407 eller Passat
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 11-05-05 06:54

Hej

Min svigerforældre står og skal have ny bil og vakler mellem:
407 SW 1,6 HDI 109HK
Passat 1,9 TDI 105HK

Kender i fordele/ulemper ved disse to biler?
Tak

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 07:01

"Thomas Damgaard" <thomas@damgaard.as> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min svigerforældre står og skal have ny bil og vakler mellem:
> 407 SW 1,6 HDI 109HK
> Passat 1,9 TDI 105HK
>
> Kender i fordele/ulemper ved disse to biler?

Pøsjø: Smart design, god komfort/køreegenskaber. Generelt problemer:
Elektrisk m.m.

Passat: God komfort, God finish, meget plads. Dyr...

Fra : HKN

Dato : 11-05-05 07:14

> Pøsjø: Smart design, god komfort/køreegenskaber. Generelt problemer:
> Elektrisk m.m.

Den eneste model der "generelt" har haft elektriske problemer er 307 - der
forlyder intet om at det går igen på 407.
Vær nu lidt fair

-Henrik

It has removed 56 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 07:19

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den eneste model der "generelt" har haft elektriske problemer er 307 - der
> forlyder intet om at det går igen på 407.
> Vær nu lidt fair

Jeg kan nævne i flæng: 405, 306, 206, 307....

Fra : HKN

Dato : 11-05-05 08:12

> Jeg kan nævne i flæng: 405, 306, 206, 307....

Jamen så kaster jeg da lige lidt om fejl i ABS pumperne på Golf, Passat og
Polo - ligeså i traction control systemet, og ikke mindst fejl i
luftmassemåleren....og skal vi lige tage fejlene i side-airbag'en med?

Jeg ved godt hvilke fejl jeg helst vil have - og det er IKKE dem i
sikkerhedsudstyret.......

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 16:00

> Jamen så kaster jeg da lige lidt om fejl i ABS pumperne på Golf, Passat og
> Polo - ligeså i traction control systemet, og ikke mindst fejl i
> luftmassemåleren....og skal vi lige tage fejlene i side-airbag'en med?

Enig. En VW kan langtfra være fejlfri, men sandsynligheden for fejl er så
meget desto større i en Pøsjø.

> Jeg ved godt hvilke fejl jeg helst vil have - og det er IKKE dem i
> sikkerhedsudstyret.......

Næææh, men dertil kan man så lægge den (mangel) på service/kulance, som
mange oplever fra Pøsjø's side. (Ikke sagt at det ikke kan ske hos VW).

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 17:25

> [...]
>
> Næææh, men dertil kan man så lægge den (mangel) på service/kulance, som
> mange oplever fra Pøsjø's side. (Ikke sagt at det ikke kan ske hos VW).

Hmm... Netop kulance er Peugeot en af de bedste til at give. Der var for et
lille års tid siden en artikkel i FDM's Motor om kulance hos de forskellige
mærker og der var Peugeot en af de bedre.... Generelt tror jeg ikke at
Peugeot har flere fejl end VW, men en VW er som reel mere lækker, men prisen
også noget højere, og man får hvad man betaler for! Skal mig have en fejlfri
bil, så er der ingen vej udenom Toyota!

Fra : Jan Vennike

Dato : 11-05-05 18:43

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=292607 - ej godt for Pegøjt

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-05 15:00

> [...]
> et lille års tid siden en artikkel i FDM's Motor om kulance hos de
> forskellige mærker og der var Peugeot en af de bedre.... Generelt tror jeg

Det er ikke dét man hører fra Pøsjø-ejere.

Fra : Johnt

Dato : 12-05-05 17:20

> Det er ikke dét man hører fra Pøsjø-ejere.

Hvor har du det fra ?

Jeg har haft Peugeot i 7 år, og alt hvad jeg ikke gad at betale blev dækker
af garanti eller pr. kulance. Jeg syntes at de er utrolig large med garanti.

Hilsen
Johnt

Fra : TDN

Dato : 12-05-05 18:19

"Johnt" <invalid@invali.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har haft Peugeot i 7 år, og alt hvad jeg ikke gad at betale blev
> dækker af garanti eller pr. kulance. Jeg syntes at de er utrolig large med

Det er vel derfor PSA (Peugeot og Citrôen) har meldt ud i medierne at nu vil
de prøve at gøre noget ved deres dårlige kvalitet. De siger det koster dem
alt for meget i garanti/kulance rep., så nogle må de da lave

Mvh.
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-05 07:34

> Hvor har du det fra ?

Bl.a. 2 vennepar, som begge har kørt Pøsjø.

Fra : Johnt

Dato : 11-05-05 18:23

Jeg har kørt i Peugeot de sidste 7 år, og har nu købt min trejde Peugeot, en
407 SW 1,6 HDI 109HK. Jeg har endnu ikke haft nogle elektriske problemer
overhovedet, selvom jeg regnede med at der ville opstå nogle med min 206cc,
så jeg har været ovenud tilfreds. Derudover har de foregående været meget
billige i service. Det eneste jeg har haft af udgifter er et årligt eftersyn
på under 2000 kr. Derudover syntes jeg at man kanon service på værkstedet,
da de sender regningen videre til Peugeot hvis der er noget de ikke syntes
jeg skal betale for!

Vedrørende dieseløkonomi i min 407 SW 1,6 HDI 109HK ligger den på mellem 15
og 16 km/l ved motorvejskørsel med en fart mellem 130-150 km/t. Det syntes
jeg er tilfredsstillende. Derudover er det en kanon langtursbil. Jeg tror,
at et af problemerne med sammenligning af brændstoføkonomi mellem HDI og TDI
er at Peugeot og Citroen ofte giver nogle større alufælge med i prisen, som
giver en lidt dårlige økonomi, mens VW typisk leveres med standard
stålfælge.

Min onkel kører nu i samme periode i sin tredje Passat diesel stationscar.
Han har haft mange flere problemer med bilerne end jeg har haft med mine.
Den første solgte han efter et år, da værkstedet ikke var i stand til at få
bilen til at fungere tilfredsstillende. Derudover får har nogle sindsyge
høje regninger fra SMC ved hvert serviceeftersyn. Derudover banker/larmer
TDI som en gammel fiskekutter!

Hilsen
Johnt

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-05-05 07:09

> [...]
> 407 SW 1,6 HDI 109HK
> Passat 1,9 TDI 105HK
>
> Kender i fordele/ulemper ved disse to biler?

Hej

407'ern turde jeg kun købe hvis jeg kun skulle ha' den lige så lang
tid som reklamationsretten dækkede - ellers ikke. Der er alt for
mange problemer (generelt elektriske)

Jeg ville helt klart snuppe Passat'en - når nu det SKAL være én
af de 2

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 09:32

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> 407'ern turde jeg kun købe hvis jeg kun skulle ha' den lige så lang
> tid som reklamationsretten dækkede - ellers ikke. Der er alt for

Ved du at der er det ?
Eller gætter du på det ?
Modellen er jo ikke ret gammel.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-05-05 09:55

> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Én af mine venner har netop købt en (feb.05) og den har foreløbig
været på værksted 4 gange (siden marts) - så vidt jeg husker, så
har det drejet sig om følgende :

Fejl i bordcomputer (går ud) - er lavet
El-ruder periodisk defekt - fejl endnu ikke fundet
Højre forlygte går ud en gang imellem - endnu ikke lavet, men kigget
på 3 gange

Bortset fra det, så er han glad for bilen .....og hvis jeg skal være
helt ærlig, så kører den faktisk rigtig godt

Jeg tør slet ikke tænke på hvordan den er efter nogle år med en
del km på bagen

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : NS

Dato : 11-05-05 10:47

Brian S Jensen wrote:

> [...]
> helt ærlig, så kører den faktisk rigtig godt
>
> Jeg tør slet ikke tænke på hvordan den er efter nogle år med en

En jeg kender har en Passat og den blev skadet af nedfaldende tagsten i
den sidste storm. Jeg tør slet ikke købe sådan én, for de går jo hele
tiden i stykker i stormvejr. Det er simpelthen et generelt problem for dem.

NS

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-05-05 11:01

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den sidste storm. Jeg tør slet ikke købe sådan én, for de går jo hele
> tiden i stykker i stormvejr. Det er simpelthen et generelt problem for

Hej NS

Det var dog skrækkeligt

Den pointe du manglede at fange, var at de franske modeller har ry
for at have diverse fejl og mangler - herunder elektriske - det jeg så
bare skrev var at det tilsyneladende fortsætter på de nye

Ang. Passat'en - er det underordnet hvilke tagsten der er tale om ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : NS

Dato : 11-05-05 12:38

Brian S Jensen wrote:

> [...]
> for at have diverse fejl og mangler - herunder elektriske - det jeg så
> bare skrev var at det tilsyneladende fortsætter på de nye

Min pointe var, at alle biler har fejl og det inkluderer altså også VW.
Jeg er da udemærket klar over at franske biler har elfejl, men de er
altså også mere avancerede end en VW nogensinde bliver eller har været.

Der er bare en eller anden misforståelse omkring VW som en fejlfri bil,
som står majestætisk og skuer ud over alt det andet pak. Det passer jo
ganske enkelt ikke... det er en myte. Myter har det desværre bare med at
være sejlivede.

> Ang. Passat'en - er det underordnet hvilke tagsten der er tale om ?

Jo tungere de er, jo mere skade gøre de... igen en generel fejl hos
Passat, som har ført til flere hjemkaldelser fra fabrikken. Det er
ganske enkelt en konstruktionsfejl på alle Passater.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 12:41

NS skriver:

> men de er
> altså også mere avancerede end en VW nogensinde bliver eller har været.

Den bliver du nødt til at forklare mig lidt bedre.

> Jo tungere de er, jo mere skade gøre de... igen en generel fejl hos
> Passat, som har ført til flere hjemkaldelser fra fabrikken. Det er
> ganske enkelt en konstruktionsfejl på alle Passater.

_Alle_ ?

Hvilken fejl ?

Og måske VW tager sine biler seriøse og hjemkalder nogle biler, det er
vidst mere end hvad "pesjø" gør.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Marco

Dato : 11-05-05 14:30

Nåh - jeg husker da endnu hvor uvillige VW var til at erkende
bremseproblemer - dengang udviste man en utrolig arrogant holdning overfor
de stakkels mennesker der havde købt deres produkt. Det tog sandelig sin tid
inden man gjorde noget ved problemet.

Fra : NS

Dato : 11-05-05 14:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> NS skriver:

> Den bliver du nødt til at forklare mig lidt bedre.

Det er da almindelig kendt at VW ikke ligefrem er dem, der brillierer
ved frembringelse af ny teknik. De kører bare på det gamle og sikre. Det
er selvfølgelig mere driftsikkert, men der er sørme hellere ikke meget
ballade ved det. Bare tag en 80'er Passat den kan intet og lamperne på
instrument bordet er bare simple dioder, der sidder i en plastikramme.
Citroën f.eks. gik mere drastisk til værks med Hydraulik og aktiv
undervogn osv.

> _Alle_ ?
>
> Hvilken fejl ?
>
> Og måske VW tager sine biler seriøse og hjemkalder nogle biler, det er
> vidst mere end hvad "pesjø" gør.

De gjorde da ikke noget ved det store bremseproblem, hvor de ikke lige
havde monteret en støvplader over bremserne, så bilerne ikke kunne
bremse... og Audi TT'er der røg af vejen. VW-folket har bare været bedre
til skubbe den slags væk og kalde de franske mærker for dumme. PSA er jo
trods alt den største producent herhjemme.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 14:53

NS skriver:

> Det er da almindelig kendt at VW ikke ligefrem er dem, der brillierer
> ved frembringelse af ny teknik.

En skrøne på lige fod med at der ikke er udstyr i bilerne. Accepterer
du den accepterer du også at franske biler er fulde af fejl !

> De kører bare på det gamle og sikre. Det
> er selvfølgelig mere driftsikkert, men der er sørme hellere ikke meget
> ballade ved det. Bare tag en 80'er Passat

Snakker du nu om noget +20 år gammelt ?

> Citroën f.eks. gik mere drastisk til værks med Hydraulik og aktiv
> undervogn osv.

Som var så fuld af fejl at man har smidt det ud igen og gået tilbage
til det ganske almindelige.

> De gjorde da ikke noget ved det store bremseproblem, hvor de ikke lige
> havde monteret en støvplader over bremserne

Det tog dem lang tid, men det er der gjort noget ved.

> og Audi TT'er der røg af vejen.

Det var 2 ting. Mod utallige fejl i elsystem, dårlig motorgang,
manglende brænstofsøkonomi og en række biler der fik tilnavnet "Zippo"
på grund af fejl i BAS hydraulikken.

> VW-folket har bare været bedre
> til skubbe den slags væk og kalde de franske mærker for dumme.

Absolut vrøvl

> PSA er jo
> trods alt den største producent herhjemme.

Hvor i Danmark producerer de biler ???

Fra : NS

Dato : 11-05-05 15:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>

> Det var 2 ting. Mod utallige fejl i elsystem, dårlig motorgang,
> manglende brænstofsøkonomi og en række biler der fik tilnavnet "Zippo"

Jesus! Har du aktier i VW eller sådan noget? Jeg er skam ikke bange for
at erkende at PSA laver biler med fejl, men for dig virker det åbenbart
som blasfemi at sige, at VAG også laver biler med fejl.

Og nej PSA laver ikke biler i Danmark, men de er den største producent
af biler på det danske marked = de sælger fleste biler.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 15:12

NS skriver:

> Jesus! Har du aktier i VW eller sådan noget?

Nej

> Jeg er skam ikke bange for
> at erkende at PSA laver biler med fejl, men for dig virker det åbenbart
> som blasfemi at sige, at VAG også laver biler med fejl.

Nej, har jeg benægtet det ?

Jeg bestider at du skriver at der er fejl på _alle_ passater i Danmark
og PSA biler er mere avancerede en nogen VW overhovedet bliver.

Det er dig selv der vil have aflivet myterne, så lad dog være med at
skabe andre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-05 09:15

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> [...]
> og PSA biler er mere avancerede en nogen VW overhovedet bliver.
>
> Det er dig selv der vil have aflivet myterne, så lad dog være med at

NS - jeg mangler svar på ovenstående !

Fra : NS

Dato : 12-05-05 09:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> NS - jeg mangler svar på ovenstående !
>

> Klaus

Jamen for pokker da! Det var ikke noget specifikt... tror du selv på, at
VW har hjemkaldt biler pga. stormskader? Lad det dog ligge.

NS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-05-05 10:23

> Jamen for pokker da! Det var ikke noget specifikt... tror du selv på, at
> VW har hjemkaldt biler pga. stormskader? Lad det dog ligge.

Måske du selv oplever en stormskade - a´la lidt modvind, hva´ Niels..?

)

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-05 10:49

NS skriver:

> Jamen for pokker da! Det var ikke noget specifikt... tror du selv på, at
> VW har hjemkaldt biler pga. stormskader? Lad det dog ligge.

Du kommer med en masse vrøvl og ender det ud med at du mener at det
var stormskader du skrev om.

Så jeg prøver lige igen

Du skrev:
> Jeg er skam ikke bange for
> at erkende at PSA laver biler med fejl, men for dig virker det åbenbart
> som blasfemi at sige, at VAG også laver biler med fejl.

Har jeg på noget tidspunkt benægtet at VW biler kan have fejl ?

Det er så her du skal svare !

Du skrev også:
> men de er
> altså også mere avancerede end en VW nogensinde bliver eller har været.
Hvilket du begrundede med et +20 år gammelt instrumentpanel og at VW
ikke laver ny teknik.

Må jeg bare ryste et par nyskabelser frem: Lupo, VR og WR motorer og
ikke mindst DSG alle nyskabelser fra VW med succes

Holder du stadig fast ved at VW laver gammeldags biler ?

(psst svar her)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 11:04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> NS skriver:
> >
> Må jeg bare ryste et par nyskabelser frem: Lupo, VR og WR motorer og
> ikke mindst DSG alle nyskabelser fra VW med succes

Det er vist kun i DK er Lupo 3L er så populær, den er vist alt for dyr andre
steder.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-05 12:09

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det er vist kun i DK er Lupo 3L er så populær, den er vist alt for dyr andre
> steder.

Jeg har set den andre steder end Danmark må jeg tilstå.....
Men hvor mange der er ude i andre lande ved jeg ikke.

Fra : KASO

Dato : 12-05-05 21:58

> "Christian B. Andresen" skriver:

> Jeg har set den andre steder end Danmark må jeg tilstå.....
> Men hvor mange der er ude i andre lande ved jeg ikke.

Jeg mener at have læst, at Danmark aftager ca. 33% af produktionen - det er
vist ikke repræsentativt ifht. VWs øvrige program.

VR-motoren indebærer intet specielt nyskabende og intet andre har
interesseret sig for - jeg vil betragte den som et kuriosum.

DSG lyder interessant - men jeg ved ikke, om VAG er ophavet til opfindelsen
(de fleste opfindelser er set før - første 4-ventilede (pr. cylinder)
motorer kom i 1920-erne for at tage et eksempel)

VAG's pumpe-dyse er de ved at droppe til fordel for commonrail (italiensk
opfindelse).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-05-05 22:38

> Jeg mener at have læst, at Danmark aftager ca. 33% af produktionen - det
> er
> vist ikke repræsentativt ifht. VWs øvrige program.

Korrekt.

> DSG lyder interessant - men jeg ved ikke, om VAG er ophavet til
> opfindelsen

Det er vel bedøvende, om opfindelsen er gjort af andre. Der er lang vej fra
opfindelse til masseproduktion.

> VAG's pumpe-dyse er de ved at droppe til fordel for commonrail (italiensk
> opfindelse).

Det skyldes, at PD-løsningen er dyrere, og at commonrail om nogle år vil
være lige så godt. Men indil videre har PC været "den dyre løsning".

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 14-05-05 14:40

> Korrekt.

> Det er vel bedøvende, om opfindelsen er gjort af andre. Der er lang vej
fra
> opfindelse til masseproduktion.

Det kan man sige. I praksis er mange af de "opfindelser" vi præsenteres for,
gamle. Der var stor virak om MB SLK og dens stål-klaptag, som nu har dannet
mode - men retteligt havde Peugeot lavet en lignende konstruktion mange år
før - den var bare gået i glemmebogen. Med tiden er teknologien blevet moden
til masseproduktion - og den der "kommer først" får æren. Det gælder f.eks.
også 4-ventil teknik, som japanerne i 80-erne slog sig op på - selv om den
første gang såes i 1920-erne.

> Det skyldes, at PD-løsningen er dyrere, og at commonrail om nogle år vil
> være lige så godt. Men indil videre har PC været "den dyre løsning".

Korrektion: Commonrail har hele tiden været bedre, hvis du spørger
hovedparten af motorjournalisterne. Det afhænger selvfølgelig af, hvilke
kriterier du vurderer udfra: Commonrail giver en blødere motorgang - PD
giver traktorlyd, men en anelse mere styrke. Forbrugsmæssigt har jeg set
mange udlægninger - så her synes jeg ikke billedet er helt entydigt, hvilket
nok også er relateret til skribenternes højre fod.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-05-05 20:10

> Korrektion: Commonrail har hele tiden været bedre, hvis du spørger
> hovedparten af motorjournalisterne.

Korrektion: Commonrailerne har ikke kunnet levere det samme høje tryk som
PD-systemet, og derfor har VAG ikke benyttet sig af det. Specielt
førstegenerationssystemerne havde lavt tryk. Intet ville da være lettere (og
billigere) end bare at proppe de samme halvlamme og uøkonomiske CR-systemer
i bilerne, som alle andre.

> Commonrail giver en blødere motorgang - PD
> giver traktorlyd, men en anelse mere styrke.

"Traktorlyden", som du subjektivt og nedladende kalder det, er kun hørbar i
tomgang. De færreste mennesker bruger meget tid på at høre på deres bil i
tomgang.

> Forbrugsmæssigt har jeg set
> mange udlægninger.

Javel, ja - dét skal man da vist også være mere end almindelig subektiv for
at mene. Det er kendt blandt ALLE, at commonrailerne de seneste 6 år ikke
har været så økonomiske som PD-systemerne.

Er det fordi du er så glad for de franske biler, at du ikke anderkender
det..? Efter min mening har det ikke den store betydning, for de franske
biler har haft så mange andre gode fordele, og har det stadig....og der er
nu for alvor ved at komme tryk på CR-systemerne også.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 15-05-05 23:41

> [...]
(og
> billigere) end bare at proppe de samme halvlamme og uøkonomiske

Og du taler om at være subjektiv?????

VAG har også haft flere generationer - og der er delte meninger om, hvad der
er bedst. Det er nok ikke tilfældigt, at MB, BMW og andre - ikke særligt
"omkostningsbevidste" fabrikker foretrækker CR.

> "Traktorlyden", som du subjektivt og nedladende kalder det, er kun hørbar
> tomgang. De færreste mennesker bruger meget tid på at høre på deres bil i
> tomgang.

Ikke subjektivt - en konstatering anerkendt af alle - og det gælder såvel
tomgang som acceleration.

> [...]
> at mene. Det er kendt blandt ALLE, at commonrailerne de seneste 6 år ikke
> har været så økonomiske som PD-systemerne.

Alle - undtagen de, der kører langt i CR - og de, der kører kort (på
literen) i PD. Jeg har set mange eksempler på gode og dårlige forbrugstal
fra begge systemer - så objektivt set, kan jeg ikke sige at jeg tror at det
ene system er bedre end det andet.

> [...]

> biler har haft så mange andre gode fordele, og har det stadig....og der er
> nu for alvor ved at komme tryk på CR-systemerne også.

Nu er CR ikke en fransk, men en italiensk opfindelse - brugt over det meste
af verdenen. Mine betragtninger var generelle for systemet - ikke kun for de
franske. Til gengæld er din store glæde for VW åbenbart i vejen for dit
klarsyn....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 08:16

> [...]
> er bedst. Det er nok ikke tilfældigt, at MB, BMW og andre - ikke særligt
> "omkostningsbevidste" fabrikker foretrækker CR.

Jeg kan desværre også konstatere, at du nægter at anderkende debattens
udgangspunkt og grundlag, hvorfor jeg hermed lukker af for yderligere debat
med dig - du er jo simpelthen for tæt - desværre.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-05 05:13

KASO skriver:

> Jeg mener at have læst, at Danmark aftager ca. 33% af produktionen - det er
> vist ikke repræsentativt ifht. VWs øvrige program.

Nej, men noget banebrydende at en serieproduceret bil kun bruger 3l/100
km.

> VR-motoren indebærer intet specielt nyskabende og intet andre har
> interesseret sig for - jeg vil betragte den som et kuriosum.

Både VR5 og VR6 er nyskabende idet de tager langt mindre plads end en V
motor og en rækkemotor. WR motoren er så noget mere sjælden.

> DSG lyder interessant - men jeg ved ikke, om VAG er ophavet til opfindelsen
> (de fleste opfindelser er set før - første 4-ventilede (pr. cylinder)
> motorer kom i 1920-erne for at tage et eksempel)

Det behøves vel ikke at være en teknik de selv har opfundet ? De fører
det ud i livet med succes. De laver noget som ingen andre har og satster
ikke på det "gammeldags". De havde da også 5 ventilede motorer på et
tidspunkt....

> VAG's pumpe-dyse er de ved at droppe til fordel for commonrail (italiensk
> opfindelse).

Hvis det virker bedre er det vel også vejen frem ?

Fra : KASO

Dato : 14-05-05 14:47

> KASO skriver:

> Nej, men noget banebrydende at en serieproduceret bil kun bruger 3l/100
> km.

Ja - bare synd at prisen gjorde den usælgelig. Kunsten er at fremstille et
banebrydende produkt, som kunderne ønsker at købe. Jeg tror de fleste
fabrikker ville have kunnet fremstille en "3L" bil, hvis salgsprisen var
underordnet. VW kom tæt på målet - men den var forsat for dyr. Desuden var
de (i hvertfald i starten) plaget af mange problemer med gearkasser mm.

> Både VR5 og VR6 er nyskabende idet de tager langt mindre plads end en V
> motor og en rækkemotor. WR motoren er så noget mere sjælden.

Hmm - er "nyskabende" et mål i sig selv? Jeg kan også opfinde en dåse flåede
tomater på hjul - men hvis ingen kan se behovet, er "opfindelsen" relativt
ligegyldig...

(Og ja: Citroën var i mange år en ekstrem eksponent for "opfindelser for
opfindelsernes skyld" - men det gav da lidt underholdningsværdi )

> [...]
> det ud i livet med succes. De laver noget som ingen andre har og satster
> ikke på det "gammeldags". De havde da også 5 ventilede motorer på et

Jeps - uden turbo var de så støjende, at de måtte skifte tilbage til en 20
år gl. 2.0 på 115hk - en stor teknologisk landvinding..

> Hvis det virker bedre er det vel også vejen frem ?

Bestemt - men så var deres "nyskabelse" måske heller ikke ligefrem så genial
endda, hvis de skifter til konkurrenternes teknologi.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-05 17:22

KASO skriver:

> Ja - bare synd at prisen gjorde den usælgelig.

Jeg ser ellers mange af dem....

> Hmm - er "nyskabende" et mål i sig selv? Jeg kan også opfinde en dåse flåede
> tomater på hjul - men hvis ingen kan se behovet, er "opfindelsen" relativt
> ligegyldig...

VR og WR motorene var ud fra et behov.

Mine eksempler er blot et modspil til NS's løgnehistorie om at VW ikke
laver avanceret teknik.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-05-05 20:33

> Mine eksempler er blot et modspil til NS's løgnehistorie om at VW ikke
> laver avanceret teknik.

Jep - det kan undre, at dét i den grad går forbi...

*undrer sig*

Jég synes ikke, de har "sovet i timen". Tværtimod har jeg tænkt, at de kørte
en forkert strategi i de år, hvor der kommer mere pres på rentabiliteten ved
producenterne.

Efter min mening har de - målt på specs - været totalt førende på
dieselfronten. De har været førende på rustfronten med nye karosserier, der
var galvaniserede, konstruerede limede samlet på en ny måde. De satte i 1997
standarden for "lækkerhed" i kabinerne med deres nye plasttyper (andre
lignede stadig biler fra starten af 90´erne). De har produceret Audi A2, der
lægger alt ned i økonomi, hvad man ellers har set af biler til 4 voksne
personer. De har været i front med deres A8´er helt i aluminium. De er
blandt masseproducenterne gået forret med deres Quattro. De har præsenteret
DSG-gearkassen, som hele verden er faldet i svime over. De var næst-først i
masseproduktion med direkte indsprøjtning på benzinmotorer. (Først var
Mitsu - men det var sgu da først noget værre lort. Nu har DK også
svovlfattig benzin, så man får gavn er teknologien og den kanon gode
brændstoføkonomi.)

Hvem har mon egentlig været mere "nyskabende" end VAG de seneste år...? Hvem
har leveret et større "Vorsprung durch Technik"....??

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 15-05-05 09:20

Jan W Nielsen wrote:

> Hvem har mon egentlig været mere "nyskabende" end VAG de seneste år...? Hvem
> har leveret et større "Vorsprung durch Technik"....??

Et forspring forudsætter at kapløbet forløber i en dimension.
Personligt synes jeg at det er noget sludder. Man kan tale om forspring
på enkeltområder, men ikke generelt. Det kommer altsammen an på hvordan
man vægter enkeltområderne i forhold til hinanden.

Man kunne for eksempel pege på Renault som dem der har skabt "un
avantage technologique". De har været førende på MPV og små-MPV området,
og de har været førende på sikkerhedsområdet. Fx husker jeg en
eksperimentalmodel med airbags indbygget i bagsædeselerne. Det er s'gu
da genialt. Selerne var endda en slags H-seler.
Men det kommer som sagt alt sammen an på hvilke parametre man vægter højst.

mvh
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 09:48

Peter Weis skriver:

> Man kunne for eksempel pege på Renault som dem der har skabt "un
> avantage technologique". De har været førende på MPV og små-MPV området,

Ja, espace var klart forud sin tid....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-05 11:30

> [...]

> da genialt. Selerne var endda en slags H-seler.
> Men det kommer som sagt alt sammen an på hvilke parametre man vægter

Enig - men at sige, at VAG KUN satser på gammelkendt teknologi og ikke selv
bidrager med nyt er da i hvert fald vrøvl, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 16-05-05 10:50

Jan W Nielsen wrote:

> Enig - men at sige, at VAG KUN satser på gammelkendt teknologi og ikke selv
> bidrager med nyt er da i hvert fald vrøvl, IMO.

Det er det. Det hjælper bare ikke at imødegå noget vrøvl med andet
vrøvl, sådan sat lidt på spidsen.
Især ikke hvis man vil aflevere en salut som den, der lige blev KASO til
del.

mvh
Peter

Fra : KASO

Dato : 15-05-05 10:39

> [...]
ved
> producenterne.
>
> Efter min mening har de - målt på specs - været totalt førende på

Nope - de er først nu ved at skifte til Common Rail - så de er langt bagud

De har været førende på rustfronten med nye karosserier, der
> var galvaniserede, konstruerede limede samlet på en ny måde.

Desværre påstår http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp at det går
tilbage. Sammenlign nye versioner af Audi og VW med de netop udgåede
modeller - de går fra 5 til 4 i karakter. Det er stadig pænt - men faktisk
under karakteren for de nye Renault'er. Man skal selvfølgelig huske, at det
kun er en prognose - virkeligheden kan være en anden. F.eks. har de
Renault'er vi har nu en rimeligt dårlig karakter - men ingen rust i
praksis...

> [...]
der
> lægger alt ned i økonomi, hvad man ellers har set af biler til 4 voksne

Den klarer sig da ikke godt mht. _total_økonomi - og derfor får den ikke en
efterfølger. Bilen var et flop for Audi.

> De har været i front med deres A8´er helt i aluminium.

1. alubil kom i 50-erne - så det er vist ikke at være "i front".

De er
> blandt masseproducenterne gået forret med deres Quattro.

Forbier: Subaru var først med 4WD - og har stort set udelukkende produceret
4WD versioner siden.

> De har præsenteret
> DSG-gearkassen, som hele verden er faldet i svime over.

OK - det var 1.

> [...]
> Mitsu - men det var sgu da først noget værre lort. Nu har DK også
> svovlfattig benzin, så man får gavn er teknologien og den kanon gode

Magen til vrøvl: 1.Mitusbishi, 2. Toyota (solgtes ikke i DK), 3. Renault
(2.0 IDE - 1999), 4. VW/PSA (jeg husker ikke helt, hvem af dem, der kom
først - men det var mange år efter).

> Hvem har mon egentlig været mere "nyskabende" end VAG de seneste år...?

Tjah - det er vel kun et forspring, hvis andre mener, at de skal følge
efter - og her er det stort set kun kabinerne, andre har kopieret. Resten
har VW selv kopieret (f.eks. er Touran et meget forsinket forsøg i
midiMPV-klassen - mange år efter Renault skabte klassen) - eller de har
skabt noget, der ikke var efterspørgsel på (A2, PD,..).

> Hvem
> har leveret et større "Vorsprung durch Technik"....??

Et bud kunne være Renault: Espace, Scénic, Sikkerhed.
eller Saab: Udvikling af motorteknik (direkte tænding, turbo m.m.),
forskellige sikkerhedselementer,
eller MB: A-klassens opbygning, elektroniske bremser, keramiske bremser,
eller Toyota: Prius
eller ......

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-05 11:39

> Den klarer sig da ikke godt mht. _total_økonomi - og derfor får den ikke
> en
> efterfølger. Bilen var et flop for Audi.

Jamen, kære ven, forstår du slet ikke, hvad der tales om i denne tråd..? I
så fald er det jo ren goddag mand økseskaft at foirtæstte en dialog med dig.

Der tales om, hvorvidt koncernen bidrager med nye ting til bilkonsummarkedet
eller ej. Ikke om hvorvidt bilen var et flop eller ej, eller om du kunne
lide farven eller ej. I øvrigt besidder du ikke forudsætningerne for at
udtale dig om, hvorvodt der har været tale om et "flop" eller ej for
koncernen.

Det er HELT almindeligt, at man "har tilsæt" på modeller, der skal profilere
de brede modeller.

> 1. alubil kom i 50-erne - så det er vist ikke at være "i front".

Du fortsætter dit vrøvl - der er ikke meget, der ikke er set her i verden
før - jeg taler om masseproduktion af biler til et bredt marked - og om
hvorvidt VAg har bidraget med noget eller ej.

> Forbier: Subaru var først med 4WD - og har stort set udelukkende
> produceret
> 4WD versioner siden.

....Subarus 4WD er mere avanceret, det er bedre, og det er overlegent i
enhver situation - men det er igen ikke det, jeg taler om. Subaru er efter
min mening et marginalmærke - specielt i DK - men også på verdensplan.

> Resten
> har VW selv kopieret (f.eks. er Touran et meget forsinket forsøg i
> midiMPV-klassen

Du fortsætter ud af en tangent, jeg ikke gider spilde min tid på. Det her
handler ikke om at kåre en vinder, at fremhæve den ene mærke foran det
andet, eller om at måle tissemæjnd.

Det er simpelthen for ubegavet, til at jeg gider slide mit tastatur på det.

- mange år efter Renault skabte klassen) - eller de har
> skabt noget, der ikke var efterspørgsel på (A2, PD,..)

Du fortsætter din tilsvining - på trods af at PD-systemet har siddet i
biler, der er blandt de mest solgte i verden.

> Et bud kunne være Renault: Espace, Scénic, Sikkerhed.

Ikke overraskende fra dig - jeg må formentlig reviere mit syn på din
"saglighed."

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 15-05-05 23:59

> [...]
> koncernen.
>
> Det er HELT almindeligt, at man "har tilsæt" på modeller, der skal

Jamen - så har Fiat da lutter "profil-modeller" - og er langt forud for de
øvrige

Pointen er: Det er fint med en 3L-model. Desværre er bilen - ude i den store
verden - ikke en "trendsætter" - som Toyota Prius, men et regulært flop. Med
mindre man er forblændet af VW, må man da erkende, at det ikke er "at være i
front" at producere en bil, ingen vil købe!

> Du fortsætter dit vrøvl - der er ikke meget, der ikke er set her i verden
> før - jeg taler om masseproduktion af biler til et bredt marked - og om
> hvorvidt VAg har bidraget med noget eller ej.

Jeg taler også masseproduktion - og Audi var langt fra først. De
"genopdagede" bare idéen.

> ...Subarus 4WD er mere avanceret, det er bedre, og det er overlegent i
> enhver situation - men det er igen ikke det, jeg taler om. Subaru er efter
> min mening et marginalmærke - specielt i DK - men også på verdensplan.

Hvem har solgt flest personbiler med 4wd på verdensplan: Audi eller Subaru?
Min påstand: Subaru!

> [...]
> andet, eller om at måle tissemæjnd.
>
> Det er simpelthen for ubegavet, til at jeg gider slide mit tastatur på

Din pointe var at vise, at VW er "foran"- og når du ikke får ret, bliver du
fornærmet. Det er under din sædvanlige standard!

> - mange år efter Renault skabte klassen) - eller de har
>
> Du fortsætter din tilsvining - på trods af at PD-systemet har siddet i
> biler, der er blandt de mest solgte i verden.

Nu rabler det vist for dig: Påstår du, at der er solgt flere PD-biler end CR
(som ALLE de andre bruger) i Verden?
Selv VW har erkendt, at kunderne efterspørger noget andet - og skifter til
CR - med en latterlig undskyldning om at det "først nu er godt nok til en
Folkevogn"!

> Ikke overraskende fra dig - jeg må formentlig reviere mit syn på din
> "saglighed."

Du klipper temmeligt usagligt - bemærk - der var nævnt 4 eksempler - men da
de ikke passede dig, klippede du dem væk!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 08:16

> Pointen er: Det er fint med en 3L-model. Desværre er bilen - ude i den
> store
> verden - ikke en "trendsætter" - som Toyota Prius, men et regulært flop.

Klipper lige alle dit andet "skal vi måle tissemænd væk" og citerer mig selv
fra længere oppe i tråden.

Fra : KASO

Dato : 15-05-05 10:41

> KASO skriver:

> Jeg ser ellers mange af dem....

Ja - i Danmark - men på verdensplan er den et flop - og Danmark er for lille
til at kunne "trække en succes".

> VR og WR motorene var ud fra et behov.

Et behov, som ingen andre har?
Er det så et behov - eller et forsøg på at redde en "designbøf"?

> Mine eksempler er blot et modspil til NS's løgnehistorie om at VW ikke
> laver avanceret teknik.

Så - så - tal nu pænt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 19:07

KASO skriver:

> Ja - i Danmark - men på verdensplan er den et flop - og Danmark er for lille
> til at kunne "trække en succes".

Er det en teknisk nyskabelse der er ført ud i livet ?

(et ja eller nej svar vil være passende her)

> Et behov, som ingen andre har?

Som ingen andre har turdet føre ud i livet.

> Er det så et behov - eller et forsøg på at redde en "designbøf"?

En det en teknisk nyskabelse der er ført ud i livet ?

(et ja eller nej svar vil være passende her)

> Så - så - tal nu pænt

Det gør jeg skam også.

Fra : KASO

Dato : 16-05-05 00:02

> KASO skriver:

> Er det en teknisk nyskabelse der er ført ud i livet ?
>
> (et ja eller nej svar vil være passende her)

Ja - på linie med en dåse flåede tomater på hjul.

> Som ingen andre har turdet føre ud i livet.

Hvorfor er der så ingen, der køber bilen - hvis den er så enestående og
uundværlig?
(bilen er god nok - prisen er for høj)

> En det en teknisk nyskabelse der er ført ud i livet ?
>
> (et ja eller nej svar vil være passende her)

Nej (den er lavet før - og der var der heller ikke brug for den)!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-05 07:14

KASO skriver:

> Ja

Tak.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 08:23

> Tak.

Jeg skulle lige til at skrive. spørge dig, hvorfor du dog gider bruge mere
tid på manden, Klaus - han er blandt de mest belastende tilfælde, jeg er
stødt på i de adskillige pr, jeg har skrevet her i gruppen.

Han minder mig om Olesen, der konsekvent mener at kunne redegøre - nærmest
videnskabeligt - for, at det ikke er et problem, at han smider Mc
Donald's-poser ud af vinduet, når han kører rundt i landet.

KASO mener her at kunne bevise, at mange af de ting, som VAG har opfundet
eller bragt ind i masseproduktion ikke har fundet sted, fordi han ikke kunne
lide dem.

Glem da manden, siger jeg bare..

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 08:37

> Tak.

Jeg skulle lige til at spørge dig, hvorfor du dog gider bruge mere
tid på manden, Klaus - han er blandt de mest belastende tilfælde, jeg er
stødt på i de adskillige år, jeg har skrevet her i gruppen.

Han minder mig om Olesen, der konsekvent mener at kunne redegøre - nærmest
videnskabeligt - for, at det ikke er et problem, at han smider Mc
Donald's-poser ud af vinduet, når han kører rundt i landet. Man orker jo
ikke at bruge tiden på sådan mand - alt den research og alt den skrivetid.

KASO mener, at 3L-teknologien, der ikke kunne kostrueres på
lavtryks-CR-teknologi) er en dåse flåede tomater, og at et mindre
folkevognsrugbrød (læg mærke til navnet), der er udviklet til
persontransport, er det evigt saliggørende.

Han mener også at kunne bevise, at mange af de nyskabelser, som VAG har
opfundet eller udviklet til moderne masseproduktion ikke har fundet sted -
formentlig fordi de ikke er franske - eller at teknologien ikke er benyttet
i franske biler - og at han derfor ikke kan lide dem.

Fra : KASO

Dato : 16-05-05 10:12

> [...]
benyttet
> i franske biler - og at han derfor ikke kan lide dem.

Undskyld - men når du absolut VIL trække debatten derned: Prøv at læse, hvad
jeg skriver istedet for at være forblændet af en fin VW-kabine!
Din påstand om at det ikke er muligt at bygge en 3L-bil på CR-teknologi er
direkte latterlig. Du har intet belæg for dette - der er blot ingen, der har
fundet det interessant at prøve. VW har brugt deres teknologi, da de byggede
bilen - naturligt nok - andre havde brugt en anden teknologi. Du nægter at
anerkende at førende TYSKE producenter som BMW og MB vælger CR - du har
intet "bevis" for at PD er bedre - kun din egen holdning, der er i mindretal
i den store verden. Du er typen, der som soldat er stolt over at være den
eneste, der går i takt - alle de andre er jo forkert på den!

3L er fin - som jeg hele tiden har skrevet. Problemet er, at den ikke kan
produceres til en pris, der giver den nødvendige efterspørgsel.

Præmisserne for at være foran er vel at levere et produkt, som kunderne
efterspørger - og som andre efterfølgende efterligner. Ellers er man ikke
foran - men er gået ned af en sidevej. Citroën var for år tilbage nede af
alle de sideveje, de kunne finde. Det var dyrt - og kunderne relativt få. Da
de fandt tilbage på hovedvejen, kom kunderne tilbage. (Bemærk: Jeg siger
intet om at de skulle være foran!)

Efter min mening er man forud, hvis man har indført ting som efterfølgende
bliver "standard" til stor glæde for alle - f.eks.:

Sikkerhedseler
ABS
Servostyring
16V
En populær, ny biltype
Forhjulstræk

Man er ude af en "sidevej", hvis man indfører noget, ingen efterspørger -
såsom:

Hydraulikdrevne viskere (Citroën)
Reduktiongear i alm. personbiler (Mitsubishi)
Små "styrepinde" i bagskærmene til når man bakker (MB W140)

Dine "beviser" for at VW er foran er:

VR : "Opfundet" af Lancia i 60-erne. Ingen andre finder det interessant.
Alukarosseri: Jeg husker desværre ikke mærket - men det fandtes i 50-erne i
masseproduktion.
4WD : Subaru er førende
FSI: Mange år bagud for Mitsubishi, Toyota og Renault

Men alt dette klipper du behændigt væk - det ser jo ikke pænt ud med
"VW-briller".

Du forsøger at føre din egen forgabelse i VW over på at jeg skulle have en
forkærlighed for franske biler. Hvorfor er det så jeg fremhæver Mitsubishi,
Toyota, BMW, Saab, MB, Subaru - og kun nævner Renault i en bisætning? - og
ingen PSA-biler?

Til din orientering har jeg intet mod VW - kun imod den afgudsdyrkelse nogle
mennesker har af mærket. Jeg har netop bestilt ny bil - og VW Touran var
meget tæt på at blive valgt. Det var detaljer, der adskilte den fra
underskriften. Jeg har tidligere kørt Fiat, Seat, Mercedes og Daihatsu.

Prøv at vågne op af din Tornerosesøvn og indse, at VW bare er et
standardmærke med standardbiler. De er dyrere end konkurrenterne, men
absolut ikke bedre end gennemsnittet - men heller ikke værre. De er absolut
ikke teknologiførende - men de er heller ikke bagud, som de var i mange år
(f.eks. den gl. 2.0 115hk motor - da de ikke kunne få den moderne 1.8 20V
tilfredsstillende).

Drop dine skældsord, bliv voksen og se nuanceret på tingene!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 17:07

> Undskyld - men når du absolut VIL trække debatten derned: Prøv at læse,
> hvad
> jeg skriver istedet for at være forblændet af en fin VW-kabine!

Jeg vil gerne sige det samme til dig - enten lider du af amnesi, demens
eller også er du bare almindelig flabet i din konsekvente ignorance af denne
tråds kerne. (Har jeg ikke sagt det før - måske er jeg også ved at blive
dement)

> Din påstand om at det ikke er muligt at bygge en 3L-bil på CR-teknologi er
> direkte latterlig.

Jeg anlægger synspunkter i forlængelse af den logik, at det ekstremt høje
tryk er en forudsætning for så god en økonomi, og at CR ikke havde et
tilsvarende højt tryk i 1999. Det er vel mere sagligt end hele din ordflom
tilsammen.

> 3L er fin - som jeg hele tiden har skrevet.

Nå, nu er den fin - før var den en dåse flåede tomater - javel, ja.

Sagen er, at VAG ikke med rimelighed kan betegnes som en producent, der
alene baserer sine produkter på gammelkendt teknologi ("det gamle og
sikre"), som Niels skrev. Det er direkte latterligt og vidner om, at man
ikke har fattet en skid af det hele - eller ikke aner, hvad man snakker om.

Du har haft lidt svært ved at forstå, hvad vi andre har talt taler om (nu er
alle andre faldet af) - og jeg kan kun udlede, at det skyldes ren
provokation eller en ufattelig enøjethed.

...og nej, jeg gider ikke "hugge pinde på", om det kan siges, at være en "ny
teknologi", når mange af tingene er set før - i tidernes morgen, i små
skalaer eller i laboratorier.

> Efter min mening er man forud, hvis man har indført ting som efterfølgende
> bliver "standard" til stor glæde for alle - f.eks.:

Egentlig en interessant diskussion - men det var ikke det, som vi talte om -
foran, altså.

Selvom tråden her måske nok kunne udvikle sig til fornøjelig snak, tror jeg
nok, jeg står af her - jeg har fået nok for denne omgang. Måske kan vi tage
den op på et andet tidspunkt.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 16-05-05 22:22

> [...]
denne
> tråds kerne. (Har jeg ikke sagt det før - måske er jeg også ved at blive

Eller du nægter at forstå min pointe - men fastholder din egen, enøjede
tolkning!

> [...]
> tryk er en forudsætning for så god en økonomi, og at CR ikke havde et
> tilsvarende højt tryk i 1999. Det er vel mere sagligt end hele din ordflom

Det er så _din_ logik. Den er på ingen måde sagligt/fagligt/videnskabeligt
underbygget!

> Nå, nu er den fin - før var den en dåse flåede tomater - javel, ja.

Beklager, at du ikke fattede mit billede!

> [...]
er
> alle andre faldet af) - og jeg kan kun udlede, at det skyldes ren
> provokation eller en ufattelig enøjethed.

Måske har du et problem med opfattelsen - har du overvejet det?

> ..og nej, jeg gider ikke "hugge pinde på", om det kan siges, at være en
"ny
> teknologi", når mange af tingene er set før - i tidernes morgen, i små
> skalaer eller i laboratorier.

Du overser igen, at der er tale om storproduktion i alle mine eksempler -
for i din verden er det kun VAG, der tæller.

> Egentlig en interessant diskussion - men det var ikke det, som vi talte
om -
> foran, altså.

Måske ikke i _din_ tolkning - for den passede ikke i dit univers!

> [...]
jeg
> nok, jeg står af her - jeg har fået nok for denne omgang. Måske kan vi

Det lyder som en god idé - jeg tror, at din forblændelse forhindrer dig i en
saglig diskussion - så lad os stoppe her. Du nægter alligvel at forholde dig
til de faktuelle oplysninger, jeg kommer med og går istedet efter "manden".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 07:59

> Eller du nægter at forstå min pointe - men fastholder din egen, enøjede
> tolkning!

Du fremlægger en række pointer, hvoraf jeg såmænd er helt enig i flere.
Sagen er så bare, at du dels udleder noget forkert på baggrund af dem, og at
du heller aldrig når at fatte, at man ikke nødvemdigvis er uenig med dig,
fordi du fortsætter med at kææfte op med alverdens ting, der ikke kommer
sagen ved. Jeg begynder at tro, du alligevel ikke forstår det her - og at du
alligevel ikke bare provokerer.

Jeg prøver dig lige af.......kan du mon fortælle, hvad det er for et
spørgsmål, som tråden handlede om, før du forurenede den med din ordflom..?

> Beklager, at du ikke fattede mit billede!

Jeg fattede det helt fint - men som 90 procent af alt det andet, du skrev,
havde det ingen relevans for det spørgsmål, som jeg forholder mig til. Måske
skulle du lige læse op på den igen.

> Du nægter alligvel at forholde dig
> til de faktuelle oplysninger, jeg kommer med og går istedet efter
> "manden".

Du går efter producenten og forholder dig ikke til debattens overordnede
spåørgsmål. Jeg bliver nødt til at fastholde, at du ikke forstår debattens
kerne.

.....måske skulle du læse på på det igen...prøv at gøre det med samme iver,
som du prøver at overbevise os andre om, at VAG ikke dur til noget...

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 17-05-05 16:35

> [...]
> sagen ved. Jeg begynder at tro, du alligevel ikke forstår det her - og at

Det er muligt, at vi ikke forstår hindanden - men der skal jo 2 til en
kommunikation...

> Jeg prøver dig lige af.......kan du mon fortælle, hvad det er for et
> spørgsmål, som tråden handlede om, før du forurenede den med din
ordflom..?

Jeg citerer dig: "Hvem har mon egentlig været mere "nyskabende" end VAG de
seneste år...? Hvem
har leveret et større "Vorsprung durch Technik"....??"

og: "jeg taler om masseproduktion af biler til et bredt marked - og om
hvorvidt VAg har bidraget med noget eller ej."

Vil du kalde 3L-bilerne, som VAG nu opgiver at lave efterfølgere til på
grund af et for ringe salg, for "Masseproduktion til et bredt marked"?

(Ja eller Nej!)

Jeg minder i denne sammenhæng om at Renaults IDE-motor (=FSI) formentlig er
produceret i større styktal end VAG's 3L-biler - men dem kalder du "i små
skalaer eller i laboratorier." (Jo -jeg har skam læst tilbage i tråden!
-) )

> Jeg fattede det helt fint - men som 90 procent af alt det andet, du skrev,
> havde det ingen relevans for det spørgsmål, som jeg forholder mig til.
Måske
> skulle du lige læse op på den igen.

Så problemet er altså, at du forholder dig til et for snævert spørgsmål?

Eller er dine egne fortolkninger af spørgsmålet, som jeg har citeret
ovenfor, forkerte?

> Du går efter producenten og forholder dig ikke til debattens overordnede
> spåørgsmål. Jeg bliver nødt til at fastholde, at du ikke forstår debattens
> kerne.

Du "tænder af" på en diskussion om, hvorvidt CR eller PD er bedst. Da dine
argumenter mangler, beskylder du mig for bare at være forelsket i franske
biler, hvilket er dybt usagligt. ( måske fordi "angreb er det bedste
forsvar"? ) Kom hellere med saglige argumenter for, hvorfor Verdens førende
bilfabrikker alle vælger CR, hvis VAG har en bedre opfindelse. Eller hvad
BMW's problem er med ydelse og økonomi på CR-motorer?

Desuden er CR ikke et fransk anliggende (selv om PSA er Verdens største
producent af dieselmotorer), men bruges af alle fabrikker i Verden -
undtagen VAG. Samtidig fremhæver du VAG's teknologiske bidrag til
udviklingen - men nægter at anderkende, at ingen af dem (undtaget måske DSG)
er VAG-opfindelser. Du kalder mine eksempler for "la

> ....måske skulle du læse på på det igen...prøv at gøre det med samme iver,
> som du prøver at overbevise os andre om, at VAG ikke dur til noget...

Jeg forsøger blot at hive VAG ned af den piedestal, du forsøger at anbringe
dem på. Jeg har mange gange skrevet at VW er en glimrende _gennemsnitsbil_
med en urealistisk høj pris. Den er hverken værre eller bedre end
konkurrenterne - jeg har selv været ude for at se nærmere på en Touran (med
PD) fordi jeg seriøst overvejede at købe den. Det ville jeg næppe gøre, hvis
jeg mente at den var elendig.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 18:24

> Jeg citerer dig: "Hvem har mon egentlig været mere "nyskabende" end VAG de
> seneste år...? Hvem har leveret et større "Vorsprung durch Technik"....??"

Ja, det er helt korrekt. Spørgsmålet var en videreførelse af det egentlige
spørgsmål - nemlig om VAG alene baserer deres produktion og gammelkendte og
sikre løsninger.

> Vil du kalde 3L-bilerne, som VAG nu opgiver at lave efterfølgere til på
> grund af et for ringe salg, for "Masseproduktion til et bredt marked"?

> (Ja eller Nej!)

Ja - og i særdeleshed PD-teknologien.

> [...]
> er
> produceret i større styktal end VAG's 3L-biler - men dem kalder du "i små

Nej, det har jeg aldrig kaldt dem.

> Så problemet er altså, at du forholder dig til et for snævert spørgsmål?

Det kan man jo så mene - og det er ganske tilladt.

> Du "tænder af" på en diskussion om, hvorvidt CR eller PD er bedst.

Lad os tage dieselsnakken længere ned, hvor jeg også har svaret - så holder
vi den samlet eet sted.

> Jeg forsøger blot at hive VAG ned af den piedestal, du forsøger at
> anbringe
> dem på.

Jeg har overhovedet ikke sat dem op på en piedestal - og det agter jeg
heller ikke at gøre. Jeg afviser bare, at VAG alene skulle satse på "gammel
og sikker" teknologi. Og så spørger jeg opklarende - hvem kan mon siges at
være endnu mere "satsende"..?

(Jeg opfatter IKKE nyskabende som en kvalitet I SIG SELV)

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-05-05 08:54

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Dine "beviser" for at VW er foran er:
>
> VR : "Opfundet" af Lancia i 60-erne. Ingen andre finder >det interessant.

Det ser ud til at være ældre, her skriver de 1 Juli 1915.
http://lanciahistoryservice.homepage.t-online.de/Rubriken/diepatente.html

På forsiden her http://lanciahistoryservice.homepage.t-online.de skriver
de " Lancia will mit diesem 2.8 Liter V6 Motor in neue technische Bereiche
vordringen. Dieses Schmalwinkel- motorenkonzept soll kompaktere und
hochkarätigere Motorentechniken erlauben. Ob sich dieses System in Zukunft
durchsetzen wird, werden wir noch erfahren. Andere Automobilhersteller haben
schon ihr Interesse bekundet" samme størrelse som VW's VR6 så vidt jeg
husker.

> Alukarosseri: Jeg husker desværre ikke mærket - men >det fandtes i 50-erne
i masseproduktion.

Jeg kan heller ikke huske hvad de hed men Rover blandt andet har da lavet
alukarosser, den første serieproducerede bil i alu som kom på markedet var
Honda NSX.

> De er absolut ikke teknologiførende - men de er heller >ikke bagud, som de
var i mange år (f.eks. den gl. 2.0 >115hk motor - da de ikke kunne få den
moderne 1.8 >20V tilfredsstillende).

Yamaha har serieproduceret motorcykler med 5 ventiler på cylinder siden
midten af 80'erne, et par år efter begyndte Toyota også på det. Jeg ved ikke
om det stadig er sådan, men ellers har Yamaha stået for udviklingen af
Toyotas multiventilede topstykker. http://www.billzilla.org/engcombust.htm

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 16-05-05 22:32

> [...]
> ikke at bruge tiden på sådan mand - alt den research og alt den skrivetid.

Eller de tåber, at der absolut vil have en diskussion om "elefantvæddeløb"
med Folmer - bare for provokationens skyld. Drop glorien - og opdag, at der
er andre meninger end dine - og de _kan_ være rigtige!

> [...]
> folkevognsrugbrød (læg mærke til navnet), der er udviklet til
> persontransport, er det evigt saliggørende.

Flot: 1: Du kommer med en uunderbygget påstand om CR's underlegenhed - uden
skyggen af dokumentation - eller blot sandsynliggørelse. 2: Det er mere
epokegørende at skabe en bil, der ikke kan sælges, end at skabe en ny
bilklasse som alle - inkl. VW - nu efterligner og som sælger millioner af
biler.

> [...]
benyttet
> i franske biler - og at han derfor ikke kan lide dem.

Magen til fortrængelse skal man lede længe efter! Forhold dig til fakta -
istedet for dit glansbillede! Virkeligheden er mere nuanceret end en
VW-brochure! Jeg _mener_ ikke, at jeg beviser noget - til forskel fra dig,
forholder jeg mig til fakta.

> Glem da manden, siger jeg bare..

Tak - jeg tror helst jeg vil glemmes af dig, når du er gået totalt i
selvsving!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 08:05

> [...]
> der
> er andre meninger end dine - og de _kan_ være rigtige!

Holdninger kan hænge i den fri luft - og så kan de være støttede af noget,
der kan måles og vejes.

Man må mene, hvad man vil - problemet kan opstå, hvis man begynder at
begrunde sin mening, og for eksempel postulere alverdens ting til støtte
holdningen.

> Flot: 1: Du kommer med en uunderbygget påstand om CR's underlegenhed -
> uden
> skyggen af dokumentation - eller blot sandsynliggørelse.

Lad os bare tage den del af diskussionen. Hvad er sammenhængen mellem tryk
og brændstoføkonomi - kan du ikke lige fortælle lidt om det..?

> Virkeligheden er mere nuanceret end en VW-brochure!

Jamen, kære ven - spiser du svampe..? Jeg forholder mig ikke til en
brochure.
Skal vi starte forfra..? Mener du, at VAG i særlig grad er konservativ og
kun satser på det gamle og sikre..?

(Det er et ja eller nej-spørgsmål - men må naturligvis gerne uddybes.)

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 17-05-05 14:51

> [...]
>
> Lad os bare tage den del af diskussionen. Hvad er sammenhængen mellem tryk
> og brændstoføkonomi - kan du ikke lige fortælle lidt om det..?

Næhh - og det kan du tilsyneladende heller ikke (du har ihvertfald ikke
gjort det). Humlen er: Der _er_ ingen entydig sammenhæng. En GolfII før PD
og CR's tid kørte ubesværet over 20 km/l med sit - efter nutidens normer -
ekstremt lave tryk. Jeg mindes desuden at have læst om en japansk fabrik
(husker desværre ikke hvilken) der har bygget dieselbiler, der matcher eller
overgår 3L'erne, med CR-teknik. De er mig bekendt ikke i produktion - men
det viser dog, at det er muligt, hvis man vil. Iøvrigt har jeg netop set
data for næste generation af Renault's 1.9dCi, hvor trykket hæves (svjh. fra
1350 til 1650). Momentet er uforandret, hk stiger fra 120-130hk og i en
Grand Scénic betyder det at forbruget _stiger_ fra 17,2km/l til 16,7 km/l.
Eneste forskel iøvrigt er et partikelfilter, der næppe påvirker økonomien.
Dette underbygger jo heller ikke en sammenhæng ml. tryk og økonomi.

> Jamen, kære ven - spiser du svampe..? Jeg forholder mig ikke til en
> brochure.
> Skal vi starte forfra..? Mener du, at VAG i særlig grad er konservativ og
> kun satser på det gamle og sikre..?

Det har de i høj grad været indtil Golf IV. Idag vil jeg mene, at de ca. er
på gennemsnittet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 15:50

> Næhh

Ufatteligt at du kæfter sådan op om dieselteknologi, hvis du ikke ved en
skid om det.

(I dette lange indlæg går jeg først i rette med din del af skænderiet her -
og så kommer jeg ind på dieselteknologi senere.)

Men ok - på trods af at du plejer at have læst på tingene, så kunne man
næsten se det ud af tråden.

> Det kan du tilsyneladende heller ikke (du har ihvertfald ikke
> gjort det).

Det kan jeg sagtens.

> Humlen er: Der _er_ ingen entydig sammenhæng.

Læs lige lidt på sagen, før du udtaler dig. "Alt andet lige" betyder trykket
absolut noget for brændstoføkonomien.

> Jeg mindes desuden at have læst om en japansk fabrik
> (husker desværre ikke hvilken) der har bygget dieselbiler, der matcher
> eller
> overgår 3L'erne, med CR-teknik.

Jeg har ikke set, at der skulle være andre biler, der gjorde det bedre - men
det er da ikke noget problem at lave en bil, der kører længere på literen
end Lupo 3L. Faktisk undlod VW at arbejde på målet om at bilen kun skulle
veje de erklærede 700 kg, da målet (3ltr/100km) allerede var nået. Og sådan
er der en masse steder, man kan hente yderligere brændstoføkonomi.

> Det har de i høj grad været indtil Golf IV. I dag vil jeg mene, at de ca.
> er
> på gennemsnittet.

Godt - det var det spørgsmål, vi begyndte at drøfte, til du kom på banen med
alt dit vrøvl.

Min holdning: VAG ligger klart over gennemsnittet på parameteret "bringer
nye teknologier ind i på masseproduktionen". Her ligger jeg til grund, at
der også er en kunst af udbrede systemerne i masseproduktion og - i andre
tilfælde - at der er bragt helt nye teknologier ind. Det er muligt, du ikke
finder dem interessante - men det ændrer ikke ved sagens kerne. Og husk så i
øvrigt på, at mange producenter stort set intet bringer ind - men har andre
strategier for overlevelse.

Hvad angår CR og PD, så kan jeg jo benytte lejligheden til knytte følgende
kommentarer. Jeg er ikke gruppens ekspert i diesel - men en lille smule ved
jeg da.

Hvad angår Lupo´en så bragte Ingeniøren for seks år siden en artikel, der
beskrev trykkets betydning for spredningen af diesel, den bedre forbrænding
og den dermed bedre økonomi. For seks år siden arbejdede VAG nemlig allerede
med over 2000 bar på deres dieselmotorer.

CR-systemerne har derimod arbejdet med langt, langt lavere tryk, og man har
blandt andet haft problemer med de rør, der fører dieslen ud til
forbrændingen. (Det er de rør, der går i stykker ved stick-tuning, hvor man
hæver trykket). Rørene udvider sig simpelthen under driften, og de kan ikke
holde i det lange løb, hvis trykket bliver for højt. Dermed tilstræber man
så korte rør som muligt for overførsel af det højre tryk til
forbrændingskammeret.

Når man tilstræber et højt tryk, så er det fordi, dette giver mulighed for
en mere jævn fordeling af brændstof i kammeret og fordi det giver mulighed
for mere ensartede mere små dråber. Ganske som når du klemmer sammen om
vandslangen.

Når man tilstræber ensartede dråber i meget lille størrelse, og når man
tilstræber, at de skal være så ligeligt fordelt i kammerat som muligt, så er
det fordi, dette bevirker en bedre forbrænding - med deraf følgende bedre
økonomi og mindre emmisioon.

Hvis man ikke får så mange og så små dråber som muligt, og hvis de ikke er
jævnt fordelt, så vil den ujævne fordeling af brændstoffet betyde, at en
stor del af dråberne på forbrændingstidspunktet, der ligger i slutningen af
slaget, vil befinde et sted i kammeret, hvor der under forbrændingen opstår
luftmangel - og der hvor der er mangel på luft, er der også mangel på
økonomi i motoren.

Denne sammenhæng ligger i øvrigt også en del af CR-producenterne til grund
for deres motores økonomi.

"Jamen, VAG er jo dumme, for nu begynder de at producere CR-motorer også",
siger så manden, der ikke ønsker at forstå noget som helst.

Nej, det er VAG ikke nødvendigvis - for sagen er, at nu ér CR efterhånden
ved at kunne tåle trykket - man kommer op på 1600 bar, som du ganske rigtigt
skriver. Dermed kan cost-benefitten vælte over til fordel for det andet
system - for hvorfor bruge penge på et dyrere system (PD), hvis man kan
skifte til det andet (CR) og dermed bruge de samme penge federe et andet
sted i motoren - og ad dén vej måske få bedre økonomi og mere power.

At man nu producerer begge systemer er ikke NØDVENDIGVIS bevis for at
fejlslagen strategi. Verden er jo som bekendt en dynamisk størrelse, og
forudsætninger ændrer sig.

Efter denne lange smøre, så skal du her høre min egen lommefilosofi for, at
CR-systemerne (specielt de tidlige) falder igennem på økonomien, når de blev
udsat for mere end delbelastning. For det gjorde de - det ved alle.

Nå de bliver pressede (altså får tilført mere diesel), så kører
forbrændingskammeret naturligvis ikke længere med det samme luftoverskud.
Dermed øges behovet for en meget fin og jævn forstøvning. Den har de
tidligere CR-systemer ikke kunnet levere qua deres lave tryk, og derfor er
de faldet bagud af dansen. Ved jævn fart og lille delbelastning, har
forskellen derimod været meget lille.

.....og så lige en enkelt bemærkning til dit andet vrøvl om, at dieselbiler
ikke skulle være blevet mere økonomiske end da Golf II diesel var et
hit....der er bred enighed om, at dieselmotorer er blevet 20-40 procent mere
effektive, end da forkammerdiesel var moderne.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 17-05-05 19:37

> Ufatteligt at du kæfter sådan op om dieselteknologi, hvis du ikke ved en
> skid om det.

Det sagde jeg til gengæld heller ikke! Men jeg kan ikke "føre bevis" for den
ene teknologis overlegenhed - og det har du fortsat heller ikke, men mere om
det senere...

> [...]
> næsten se det ud af tråden.

> Det kan jeg sagtens.

> Læs lige lidt på sagen, før du udtaler dig. "Alt andet lige" betyder

Men alt andet _er_ ikke lige.

> [...]
sådan
> er der en masse steder, man kan hente yderligere brændstoføkonomi.

I ekstremerne er alt muligt (se blot deres 1L). Jeg har desværre ikke lige
tid til at genfinde artiklen - og jeg har heller intet hørt til projektet
siden.

> [...]
ikke
> finder dem interessante - men det ændrer ikke ved sagens kerne.

Problemet er, at vi er uenige om antallet af reelle nyskabelser. DSG - OK.
PD er nyt - men ikke nødvendigvis bedre - blot anderledes (afhængig af
øjnene der ser - og ikke mindst ørene, der hører ). FSI - nix - langt
bagud - men dog stadig i første halvdel. Det virker dog lidt "anstrengt",
når VAG forsøger at tage æren - lidt lige som dem, der stolt skrev "16V" på
deres biler 15 år efter japanerne (det står også på min bil - fra 1999
). "VR" - hmm - blot et kuriosum - ikke en reel nyskabelse.

Og husk så i
> øvrigt på, at mange producenter stort set intet bringer ind - men har
andre
> strategier for overlevelse.

Nååhh - i de senere år har Opel f.eks. bidraget med ..... - øh - der må der
være et eller andet..... hmmmm....

> [...]
> økonomi i motoren.
>
> Denne sammenhæng ligger i øvrigt også en del af CR-producenterne til grund

Jeps - alt sammen rigtigt nok - lige som piezo dyser giver mere præcis
dosering og ligesom en lang række andre parametre spiller ind.

> [...]
> skifte til det andet (CR) og dermed bruge de samme penge federe et andet
> sted i motoren - og ad dén vej måske få bedre økonomi og mere power.

Netop. Der har ganske rigtigt været en række historier om HDI-motorer, der
ikke levede op til forventet forbrug, men jeg har set tilsvarende historier
om PD-motorer. Tilsvarende har jeg også set tilfredse ejere af begge. Til
gengæld har jeg ikke set historier om skuffede bilkøbere til andre mærker -
for nok er PSA store mht. diesel, men fabrikker som Fiat, BMW, Mercedes,
Isuzu og Renault producerer også mange dieselmotorer efter CR-princippet -
og jeg har ikke hørt om utilfredse købere af disse mærker (som alle leverer
til andre bilfabrikker).

> At man nu producerer begge systemer er ikke NØDVENDIGVIS bevis for at
> fejlslagen strategi. Verden er jo som bekendt en dynamisk størrelse, og
> forudsætninger ændrer sig.

Jeps- og heldigvis da. Uden konkurrerende systemer ville vi ikke komme
videre.

> [...]
> tidligere CR-systemer ikke kunnet levere qua deres lave tryk, og derfor er
> de faldet bagud af dansen. Ved jævn fart og lille delbelastning, har

En plausibel forklaring - men jeg tør ikke udtale mig om den er korrekt. Jeg
har som tidligere nævnt hørt om CR-motorer, der levede fint op til forventet
forbrug - så der er nok forskel - også ml. mærkerne. Jeg mindes da også, at
du var ganske tilfreds med en Laguna 1.9dCi, der end ikke var tilkørt. Som
jeg erindrer det, var den ganske økonomisk indtil den kom højt op i fart
(men så gik det naturlig nok også galt). Samme motor kører iøvrigt 17-20
km/l i Scénic ved motorvejsfart - trods det store frontareal, der koster
meget brændstof.

> [...]
mere
> effektive, end da forkammerdiesel var moderne.

Hmm - det var ikke helt det jeg skrev. Budskabet var, at man også kunne lave
økonomiske dieselbiler før højtrykket begyndte. Forskellen er (bl.a.) at
nutidens yder langt mere - og at nutidens biler er langt tungere end Golf
II, så det var ikke for at sammenligne de absolutte forbrugstal, men for at
pointere, at der er mange parametre, der spiller ind på forbruget, og
trykket er langt fra eneste faktor. Derfor kan man heller ikke sige over en
kam, at PD er mere økonomisk en CR - man må sammenligne de enkelte motorer.

Til gengæld er der vist ingen tvivl om vinderen, når det gælder støjniveau
og "kultiveret motorgang" - her er CR gang på gang udråbt til vinderen - og
derfor er CR-motorer generelt også (som princip) regnet som de bedste
"all-round", hvilket formentlig er årsagen til populariteten hos Verdens
førende fabrikker.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 20:09

> Men alt andet _er_ ikke lige.

Nej, der er der heller ingen, der har sagt. Men vil man undersøge, om en
bestemt teknologi er fornuftig, så _skal_ man sidestille andre faktorer.
Ellers ved man jo ikke, hvad man "måler" på.

> Problemet er, at vi er uenige om antallet af reelle nyskabelser. DSG - OK.
> PD er nyt - men ikke nødvendigvis bedre.

Bilen er ikke nødvendigvis bedre - men der er ingen tvivl om, at PD var/er
bedre end commonrail - alt andet lige. Og når CR ikke havde den samme hårde
tomgangslyd, på trods af at man dengang ikke havde de moderne dysesystemer
med jeg ved snart ikke hvor mange pilot-indsprøjtninger, så hænger det måske
sammen med, at de kun havde det halve tryk - og dermed også sammen med, at
de performede dårligere ved mere end lav belastning.

> Nååhh - i de senere år har Opel f.eks. bidraget med ..... - øh - der må
> der
> være et eller andet..... hmmmm....

Enig - Opel er skod - måske kommer de ovenpå igen.

> Jeps - alt sammen rigtigt nok - lige som piezo dyser giver mere præcis
> dosering og ligesom en lang række andre parametre spiller ind.

Enig.

> Netop. Der har ganske rigtigt været en række historier om HDI-motorer, der
> ikke levede op til forventet forbrug, men jeg har set tilsvarende
> historier
> om PD-motorer.

Ahh - come da lige on, mand... Alle ved sgu da, at HDi´erne har haft vildt
mange problemer med skuffede kunder. Læs bare tilbage her i gruppen. Sagen
er nok, at folk bare ikke forstår at køre dem, for min ide er stadig, at
HDi´erne først falder rigtigt igennem ved større belastning.

> [...]
> Isuzu og Renault producerer også mange dieselmotorer efter CR-princippet.

Jep - og som jeg siger, så er forskellen på PD og CR ikke nær så stor, som
den har været - og når man så husker på, at motoren jo er andet end
fødesystemet, så kan man sagtens komme ud med en CR-motor, der er overlegen.
PD´erne har dog stadig en god økonomi ift power, IMO.

> En plausibel forklaring (fyldning ved forskellige tryk, red.) - men jeg
> tør ikke
> udtale mig om den er korrekt.

Det gør jeg heller ikke - det er ren gætværk.

> [...]
> jeg erindrer det, var den ganske økonomisk indtil den kom højt op i fart
> (men så gik det naturlig nok også galt).

Enig - fin bil - jeg ved ikke, hvilken diesel, jeg vælger i år - jeg lejer
samme sted, som jeg plejer, men kan et stykke hen ad vejen selv vælge.
Forrige år havde jeg fået en MB C 270 CDi, hvis jeg ikke skulle have været i
Italien - derned vil de ikke have de dyre biler.

> Derfor kan man heller ikke sige over en
> kam, at PD er mere økonomisk en CR - man må sammenligne de enkelte
> motorer.

Alt andet lige mener jeg godt, man kan sige, at PD´erne var mere økonomiske
end de gamle lavtryks-CR-systemer....alt andet lige..

> Til gengæld er der vist ingen tvivl om vinderen, når det gælder støjniveau
> og "kultiveret motorgang" - her er CR gang på gang udråbt til vinderen.

Det er primært på grund af det lave tryk - så man kan sige, at det både har
en fordel og en ulempe. Fordelen er mindre hård lyd - ulempen en dårligere
fyldning ved forbrænding.

Imidlertid er dyserne under hastig udvikling, så derfra kan vi nok vente os
meget de kommende år - dn bløde lyd står højt på bilproducenterne
ønskeseddel.

> derfor er CR-motorer generelt også (som princip) regnet som de bedste
> "all-round", hvilket formentlig er årsagen til populariteten hos Verdens
> førende fabrikker.

Underkend ikke økonomien - men ja, jeg tror også, at CR vil vinde på længere
sigt - alene på grund af økonomien. Hvorfor lave fire dyre pumper, når man
kan nøjes med een, der laver næsten det sammen tryk, og man måske kunne få
mere økonom i og ydelse ved at bruge de samme penge et andet sted i motoren.

Som jeg sagde tidligere - det er lidt som med Mac - hvad skal man med det i
dag. PC har jo overhalet forlængst...medmindre man er grafik-nørd eller
tilvarende.

*løber i skjul for alle MAC-freaks*

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 20:09

Jan W Nielsen skriver:

> [...]
> mere økonom i og ydelse ved at bruge de samme penge et andet sted i motoren.

Hvorfor lave mutipoint indsprøjtning i benzinbiler, når man kan nøjes
med singlepoint ??

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 21:17

> Hvorfor lave mutipoint indsprøjtning i benzinbiler, når man kan nøjes
> med singlepoint ??

Jeg skal heller ikke turde sige, at man ikke på et tidspunt vil begynde at
lave PD på alle dieselbiler - men det er vel spørgsmålet om, at man til
enhver tid bruger "den næste krone" mest hensigtsmæssigt i forhold til den
strategi, man har.

....forstået på den måde, at man bruger CR, hvis man derved sparer penge, der
i den anden ende kan bruges endnu bedre...

Der er jo mange steder, hvor man ikke prioriterer den teknisk bedste
løsning - måske stort set alle steder..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 18-05-05 06:45

> Jan W Nielsen skriver:

> Hvorfor lave mutipoint indsprøjtning i benzinbiler, når man kan nøjes
> med singlepoint ??

CR er også "multipoint" - der er dyser til alle cylindre. Benzinbiler med
multipoint har stadig også kun 1 pumpe!

Fra : N/A

Dato : 18-05-05 06:56

Fra : KASO

Dato : 18-05-05 06:56

> [...]
> sammen med, at de kun havde det halve tryk - og dermed også sammen med, at
> de performede dårligere ved mere end lav belastning.

Næppe. De nye CR med højere tryk har blødere motorgang end deres forgængere.
Hemmeligheden skulle ligge i antallet af "pilotindsprøjtninger".

> [...]
> er nok, at folk bare ikke forstår at køre dem, for min ide er stadig, at
> HDi´erne først falder rigtigt igennem ved større belastning.

Som sagt (skrevet) har jeg også læst de samme historier fra PD-ejere. Jeg
vil nødig udlede statistik på den baggrund. Min fornemmelse siger, at hvis
vi taler HDI, har du ret, men som skrevet: der er mange andre CR-motorer end
PSA's - og det er ikke givet, at alle opfører sig ens. Man kan derfor ikke
dømme teknologien udfra en enkelt fabriks implementering. Hvor mange
reklamationer har du set på Fiats, BMWs, MBs eller Renaults CR-motorer? De
findes alle i ganske store styktal, da de er leverandører til en række andre
mærker.

> [...]
overlegen.
> PD´erne har dog stadig en god økonomi ift power, IMO.

Enig!

> [...]
> Forrige år havde jeg fået en MB C 270 CDi, hvis jeg ikke skulle have været
> Italien - derned vil de ikke have de dyre biler.

Spændende - lad os få et referat!

> Alt andet lige mener jeg godt, man kan sige, at PD´erne var mere
økonomiske
> end de gamle lavtryks-CR-systemer....alt andet lige..

Kun hvis du udelukkende sammenligner med HDI....

> [...]
har
> en fordel og en ulempe. Fordelen er mindre hård lyd - ulempen en dårligere

Nope - jf. ovenstående. Igen - måske kunne en anden implementering af PD
have løst problemet - men da VAG er alene om teknologien, der det ikke sket.

> [...]
> kan nøjes med een, der laver næsten det sammen tryk, og man måske kunne få
> mere økonom i og ydelse ved at bruge de samme penge et andet sted i

Jeg vil mene, at teknologien har vundet, når samtlige fabrikker i Verden
undtagen 1 anvender den - og når langt hovedparten af motorjournalisterne
over kloden foretrækker den, men du har ret: Nu er billedet jo bare endnu
tydeligere, når VAG også skifter.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 08:04

> CR er også "multipoint" - der er dyser til alle cylindre. Benzinbiler med
> multipoint har stadig også kun 1 pumpe!

Jeg tror ikke, det var sådan, Klaus mente det..

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 08:15

> Næppe. De nye CR med højere tryk har blødere motorgang end deres
> forgængere.

Ja, men det har ikke noget med trykket at gøre.

> Hemmeligheden skulle ligge i antallet af "pilotindsprøjtninger".

...og her gav du så selv svaret. En CR med 2000 bar og ingen
pilotindsprøjtninger ville formentlig også have en hård motorlyd. Altså -
trykket har formentlig - alt andet lige - også en indflydelse på lyden.

> Der er mange andre CR-motorer end
> PSA's - og det er ikke givet, at alle opfører sig ens.

Det har du ret i.

> Hvor mange
> reklamationer har du set på Fiats, BMWs, MBs eller Renaults CR-motorer?

Da jeg på et tidspunkt kiggede lidt på dieselmarkedet i DK, havde jeg
kontakt til hhv. PSA og VAG herhjemme - de stod for næsten hele
personbilsmarkedet - i dag er flere kommet med. Jeg siger ikke, at alle har
været lige kritiserede, men de andre har i DK være marginalmærker, og BMW og
MB har formentlig ikke været købt af folk, der i dén grad går op i
brændstoføkonomi. Der kan ikke føres endeligt bevis for den sag her (eller
ret meget andet her i verden), men jeg mener nok, det er sandsynliggjort, at
PD ikke har været helt overflødigt på et tidspunkt, hvos man ikke kunne lave
tryk med CR.

> Spændende - lad os få et referat!

Det skal nok komme.

> Kun hvis du udelukkende sammenligner med HDI....

Jeg kan ikke sidde og sandsynliggøre på alle mærker

> Nope - jf. ovenstående. Igen - måske kunne en anden implementering af PD
> have løst problemet - men da VAG er alene om teknologien, der det ikke
> sket.

Jeg forstår ikke ovenstående...

(Ved du overhovedet, hvilke patenter VAG har på PD..?)

> Jeg vil mene, at teknologien har vundet.

Jeg ser ikke rigtigt tingene fra det perspektiv der - med "vundet" - jeg ser
på det på den måde, at der er een producent, som i forlængelse af
tankegangen bag 3L har ville opnå en økonomi (måske specielt på Autobahn),
som de andre ikke havde. Derfor har de - indtil CR blev modnet - brugt en
anden og dyrere løsning. Hvorfor dog bruge en dyrere løsning, hvis der ingen
fordele var ved det.

> - og når langt hovedparten af motorjournalisterne
> over kloden foretrækker den.

Ha-ha... Mener du, at de foretrak de svage CR´ere...? I dag er det rigtigt,
at BMW og andre har lavet fantastiske motorer, men det hænger måske både
sammen med nutidens modning samt producenten som sådan.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 21-05-05 12:55

> Ja, men det har ikke noget med trykket at gøre.

Nej - det var netop pointen: Lyden har ikke sammenhæng med trykket.

> [...]

> tryk med CR.

> Det skal nok komme.

> Jeg kan ikke sidde og sandsynliggøre på alle mærker

Det jeg mente, var: Hvis VAG ikke prioriterer lyden højt, sker der ingen
udvikling på den front. Havde en anden fabrikant brugt PD - og prioriteret
lyden - var problemet måske blevet løst. CR's udvikling skyldes ikke mindst,
at der er mange fabrikker, der anvender teknologien - og de vil hver især
gerne gøre teknikken en snert bedre end konkurrenterne. Dog vil jeg
(desværre) tro, at den største udvikling sker hos de fælles
underleverandører (Bosch, Siemens, Delphi, Magneti Marelli etc.)

> (Ved du overhovedet, hvilke patenter VAG har på PD..?)

Næhh - det var egentlig heller ikke interessant i denne sammenhæng...

Nej - forbrugerne vinder - teknologien er bare et middel

> [...]
> som de andre ikke havde. Derfor har de - indtil CR blev modnet - brugt en
> anden og dyrere løsning. Hvorfor dog bruge en dyrere løsning, hvis der

Du har selv givet svaret tidligere: Det er et spørgsmål om at reklamere for
egen teknologi. Bilen var et prestigeprojekt for VW - og som sådan skal den
helst være med til at fremme salget af mere "almindelige" modeller - og så
skal de jo helst have en "snert" af lighed.

> [...]
> at BMW og andre har lavet fantastiske motorer, men det hænger måske både
> sammen med nutidens modning samt producenten som sådan.

Tja - mere end 80% af de sammenligninger jeg har set er faldet ud til fordel
for CR - og det er lige fra systemernes barndom. Nu er CR-motorer jo heller
ikke pr. definition "svage" - og har aldrig været det. PD er også gennemgået
en udvikling - så sammenligner du samtidige motorer, er forskellene ikke så
store. Forskellen virker måske større, når man i den ene bil accelererer
lydløst, mens accelerationen i den anden følges af et "traktorbrøl"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 17:27

> Nej - det var netop pointen: Lyden har ikke sammenhæng med trykket.

Du misforstår mig - for jo - trykket betyder alt andet lige, at lyden bliver
hårdere.

Men du kan godt hæve trykket og få en blødre lyd på samme tid, hvis du
lægger flere indsprøjtninger ind på de rigtige tidspunkter - eller laver
andre "smarte tricks".

> Enig!

Ok - så var vi altså enige alliwl.

> Det jeg mente, var: Hvis VAG ikke prioriterer lyden højt, sker der ingen
> udvikling på den front. Havde en anden fabrikant brugt PD - og prioriteret
> lyden - var problemet måske blevet løst.

Det er spørgsmålet - som du selv kommer ind på senere hen, så har dele af
teknologien ikke været på plads før nu - til både at få højt tryk og blød
motorgang. Man har måttet vælge - en dyr løsning med god performance og lidt
dårligere lyd i tomgang - eller en anden med bedre motorgang.

>. Dog vil jeg
> (desværre) tro, at den største udvikling sker hos de fælles
> underleverandører (Bosch, Siemens, Delphi, Magneti Marelli etc.)

Helt og aldeles enig.

> Næhh - det var egentlig heller ikke interessant i denne sammenhæng...

Nåå, det ved jeg nu ikke - hvis man bliver ved med at fremhæve, at en
teknologi må være dårlig, fordi ingen andre bruger den, er det vel relevant
nok at vide, hvilke patenter, der evt ligger og spærrer for udbredelsen af
hele eller dele af teknologien.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 21-05-05 17:34

> [...]
relevant
> nok at vide, hvilke patenter, der evt ligger og spærrer for udbredelsen af

Nu har patenter jo aldrig ligefrem afholdt nogen i branchen fra at lade sig
"inspirere" - og VAG har da iøvrigt også tidligere gladeligt solgt færdige
motorer til andre (Volvo) - men idag køber alle CR-motorer af branchens
førende (PSA, Fiat, Renault, m.fl.).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 18:00

> [...]
> motorer til andre (Volvo) - men idag køber alle CR-motorer af branchens

Hvorfor tror du, der købes motorer på kryds og tværs..?

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 23-05-05 07:33

> Hvorfor tror du, der købes motorer på kryds og tværs..?

Fordi man har "sovet i timen" og derfor mangler en konkurrencedygtig
dieselmotor (Ford, Opel, Saab, Mitsubishi m.fl.)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-05-05 20:25

Eksempel 1:

> Ja - bare synd at prisen gjorde den usælgelig.

Eksempel 2:

> Hmm - er "nyskabende" et mål i sig selv? Jeg kan også opfinde en dåse
> flåede
> tomater på hjul - men hvis ingen kan se behovet, er "opfindelsen" relativt
> ligegyldig...

Eksempel 3:

> Jeps - uden turbo var de så støjende, at de måtte skifte tilbage til en 20
> år gl. 2.0 på 115hk - en stor teknologisk landvinding..

Eksempel 4:

> Bestemt - men så var deres "nyskabelse" (Pumpedysesystemet) måske heller
> ikke ligefrem så genial endda, hvis de skifter til konkurrenternes
> teknologi.

Jeg plejer egentlig at have en hel del respekt for dine nøgterne og
veldokumenterede indlæg, KASO, men her er du "under dit eget niveau".

Snakken går på at undersøge følgende udsagn:

"Det er da almindelig kendt at VW ikke ligefrem er dem, der brillierer
ved frembringelse af ny teknik. De kører bare på det gamle og sikre."

Udsaget er klart tilbagevist - men i stedet for at anderkende, at det
indledende udsagn ikke var rigtigt, så gør du en ære i at fortælle, at det
da altsammen kan være ligegyldigt, fordi det alligevel bare var noget værre
elendigt lort.

Samtidig roder du rundt og laver "kategorifejl" i din snak om PD-systemet VS
CR-systemet. Sagen var, at CR-systemet i slutningen af 90´erne ikke var
tilstrækkelig udviklet. Det er det efterhånden ved at være, og så kan det
måske betale sig at skifte over for Folkevogn, når de der har en erklæret
politik om, at deres biler skal være billigere at producere. (Bilerne er
møgdyre (på fabrikken) sammenlignet med andre producenter. De skal til at
lære at producere bilerne billigt)

Det svarer velsagten til at sige, at MAC-brugere i 80´erne var idioter, og
at beviset er, at mange af dem i dag skifter til PC. Sagen er at PC´erne nu
er "modnet" teknologisk. Dengang var den ene i nogle discipliner vildt
underlegen.

Kom nu lige igen op på dit sædvanlige niveau - den her slags subjektivitet
plejer man kun at se i dine dueller med Henrik B - og dér gør det ikke
noget, fordi I begge er lige en-øjede.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 16-05-05 00:12

> [...]
> indledende udsagn ikke var rigtigt, så gør du en ære i at fortælle, at det
> da altsammen kan være ligegyldigt, fordi det alligevel bare var noget

Nu (mis)tolker du vist! Jeg har ikke sagt noget om at VW er "noget værre
elendigt l...". Jeg påviste blot, at eksemplerne på VW's nyskabelser var
forkerte. Du klipper fuldkomment tåbeligt for at "bevise" din påstand - og
ignorerer, at jeg påpeger en række faktuelle fejl i dine påstande. Det er
pivende usagligt og ekstremt "farvet". Åben dog øjnene: VAG laver glimrende
_standardbiler_ og intet andet. De er absolut ikke "foran" - de har også
deres lyspunkter - men generelt er der langt mellem at de laver noget
banebrydende, som alle efterfølgende efterligner. Eneste undtagelser er
kabinedesign og -materialer.

> [...]
> møgdyre (på fabrikken) sammenlignet med andre producenter. De skal til at

Man kan også anskue det sådan, at VAG havde brugt en formue på at udvikle et
system, der var underlegent fra starten af. Det havde sine fordele, men
kunderne foretrækker en kultiveret motor. Grundet høje
udviklingsomkostninger skrottede man ikke systemet - men nu er man presset
til det - og skal derfor finde en undskyldning for ikke at tabe ansigt.
Realistisk set: Tror du ikke BMW, MB m.fl. havde valgt PD (eller en kopi),
hvis de mente, at det var bedre end CR?

> Kom nu lige igen op på dit sædvanlige niveau -

Tak - i lige måde - du er da totalt forblændet af VW!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 08:27

> Jeg påviste blot, at eksemplerne på VW's nyskabelser var
> forkerte.

Vi er uenige om et grundlæggende udgangspunkt, som jeg har nævt 25 gange
længere oppe i tråden. Da du (af også førnævnte årsager) nægter at
anderkende dette, så gider jeg ikke spilde min tid på dig.

> Du klipper fuldkomment tåbeligt for at "bevise" din påstand

Påstanden - som i øvrigt ikke var min - er tilbagevist forlængst. Du må være
den eneste, der ikke har opdaget det. Og som sagt - da du nægter sagens
grundlæggende udgangspunkt (nævt 25 gange længere oppe i tråden), gider jeg
ikke spilde min tid på dig.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-05-05 20:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Både VR5 og VR6 er nyskabende idet de tager langt mindre plads end en
> V motor og en rækkemotor.

Lavede Lancia ikke også en V(R)4 motor, tilbage i 60'erne ?
Den gik vist bare under betegnelsen V4, men havde svjh også begge cylinder
rækker under samme topstykke.
Eller husker jeg helt forkert ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : KASO

Dato : 11-05-05 21:54

> [...]
>
> Snakker du nu om noget +20 år gammelt ?

> Som var så fuld af fejl at man har smidt det ud igen og gået tilbage

Øhh - næh - både Xantia og C5 og den kommende C6 kører med videreudviklinger
af systemet - blot endnu mere avanceret.
(Jeg havde "fornøjelsen" i en BX - hydraulikken var det eneste, der ikke var
stabilt - men det var også nok for mig)

> Det tog dem lang tid, men det er der gjort noget ved.

Det er vist en sandhed med modifikationer....

> Det var 2 ting. Mod utallige fejl i elsystem, dårlig motorgang,
> manglende brænstofsøkonomi og en række biler der fik tilnavnet "Zippo"
> på grund af fejl i BAS hydraulikken.

OK - Så tilføjer jeg: knirkeri i kabine, fejl på centrallås, forhjulsophæng
(som langt fra altid bliver dækket af kulance), sæder der ligner frotté,
...... listen er lang!

Nogle venner købte en Passat: Den var på værksted ca. 1 gang om måneden de
første 2 år. De supplerede med en Polo - der også var hyppig gæst på
værkstedet.

Mao.: Jeg er ikke imponeret - men jeg er heller ikke imponeret over de
seneste modeller fra PSA, så den står vel nærmest 1-1 her....
Til gengæld betaler man langt mere for en VW...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-05-05 22:34

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> NS skriver:
>

> Som var så fuld af fejl at man har smidt det ud igen og gået tilbage
> til det ganske almindelige.

Sludder og vås. De billige modeller har (og har altid haft) samme
affjedring som de kedelige VW'er. C5 og C6 har stadig hydraktiv
affjedring med gaskugler, LHM-væske og hele molevitten.

Mvh.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-05 05:26

"Lars L. Hansen" skriver:

> Sludder og vås. De billige modeller har (og har altid haft) samme
> affjedring som de kedelige VW'er. C5 og C6 har stadig hydraktiv
> affjedring med gaskugler, LHM-væske og hele molevitten.

Åh, tilgiv mig, jeg tog fejl.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-05-05 11:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:

> Åh, tilgiv mig, jeg tog fejl.

Lad gå for denne gang. Men når man kaster sig ud i en tilsvining af
andres favorit-bilmærke, bør man altså have sine facts på plads :)

Mvh.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-05 12:09

"Lars L. Hansen" skriver:

> Lad gå for denne gang. Men når man kaster sig ud i en tilsvining af
> andres favorit-bilmærke, bør man altså have sine facts på plads :)

Hov hov, jeg sviner ikke

Jeg mangler stadig relevant svar fra NS....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 08:14

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Sludder og vås. De billige modeller har (og har altid haft) samme
> affjedring som de kedelige VW'er.

Nu er Peugeot faktisk ret gode til undervogne, det er ikke bare kedelige
undervogne selv om de er uden hydraulik. Det er jo Peugeot undervign i de
små Citroen'er.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jens

Dato : 12-05-05 15:32

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> NS skriver:
---snip---

> Som var så fuld af fejl at man har smidt det ud igen og gået tilbage
> til det ganske almindelige.

Grunden til at Citroën laver flere "almindelige" biler er ikke - som Du
synes at tro - problemer med at få den avancerede hydraulik til at
virke; men problemer med at få forbrugerne til at købe noget der er så
"specielt".
--

Jens F

Fra : Deaster

Dato : 12-05-05 17:50

Jens wrote:

> [...]
> Du synes at tro - problemer med at få den avancerede hydraulik til at
> virke; men problemer med at få forbrugerne til at købe noget der er så

Så er det da mystisk at de netop vælger hydraulikken i eks. C5 som må
siges at være deres jobbil nr. 1 bl.a som firmabil ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jens

Dato : 12-05-05 20:13

Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> Så er det da mystisk at de netop vælger hydraulikken i eks. C5 som må
> siges at være deres jobbil nr. 1 bl.a som firmabil ?

C5 er karakteriseret bl.a. ved at hydraulikpumpen er elektrisk, så bilen
altid holder samme højde - også når den er parkeret. Så undgår man den
"underlige" opførsel som andre Citrobanger har: De hæver sig når man
starter motoren.

Også bremsesystemet og servostyringen i C5 er et "knæfald" for
almindeligheden. I stedet for det velfungerende system fra ID19 med ét
centralt system har man fået en populær bil, hvor kun affjedringen er
speciel.
--

Jens F (Xantia HDI som efterfølger til Xantia 1,8i og før da BX19)

Fra : Christian Flasche

Dato : 11-05-05 15:24

> [...]
> instrument bordet er bare simple dioder, der sidder i en plastikramme.
> Citroën f.eks. gik mere drastisk til værks med Hydraulik og aktiv

Hej
Citroën fra 80`erne findes de endnu?
Der køre ihvertfald mange vw`er

--
Hilsen Christian

Den har indtil videre sparet mig for at få 15552 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 15:40

Christian Flasche skriver:

> Citroën fra 80`erne findes de endnu?

Ja 2CV det tekniske højdepunkt fra Citroen

Fra : Rasmus

Dato : 11-05-05 18:01

"Christian Flasche" <chr.flasche@12move.dk> wrote in message

> Hej
> Citroën fra 80`erne findes de endnu?
> Der køre ihvertfald mange vw`er

Jeg syntes der kører forbløffende mange BX´ere rundt fra slutningen af
firserne som har kørt ufatteligt mange km, set i forhold til hvor meget
kritik den bil har fået gennem tiderne.

Iøvrigt er en af årsagerne til det store antal VW golf II' ere fra '80erne,
at det er importeret et utal af dem.....

mvh
Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 16:09

> [...]
> frembringelse af ny teknik. De kører bare på det gamle og sikre. Det er
> selvfølgelig mere driftsikkert, men der er sørme hellere ikke meget

Ja, det er nok rigtigt. Men er det bedre at lade kunderne (Pøsjø) betale for
"sjov eksperimenteren".

Men nu er det jo sådan, at hos Pøsjø er det ikke "ny teknik" der svigter,
men derimod alt mulig gængse ting, opfundet for 20 år siden. Og det svigter
igen, og igen, og igen. Det er kun bevis for én ting: Dårlig
komponentkvalitet og/eller dårlig samlekvalitet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-05-05 22:57

> VW-folket har bare været bedre til skubbe den slags væk og kalde de
> franske mærker for dumme.

Hvem, hvor og hvornår..?

> PSA er jo trods alt den største producent herhjemme.

Nej, nej - PSA er fransk.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 17:28

> [...]
>
> _Alle_ ?
>
> Hvilken fejl ?
>
> Og måske VW tager sine biler seriøse og hjemkalder nogle biler, det er

Hmm... Lige netop Peugeot er MEGET skrappe til at indkalde deres biler til
eftertjek hvis der findes generelle fejl!!!!!!!!!!!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 19:54

Mikkel skriver:

> Hmm... Lige netop Peugeot er MEGET skrappe til at indkalde deres biler til
> eftertjek hvis der findes generelle fejl!!!!!!!!!!!!

Okay, dem er der så ikke så mange af, men mange underlige elfejl ?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 16:04

> Min pointe var, at alle biler har fejl og det inkluderer altså også VW.

Ja, men der er sgu vældig stor forskel på, hvor stor fejlprocenten er på de
forskellige mærker.

> Jeg er da udemærket klar over at franske biler har elfejl, men de er altså
> også mere avancerede end en VW nogensinde bliver eller har været.

*ROFL* Dén var go'...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-05-05 22:55

> Ang. Passat'en - er det underordnet hvilke tagsten der er tale om ?

Det var den, som Niels fik i hovedet.. ))

/Jan W Nielsen

Fra : NS

Dato : 12-05-05 09:15

Jan W Nielsen wrote:

> Det var den, som Niels fik i hovedet.. ))
>
> /Jan W Nielsen

Men heldigvis tabte min mor mig ikke på gulvet da jeg var lille... jeg
er sikker på din mor har sagt undskyld mange gange til dig for, at det
skete...

NS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-05 09:24

NS wrote:

> Men heldigvis tabte min mor mig ikke på gulvet da jeg var lille... jeg
> er sikker på din mor har sagt undskyld mange gange til dig for, at det
> skete...

Ærligt talt, I to er efterhånden ret kedelige at (høre) læse på, kan I ikke jorde denne
formålsløse mudderkasten??

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-05-05 10:24

> Ærligt talt, I to er efterhånden ret kedelige at (høre) læse på, kan I
> ikke jorde denne formålsløse mudderkasten??

*ROFL*

Jeg har grinet meget af det, men jo, jeg skal nok snart trække mig...

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-05 10:27

Jan W Nielsen wrote:

> *ROFL*
>
> Jeg har grinet meget af det, men jo, jeg skal nok snart trække mig...

Ingen skal trække sig, men I skal bare moderere jer som I ville hvis i sad og talte alm
overfor hinanden.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-05-05 10:45

> Ingen skal trække sig, men I skal bare moderere jer som I ville hvis i sad
> og talte alm overfor hinanden.

Du har ret.

/Jan W Nielsen

Fra : JK

Dato : 11-05-05 11:06

On Wed, 11 May 2005 11:47:27 +0200, NS <niels_skaaning@hotmail.com>
wrote:

>En jeg kender har en Passat og den blev skadet af nedfaldende tagsten i
>den sidste storm. Jeg tør slet ikke købe sådan én, for de går jo hele
>tiden i stykker i stormvejr. Det er simpelthen et generelt problem for dem.

LOL

Det er klart !

John

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 16:03

> Ved du at der er det ?
> Eller gætter du på det ?
> Modellen er jo ikke ret gammel.

Du behøver ikke gå længere end den bil, som Pøsjø benyttede som
udstillingsbil på Biler i Bella, da den blev introduceret: Der var én af
funktionerne i de elektrisk indstillelige forstole der ikke funkede.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 07:25

Thomas Damgaard skriver:

> Min svigerforældre står og skal have ny bil og vakler mellem:
> 407 SW 1,6 HDI 109HK
> Passat 1,9 TDI 105HK

Helt ny ?

Begge i stationcars, eller ?

Så ville jeg vente til efteråret og så snuppe den nye model Passat. De
nye 407'ere skærer mig i øjnene. De ligner noget fra en gammel Splint
og Co tegneserie, lang og fladtrykt, med et kæmpe hul i fronten.

Fra : HKN

Dato : 11-05-05 08:22

> Så ville jeg vente til efteråret og så snuppe den nye model Passat. De
> nye 407'ere skærer mig i øjnene. De ligner noget fra en gammel Splint
> og Co tegneserie, lang og fladtrykt, med et kæmpe hul i fronten.

Ja, den er sgu ikke for køn - lidt for meget Toyota sportsvan over
den.....men den kører suverænt!

-Henrik

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-05-05 08:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> nye 407'ere skærer mig i øjnene. De ligner noget fra en gammel Splint
> og Co tegneserie, lang og fladtrykt, med et kæmpe hul i fronten.

Som denne her:?

<http://www.fast-autos.com/Assets/scaglietti-frtangle.jpg>

Eller måske denne:?

<http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2004/2004-carpics/geneva/audi-a6.jpg>

Tal lige om design-flop.

Mvh
Roberto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 09:39

Roberto Saldo skriver:

> <http://www.fast-autos.com/Assets/scaglietti-frtangle.jpg>

Den er okay

> Eller måske denne:?
>
> <http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2004/2004-carpics/geneva/audi-a6.jpg>

Det kan jeg ikke rigtigt forlignes med, det ligner noget fra en Alfa,
men det er åbenbat populært for tiden.

> Tal lige om design-flop.

Jo, men det her er sku for underlig:
http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2004/2004-carpics/peugeot-407-1.jpg
http://www.mot.sk/Obrazke/Automobily/Peugeot/Peugeot_407_4.jpg
Den ligner noget der skovler fisk op fra gaden eller sådan noget. Og
så er den trukket lang og flad.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-05-05 09:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Roberto Saldo skriver:

> Den er okay

> Det kan jeg ikke rigtigt forlignes med, det ligner noget fra en Alfa,
> [...]

Jeg tror det er optikken der gør det.

> http://www.mot.sk/Obrazke/Automobily/Peugeot/Peugeot_407_4.jpg
> Den ligner noget der skovler fisk op fra gaden eller sådan noget. Og
> så er den trukket lang og flad.

Sjovt nok er der ikke meget salg i en glad bil.

<http://toyota.webz.cz/Toyota%20Corolla%20WRC_03.jpg>

De skal helst se vrede ud - synd.

Mvh
Roberto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 11:37

Roberto Saldo skriver:

> <http://toyota.webz.cz/Toyota%20Corolla%20WRC_03.jpg>
>
> De skal helst se vrede ud - synd.

Den ser nærmest skeløjet ud...

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-05 16:11

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Eller måske denne:?
>
> <http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2004/2004-carpics/geneva/audi-a6.jpg>
>
> Tal lige om design-flop.

Gi' mig én, jeg skal gerne køre rundt i "det totale design-flop". )

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 09:33

> [...]
> nye 407'ere skærer mig i øjnene. De ligner noget fra en gammel Splint
> og Co tegneserie, lang og fladtrykt, med et kæmpe hul i fronten.

Jeg synes det er et flot og vovet design, synes specielt at
stationcarmodellen er flot.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 09:35

"Christian B. Andresen" skriver:

> Jeg synes det er et flot og vovet design, synes specielt at
> stationcarmodellen er flot.

Vi er heldigvis forskellige......

Fra : jk

Dato : 11-05-05 08:21

> [...]
> Hej
>
> Min svigerforældre står og skal have ny bil og vakler mellem:

Glem 407eren - som jeg altid plejer at sige - "Støt dit værksted - kør
Peugeot", Jeg ville klart vælge Passaten - men du burde også tænke på en
Ford Mondeo (?)

/JK

Fra : PMH

Dato : 11-05-05 11:19

"jk" <REMOVEMEdempsey@email.dk> skrev i en meddelelse

> Glem 407eren - som jeg altid plejer at sige - "Støt dit værksted - kør
> Peugeot", Jeg ville klart vælge Passaten -

Helt enig..
Jeg har haft en 406 HDI.. Det var en en engangsforestilling.

Kan da lige tilføje..
Min nabo kører 407 HDI, imorgen skal den på værksted
og have skiftet kobling... Den har kørt 36000 km..!!!!!

For ikke at snakke om dengang han ikke kunne komme
ind i bilen pga. kuk i c-låsen.. eller den gang det blev
varmt inde i kabinen fordi klima anlægget strejkede..
eller da han skulle på værksted for at få slukket service
lampen, da den lyste 500 km efter service var lavet..

hhmmmm...
Jeg ved godt hvilken bil jeg aldrig skal have...!!!

Mvh
PMH _-_-_-_ (Nu med Passat TDI i garagen)

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Marco

Dato : 11-05-05 14:33

Jeg bliver nødt til at fortælle igen - min 307 Airvan har været på værksted
i to timer - obligatorisk eftersyn - og har kørt 17.000 på et halv år.

Fremragende bil - rigtig god kvalitet. Mon dog ikke også de fleste 407eres
vil kunne det ??

Fra : jk

Dato : 11-05-05 14:51

"Marco" <ibcu80@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i to timer - obligatorisk eftersyn - og har kørt 17.000 på et halv år.
>
> Fremragende bil - rigtig god kvalitet. Mon dog ikke også de fleste 407eres

hehe- så var du heldig, min daværende 307'er tilbragte vel små 4 uger på
værksted det første år. Den nåede at køre knap nok oop på 20.000km inden jeg
skød den af med kæmpe tab. Man når til et punkt hvor man bare ikke GIDER
slås mere med værkstedet/bilen, så har man fået nok, og lortet skal bare
væk, og det kom den også - men som nævnt med stort tab ;-((

- at oprette sitet www.lortepeugeot.dk var meget nærliggende for mig på det
tidspunkt ! - idag kører jeg Hyundai Santa Fe - den har iøvrigt lige haft
"fødselsdag" 100.000 km - og alle de km uden hyl & skrig - den kører bare,
ikke så meget pis som med det - sådan BURDE det jo også være -eller hvad ?!

/JK

Fra : HKN

Dato : 11-05-05 16:58

Min kones 405 har lige rundet 280kkm - den har ikke været på værksted
siden
'94!

Mine egne 2 406'ere har aldrig været på værksted udover alm service.

Og modsat den forrige Golf, så kan man føre en samtale i en
Peugeot..............

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 19:56

HKN skriver:

> Min kones 405 har lige rundet 280kkm - den har ikke været på værksted
> siden '94!

405'eren er sku også en solid bil (ser man bort fra bagtøjet).

> --
> I am using the free version of SPAMfighter for private users.
> It has removed 56 spam emails to date.
> Paying users do not have this message in their emails.
> Try www.SPAMfighter.com for free now!

Spamfighter spammer i nyhedsgrupper. De kan ikke finde ud af forksellen
på spam, news og mails. Prøv et gratis alternativ, der ikke spammer i
news. Se min private hjemmeside.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-05 15:05

> HKN skriver:

> 405'eren er sku også en solid bil (ser man bort fra bagtøjet).

Og elektronik-fejl.

Fra : Deaster

Dato : 12-05-05 13:15

HKN wrote:
> [...]
>
> Mine egne 2 406'ere har aldrig været på værksted udover alm service.
>
> Og modsat den forrige Golf, så kan man føre en samtale i en

Men den sidste Golf var ok ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 11-05-05 08:29

> [...]
> 407 SW 1,6 HDI 109HK
> Passat 1,9 TDI 105HK
>
> Kender i fordele/ulemper ved disse to biler?

Jeg har lagt mærke til at en del brokker sig over at HDI'erne ikke er nær så
økonomiske som fabrikken angiver. TDI'erne deimod skulle have en mærkbart
bedre økonomi and HDI'erne og fuldt ud leve op til fabriksangivelserne.

Flere hævder at TDI'erne har en hårdere mere dieselagtig motorgang end
HDI'erne.

Mvh
Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 09:34

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> [...]

> økonomiske som fabrikken angiver. TDI'erne deimod skulle have en mærkbart
> bedre økonomi and HDI'erne og fuldt ud leve op til fabriksangivelserne.

Jeg kender tilgengæld mange eksempler på at det holder meget godt, incl mit
eget i vores 306 HDi.

> Flere hævder at TDI'erne har en hårdere mere dieselagtig motorgang end
> HDI'erne.

Der er mere traktor over TDI

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 09:40

"Christian B. Andresen" skriver:

> Der er mere traktor over TDI

Jeps

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 11-05-05 13:40

> Der er mere traktor over TDI

Personligt er jeg af den opfattelse at oliebrændere er til opvarmning, så
jeg har ikke nogen mening om hvilken der måtte være bedst. Jeg forsøgte blot
at videregive det klare indtryk jeg har fået af at læse her på usenet og i
diverse fora rundt omkring på nettet.

Mvh
Claus

Fra : Janner

Dato : 11-05-05 11:24

> 407 SW 1,6 HDI 109HK
> Passat 1,9 TDI 105HK
>
> Kender i fordele/ulemper ved disse to biler?
> Tak

TDI'eren lever op til det opgivne brændstofs forbrug ca..................
HDI'eren gør så absolut ikke !

/Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 12:04

"Janner" <nowayjose@noapamthanks.nemlija> wrote in message

> TDI'eren lever op til det opgivne brændstofs forbrug ca..................
> HDI'eren gør så absolut ikke !

Jeg kender mange eksempler på at de gør, mit snit er næsten 16,5 km/l, det
er motorvej med 120-130 km/t.
Flere kollegaerhar også HDi'ere, deres ligger også der omkring.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Marco

Dato : 11-05-05 14:36

Samme her - de seneste optankninger har snittet såmænd været over 17 km/l -
og så larmer den ikke - som visse TDIer gør

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 14:43

"Marco" <ibcu80@hotmail.com> wrote in message
> Samme her - de seneste optankninger har snittet såmænd været over 17
km/l -

Det har mine også, forrige 19,2 km/l

> og så larmer den ikke - som visse TDIer gør

Nej.

Vores har kørt 174.000 km, er fra 11/2001 og vi har kørt ca. 20.000 km i den
uden nogle problemer som kan skyldes PSA.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 14:55

Marco skriver:

> Samme her - de seneste optankninger har snittet såmænd været over 17 km/l -
> og så larmer den ikke - som visse TDIer gør

En TDI klaprer lidt ja - det er dejligt med en traktor

Til gengæld skuffer brænstofsøkonomien mig lidt (og dog). Den kører jo
kun lidt over 18km/l. Måske man skulle afmontere de der 225/45-17
ruller og få noget smallere på

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:07

> [...]
>
> Til gengæld skuffer brænstofsøkonomien mig lidt (og dog). Den kører jo
> kun lidt over 18km/l. Måske man skulle afmontere de der 225/45-17

Du er lidt inde på noget der, mange fokuserer _meget_ på brændstofforbruget,
samtidigt med at de snakker om 17-18" aludrenge, boks/chip tuning osv. !

Samtidigt syntes jeg personligt at det er lidt til grin at snakke om at
bilen kun kører 15 km/l i stedet for 18 km/l, vi snakker tit biler til
300-400.000 kr., altså helt ærligt, betyder det så meget , så køb en
billigere bil, så er der også flere penge til brændstof

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-05 19:57

Dennis Hellan Pedersen skriver:

> Du er lidt inde på noget der, mange fokuserer _meget_ på brændstofforbruget,
> samtidigt med at de snakker om 17-18" aludrenge, boks/chip tuning osv. !

Jep

> [...]
> 300-400.000 kr., altså helt ærligt, betyder det så meget , så køb en
> billigere bil, så er der også flere penge til brændstof

Lupo !

Fra : Marco

Dato : 12-05-05 17:03

Helt enig - som jeg har sagt engang SÅ fattige er vi vel heller ikke -
trods alt

Fra : Brian

Dato : 11-05-05 14:49

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg kender mange eksempler på at de gør, mit snit er næsten 16,5
> km/l, det er motorvej med 120-130 km/t.
> Flere kollegaerhar også HDi'ere, deres ligger også der omkring.

HDI'erne har da vist problemer med at leve op til det lovede indimellem.
Det kommer vist an på om det er Siemens eller Bosch, der ligger under
plastik'en - Bosch skulle være det bedste, så hut jeg visker.

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 08:19

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> HDI'erne har da vist problemer med at leve op til det lovede indimellem.
> Det kommer vist an på om det er Siemens eller Bosch, der ligger under
> plastik'en - Bosch skulle være det bedste, så hut jeg visker.

Hvordan finder man ud af hvad de er i ens 306'er uden at skille det hele ad
?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Brian

Dato : 12-05-05 17:35

Christian B. Andresen wrote:

> Hvordan finder man ud af hvad de er i ens 306'er uden at skille det
> hele ad ?

Gå ind på Landberg's side http://bokstuning.dk/
Under dieseltuning står der noget om det. Det er muligt jeg husker
forkert (siden nævner kun en 90 hestes motor), men der har da
været en del skriveri om det her i gruppen for noget tid siden.

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-05 10:10

> [...]
> forkert (siden nævner kun en 90 hestes motor), men der har da
> været en del skriveri om det her i gruppen for noget tid siden.

Peugeot 306 findes vist kun med 90 HK, det er Xsara som har 90 og 110 HK.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 11-05-05 22:48

Sikken en diskussion jeg startede der...Tak for mange gode input, selvom det
stadig er et svært valg!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-05-05 23:05

> Sikken en diskussion jeg startede der...Tak for mange gode input, selvom
> det
> stadig er et svært valg!

Det er ikke svært - kør dig en tur i de to biler, og køb den som du synes er
lækrest.

Skriv evt ind igen om dit valg og fortæl om, hvorfor du handlede, som du
gjorde.

Start gerne en ny tråd om det.

(Jeg snuppede den ny Passat)

/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-05-05 23:18

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> lækrest.
>
> Skriv evt ind igen om dit valg og fortæl om, hvorfor du handlede, som du

Jeg ville snuppe den ny Peugeot 407. I Passaten ville jeg falde i søvn
bag rattet - der er mere fahrvergnügung i 407'eren :)

Fra : Deaster

Dato : 12-05-05 13:15

Lars L. Hansen wrote:

> Jeg ville snuppe den ny Peugeot 407. I Passaten ville jeg falde i søvn
> bag rattet - der er mere fahrvergnügung i 407'eren :)

Har du allerede prøvet den nye Passat ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-05-05 14:34

Deaster wrote:

> Har du allerede prøvet den nye Passat ?

Nejnejda. Men jeg har set billeder af den. Og hvor 407 ser spændende ud,
ser Passat'en helt vildt kedelig ud - derfor ville jeg skvatte i søvn :P

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-05 15:15

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nejnejda. Men jeg har set billeder af den. Og hvor 407 ser spændende ud,
> ser Passat'en helt vildt kedelig ud - derfor ville jeg skvatte i søvn :P

Dét er eddermame argumentation der vil noget....not!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-05-05 17:08

Henrik B. wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dét er eddermame argumentation der vil noget....not!

Og hvad så? Det var ment som et morsomt indslag og en subjektiv
vurdering - hvilket fremgår klart.
Men denne tråd er alligevel gennemsyret af usaglig argumentation og løse
påstande, så who cares? F.eks. får du det, længere oppe, til at lyde som
om elektronikfejl er kendetegnende for en Peugeot 405, uden i øvrigt at
komme med et eneste argument til støtte for din påstand.

Hyg dig

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-05 07:38

> påstande, så who cares? F.eks. får du det, længere oppe, til at lyde som
> om elektronikfejl er kendetegnende for en Peugeot 405, uden i øvrigt at
> komme med et eneste argument til støtte for din påstand.

Det er hurtig klaret: Generelt lysende ABS-og airbaglamper. Sædevarme der
ikke fungerer. Styrebokse der blev skiftet (under garanti), nærmest på
samlebånd. Alt sammen ting man genfinder på senere modeller - heriblandt
307.

Dertil var der problemer med 1,8-liters motoren i 405: Højt olieforbrug,
støj m.v.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-05-05 10:18

Henrik B. wrote:

> [...]
> ikke fungerer. Styrebokse der blev skiftet (under garanti), nærmest på
> samlebånd. Alt sammen ting man genfinder på senere modeller - heriblandt

Jaja, jeg er ligeglad. Min pointe var bare, at din argumentation er
mindst lige så mangelfuld som du anklagede min for at være.

Mvh.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-05-05 15:18

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvor 407 ser spændende ud,

NÅ......, den ligner noget gl. US.-noget, med den fiske-flap, som er peppet
lidt op. Det eneste som mangler, er de store finner på bagklappen, så er det
ægte 50'er retro-look ;). Jeg bryder mig ikke om designet, uanset hvad mærke
det end måtte være.

Fra : PMH

Dato : 12-05-05 23:05

> [...]
bagklappen,
> så er det ægte 50'er retro-look ;). Jeg bryder mig ikke om designet,

Den minder lidt om en fisse..
Grim at se på, men god at køre i.
Eneste forskel er, 407'eren er ikke god at køre i..

PMH

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-05-05 06:41

> Helt enig..
> Den minder lidt om en fisse..

Det kan nu da ellers være godt nok.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 10:54

| Det kan nu da ellers være godt nok.. )

Hvis den er sur, kan det da være "det samme" :(.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-05 13:42

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den er sur, kan det da være "det samme" :(.

Pas nu på "drenge", nu får i snart NS på nakken... *ROFL*

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-05-05 16:03

> Pas nu på "drenge", nu får i snart NS på nakken... *ROFL*

Ha-ha... Ja, det dur ikke..

/Jan W Nielsen

Fra : NS

Dato : 13-05-05 16:06

Henrik B. wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Pas nu på "drenge", nu får i snart NS på nakken... *ROFL*

Du er dælme en barnlig satan, der ikke kan klare at blive sat på plads
hva'! Jeg går ud fra, at du ikke er teenager længere så bliv dog voksen
ikke.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-05 16:18

> Du er dælme en barnlig satan, der ikke kan klare at blive sat på plads
> hva'! Jeg går ud fra, at du ikke er teenager længere så bliv dog voksen
> ikke.

*ROFL*

Niels, du er godt nok gruppens mest festlige indslag i øjeblikket.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-05-05 16:31

> Du er dælme en barnlig satan, der ikke kan klare at blive sat på plads
> hva'!

Sat på plads....?

Muahhh-ha--ha-harrrr

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-05 16:27

NS skriver:

> Du er dælme en barnlig satan, der ikke kan klare at blive sat på plads
> hva'!

Står du foran et spejl lige nu ???

Fra : Deaster

Dato : 12-05-05 17:44

Lars L. Hansen wrote:

> Nejnejda. Men jeg har set billeder af den. Og hvor 407 ser spændende
> ud, ser Passat'en helt vildt kedelig ud - derfor ville jeg skvatte i
> søvn :P

Ok, men hvad med det indvendige har set interiøret både i Comfortline
og Highline ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Johnt

Dato : 11-05-05 23:30

> [...]
> er lækrest.
>
> Skriv evt ind igen om dit valg og fortæl om, hvorfor du handlede, som du

Jeg købte 407 SW 1,6 HDI 109HK for 14 dage siden, og har ikke fortrudt.

Nu kan jeg ikke se, at du har oplyst om det er sedan eller variant udgaven
af passat du ser på. Hvis det er variant udgaven du ser på, så er det kun
den gamle model der kan fås i Danmark. Den syntes jeg ser lidt "morfar"
agtig ud

Hilsen
Johnt

Fra : KASO

Dato : 12-05-05 07:12

> [...]
> af passat du ser på. Hvis det er variant udgaven du ser på, så er det kun
> den gamle model der kan fås i Danmark. Den syntes jeg ser lidt "morfar"

Tjah - til gengæld ligner den nye en kopi af den gamle Toyota Avensis, men
det kan jo være, at VW håber, at folk så tror, at de køber Toyota-kvalitet
istedet for VW's mere middelmådige

Designmæssigt må jeg erkende, at jeg bedre kan lide den udgåede Passat, men
det er jo smag og behag.