Mit (snart) nye æbletræ
Fra : Kate

Dato : 11-05-05 20:47

Så er tiden kommet. På lørdag står den på plantning af æbletræ.
Jeg har for mange år siden forelsket mig i gråstenæblet, så sådan et
træ vil jeg bare have.
Nu talte jeg med en på plantecenteret i dag, som sagde at gråsten
solgte de ikke særligt mange af fordi det bliver et stort træ. De havde
dem dog og de så flotte ud. Nu er jeg så godt klart over at det ikke er
20meter højt til næste år, men når han siger det bliver et stort træ
hvad skal jeg så forvente? Træet skal stå i min meget lille forhave og
må ikke blive så stort at det tager *alt* lys fra mit soveværelse. Min
formodning er at jeg vel "bare" kan beskære det så jeg holder det nede
på et, for mig, acceptabelt niveau, passer det?
Ellers ved jeg ikke hvilket æble jeg skal have hvis det ikke skal være
gråsten, kun ved jeg at jeg ikke bryder mig om Ingrid Marie, dem havde
min mormor og jeg kunne ikke li' dem.
Er der noget sted man kan komme og smage de forskellige æblesorter
evt.?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:09

Kate wrote:
> [...]
> min mormor og jeg kunne ikke li' dem.
> Er der noget sted man kan komme og smage de forskellige æblesorter
Ja evt. købe dem i en frugt og grønt butik/afdeling
--
Calle.

Fra : Kate

Dato : 12-05-05 21:02

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in

> Ja evt. købe dem i en frugt og grønt butik/afdeling

Der synes jeg nu normalt de bare har Granny smith og Golden Delicious
og dem vil jeg ikke have.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-05 21:30

> hvad skal jeg så forvente? Træet skal stå i min meget lille forhave og
> må ikke blive så stort at det tager *alt* lys fra mit soveværelse.

Det skal stå ca 10 m fra huset. Så kan du selv vurdere det. Nogle sætter det
tættere på, men så tager de lyset.

Min
> formodning er at jeg vel "bare" kan beskære det så jeg holder det nede
> på et, for mig, acceptabelt niveau, passer det?

Ja, men det får du ikke særligt pænt træ ud af - og det med æblerne kan
blvie noget svingende, hvis du ikke ved hvad du gør.

> Er der noget sted man kan komme og smage de forskellige æblesorter

De fleste æbler smager fremragende lige fra træet, mens f.eks. Ingrid Marie
er melet i løbet af en dag eller to. Du er nødt til at finde æbletræer, hvor
ejeren ved hvilke æbler der gror der, og så smage. Var der noget med at et
aboret havde noget åbent-hus-æblesmagningsmulighed?

Mvh Maria

Fra : Kate

Dato : 12-05-05 21:07

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Det skal stå ca 10 m fra huset. Så kan du selv vurdere det. Nogle
> sætter det tættere på, men så tager de lyset.

øvvv, det kan det ikke komme til. Max 3-4m.

> Ja, men det får du ikke særligt pænt træ ud af - og det med
> æblerne kan blvie noget svingende, hvis du ikke ved hvad du gør.

Og det gør jeg jo så ikke, endnu.

> Var der noget med at et aboret havde noget
> åbent-hus-æblesmagningsmulighed?

Det var noget i den stil jeg tænkte på. Der ligger ml. Tåstrup og
Sengeløse ved Kbh noget der hedder pometet, som er dyrkning og
forskning i æbler som min veninde firtalte om. De har vidst en åben hus
dag en weekend i Okt. men det er vidst ikke for alle og enhver som jeg
læste det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-05 08:30

On 11 May 2005 19:46:36 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>min mormor og jeg kunne ikke li' dem.
>Er der noget sted man kan komme og smage de forskellige æblesorter

Gråsten er heller ikke et specielt sundt æbletræ mig bekendt. Men det
smager nu altså godt

Jeg er glad for Discovery som minder om Ingrid marie, det smager bare
bedre - lidt sødere i smagen. Dejlig sprødt og rødt æble og træet bliver
ikke særlig stort.

En del planteskoler holder 'smag-før-du-køber' på frugttræer om
efteråret. Vi har gjort det nogle gange på arbejdet, men mærkeligt nok
er det sjældent den helt store succes - det ender altid med at vi sælger
flere af æblerne end vi sælger æbletræer....

Fra : Kate

Dato : 12-05-05 21:12

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Gråsten er heller ikke et specielt sundt æbletræ mig bekendt. Men
> det smager nu altså godt
Jamen, det er det jeg synes. Jeg er ikke den vildeste æblespiser, men
jeg glemmer aldrig da jeg smagte mit første Gråsten, jeg var solgt på
stedet
Hvad mener du med ikke sundt? Er der meget sygdom i dem eller hva'?

> Jeg er glad for Discovery som minder om Ingrid marie, det smager
> bare bedre - lidt sødere i smagen. Dejlig sprødt og rødt æble og
> træet bliver ikke særlig stort.

Det siger mig ikke rigtigt noget, altså jeg kender det ikke
umiddelbart.

> [...]
> nok er det sjældent den helt store succes - det ender altid med at
> vi sælger flere af æblerne end vi sælger æbletræer....

Det var jo lige noget for mig....hmmmm, gad vidst om jeg skal skyde
projektet til efteråret alligevel så. Jeg er lidt vild med at komme
igang med projekt æbletræ, men på den anden side vil jeg jo også blive
enormt ked af at smide penge og kræfter efter det forkerte træ.
Jeg må vidst i tænkeboks.

De der smag før du køber dage, hvornår sådan ca. lægger i dem?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-05 22:50

On 12 May 2005 20:11:44 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>stedet
>Hvad mener du med ikke sundt? Er der meget sygdom i dem eller hva'?

Det får let sygdom, skurv især så vidt jeg husker.

>Det siger mig ikke rigtigt noget, altså jeg kender det ikke
>umiddelbart.

Discovery er vist heller ikke et æble man normalt finder hos købmanden.
Men godt, det er det

> [...]
>Jeg må vidst i tænkeboks.
>
>De der smag før du køber dage, hvornår sådan ca. lægger i dem?

Jeg tror det er omkring slutningen af september/starten af oktober.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-05 22:22

Kate wrote:

> Træet skal stå i min meget lille
> forhave og må ikke blive så stort at det tager *alt* lys fra mit
> soveværelse. Min formodning er at jeg vel "bare" kan beskære det så
> jeg holder det nede på et,

Hvis din plads er så begrænset, skulle du måske overveje at espaliere dit
æbletræ. Så er det nemmere at holde det i en acceptabel størrelse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Kate

Dato : 15-05-05 09:31

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in

> Hvis din plads er så begrænset, skulle du måske overveje at
> espaliere dit æbletræ. Så er det nemmere at holde det i en
> acceptabel størrelse.

Det er der ikke mulighed for der hvor det skal stå, men jeg har skudt
projektet til efteråret. Så må jeg bruge pladsen til pynteblomster
istedet for indtil da.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-05 16:48

Kate wrote:

> Det er der ikke mulighed for der hvor det skal stå, men jeg har skudt
> projektet til efteråret.

Et espalier kan også være fritstående i form af et rionet på et par stolper.
Det behøver ikke sidde på en mur.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/