gæringskolik?
Fra : taina

Dato : 07-04-05 03:25

Hejsa!

Ved I kloge hoveder, hvad forskellen er på forstoppelses-kolik og
gæringskolik? Og hvordan gæringskolik udvikler sig og hvad det kan komme af?

Min stakkels lille sveske har nemlig netop haft besøg af dr. dyr i dag, der
gav olie for gæringskolik. Jeg har en grum tanke om, at de rygsmerter, hun
har haft de sidste par uger, måske har en sammenhæng med det - og jeg er ked
af det, sur og vred på mig selv over, at jeg ikke har set det eller tænkt på
det. Men hun har ikke vist nogle tegn i den retning - har spist både hø og
foder og det er da også kommet ud igen.

Jeg har lavet foderskift over 3 og en halv uge til foder uden havre og
skruet op for høet og ned for kraften, så jeg må indrømme, at jeg
overhovedet ikke forstår, hvor det skulle komme fra?!? Måske flyttestress -
fik hende for fem uger siden - kombineret med "blive jaget rundt på folden
af de to andre"- stress? Eller...?

I øvrigt har svesken nogle gange gurglelyde fra halsen - som om der sejler
luft frem og tilbage. Jeg har tilskrevet dette hendes krybbebidning - men nu
spekulerer jeg på, om det kan det være netop dette tegn, jeg har overset?
(Gæring -> luftudvikling? eller hvordan er det lige med heste, kan de
overhovedet få luft op den vej?)

På forhånd tak fra tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-04-05 08:17

taina wrote:
> [...]
> det. Men hun har ikke vist nogle tegn i den retning - har spist både hø og

Så vidt jeg ved betyder det at gæringen i maven er løbet løbsk. F.eks.
pga. forkert balance af mikroorganismer.

> [...]
> fik hende for fem uger siden - kombineret med "blive jaget rundt på folden

Jeg tror sagtens stress kan forårsage det. Ligesom dårlig mad (et
fremmedlegme kan f.eks. let overses) eller vand.

> [...]
> spekulerer jeg på, om det kan det være netop dette tegn, jeg har overset?
> (Gæring -> luftudvikling? eller hvordan er det lige med heste, kan de

Det tror jeg ikke. Men vi set heldigvis heller ikke så tit kolik.

-dennis

Fra : Lene

Dato : 07-04-05 17:24

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
klip.
> På forhånd tak fra tina

Det lyder, som om din hest vil have godt af en gang pronutrin. Hvis hesten
har mavesmerter, så er den mere tilbøjelig til at krybbebide.

Mvh. Lene

--
www.travnyt.dk

Fra : taina

Dato : 09-04-05 00:05

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder, som om din hest vil have godt af en gang pronutrin. Hvis hesten
> har mavesmerter, så er den mere tilbøjelig til at krybbebide.
>
> Mvh. Lene

Ja, det har jeg i baghovedet efter tråden om krybbebidning Men jeg
besluttede mig til først at se, hvor slemt det egentlig er med det dersens
krybbebidning - så ville det være lettere at se, om pronutrin virker, når
jeg går i gang med det.

Jeg har fundet ud af, at jeg vil se, om jeg ikke kan bruge krybbebidningen
til noget konstruktivt i stedet for at kvæle det - nemlig at se om jeg kan
aflæse om hun trives på det. Og det tror jeg, at kan jeg - hun har nemlig
krybbebidt mere end før i den sidste uges tid. Jeg troede så bare, at det
var fordi, hun ikke har været på fold Her et par dage efter, hun har
fået olie, gør hun det ikke heeelt så meget mere.

Men nu har jeg vist en ide om hvor meget hun gør det og har i dag ringet til
dyrlægen - som godt nok ikke var der - for at spørge efter pronutrin -
glæder mig til at se, hvordan hun så reagerer på det.

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 09-04-05 10:31

> [...]
Klip
at spørge efter pronutrin -
> glæder mig til at se, hvordan hun så reagerer på det.

En af årsagerne til at heste krybbebider kan være mavesmerter. Så pronutrin
kan være en god hjælp. Desværre så ser man ofte, at vanen har bidt sig fast,
så hesten forsætter med at krybbebide, men så ikke helt i den samme
udprægede grad.

Held og lykke til.

- -

Mvh. Lene