Mine gamle køkkenskabe lugter...
Fra : Kasper

Dato : 12-05-05 08:27

Jeg har lige købt en lejlighed med gamle køkkenskabe (originale fra
1934) - men de lugter! De har været fugtige på et tidspunkt, tror jeg,
men virker ikke til at være det længere. Jeg vil nu høre om der er
nogen måde at neutralisere/fjerne den gamle lugt?!
Regner med køkkenet skal skiftes om 1-1½ års tid, men jeg vil gerne
vente lidt! Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig!

På forhånd tak

/Kasper

Fra : SA

Dato : 12-05-05 08:37

"Kasper" <kdahl@odont.au.dk> wrote in message
> [...]
> Regner med køkkenet skal skiftes om 1-1½ års tid, men jeg vil gerne
> vente lidt! Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig!

Kernemælk! Smør alle indvendige dele ind i kernemælk, og lad det sidde
natten over. Vask herefter med varmt vand. Gentag processen, hvis lugten
ikke forsvinder.
PS! Husk at slukke for køleskabet medens du gør det, og tag evt. stikket
ud.(hvis der skulle løbe kernemælk ind til nogle el-dele.)

Fandt lige dette link:

http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1434

/SA

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-05-05 08:39

SA wrote:
> [...]
> PS! Husk at slukke for køleskabet medens du gør det, og tag evt. stikket
> ud.(hvis der skulle løbe kernemælk ind til nogle el-dele.)

Som omhandler lugt i køleskabe!

Jeg tror ikke løsningen er god på gamle køkkenskabe af træ....

/Jakob

Fra : SA

Dato : 12-05-05 08:50

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> Som omhandler lugt i køleskabe!
>
> Jeg tror ikke løsningen er god på gamle køkkenskabe af træ....
>
> /Jakob

Ups, det fik jeg vist ikke læst spøgsmålet ordentlig igennem.....

Men, fremgangsmåden er stort set den samme, se links.

http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1175

http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=944

/SA

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-05-05 08:46

I news:42830793$0$698$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <SA>
<buffalo_bill@iname.com> skrev:

> [...]
> PS! Husk at slukke for køleskabet medens du gør det, og tag evt.
> stikket ud.(hvis der skulle løbe kernemælk ind til nogle el-dele.)

Stop stop...
Kærnemælk virker ok i KØLEskabet, men i KØKKENSKABENE er det ikke nogen
god ide....

At læse indenad være en majet svær ting ;)

Vask dem med en rodalonopløsning og lad lågerne stå åbne i et døgn.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 12-05-05 11:10

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Vask dem med en rodalonopløsning og lad lågerne stå åbne i et døgn.

Rodalon, det lyder usundt.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Anette

Dato : 12-05-05 22:04

Langgaard Bærbar wrote:

> Rodalon, det lyder usundt.

Rodalon er ikke det værste der kan ske for et køkkenskab, heller ikke selv
der skulle snige sig et lille nanogram med i madvarer.
Det er faktisk et godt bud, det har en god sæbeeffekt sammen med
desinfektion af mange bakterier og svampetyper - og ikke mindst det er
suverænt til at fjerne lugt ( og er en smule blegende)
( Husk at lade være med at bruge sulfo eller anden sæbe efter du har brugt
Rodalon. Sæbe og sulfo ophæver desinfektionseffekten, og danner et tyndt
nærmest slimet lag på træ)
På hospitalerne bruges Rodalon til at desinficere diverse gummislanger og
visse instrumenter, som bruges til undersøgelser af f.eks spiserør, mavesæk
o.s.v.

Sååå nej det er ikke sundt, men heller ikke farligt.

/ Anette

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-05-05 12:03

> [...]
> Regner med køkkenet skal skiftes om 1-1½ års tid, men jeg vil gerne
> vente lidt! Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig!

Mal dem indvendig med almindelig maling. Det vil indkapsle støv og andet
snask man ikke lige kan få gjort rent. Hvis det bare skal holde et års tid
er der ikke engang nogen krav til den maling du bruger, tværede selv mine
skabe ind i en billig loftsmaling i en tidligere lejlighed...

Keller