Tykke heste...
Fra : Anet

Dato : 17-04-05 11:52

Vi har lukket vores to islændere ned på den store sommerfold for små 3 uger
siden. Og nu er de allerede så tykke af det spinkle græs der myldrer op alle
steder, så de snart kan trille. Jeg syntes ellers ikke, at der måtte være så
meget næring i græsset allerede. Men det er nok fordi jeg tænker i
storhestetanker istedet for islænderens nøjsomme behov for næring/mad. Har I
andre lukket hestene på sommerfolden eller venter I lidt. Vi fodrer stadig
med wrap, havre og tilskudsfoder.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 17-04-05 12:47

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Har I
>andre lukket hestene på sommerfolden eller venter I lidt. Vi fodrer stadig
>med wrap, havre og tilskudsfoder.

Her har vi (fredag) startet "døgnfold" for alle heste efter en periode
med tilvænning. Også de "sarte" fuldblod, som slet ikke er så sarte,
går nu ude hele døgnet.

Alle heste smovser i græs, men enkelte tages op dagligt for at få en
liter havre med biotin efter smedens råd.

Sammen med udlukningen på døgnfold, opstår igen problemet med
opsamling af hestepærer. For at holde partasitter nede renser "vi"
folden dagligt. Det foregår med en stengreb og traktorens frontlæsser.
Noget af et job for "dem gamle" der til stadighed må tåle bemærkningen
om at "Er det ikke dejligt at der ikke længere skal muges"

Jeg har efterlyst et redskab til traktoren der kan samle pærer op, men
uden held.

Hvad gør i andre ???
Er der nogen der kender et sådant redskab ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john

Dato : 17-04-05 19:37

"Døgnfoldesæsonen" blev også indviet her i fredags. Nu er græsset stort nok,
og nattemperaturen ikke afskrækkende - og tror I krikkerne nyder det!!!!!.

Vi har - heldigvis - endnu ikke set problemer med fede heste på græs.

Så er der Ole's hestepæreopsamleragregats ønske. Desværre sådan en tingest
har jeg ikke set, og jeg må tilstå, at vi klarer os med strategien: Ikke for
stor hestebelastning, og så foldskifte midt på sommeren. For JEG GIDER IKKE
samle hestepærer om sommeren. Nu har jeg/vi muget hver eneste dag siden
oktober, nu er det nok!!.

Men skulle du få en rigtig smart ide til traktoren så må du da godt lige
skrive om den her, så kan det da være....

Hilsen John - der kan sidde og nyde synet af hestene ude på græsset lige nu

Fra : Anet

Dato : 17-04-05 20:36

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
IKKE
> samle hestepærer om sommeren. Nu har jeg/vi muget hver eneste dag siden

(klip)

Jeg bruger samme fremgangsmåde som John. Vi slapper af om sommeren og smider
hestene rundt midt på sommeren til en anden fold.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 17-04-05 20:49

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om at "Er det ikke dejligt at der ikke længere skal muges"
>
> Jeg har efterlyst et redskab til traktoren der kan samle pærer op, men

Hej igen Ole,

Long time, no hear. På en af de engelske nyhedsgrupper jeg "lurker" på, er
der en som har en slags støvsuger til at samle hestepærer op med. Var det
noget? Hvordan det virker, ved jeg ikke, men idéen er ret tiltalende. Nok
lidt ligesom de åndsvag blad støvsugere man kan få, ku' jeg tænke mig. Men
hvis det virker....... ikke så tossede.

Ellers er jeg ret så heldig. Mine heste "plejer" at brug den samme sted til
alt det der. Gerne ved indgangen til markene. Ellers er de også ret god
til at kom hjem hvor de forsøger at ramme møddingen! Jeg lyver ikke. Så er
det ikke den stor sag at skubbe pærerne på plads. Et spørgsmål om træning
måske

Hilsen Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-04-05 09:37

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> wrote in message
> [...]
> Noget af et job for "dem gamle" der til stadighed må tåle bemærkningen
> om at "Er det ikke dejligt at der ikke længere skal muges"

Sælger du så pærene til champignon eller rodrodendron avlere ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-04-05 10:21

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Sælger du så pærene til champignon eller rodrodendron avlere ?

Næh, det stavler jeg op i en bunke som spredes ud over vinterfolden
næste forår. Så sår jeg havre med græsudlæg og har masser af økologisk
havre til vinteren og en helt nu græsmark til næste vinter.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 19-04-05 21:29

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
Jeg har efterlyst et redskab til traktoren der kan samle pærer op, men
> uden held.

http://www.trafalgarcleaningequipment.co.uk/paddock.htm

Måske er det lige det du mangler - det gør jeg ihvertfald.

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-04-05 07:22

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Måske er det lige det du mangler - det gør jeg ihvertfald.

Tak ska du ha. Jeg har bestilt info hos firmaerne.
Jeg håber ikke at jeg er nødt til at rejse væk fra prusserne for at få
fat i sådan en.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 19-04-05 21:33

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

Jeg har efterlyst et redskab til traktoren der kan samle pærer op, men
> uden held.

Eller måske denne her - love the cartoon and the name.
http://www.predatorpeople.co.uk/

Hilsener igen, Liz

Fra : Anet

Dato : 19-04-05 22:22

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har efterlyst et redskab til traktoren der kan samle pærer op, men
>
> Eller måske denne her - love the cartoon and the name.

(snip)

Det ser mægtig smart ud, men også en anelse dyrt.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-04-05 07:24

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Det ser mægtig smart ud, men også en anelse dyrt.....

Måske, men når nu en 2 rk. kartoffellægger uden motor koster omkring
Kr. 20.000 er det nu ikke så meget. Bare såen en sammenligning.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 20-04-05 08:50

> Måske, men når nu en 2 rk. kartoffellægger uden motor koster omkring
> Kr. 20.000 er det nu ikke så meget. Bare såen en sammenligning.

> [...]

(snip)
Nej, du har en stor flok af heste, så hos dig vil den nok være ok i pris.
Jeg har jo kun 2 isbasser gående herhjemme på folden og de laver jo ikke så
meget gødning som f.eks en stor hest gør.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-05 14:10

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Eller måske denne her - love the cartoon and the name.
>http://www.predatorpeople.co.uk/

Endnu en gang tak for linket. Det ser ud som om man om kort tid kan
købe sådan et "rovdyr" i Danmark. Nemlig her på Søholm )
Forhandler i øjeblikket om en agentkontrakt med firmaet.

( Hov det var vist (næsten) en reklame )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 23-04-05 09:00

> [...]

> Forhandler i øjeblikket om en agentkontrakt med firmaet.
>
> ( Hov det var vist (næsten) en reklame )

S..T!! Jeg havde nemlig overvejet det samme, men skulle først tjek om ikke
der findes sådan et dyr på markedet allerede. Du er hurtig på aftrækkeren
Ole. Det er det med hatten, du ved

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 23-04-05 09:41

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Du er hurtig på aftrækkeren
>Ole. Det er det med hatten, du ved

Næh! Aftrækkeren sidder på min Colt 45 og den har jeg normalt kun på
mig i weekenden hvor der er et større rykind af småpiger. Man må jo
kunne forsvare sig. Men hatten, ja den har jeg da på altid.

Orv, vi kom nok noget væk fra subject. Men her vænnede vi hestene til
en større og ny langhåret græsfold ved at skifte fold en halv time
inden indlukning hver dag. Så en time og til sidst blev de bare ude
hele tiden. Tykke, ja mon ikke, men de fleste bliver flittigt brugt,
så det tykke rides hurtigt væk igen. Nu et par uger efter udlukning på
døgnfold har næsten alle heste deres normale omfang igen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-04-05 07:47

Anet wrote:
> [...]
> steder, så de snart kan trille. Jeg syntes ellers ikke, at der måtte være så

Der er en hel del næring i græsset allerede. Det er især i efteråret, at
der ikke er meget krudt i græsset.

> Men det er nok fordi jeg tænker i
> storhestetanker istedet for islænderens nøjsomme behov for næring/mad.

Ja, der er en hvis forskel. Vi kører med flere flokke om sommeren, som
er på græs i forskellig grad. Nogen går på døgngræs. Nogen kan ikke tåle
døgngræs og ender i stedet på f.eks. 2 x 3 timer for ikke at blive svært
overvægtige, og evt. forfangne.

> Har I
> andre lukket hestene på sommerfolden eller venter I lidt.

Vi venter til græsset bedere kan holde til belastningen. Der skal store
arealer og god jord til hvis græsset skal holde til en hesteflok allerede.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-04-05 09:36

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> andre lukket hestene på sommerfolden eller venter I lidt. Vi fodrer stadig

Vores dyrlæge sagde sidste år, i forbindelse med at vores shetlænder var
forfangen, at forårsgræs er det værste.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anet

Dato : 18-04-05 14:48

> Vores dyrlæge sagde sidste år, i forbindelse med at vores shetlænder var
> forfangen, at forårsgræs er det værste.

(klip)

Men jeg lukkede dem ud allerede næsten inden at græsset begyndte at skyde,
så det er langsom kommet frem og så er de vant til det nu.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 18-04-05 10:19

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> andre lukket hestene på sommerfolden eller venter I lidt. Vi fodrer stadig

Som andre har skrevet før mig, skal man nok ikke undervurdere, hvor meget
krudt der er i forårstotterne Jeg ville nok droppe havren og skrue lidt
ned for tilskudsfoderet. Jeg mener at have hørt, at allerede i juni-juli
begynder mænden af næringsstoffer i græsset at falde - til gengæld er der jo
så meget mere af det.

Jeg har selv haft en hest til at gå på en sommerfold, hvor der var afsindigt
meget græs - men der var ikke rigtig noget i det og kun de heste, der havde
stor tendens til fedme, kunne leve af det. Så man skal ikke lade sig snyde
af, hvordan det ser ud

Vores kommer først på græs om en måneds tid - vi har ikke så meget fold, og
det er på lerjord, så græsset skal lige have tid til at sætte sig
ordentligt, før hestene kommer ud og roder op i det hele. Der hvor jeg har
hest nu, bliver langt de fleste også fodret hele sommeren igennem - græsset
er for beskæftigelsens og hyggens skyld

mvh. tina