/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nødprogram på mercedes autogearkasse.
Fra : Ulrich


Dato : 11-05-05 19:55

Hej folks'

Jeg har en Mercedes C220 CDi fra 2000, den er udstyret med en femtrins
automatkasse.
Det er den type der er elektronisk styret.

Da jeg købte fætteren gik den i nødprogram når der lå 1000 kg på traileren.
Dog kun ved fuld pedal. Tom trailer eller uden trailer intet.
Jeg fik læst fejlkoder ud, der var fejl på et print i gearkassen.
Det var en føler der måler RMP på gearhjul inden i.

Jeg fik skiftet dette print, og naturligvis olien.
Så virkede den perfekt

Nu har jeg fået chippet dyret, den kørte fint i motor og gearkasse.
I tre md. Nu er fejlen der igen.
Med chip går den i nødprogram ved fuld gas.
Uden chip fejler den ik noget.
Testeren siger, tja print igen

Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.

Kunne man tænke sig at den nye olie der blev påfyldt for tre md siden,
fik dem til at holde lidt bedre?
Sådan at forstå, hvis jeg nu bare skiftede olie igen så ville den funke?
De koblingslameller overfører de noget moment?
Så skal der helt klart friske på!

Er der et par kloge hoveder der kan nikke til det?
Eller kan komme med andre forslag til fejlen.


--
Hygge Ulrich






 
 
Karsten Andersen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 12-05-05 04:11

Wed, 11 May 2005 20:55:06 +0200, skrev Ulrich, på 41 linier, i
<428255a0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :

>Hej folks'
>
>Jeg har en Mercedes C220 CDi fra 2000, den er udstyret med en femtrins
>automatkasse.
>Det er den type der er elektronisk styret.
>
>Da jeg købte fætteren gik den i nødprogram når der lå 1000 kg på traileren.
>Dog kun ved fuld pedal. Tom trailer eller uden trailer intet.
>Jeg fik læst fejlkoder ud, der var fejl på et print i gearkassen.
>Det var en føler der måler RMP på gearhjul inden i.
>
>Jeg fik skiftet dette print, og naturligvis olien.
>Så virkede den perfekt
>
>Nu har jeg fået chippet dyret, den kørte fint i motor og gearkasse.
>I tre md. Nu er fejlen der igen.
>Med chip går den i nødprogram ved fuld gas.
>Uden chip fejler den ik noget.
>Testeren siger, tja print igen
>
>Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
>Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
>Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.
>
>Kunne man tænke sig at den nye olie der blev påfyldt for tre md siden,
>fik dem til at holde lidt bedre?
>Sådan at forstå, hvis jeg nu bare skiftede olie igen så ville den funke?
>De koblingslameller overfører de noget moment?
>Så skal der helt klart friske på!


Typisk og bare skifte
Kender en der fik samme melding bare på hovedcomputteren til bilen.
Den skulle skiftes. (Kostede en halv bondegård)
Det viste sig bare og være et lille relæ der ikke duede ordenligt.
Selv med ny computter i merceren vil den stadigt ikke virke.

Så jeg tror nu også fejlen er mere mekanisk i din vogn.
Men det er nu heller ikke alle biler der kan holde til en chip.


--
MVH Karsten
Horsens

claus b. p. (13-05-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 13-05-05 22:32


"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message
news:428255a0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej folks'
>
> Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
> Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
> Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.
>
Der er ikke kobling i en automatgearkasse, men først en momentkonverter,
bestående af 2 skovlhjul der sidder ved siden af hinanden i et oliebad, og
forsøger at følges ad, og derefter nogle bånd for hvert gear, som låser fast
for det gear der er valgt.
Hvis båndene er slidt, kan de slippe/glide, typisk opdager man det først når
skiftene bliver ujævne. Om det kan forvirre elektronikken ved jeg ikke. Men
konverteren vil altid give lidt slip, så at omdrejningerne på motoren
varierer ifht. bilens hastighed er helt efter bogen.

> Kunne man tænke sig at den nye olie der blev påfyldt for tre md siden,
> fik dem til at holde lidt bedre?
> Sådan at forstå, hvis jeg nu bare skiftede olie igen så ville den funke?
Tykkere olie vil give en fastere kobling mellem de to skovlhjul i
konverteren, men dermed også et hårdere gearskift. For lidt olie vil også
kunne give for meget "slip". Er gearkassen evt. utæt?

/Claus



Ulrich (13-05-2005)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 13-05-05 23:14


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42851cc4$0$683$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message
> news:428255a0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej folks'
> >
> > Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
> > Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
> > Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.
> >
> Der er ikke kobling i en automatgearkasse, men først en momentkonverter,
> bestående af 2 skovlhjul der sidder ved siden af hinanden i et oliebad, og
> forsøger at følges ad, og derefter nogle bånd for hvert gear, som låser
fast
> for det gear der er valgt.
> Hvis båndene er slidt, kan de slippe/glide, typisk opdager man det først
når
> skiftene bliver ujævne. Om det kan forvirre elektronikken ved jeg ikke.
Men
> konverteren vil altid give lidt slip, så at omdrejningerne på motoren
> varierer ifht. bilens hastighed er helt efter bogen.
>
> > Kunne man tænke sig at den nye olie der blev påfyldt for tre md siden,
> > fik dem til at holde lidt bedre?
> > Sådan at forstå, hvis jeg nu bare skiftede olie igen så ville den funke?
> Tykkere olie vil give en fastere kobling mellem de to skovlhjul i
> konverteren, men dermed også et hårdere gearskift. For lidt olie vil også
> kunne give for meget "slip". Er gearkassen evt. utæt?

Kassen er tæt, olie er på toppen.
Her til aften satte jeg et "bedre brugt" skiftehus på,
det har hjulpet endnu i alt fald.
Jeg tester mere i weekenden.

Jeg genbrugte med vilje den gamle olie, den er ca 15.000 km gammel.
jeg måtte toppe op med 1,5 liter.

De lameler jeg tænker på bremser gear og overføre kræftene i gearkassen.
De ligner en kobling til en MC.
Altså skiver og lameler i en mindre række.


--
Hygge Ulrich



NS (21-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 21-05-05 11:33

claus b. p. wrote:
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message
> news:428255a0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Hej folks'
>>
>>Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
>>Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
>>Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.
>>
>
> Der er ikke kobling i en automatgearkasse, men først en momentkonverter,
> bestående af 2 skovlhjul der sidder ved siden af hinanden i et oliebad, og
> forsøger at følges ad, og derefter nogle bånd for hvert gear, som låser fast
> for det gear der er valgt.
> Hvis båndene er slidt, kan de slippe/glide, typisk opdager man det først når
> skiftene bliver ujævne. Om det kan forvirre elektronikken ved jeg ikke. Men
> konverteren vil altid give lidt slip, så at omdrejningerne på motoren
> varierer ifht. bilens hastighed er helt efter bogen.

Hmmm... det er altså forkert. Jeg vil tro at alle gearkasse af idag har
en lock-up-kobling. Så moderne aut.gearkasser har altså en kobling. Den
er der simpelthen for, at fjerne slippet i momentomformeren.

NS

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste