Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop Album er blevet langsom - hjælp?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 12-05-05 00:05

Er der nogen, der kan hjælpe med et trick til at gøre Adobe Photoshop
Album 2 lidt hurtigere.

Har cirka 6.000 billeder liggende på en ekstern harddisk (250 GB, 7200
rpm, USB 2.0), mens selve programmet ligger på en PC (Pentium 3, 733
Mhz, 384 MB RAM, USB 2.0).

I starten med relativt få billeder (op til 3.000) var der ingen
problemer af betydning. Programmet startede hurtigt og alle handlinger
gik tjept. Nu går alt langsomt.
For eksempel tager det næsten 5 minutter at starte det. Når man følger
initializing-processen i nederste venstre hjørne af startbilledet (før
selve programvinduet åbner) går alt tjept indtil den når til
"initializing model".

Desuden "hakker" skærmen i det, når man scroller ned i
billedoversigten, og det tager en evighed fra man højreklikker på et
billede til rullegardinet åbner.

Det virker umiddelbart som om programmet tager mere og mere RAM jo
flere billeder, der ligger i databasen, men kan det passe, at det er
så dårligt lavet?

Jeg har forsøgt at finde en eller anden indstilling så det ikke loader
alle billedinformationer (eller hvad det nu er, der sinker det) ved
opstart, men det er ikke lykkedes at finde noget.

Ingen andre programmer er berørt af problemet.

pft

Lars

Fra : emj

Dato : 12-05-05 01:42

jubija@yahoo.dk, skrev i

> [...]
>
>Har cirka 6.000 billeder liggende på en ekstern harddisk (250 GB, 7200
>rpm, USB 2.0), mens selve programmet ligger på en PC (Pentium 3, 733

Måske et kapacitetsproblem.. Her loader mit største album på over
10.000 billeder med det samme. (Pentium4, 2,66 GHhz, 568 MBRAM)
Billederne ligger på cd-er og det er derfor kun de kopier, der ligger
på HD i mappen "proxies", der skal loades.
Man bestemmer selv, hvor store kopier, man vil have liggende i
proxien. Mine ligger som 640+x480. Kun hvis jeg skal bruge billedet
til andet en skærmvisning hentes billedet fra den aktuelle cdrom.

Hilsen emj

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-05-05 11:28

> Er der nogen, der kan hjælpe med et trick til at gøre Adobe Photoshop
> Album 2 lidt hurtigere.
Tror det eneste der kan gøres er at fjerne det og installere V.1

Jeg har godt nok fortrudt at jeg købte 2'eren...Det er et smart program, men
de har gjort det så poppet og så langsomt at det er helt vildt...Jeg også
omkring de 6000 billeder liggende, og det er ikke spor morsomt når man
scroller ned i listen...Det er en 1,1GHz med 384MB ram, så det er ikke den
vildeste maskine, men det er heller ikke ligefrem rocket science som
programmet skal lave...det burde det ikke være i hvert fald Jeg synes
1'eren generelt var en del hurtigere end 2'eren...

Jeg håber der er en eller anden løsning på problemet (Andet end at købe en
ny computer med uendelig mængde ram)...men jeg tvivler lidt.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : emj

Dato : 12-05-05 22:21

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no>, skrev i

>Jeg har godt nok fortrudt at jeg købte 2'eren..

Det kan jeg godt forstå, for den kan downloades ganske gratis
Hilsen emj

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-05-05 07:40

> Det kan jeg godt forstå, for den kan downloades ganske gratis
> Hilsen emj

Kun starter-edition (som kan alt det jeg har brug for -DOH!). Den "store"
udgave koster.
Var dælme blevet sur hvis hele 2'eren var blevet gratis

En skam man næsten er nødt til at fortsætte med programmet...man gider jo
ikke sætte alle billeder i orden een gang til.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-05-05 07:58

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote

> En skam man næsten er nødt til at fortsætte med programmet...man
> gider jo ikke sætte alle billeder i orden een gang til.

Det er jo det evige problem med lukkede løsninger.

Så vidt jeg erindrer er Adobe Album dog ikke nogen stor synder i den
sammenhæng. Jeg mener den bruger en almindelig Access-database på en
ikke alt for kringlet måde. Grundet dette og grundet at programmet er
ret udbredt, må der snart dukke konverteringsprogrammer op. Hvis de da
ikke allerede eksisterer.

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-05-05 10:22

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> ikke alt for kringlet måde. Grundet dette og grundet at programmet er
> ret udbredt, må der snart dukke konverteringsprogrammer op. Hvis de da

Den bruger en alm. Access-database-fil, det er rigtigt. Den er ikke sat op
på verdens smarteste måde, men det kan da lade sig gøre at ændre i den hvis
man lyster. (og det gør man, hvis man har flyttet alle ens billeder og skal
til at reconnecte 6000 filer)..så er det en del lettere at lave en
søg/erstat end at trykke 'OK' 6000 gange

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : emj

Dato : 13-05-05 09:39

Jens Christensen skrev:

>En skam man næsten er nødt til at fortsætte med programmet...man gider jo
>ikke sætte alle billeder i orden een gang til.

Det er vist også svært at finde et program, hvor du kan katalogisere
alle dine billeder igen så hurtigt, som man kan med det program.

Jeg synes det er fikst, at man kan have alle sine billedcd-er
katalogiseret og lynhurtigt finde den cd, som man skal bruge for at
finde et billede.

Hilsen emj

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-05-05 10:19

> Det er vist også svært at finde et program, hvor du kan katalogisere
> alle dine billeder igen så hurtigt, som man kan med det program.
Google har lavet et...Picassa hedder det vist. Det er der mange der snakket
godt om. Det skulle eftersigende være en del hurtigere...

> Jeg synes det er fikst, at man kan have alle sine billedcd-er
> katalogiseret og lynhurtigt finde den cd, som man skal bruge for at
> finde et billede.

Jep, det er jeg helt enig med dig i.
Genialt program, der gør katagorisering let. Desværre bruger det alt, alt,
for mange resourcer...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : emj

Dato : 13-05-05 11:38

Jens Christensen skrev:

>Genialt program, der gør katagorisering let. Desværre bruger det alt, alt,
>for mange resourcer...

Det er sikkert rigtigt, men jeg mærker ikke noget til den påstand.
Hilsen emj

Fra : Alex W

Dato : 12-05-05 21:50

> [...]
> opstart, men det er ikke lykkedes at finde noget.
>
> Ingen andre programmer er berørt af problemet.

Gem dit album og lav et nyt.

Du kan splitte dine albums op i årstal ... familie .. natur .. eller hvad du
nu vil.
Så kan du gå tilbage og åbne det du skal bruge i stedet for at åbne alt.

Jeg var træt af at programmet skulle generere for mange thumbs. Nu har jeg
delt det op i 7 - 8 kategorier i stedet.

Når jeg loader nye billeder ind bruger jeg ikke adobes billedloader men
kopiere det ind... så kan jeg i stedet vælge biblioteker ..
så er der styr på billederne.

/Alex W