Hvor finder jeg round-up billigst?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 11-05-05 18:34

Hej

Vi købte hus i efteråret, et hus som ikke er blevet passet i haven de sidste
tre år, og der er derfor en hulens masse ukrudt, som det er umuligt at få
bugt med. Vi har derfor efter lange diskussioner,besluttet at tage den
politisk ukorrekte konsekvens af ukrudtet, og give det en omgang roundup. Så
kan det lære det.
Men hvor finder vi det billigst, i omegnen af Århus?

/Poul

Fra : V. Hansen

Dato : 11-05-05 19:35

"Poul Kaasing" <mit_efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> roundup. Så kan det lære det.
> Men hvor finder vi det billigst, i omegnen af Århus?

-ikke svar på round-up en,
men hvis du dækker jorden med sort plastik, opnår du det samme som med
round-upen.

mvh
Vibeke

Fra : Kari Eiffert

Dato : 11-05-05 19:51

> -ikke svar på round-up en,
> men hvis du dækker jorden med sort plastik, opnår du det samme som med
> round-upen.
>
> mvh
> Vibeke

Vi har samme problem. Altså overtaget et hus med kæmpe have, der ikke er
blevet passet de sidste seks år. Hvor længe går der inden man kan se en
virkning efter plastik-behandlingen? sådan ca bare? Vi ville nemlig til at
at gå igang med greb og skovl. Altså løsne jorden og tage ukrudtet op.

MVH Kari

P.S undskyld jeg "overtager" svaret

Fra : Thomas

Dato : 11-05-05 20:19

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> -ikke svar på round-up en,
> men hvis du dækker jorden med sort plastik, opnår du det samme som med

Hej

Mulighed 1: En buskrydder til at få det hele ned i jordhøjde og en fræser og
en stor pakke græsfrø, klarede problemet for mig for nogle år siden. Så kan
man altid lave bede senere, hvis man har lyst. De stauder der var sejlivede
penslede jeg med ren ufortyndet roundup med en vatpind. Virker perfekt, og
man bruger meget lidt.
Mulighed 2: Hegn hele skidtet ind og køb et par grise. Det gjorde min
søster. Alt hvad der var tilbage efter 3-4 måneder var en taks og alle
roserne. Resten var pløjet op og ædt. Hvilket grisene også blev senere
Dette er dog nok ikke en mulighed hvis i bor inde i byen, af hensyn til
naboerne.

Thomas

Fra : cykellapper

Dato : 11-05-05 20:51

Thomas wrote:
> [...]
> roserne. Resten var pløjet op og ædt. Hvilket grisene også blev
> senere Dette er dog nok ikke en mulighed hvis i bor inde i byen,

Det er en meget effektiv og hyggelig metode, men desværre heller ikke velanset
ude på landet. De etablerede svinebønder har det ikke godt med uregistrerede
svin, som går i det fri og spreder sygdomme

Jeg ved ikke, om får eller geder kan gøre det?

Jeg er sgu heller ikke for meget for det der med roundup i hænderne på
almindelige haveejere....

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:05

cykellapper wrote:
> Det er en meget effektiv og hyggelig metode, men desværre heller ikke
> velanset ude på landet. De etablerede svinebønder har det ikke godt
> med uregistrerede svin, som går i det fri og spreder sygdomme

Hvem siger de skulle være uregistrerede? Det er vel ikke være end at er er
fritgående svin på landet.
Hvornår har du sidt været på landet.

> Jeg ved ikke, om får eller geder kan gøre det?
Nej, de roder ikke i jorden, men bider det kun af i samme højde som du ville
gøre med en plæneklipper.

> Jeg er sgu heller ikke for meget for det der med roundup i hænderne på
> almindelige haveejere....
Nej ikke hvis de ikke følger anvisningerne

--
Calle.

Fra : cykellapper

Dato : 11-05-05 21:53

Calle. wrote:

> Hvem siger de skulle være uregistrerede? Det er vel ikke være end at
> er er fritgående svin på landet.

Jo - for uddannede landmænd ved meget mere om dyrehold end hr. og fru Jensen.
Desuden er de underlagt dyrlægekontrol.

> Hvornår har du sidt været på landet.

I dag.

Jeg arbejder som montør af foderanlæg til svin - så tro mig: Jeg ved, hvilket
hysteri, der er omkring det her!

Ofte skal vi i bad, inden vi går ind til svinene, hvorefter bonden udleverer
rent undertøj og kedeldragt. Vores værktøj skal tørres af med sprit. Mange vil
ikke have os ind på andre dage end mandag. Sygdom i en besætning er en alvorlig
og bekostelig affære. Derfor ville jeg ikke turde holde svin i baghaven. I kraft
af mit arbejde MÅ jeg slet ikke.

> Nej, de roder ikke i jorden, men bider det kun af i samme højde som
> du ville gøre med en plæneklipper.

... hvorefter sådan een her kan klare tricket.
http://mhmultiservice.dk/havesektor/traktor/index.htm

> Nej ikke hvis de ikke følger anvisningerne

Og det gør de ikke.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:03

cykellapper wrote:

> Jo - for uddannede landmænd ved meget mere om dyrehold end hr. og fru
> Jensen. Desuden er de underlagt dyrlægekontrol.

Nej men nabo landmand vil hjælpe til, så det ikke går galt

> I dag.

Okey. det har jeg også, af den årsag at mit hus er placeret der.

> Jeg arbejder som montør af foderanlæg til svin - så tro mig: Jeg ved,
> hvilket hysteri, der er omkring det her!

Ok, men stadig ikke hele molevitteten. Det du oplever er fordi du ifbm. dit
job kan/har været i andre besætninger inden for de sidste døgn

> Ofte skal vi i bad, inden vi går ind til svinene, hvorefter bonden
> udleverer rent undertøj og kedeldragt. Vores værktøj skal tørres af
> med sprit. Mange vil ikke have os ind på andre dage end mandag.

Jeps. Pga SPF. besætninger ("sygdomsfri")

> Sygdom i en besætning er en alvorlig og bekostelig affære. Derfor
> ville jeg ikke turde holde svin i baghaven. I kraft af mit arbejde MÅ
> jeg slet ikke.

Nej da du kan overføre smitte til dine svin, som først opdages noget senere.
Hvor du i mellemtiden har smittet hele besætninger hver dag på job. ;-(

--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-05 08:24

On Wed, 11 May 2005 22:05:06 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Hvem siger de skulle være uregistrerede? Det er vel ikke være end at er er
>fritgående svin på landet.

Registrerede eller ej, bare det krav at fritgående grise skal hegnes ind
med to hegn, med mindst 5 meter mellem det ydre og det indre hegn gør at
metoden ikke er brugbar i en almindelig have :-/

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:07

Mads Lie Jensen wrote:

> Registrerede eller ej, bare det krav at fritgående grise skal hegnes
> ind med to hegn, med mindst 5 meter mellem det ydre og det indre hegn
> gør at metoden ikke er brugbar i en almindelig have :-/

Spørgsmål om plads
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 07:13

"Thomas" <Hansen@hest.dk> wrote in message

> [...]
> roserne. Resten var pløjet op og ædt. Hvilket grisene også blev senere
> Dette er dog nok ikke en mulighed hvis i bor inde i byen, af hensyn til

Nu køber man jo ikke bare lige nogle grise, de skal registreres etc. Høns
kan da også gøre arbejdet.

--
mvh / regards

Christian

Fra : HMH

Dato : 12-05-05 07:33

> Nu køber man jo ikke bare lige nogle grise, de skal registreres etc. Høns
> kan da også gøre arbejdet.

Man kan købe hængebugsvin i den blå avis - men de skulle efter sigende smage
knap så godt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-05-05 18:50

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
Høns

> Man kan købe hængebugsvin i den blå avis - men de skulle efter sigende
smage
> knap så godt

De smager mindst ligeså godt som alm. svin, hvis ikke bedre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:05

HMH wrote:

> Man kan købe hængebugsvin i den blå avis - men de skulle efter
> sigende smage knap så godt

Tror ikke du som forbruger kan smage forskel
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:05

Christian B. Andresen wrote:
> Nu køber man jo ikke bare lige nogle grise, de skal registreres etc.
> Høns kan da også gøre arbejdet.

Selvfølgelig kan du købe grise.
Høns er slet ikke effektive nok, det vil tage år.

--
Calle.

Fra : Lars K.

Dato : 11-05-05 19:59

> [...]
> roundup. Så kan det lære det.
> Men hvor finder vi det billigst, i omegnen af Århus?

Gå ned til dit lokale land og fritid ( dlg ) butik, der kan du købe 5 liter
ufortyndet glyfosat til 250 kr + miljø afgift 38 kr. det indeholder det
samme som roundup, men lov mig ikke at overdosere, da det ikke virker bedre,
men skadeligt for naturen, hvorfor jeg siger det er fordi at mange vil gøre
det lidt godt, og lige komme en skvat ekstra i, men det har ingen
virkning.hvis du er i tvivl om doseringen kan jeg fortælle dig at du skal
bruge 1 dl. til 5 liter vand

ps. Roundup er et firma mærke

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 20:31

Lars K. wrote:
> [...]
> ekstra i, men det har ingen virkning.hvis du er i tvivl om doseringen
> kan jeg fortælle dig at du skal bruge 1 dl. til 5 liter vand

Jeps, præcis det samme som jeg ville til at skrive.
Ufatteligt folk ikke kan fatte at der ikke skal mere til end angivet.
--
Calle.

Fra : Gunnar

Dato : 11-05-05 20:40

">> indeholder det samme som roundup, men lov mig ikke at overdosere, da

> Jeps, præcis det samme som jeg ville til at skrive.
> Ufatteligt folk ikke kan fatte at der ikke skal mere til end angivet.

Og da der ikke er nogen der har fortalt at jorden kan tilsås / plantes efter
14 dage
har jeg hermed gjort det.Da er kemikalie virkningen væk.
Gunnar

Fra : Larsen

Dato : 11-05-05 20:43

On Wed, 11 May 2005 20:58:47 +0200, "Lars K." <Ingen@adgang.dk> wrote:

>virkning.hvis du er i tvivl om doseringen kan jeg fortælle dig at du skal
>bruge 1 dl. til 5 liter vand

1 dl ufortyndet Roundup pr 5 L vand?

Det er da forhåbentlig din spøg eller glemte du et nul?

Det er jo 10 gange den normale dosis for den rene
ufortyndede Roundup som DLG sælger

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:02

Larsen wrote:

> 1 dl ufortyndet Roundup pr 5 L vand?
>
> Det er da forhåbentlig din spøg eller glemte du et nul?
>
> Det er jo 10 gange den normale dosis for den rene
> ufortyndede Roundup som DLG sælger

Her sælger DLG ikke roundup, men derimod Jablo.
På den står der føgende ved de fleste af sorterne:
gift: 4L/ha Vand: 200L/ha.
ved 10L vand er det så 4/20L gift, hvilket svarer til 2dl. (hvilket så
skulle være nok til 500m2. Men med havesprøjten kan du jo punktsprøjte, så
det rækker meget længere.)
Så 1dl til 5L vand passer med etiketten.

--
Calle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-05 21:36

> [...]
> ved 10L vand er det så 4/20L gift, hvilket svarer til 2dl. (hvilket så
> skulle være nok til 500m2. Men med havesprøjten kan du jo punktsprøjte, så

Hvilket er tåbeligt. Det er faktisk meningen at man skal følge anvisningen,
og den siger 4 liter pr 10.000 kvm. uanset hvor meget eller lidt vand du
blander i. Altså 1 liter til 2500 kvm. Det betyder at man skal have helt
styr på hvor meget man sjasker ud med sin havesprøjte. Min havesprøjte
klarer f.eks. 125 kvm pr 20 l vand. Det betyder at jeg skal komme ½ dl i de
20 l vand og sprøjte det ud på de 125 kvm. Hverken mere eller mindre.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 18:57

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> havesprøjte. Min havesprøjte klarer f.eks. 125 kvm pr 20 l vand. Det
> betyder at jeg skal komme ½ dl i de 20 l vand og sprøjte det ud på de
Jeps, men når du sjat sprøjter, som man normalt gør i en have, så ved man
ikke hvor mange cm2 man rammer
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 20:57

On Wed, 11 May 2005 20:58:47 +0200, Lars K. wrote:

> [...]
>det lidt godt, og lige komme en skvat ekstra i, men det har ingen
>virkning.hvis du er i tvivl om doseringen kan jeg fortælle dig at du skal

Nogen der ved hvor jeg finder en dlg butik på Midtfyn?

Mvh
Jesper

PS: Lover, ikke at overdosere...

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:07

http://www.dlg.dk/Om+DLG/Detailforretninger/Fyn/FAF/
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 21:34

On Wed, 11 May 2005 22:06:30 +0200, Calle. wrote:

>http://www.dlg.dk/Om+DLG/Detailforretninger/Fyn/FAF/

Mange tak...

/jesper

Fra : Habit

Dato : 11-05-05 20:47

Hej
Min umiddelbare reaktion er, at den pris for ufortyndet glyphosat, tror jeg
ikke på. Er dette en pris du har givet for nylig og i givet fald i hvilken
DLG afdeling?

mvh

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:17

Habit wrote:
> Hej
> Min umiddelbare reaktion er, at den pris for ufortyndet glyphosat,
> tror jeg ikke på. Er dette en pris du har givet for nylig og i givet
> fald i hvilken DLG afdeling?

Jeps det er prisen, som det koster hos DLG.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 21:25

Calle. wrote:

> Jeps det er prisen, som det koster hos DLG.
her kan du se literprisen står til 37,- eksl. moms
http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=50441
--
Calle.

Fra : Habit

Dato : 11-05-05 22:05

Det var s.....

Mange tak!

mvh

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-05-05 20:38

On Wed, 11 May 2005 19:34:29 +0200, "Poul Kaasing"
<mit_efternavn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan det lære det.
>Men hvor finder vi det billigst, i omegnen af Århus?

Skal det bare være billigt, så skal du ikke kigge efter Roundup, men
derimod glyphosat. Glyphosat er aktivstoffet i Roundup og det fåes til
rimelige penge under andre navne en Roundup. Der må være en "Land og
fritid"-butik nær århus, jeg vil tro de kan hjælpe med sådan noget.

Fra : Poul Kaasing

Dato : 11-05-05 21:54

Tak for alle de mange brugbare og hurtige svar, og tak for alle de andre
svar også

/Poul

Fra : JEY

Dato : 12-05-05 08:37

Prøv den lokale korn & foderstofforretning !

Fra : Pilen

Dato : 12-05-05 15:22

Hvis du kender en landmand så spørg om du kan købe en halv liter hos ham ,
Den Round-up som han har er meget koncentreret og der skal kun 4-5 dråber
en liter vand .
Jeg bruger selv en lille håndforstøver og direkte på planten , det kan jeg
ikke se et problem i .
Og så vil jeg gerne fortælle dem der
er
imod tanken om Round-up , at jeg har et arbejde som bringer mig ud på
landet
hver dag , og jeg græmmes når jeg ser hvordan mange landmænd , sprøjter
med
round-up .
Meget ofte kører de med sprøjten helt ud over grøften , så alt hvad der er
af vilde blomster forsvinder , og det gør de med vilje , da de er bange
for
at de vilde blomster spreder sig til marken .
Jeg har set flere meget flotte grøftekanter forvandle sig til kun at stå
med
græs , på grund af nogle landmænd som kun mener at der er plads til deres
afgrøder .
Desuden har jeg to gange set landmænd tømme sprøjtetanken direkte i
grøften
for resten af sprøjtemidlet ( Flere hundrede liter )
Venlig hilsen
Pilen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : V. Hansen

Dato : 12-05-05 16:48

> [...]
> grøften
> for resten af sprøjtemidlet ( Flere hundrede liter )

Og det er tankevækkende at ½ af al sprøjtegift bliver brugt i de private
haver.

Og selv om man er meget forsigtig med det, kan man ikke undgå at påvirke
miljøet som et hele, jeg har prøvet og fik en stor bar plet ud af det
mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-05 18:26

On Thu, 12 May 2005 17:48:10 +0200, "V. Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

>Og det er tankevækkende at ½ af al sprøjtegift bliver brugt i de private
>haver.

Hvor har du de tal fra?

Jeg tror nemlig ikke på dem ..... jeg ved hvor forsvindende lidt vi
sælger af kemikalier på planteskolen hvor jeg arbejder ......

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:11

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvor har du de tal fra?
>
> Jeg tror nemlig ikke på dem ..... jeg ved hvor forsvindende lidt vi
> sælger af kemikalier på planteskolen hvor jeg arbejder ......

ja, men ikke hvor meget der hentes over grænsen. Det er jo til halv pris i
bladene hver uge.
Selv landmænd skyr ingen midler, og køber det sort. ;-(
--
Calle.

Fra : V. Hansen

Dato : 12-05-05 21:57

> Hvor har du de tal fra?
>
> Jeg tror nemlig ikke på dem ..... jeg ved hvor forsvindende lidt vi
> sælger af kemikalier på planteskolen hvor jeg arbejder ......

Jeg har dem fra " Vi med hus og have" bladet, mener jeg.
men det vil da kun glæde mig hvis jeg ikke er opdateret.

Citat fra Aktive forbrugere on roundup alene :

I Danmark blev der i 2001 solgt 868 tons glyfosat, heraf anslås 60-70 tons
at være blevet brugt i private haver, hos firmaer og i den offentlige
sektor.

Når man så tænker på alle de "råd" der gives mod myrer, mosegrise, hvepse
sølvfisk, skimmel, meldug mos osv osv så er mængden nok stadigvæk
betragtelig
selv om jeg har uret m.h.t. ½ delen.

jeg ville aldrig gå i et plantecenter efter sådanne sager, men til et
byggemarked
eller lignende på gr. af prisen.

mvh
Vibeke

Fra : Calle.

Dato : 12-05-05 19:09

Pilen wrote:
> [...]
> grøften
> for resten af sprøjtemidlet ( Flere hundrede liter )

Jeps, der er brodne kar imellem. Har set en skylle sin sprøjte igennem i en
branddam/bydam. Dammen er nu jævnet pga. at alt var dødt.
--
Calle.

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-05-05 22:40

"Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern (10)> wrote in message
> [...]
> Venlig hilsen
> Pilen

> Den har indtil videre sparet mig for at få 8664 spam-mails.

Det er da noget være vrøvl............prøv en af dagenen at snak med en
landmand istedet at side i den bil at lave konklusioner på noget du ikke ved
noget om.
Her er et par punkter du kan tænke over

1) Grunden til at der kun er græs i vores grøfter har ikke nødvendigvis
noget at gøre med sprøjte midler. for det første anlægger man sprøjte spor i
markerne og de passer altid med der hvor der er sået til. Der udover skyldes
den store mængde græs at grøfter er meget næring rige, det skyldes gødning
fra såvel mark som fra vejen, samt næringstoffer i luften ( fra svinebrug).

2) Ved du hvad der var i sprøjten da han lukkede det ud i grøften, det er
formentligt ikke noget der virker, for så havde han nok kørt en omgang mere
inde i marken for at opnå effekten der ( landmænd er ikke et folkefær som
elsker at smide dyre midler ud i grøften for at genere dig, de vil ha profit

så drop dit vrøvl når du ikke ved hvad du snakker om, der findes en masse
argumenter imod landbruget som er virkelige problemer, men usaglig "gylle"
er der ikke brug for

mvh
Peter

Fra : V. Hansen

Dato : 12-05-05 23:37

> [...]
> gødning fra såvel mark som fra vejen, samt næringstoffer i luften ( fra

Her hvor jeg bor, pløjer landmændene selv fundamentet til slikkepindene
langs vejen op i begær efter mere jord, og når de sprøjter er det også mod
blomster,
også dem der ville have stået der hvor de har pløjet.
Overgødskningen er som du rigtigt siger en væsentlig grund til at
den vilde fauna er på retur.
Og det, de har tilsået, bliver også sprøjtet.
Sålænge der er hektarstøtte, målt med satelit, bliver det ikke anderledes.

mvh
Vibeke

Fra : René

Dato : 13-05-05 14:29

Jeg købte for flere år siden noget Glyfonova 360 af en landmand, jeg kender.
Det er også det samme som Round up. Prisen var lige omkring 1.000 kr. for 20
liter.

Jeg blander 1:100, d.v.s. ½ dl Glyfonova i min 5 liters sprøjte. Så dør
alt!!!

Så kender du en landmand, eller en som kender en landmand eller en, hvis
kusines svoger engang var i militæret med en landmand, så tag fat i ham
Go' pinse.

mvh René

Jeg