Køkørsel
Fra : Martin Poll

Dato : 28-05-01 18:10

hej NG

Nogle af jer der kan huske reglen om at det er tillladt at køre mellem
bilerne på motorvejen hvis det går i sneglefart. Jeg mener at huske at det
blev nævnt på denne Ng for ca. 1 år siden. Og at der skulle have været en
udtalelse fra en politimester at det var lovligt , hvis det blev gjort i med
udvisning af forsigtighed.
Jeg har ikke en bøde på vej, men kan da godt finde på at gøre det hvis
trafikken er gået i stå.

Med venlig hilsen
Martin Poll
GPZ500S

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-05-01 19:39

> [...]
det
> blev nævnt på denne Ng for ca. 1 år siden.

se tidligere indlæg om
Re: overhaling i samme **** bane af Anders Majland.... postet idligere
idag!!

Kim J

Fra : Martin Poll

Dato : 28-05-01 20:53

Tak for dit hint, Nu sidder jeg sku og får helt røde øre, enten er jeg
blevet gammel eller så er jeg blevet snydt af news. cybercity for den havde
jeg ikke set i første omgang.

Martin

Fra : Pein

Dato : 28-05-01 19:48

Martin Poll skrev ...

>Nogle af jer der kan huske reglen om at det er tillladt at køre mellem
>bilerne på motorvejen hvis det går i sneglefart.

Det bliver nok svært, for der er ingen regel.
Nu kører jeg lige lidt fra hukommeren, og jeg er ikke færdselsbetjent, men
der står ikke noget om det direkte i færdselsloven. Der står til gengæld
noget om hvordan man må overhale.

En overhaling skal foregå venstre om og der skal være god plads. Der står
ikke noget om at man skal over i en anden vognbane, der står ikke noget om
at man ikke må overhale når der kører nogen ved siden af, hverken med-
eller modkørende, og med hensyn til dobbelt optrukne linier må disse ikke
overskrides, hvilket ikke nødvendigvis gør at man ikke kan overhale (for
nu lige at få det med).

Når der nu er kø på motorvejen, kan det hænde at køretøjerne i højre
vognbane kører hurtigere end dem i venstre vognbane, men hvis hastigheden
bestemmes af de forankørende kaldes det ikke en overhaling, så er det en
forbikørsel, og så er det problem ude af verden. Hvordan det så ser ud
forrest i feltet bekymrer vi os ikke om

Så hvis du nu kører mellem rækkerne, så kan du med god ret sige at du har
overhalet venstre om dem i højre vognbane. Om der er god plads er jo en
smagssag, men en morgensur betjent kan vel godt give en bøde under
henvisning til at der ikke var plads.
Desværre kommer du ikke udenom at du kører højre om dem i venstre
vognbane, uanset hvilken side af striben du bevæger dig på, og det er jo
lidt noget bras. Men du kan med nogen berettigelse sige at din hastighed
er bestemt af de forankørende, selvom du ligger og tuller rundt mellem
rækkerne. Så er det ikke en overhaling længere, og så er vi faktisk også
ude over reglen med at der skal være god plads. Men måske kan det være
svært at overbevise Bent Betjent om at din hastighed bestemmes af de
forankørende.

Alt i alt er det lidt besværligt at kalde det en forseelse efter nogen
bestemt paragraf direkte omhandlende overhaling og forbikørsel, så derfor
vil man typisk slippe afsted med det. Jeg har med rimeligt held (uden bøde
i hvert fald) passeret en motorcykelbetjent på den måde, men han brokkede
sig godt nok en smule.

Så lav nummeret stille og forsigtigt, så går det. I mange lande sydpå er
det fuldt ud accepteret.
Men hvis det går for stærkt, så er der vist paragraffer nok at gribe fat
i, med uforsvarlig kørsel, manglende afstand og mere af samme skuffe.

/Pein
(der ofte kører mellem rækkerne roligt og forsigtigt hvor der er plads og
aldrig er blevet stoppet for det)

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 28-05-01 23:28

"Martin Poll" skrev > Nogle af jer der kan huske reglen om at det er
> [...]
med
> udvisning af forsigtighed.
> Jeg har ikke en bøde på vej, men kan da godt finde på at gøre det hvis

Jeg kan læse af andre indlæg, at en lille opfrisker er på sin plads. (Ja -
jeg kører på hvid mc med blå blink på)

Hvis man kører i kø, må man IKKE skifte vognbane, med mindre det er for at
svinge senere. Dvs. har man skiftet vognbane én gang, skal man blive i den
vognbane man har valgt!! Samtidig kan man så køre enten højre eller venstre
om de biler, der kører i din egen vognbane. Men det er ENTEN højre ELLER
venstre og så skal ALLE bilerne overhales i samme side. Og der skal
selvfølgelig være plads.
Det hedder "forbikørsel" når man kører i tæt kø....Og det står der faktisk
noget om i færdselsloven. §21-22-stykker, tror jeg nok.

Mvh.
Jacob

Fra : Henry

Dato : 29-05-01 07:43

> Jeg kan læse af andre indlæg, at en lille opfrisker er på sin plads. (Ja -
> jeg kører på hvid mc med blå blink på)
Jamen så hejsa, Bent Betjent.

> Hvis man kører i kø, må man IKKE skifte vognbane, med mindre det er for at
> svinge senere. Dvs. har man skiftet vognbane én gang, skal man blive i den
> vognbane man har valgt!!
Ok, det er forstået.

> Samtidig kan man så køre enten højre eller venstre om de biler, der kører
i din
> egen vognbane.
hmmm, overhaling på højreside??? Gælder det ikke kun hvis den forankørende
skal til venstre??

> Men det er ENTEN højre ELLER venstre og så skal ALLE bilerne overhales i
> samme side.
Siger du, at jeg må "forbikører" alle biler i inderste vognbane, på højre
side hvis der bare er plads?? Siger du samtidigt, at jeg også må gøre det
samme på venstre side når bare der er plads?? (selvfølgelig ikke samtidigt
)

Jeg har ellers "næsten" altid listet imellem i midten, da det er der de
fleste billister har deres største opmærksomhed og samtidigt giver bedst
plads (for det er der mange der gør) men jeg må med røde øre erkende at jeg
nok har været lidt i begge vognbaner

>Og der skal selvfølgelig være plads.
Subjektiv vurdering, hvad er plads?

> Det hedder "forbikørsel" når man kører i tæt kø....Og det står der faktisk
> noget om i færdselsloven. §21-22-stykker, tror jeg nok.
Hmm, vældigt interessant, men er det en speciel regel for MC'er?

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 20:23

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
(Ja -
> Jamen så hejsa, Bent Betjent.

Hov, hov!

D.F.M.'s betjente hedder "Snupper-Jensen" (tm - by Gruby)

> [...]
samtidigt
> )
> Jeg har ellers "næsten" altid listet imellem i midten

Først siger du at man selvfølgelig ikke kan køre på begge sider
samtidig, hvorefter du oplyser at du faktisk plejer at gøre det (venstre
om inderbanen og højre om yderbanen)

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 30-05-01 17:31

> Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
> (Ja -
>
> Hov, hov!
>
> D.F.M.'s betjente hedder "Snupper-Jensen" (tm - by Gruby)
Ja ja, du får ret.....

> [...]

> Først siger du at man selvfølgelig ikke kan køre på begge sider
> samtidig, hvorefter du oplyser at du faktisk plejer at gøre det (venstre

Måske er jeg lidt tungnem men tager du p*s på mig, din bisse.

Een ting er hvad man må, en anden ting er hvad "andre" gør.

Henry

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 19:10

> Måske er jeg lidt tungnem men tager du p*s på mig, din bisse.

Tungnem? Nej da!
Du har jo næstet lugtet det

--
Armand. (bisse)

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 29-05-01 21:32

> [...]
> fleste billister har deres største opmærksomhed og samtidigt giver bedst
> plads (for det er der mange der gør) men jeg må med røde øre erkende at

Absolut enig - jeg kører tit mellem rækkerne (forsigtigt) og skifter da også
ganske ofte bane. For mig virker dette fortrinligt og MC´ens acc/bremse,
kombinereret med pladsbehovet, finder jeg gør det fint forsvarligt .. -
altså fortsætter jeg nok med denne praksis :) (selv om jeg nu kan se at
det er lidt på den gale side af loven)

MVH
Nikolaj
RF600R

Fra : Pein

Dato : 29-05-01 23:06

Nikolaj B. Kjeldsen skrev ...

> [...]
>kombinereret med pladsbehovet, finder jeg gør det fint forsvarligt .. -
>altså fortsætter jeg nok med denne praksis :) (selv om jeg nu kan se at

Lyder fornuftigt i mine ører. At køre venstre om den venstre bane vil i
hvert fald være en risikabel affære i Danmark. Jeg har ofte set det i
Tyskland, så der er bilisterne nok blevet vænnet til det.
Hvorimod det at køre mellem rækkerne, kan gøres fuldt forsvarligt, sådan
rent sikkerhedsmæssigt.

Hvis jeg ved at følge loven forringer min egen sikkerhed, så følger jeg
ikke loven. Med det her rækkekørsel, kan man selvfølgelig bare blive på
sin plads, men een ting jeg nægter, det er at holde bagerst i en kø på
motorvej eller landevej, hvis køen er opstået pludseligt på et lidt
usædvanligt sted, f.eks. på grund af et uheld.

Hvis eneste vej frem er nødsporet, så tager jeg nødsporet lidt frem. Jeg
nægter at holde bagerst. Hvis jeg nogensinde skulle få en bøde i den
anledning, så vil jeg svare at mit liv nok er mere end 500 kr. værd, så
det er bare i orden.

Jeg lærte også da jeg tog mc kørekort, at man skulle køre 1 meter fra
højre kant af vejen. Det er der godt nok heller ikke 10 vilde heste der
får mig til. Jeg kører der hvor jeg kan blive set, og det passer ofte med
bilisternes venstre hjulspor.
Dog synes jeg det er dumt at køre med det lange lys på konstant, som nogen
mc'ister gør for at blive set, for det er nu alligevel en tand for
generende for de modkørende.

/Pein

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 16:31

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

> [...]
det.
> Hvorimod det at køre mellem rækkerne, kan gøres fuldt forsvarligt,

Til gengæld er denne "bane" den eneste mulighed for udrykningskøretøjer
at komme frem ad (til det uheld der har forårsaget uheldet?); hvorfor
der ses med strenge øjne på brugen af "midt imellem" i Tyskland

Jup!
Værd at tænke over når man står der!

--
Armand.

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 29-05-01 22:57

"Henry" skrev > hmmm, overhaling på højreside??? Gælder det ikke kun hvis
den forankørende
> skal til venstre??

Hvis der er tæt trafik i mere end 1 vognbane og hastigheden bestemmes af de
forankørende så kaldes det "forbikørsel" og må gerne ske til højre.

> [...]
> samme på venstre side når bare der er plads?? (selvfølgelig ikke samtidigt

Ja - hvis det er en "forbikørsel" som nævnt ovenfor.

> Subjektiv vurdering, hvad er plads?

Jeg kan ikke huske formuleringen præcist, men der skal være plads til et
lille udslag fra en af bilisterne. Men du har ret; det er en subjektiv
vurdering.

Nej.

Mvh.
Jacob

Fra : Henry

Dato : 30-05-01 08:02

> Hvis der er tæt trafik i mere end 1 vognbane og hastigheden bestemmes af
de
> forankørende så kaldes det "forbikørsel" og må gerne ske til højre.

Jooowww, men er der så ikke tale om at en vognbane fyldt med biler og MC'er
forbikører en anden vognbane fyldt med biler og MC'er, og altså ikke en MC
der forbikører en bil i samme vognbane _højre_ om.

mvh
Henry

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 30-05-01 23:27

"Henry" skrev > Jooowww, men er der så ikke tale om at en vognbane fyldt med
biler og MC'er
> forbikører en anden vognbane fyldt med biler og MC'er, og altså ikke en MC
> der forbikører en bil i samme vognbane _højre_ om.

Hvis der er plads må man gerne. Lige som hvis en rigtig bred landevej giver
plads til 2 biler ved siden af hinanden, så må de også det......
Mvh.
Jacob

Fra : Thomas

Dato : 29-05-01 22:17

> (Ja -jeg kører på hvid mc med blå blink på)
Er det ikke kun politiet der må det? Sådan et blink vil jeg da også have
så................. oooooh! now I see ;-]

> Hvis man kører i kø, må man IKKE skifte vognbane, med mindre det er for at
> svinge senere. Dvs. har man skiftet vognbane én gang, skal man blive i den
> vognbane man har valgt!!

Vil det sige at hvis der er kø i to vognbaner (i samme retning), og den
anden kø pludselig kommer i gang, så må man ikke smutte over i et hul i den
og køre med? Man skal bare stå og se lige så fjoget ud, som i supermarkedet,
når man opdager at man IGEN har valgt den langsomme kø???

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 29-05-01 22:53

"Thomas" skrev > Vil det sige at hvis der er kø i to vognbaner (i samme
> [...]
supermarkedet,
> når man opdager at man IGEN har valgt den langsomme kø???

Ja - hvis man skal tolke loven helt ned i de små detaljer....Er der
kø-kørsel, skal man forblive i sin vognbanehalvdel, med mindre man skal
skifte for lidt senere at svinge fra vejen....

Mvh.
Jacob

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 29-05-01 22:52

On Tue, 29 May 2001 23:53:12 +0200, "Jacob Trøst Nielsen"
<akke@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kø-kørsel, skal man forblive i sin vognbanehalvdel, med mindre man skal
>skifte for lidt senere at svinge fra vejen....

Og en vognbane defineres som:
a: Lige så meget plads, der kræves for et køretøj
b: Afstanden mellem de hvide streger.

Jeg synes at huske a. Men så kan man pr. definition ikke forbikøre i
samme vognbane...
--
Peder
m/Mille

Fra : Jacob og Mette

Dato : 30-05-01 20:05

> Jeg synes at huske a. Men så kan man pr. definition ikke forbikøre i
> samme vognbane...

Som jeg husker det:

Vognbane: Den bane, ens køretøj i bevægelse rent fysisk optager, dvs. en
meter til venstre er et vognbaneskift.
Vejbane: Mellem de hvide striber.

Folk på teoriholdet havde nemlig forbandet svært ved at huske, at man kunne
skifte VOGNbane uden at skifte VEJbane.....

/Jacob
Bandit 600

Fra : Lone

Dato : 30-05-01 20:14

"Jacob og Mette" <jacobogmette@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kunne
> skifte VOGNbane uden at skifte VEJbane.....

Færdselslovens §2

Vognbane: Enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som er
tilstrækkelig bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.

Vejbane er der ikke noget der hedder i færdselslovens definitioner, men
mener du kørebane ?

Kørebane: Den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke
cykelsti eller ridesti.

m.v.h. Lone

Fra : Jacob og Mette

Dato : 30-05-01 20:39

> Vejbane er der ikke noget der hedder i færdselslovens definitioner, men
> mener du kørebane ?
>
> Kørebane: Den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke
> cykelsti eller ridesti.

Jep, det var den, jeg tænkte på!

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 30-05-01 22:35

On Wed, 30 May 2001 21:14:14 +0200, "Lone"
<mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Færdselslovens §2
>
>Vognbane: Enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som er
>tilstrækkelig bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.
Ja
Een række køretøjer. Så kan man vel pr. definition heller ikke
forbipassere i samme vognbane som et andet køretøj?
Eller er vi ude i seksuelt samkvem med insekter her?

--
Peder
m/Mille

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 30-05-01 23:29

"Peder Eskildsen" skrev > Een række køretøjer. Så kan man vel pr. definition
heller ikke
> forbipassere i samme vognbane som et andet køretøj?
> Eller er vi ude i seksuelt samkvem med insekter her?"

Ja - det tror jeg vi er!
Mvh.
Jacob

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-05-01 06:58

Okay så en to-sporet vej med to vognbaner og dobbelt optrykket midterlinie
har 3 vejbaner ...

/A