Bøgehæk - forskellige farvet blade fra pla~
Fra : Gaffa

Dato : 10-05-05 19:49

Vi har en bøgehæk der blev plantet i marts sidste år (2004). Nu hvor hækken
springer ud er der meget stor farveforskel fra plante til plante. Nogle er
helt lysegrønne, nogle er grønne med brune kanter og nogle er næsten helt
brune.

Er der tale om forskellige sorter eller hvorfor er der disse store
farvenuancer ? Alle har fået samme gødning samt er blevet vandet med
siveslange.

hilsen
Gaffa

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-05 21:09

On 10 May 2005 20:48:41 +0200, "Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der tale om forskellige sorter eller hvorfor er der disse store
>farvenuancer ? Alle har fået samme gødning samt er blevet vandet med

Hvordan så hækken ud sidste år? Var den ensfarvet?

Jeg har lagt mærke til at der i stort set alle bøgehække er stor
variation i udspringstidspunktet. Det gør at hækken ser lidt misfarvet
og forkert ud lige nu. Men hen ad forsommeren bliver den flot ensfarvet.

Hvis din hæk var flot ensfarvet sidste år, så bliver den det også i år.

Fra : Gaffa

Dato : 10-05-05 21:13

Nej, sidste år var det samme farvevariation, men bladene var generelt noget
mere krøllet sammen ... sandsynligvis pga vandmangel i perioder. Derfor
lagde jeg også siveslange ud så jeg løbende kunne vande.

Men jeg er beroliget ved dine kommentarer om at den nok skal blive mere
ensfarvet hen ad forsommeren.

Hilsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-05 21:22

On 10 May 2005 22:12:38 +0200, "Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com> wrote:

> [...]
>lagde jeg også siveslange ud så jeg løbende kunne vande.
>
>Men jeg er beroliget ved dine kommentarer om at den nok skal blive mere

Kunne du evt. tage et billede af hækken?
For når den nu ikke var helt ensfarvet sidste år, så er jeg lidt i
tvivl....

Bøgehækplanter avler man fra frø, dvs. man sår dem. Der vil altid være
en vis procentdel af disse frøplanter som bliver rødbladede (svjv). Dem
sørger man selvfølgelig for at luge væk i løbet af de første år, hvor
planterne stadig står på planteskolen. Det er jo nemt at se i sommerens
løb, hvilke der er fejlfarvede.

Måske er dette ikke sket med dine hækplanter og du har fået nogle rødbøg
med ... det er set før.

Men at der er stor variation i bøgeplanternes farver nu og at denne
variation bliver mindre når vi når lidt længere hen på sommeren, det er
helt normalt.