tune dem. Jo dvs mange har rodet lidt med dem, men MEGET
få kan justere en rs turbo, og mange kan noget godt, men aner intet om noget
andet. Så det er meget svært at finde en som kan justere en rs turbo i
danmark.

> [...]
> dem hvis ikke de har været passet ordentligt på.
> Men er der ellers noget jeg skal være OBS på ved dem?

Gearkassen holder fint til 190hk, MEN! du skal ikke give den pind i 1,2 og
ikke slemt i 3. Gearkassene er ikke stærke det har du helt ret i men der
kan købes en gearkasse i england for ca 12 tusinde danske kroner som er alle
pengene værd. Den kan holde til 250hk og har et Quafie ATB diff.
Smid den i 5 gear ved lave omdrejninger og hør om den viner fra gearkassen.

Du skal være obs på og den har skæve bremser. Dvs ryster den når du bremser
ned?
Prøv at lade den sejtrække og opbygge ladetryk i 4 gear og se om der kommer
noget røg.
Når du skal prøvekøre bilen så sørg for at den er kold og ikke lige har
været startet. Hvis den har været startet så vent til den er kølet 100% ned.
Problemet er at du ikke vil opleve de samme problemer ved opstart på en varm
motor som en kold.
Da det er en gammel bil skal undervogns bøsningerne nok også skiftes da de
er gamle og trætte, og det vil hjælpe køreegenskaberne meget.
De støddæmpere der sidder på den bil du har kik på er IKKE gode nok. Køb
noget koni til at starte med.

Det bedste råd jeg kan give dig er faktisk ikke at købe den første du kikker
på.. se på et par stykker.

> Jeg har konkret kig på dette eksemplar
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=649220&page=1 en der
kender
> den konkrete bil?

Jeg kender ikke bilen desværre.
Udstødningssystemet ser lidt ud til at være en B løsning. Du kan finde et
brugt system til en 2k i england og dette vil imo være at fortrække.
Der fulgte originalt 2 spotlamper med til bilen, sørg for at få dem med.
Luftfilteret får den til at miste heste istedet for at få flere heste.
Problemet er at filteret suger den varme luft ind som er ved motoren. Sørg
for at få den originale luftfilterkasse med til bilen!
Original dæk størrelse til de 15" originale rs turbofælge du ser på billedet
er 195/50/15, dvs de dæk som sidder på er forkerte.
At den har xr3i manifold på, gør faktisk bare tingene mere besværligt, men
hvis du skal have mange heste og vil have EFI (bilen er født med et bosh
KE-jetronic benzin system som er et MFI system) så er det en god ting at
have.
Tag slangen til kompressorhuset af, og mærk om det er slør i turboen. Dvs du
skal have hånden ind og mærke om der er slør med "propellen". Der må gerne
være en lille smule til siden, men intet ud og ind.
Kik også efter olie i trykslangerne, dette kan være tegn på en turbo med
døde pakninger.

> Findes der andre biler i samme stil? Omkring en 45.000kr og med kunstigt
> åndedræt, meget gerne med baghjulstræk.

Du kan måske finde en nissan 200sx til de penge, og den er 1,8 turbo og har
rwd.

Det var en masse ting... håber du kan bruge det til noget
Hvis du beslutter dig for at købe en rs turbo, vil jeg gerne hjælpe dig med
at finde dele og andet.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har nogle spørgsmål
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Thomas

Dato : 12-05-05 17:48

> [...]
> dig med at finde dele og andet.
> Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har nogle spørgsmål

RIGTIG mange gode (!!) råd fra Casper R - følg dem, jeg kan kun tilslutte
mig i alt han skriver. At få en ejer eller tidligere ejer af en RST med ud
og se på bilen er en MEGET god ting!

Går du efter >200hk, mener jeg dog ikke at du skal købe en RST -
vedligeholdelsesomkostningerne bliver alt for høje, bilen er ikke bygget til
effekten (bremser mv.) samt den har forhjulstræk. Taler vi effekt >200hk,
bør du i stedet købe en Ford Sierra/Escort Cosworth, som ligeledes vil holde
værdien langt bedre (priserne er faktisk begyndt at stige!). Potentialet i
en Cosworth er langt større, en Cosworth trækker enten på baghjulene eller
på alle fire hjul, samt bilen er bygget til standard at håndtere en effekt
til omkring 300hk (bremser, motor, turbo, undervogn mv.). Du kan dog med
meget få midler gå MEGET længere med en Cosworth, men bremserne skal
opgraderes når effekten kommer over 300hk! En std. Cosworth motor med få
upgrades rammer hurtig 400hk! "Minus" ved Cosworth er dog at priserne
starter væsentlig over 45 tkr.!

--
Thomas Krath
1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 Final Edition

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 19:19

"Casper R" <nospam@hop.net> wrote in message

KLIP " En masse god info"

> /CasperR
> /89' RST

Hold da op en masse informationer på en gang

Jeg kom ud og se på bilen her for en times tid siden og må nok indrømme at
den var rimelig at se til. Men ikke så lækker som den jeg var ude og se på
igår med 1.9 konvertering.

Selve karossen så fin ud, jeg fik løftet lidt på bagagerumstæppet og der var
spor af rustarbejde, men det så ud til at være lavet fint nok.
Motorrummet så rimeligt ud, temlig rent men der var bygget Catchtank på til
overløbet fra topstykket, på slangen der gik videre fra denne var der intet
filter så den stod og røg og svinede lidt med olien. Der var monteret
manifold fra en XR3i mens gasspjæld, styreboks og alt det adet skulle være
fra en RST. Den kørte rigtigt nok med standart IC og der var også monteret
en dumpvalve, lydder fedt men ved ikke om det giver noget.

Prøveturen var en lidt blandet fornøjelse, koblingen var, som på den anden
jeg prøvede, lidt svær at finde ud af. Gearkassen skulle skiftes MEGET
præcist og fast for ikke at kikse skiftene.
Den var lige blevet monteret med nye sommer dæk på 16" fælge og disse havde
fået bilen til at hoppe ganske gevaldigt med rattet en ikke så rar
fornemmelse.
På den gode side skal det nævnes at motoren trak forrygende lækkert, dog
sted turbonanometret til lidt over 1 bar, for derefter at falde til lige
under 1 bar.

Dette viser så at der er stor forskel på to nyrenoverede RS Turboer fra 87
til de samme penge, og man skal være vaks ved havelågen når man kigger ny
bil. Havde jeg ikke prøvet andet end den ene ville jeg måske være tilbøjlig
til at hoppe på den med et afslag på fx 4.000 i prisen, men efter bare at
have set to forskellige er jeg ikke i tvivl om hvilken vej jeg skal kigge
efter en ny RST.

Tobias
P.S. den jeg kiggede på igår var denne
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=657907&page=1

Fra : Thomas

Dato : 12-05-05 19:57

> P.S. den jeg kiggede på igår var denne
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=657907&page=1

Hvad var fejlene på ovenstående? Den ser godt nok fin ud!

Du er klar over at det koster en bondegård at køre i denne type bil?

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 20:12

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Hvad var fejlene på ovenstående? Den ser godt nok fin ud!

Havde jeg haft de 45.000 med mig havde jeg købt den på stedet!! problemer er
at jeg skal have solgt min E30 først, og så skrev ejeren en SMS til mig
senere på aftenen at han ikke ville sælge den alligevel, han var for glad
for den. Det kan jeg også godt forstå for det var virkelig en perle af
dimensioner.

> Du er klar over at det koster en bondegård at køre i denne type bil?

Jaaeee, det kan vel ikke koste meget mere end jeg giver nu? Har kørt
Chrysler Grand Voyager 3.3 og lige nu en E30 3"tyrker" med Eta ombygget
motor er vandt til at have en udgift til bil omkring en 5500-6000 om
måneden.

> --
> Thomas Krath

Tobias Larsen, der stadig ærger sig over den blå RST

Fra : Brian

Dato : 12-05-05 20:23

Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela wrote:
> Har kørt
> Chrysler Grand Voyager 3.3 og lige nu en E30 3"tyrker" med Eta
> ombygget motor er vandt til at have en udgift til bil omkring en

Har du ikke lige købt den BMW, eller er det mig der husker fejl ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 20:38

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Har du ikke lige købt den BMW, eller er det mig der husker fejl ?
>
> /Brian

Jow, je har bare haft flere problemer med den nu, og føler ikke at jeg
rigtig kan blive helt så glad for den som jeg forventede. Derfor vil jeg af
med den og over i noget andet.

Tobias

Fra : Thomas

Dato : 12-05-05 20:47

> Jow, je har bare haft flere problemer med den nu, og føler ikke at jeg
> rigtig kan blive helt så glad for den som jeg forventede. Derfor vil
> jeg af med den og over i noget andet.

Det får du også! Hvis du har en 190-200hk E30, ville jeg dog ikke skifte
den ud med en forhjulstrækker, 4 cyl. og på få ccm.! Men er du vild med
turbo, så er der jo intet at gøre ved det ;)

Det ser ud som om du ved hvad det koster. Jeg vil dog mene det er fra 6000
kr. og opefter, med mindre bilerne er helt nyrenoveret og helt i orden!

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 21:04

> Det får du også! Hvis du har en 190-200hk E30, ville jeg dog ikke skifte
> den ud med en forhjulstrækker, 4 cyl. og på få ccm.! Men er du vild med
> turbo, så er der jo intet at gøre ved det ;)

Jeg har nok omkring en 160hypper nu, ganske vist er det kækkert med sådan en
række 6'er med masser af bundtræk, men jeg er blevet hooked på en bil med
kunstigt åndedræt.

> Det ser ud som om du ved hvad det koster. Jeg vil dog mene det er fra
6000
> kr. og opefter, med mindre bilerne er helt nyrenoveret og helt i orden!

Dem jeg har kigge på har været rimelig nyrenovered(inden for 15.000km) og
jeg går efter noget i den stand. Denne gang køber jeg ikke noget uden at der
har været en mekaniker med ude og kigge på den og sagt god for den.

Fra : Brian

Dato : 12-05-05 20:52

Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela wrote:

> Jow, je har bare haft flere problemer med den nu, og føler ikke at jeg
> rigtig kan blive helt så glad for den som jeg forventede.

Må man spørge hvad der gik galt ?

> Derfor vil
> jeg af med den og over i noget andet.

Det er sgu noget af et spring fra en BMW med 6 propper til en
gammel Escort

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 21:05

> Må man spørge hvad der gik galt ?

Tjaaaaa, jeg købte for meget med øjnene og glemte at slå hjernen til. Bilen
var overgejlet men det viste sig at der var nogle fejl og mangler jeg ikke
snytes burde være der.

Fra : John Sahl

Dato : 12-05-05 17:18

Tobias Larsen wrote:
> Findes der andre biler i samme stil? Omkring en 45.000kr og med
> kunstigt åndedræt, meget gerne med baghjulstræk.

Jeg vil da lige nævne:
Uno Turbo, forhjulstræk, kan sagtens findes i god stand for
de penge.

Punto GT, forhjulstræk, kan findes for de penge, men så er
standen nok knap så god.

Begge biler kan med fordel findes i det sydtyske.

Fra : Casper R

Dato : 12-05-05 17:34

> Jeg vil da lige nævne:
> Uno Turbo, forhjulstræk, kan sagtens findes i god stand for
> de penge.

Fin bil, men problemet er jo at få dem over 200 hk så "nemt" som en rst?
--

/CasperR
/89' RST

Fra : John Sahl

Dato : 12-05-05 17:46

Casper R wrote:
> Fin bil, men problemet er jo at få dem over 200 hk så "nemt" som en
> rst?

Det er et spørgsmål om knowhow, og udskiftning af de rette dele,
men det med de 200Hk er vel bare et spørgmål om prestige.

Fra : John Sahl

Dato : 12-05-05 17:49

John Sahl wrote:

> Det er et spørgsmål om knowhow, og udskiftning af de rette dele,
> men det med de 200Hk er vel bare et spørgmål om prestige.

Glemte lige: Jeg kender en der smider 325Hk/353Nm på samme
blok som Uno Turbo'en med 1372ccm, er det nok?

RS Turbo'en har fordelen af lidt flere ccm og en større turbo som
standard, så jeg er nu ikke helt uenig med dig.

Fra : Thomas

Dato : 12-05-05 17:48

> [...]
>
> Punto GT, forhjulstræk, kan findes for de penge, men så er
> standen nok knap så god.
>
> Begge biler kan med fordel findes i det sydtyske.

Hmmm... det er jo ikke en RS ;)

--
Thomas Krath

Fra : HKN

Dato : 12-05-05 18:14

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> wrote in message
> [...]
> dem hvis ikke de har været passet ordentligt på.
> Men er der ellers noget jeg skal være OBS på ved dem?

Sjov bil - havde en engang ('90) - den fik konstant svejset forrør, da de
flækkede. Jeg tror kolstrup pumpede min t. 180HK m. variabelt ladetryk,
hvilket betød at jeg sagtens kunne følge en Porsche 944 i optrækket - dog
med den medfølge at den som regel begyndte at raspe forhjulene, når den kom
i 3. gear.

Men det var nok der jeg fik opfattelsen af at "F" OG "d", skulle skiftes med
"L" og "t".........

Rust kender jeg ikke til, da jeg kun havde den i 9 mdr. Deres ALB
bremsesystem skal man heller ikke regne for meget med - det virker kun på
forhjulene.

-Henrik

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-05 19:22

Hej!

HKN wrote:

> Rust kender jeg ikke til, da jeg kun havde den i 9 mdr. Deres ALB
> bremsesystem skal man heller ikke regne for meget med - det virker kun på
> forhjulene.

Tror du det er anderledes på en Escort Mk. V med ABS?

--
Mvh, Kim Voss Schrader