Hvordan undgår man sprøjtet fra frikadelle~
Fra : Søren Rohde

Dato : 28-05-01 17:13

Hej,

I kender det allesammen, det tager længere tid at tørre op efter
frikadellerne end det gjorde at lave dem. Nu gider jeg ikke mere og spørger
derfor efter gode råd til stegning uden sprutteri. Er OMA så godt som i
reklamerne, eller skal man bruge olie (eller WD40?) eller findes der en
metode som VIRKER? Alle forslag modtages med kyshånd.

--
Venlig hilsen Hanne Rohde

Hanne_Rohde@get2net.dk

Fra : Friturekokken

Dato : 28-05-01 17:34

Hej Hanne Rohde ...

Du skriver at det sprøjter når du steger frikadeller - jeg tror
det er din fars der er problemet og ikke hvad du steger i.

Selv er jeg til en god stege margarine som godt kunne hedde
OMO - jeg er bestemt ikke til Olie og regner ikke med at dette
skift vil ændre på dine problemer - problemet ligger efter min
opfattelse i din farsblanding.

I din frikadellefars er væden ikke bundet til farsen og det er dit
problem - tror Jeg ...

Med venlig hilsen
Friturekokken

Fra : Hauge

Dato : 28-05-01 17:33

Hejsa

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> wrote in message
> [...]
spørger
> derfor efter gode råd til stegning uden sprutteri.

Kan da sige, at når jeg steger i olie, så smider jeg et meget lille drys
hvedemel i panden, så sprøjter det næsten ikke mere. Det kan dog ikke
undgåes 100%, men det er meget tæt på.

Håber også at det virker ved dig, vil gerne høre dit (andres) resultat, da
alle jeg kender der bruger det, siger at det virker.

Mvh Hauge

Fra : rune og stinne

Dato : 28-05-01 17:40

Hej

Hvad med at stege dem i ovnen... Du lægger alle frikadellerne på en
bageplade med bagepapir - frikadellerne skal bages 20-25 min ved 200 C, de
vendes midtvejs.

Det er meget nemt at lave frikadeller på denne måde, du undgår sprøjt og
fedtpletter, du skal ikke "hænge" over dem som på panden desuden så er det
sundere da du ikke tilføjer yderligere fedt!

Mvh
Stinne

Fra : Finn

Dato : 28-05-01 17:42

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklamerne, eller skal man bruge olie (eller WD40?) eller findes der en
> metode som VIRKER? Alle forslag modtages med kyshånd.

Der findes en tingest til at lægge over panden som en slags låg med
et fintmasket net så fedtet bliver i panden.

Hvad det hedder aner jeg ikke, men mon ikke imerco sælger
sådan en tingest.

Mvh. Finn

Fra : Mimi

Dato : 29-05-01 07:54

Måske steger du dem ved for hård varme. Mine frikadeller sprøjter aldrig, og
jeg bruger oma margarine, og steger ved ca. 4.
hilsen Mimi

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-05-01 19:29

> Måske steger du dem ved for hård varme. Mine frikadeller sprøjter aldrig,
og
> jeg bruger oma margarine, og steger ved ca. 4.
> hilsen Mimi

Hej Mimi!

4 hvad? Gulerødder eller sodavandsflasker? Mit komfur går fra 0 til 12,
andre går fra 0 til 6 og andre igen fra 0 til 10 - og der er garanteret
mange flere kombinationer.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mimi

Dato : 30-05-01 08:07

hej Morten
Ups, det må du undskylde. Mit komfur går til 9, jeg ved ikke hvorfor jeg antog
at dit gik til 6, som mange komfurer jo gør. På mit eget komfur steger jeg ved
ca. halv styrke, det vil sige 4½-6. Jeg skifter lidt imens jeg steger. Først
når jeg varmer panden op skruer jeg helt op på 9. Når frikadellerne er på
panden ned på 4½, og lidt efter lidt trapper jeg op på 6.
Du kan jo gå efter ca. halv styrke på dit komfur og prøve om det virker, for så
er det jo i grunden ligegyldigt om komfuret går til 6,9,10 eller 12. Du må
gerne lige skrive om det virker.
MVH Mimi

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-05-01 17:57

> [...]
en
| metode som VIRKER? Alle forslag modtages med kyshånd.

Investér i en af de såkaldt fedtfri pander -helt fedtfri fungerer de
nu ikke.
Der skal lige køres en dråbe olie eller to rundt, men det er også nok,
og så slipper man for at føle sig som det indre af en dieselmotor, når
man har spist. Eller brug ovnen!

M.v.h.
jens olsen

Fra : Gerner

Dato : 28-05-01 19:38

On Mon, 28 May 2001 18:57:08 +0200, "Jens Olsen" <dunja@mail.dk> wrote:

>Investér i en af de såkaldt fedtfri pander -helt fedtfri fungerer de
>nu ikke.
>Der skal lige køres en dråbe olie eller to rundt, men det er også nok,

Eneste svar af 5, der er rigtig. Så lige en olieforstøver i "rene ord".

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Ivar

Dato : 28-05-01 18:17

>........eller WD40?

LOL

Hvis du har induktionskomfur, lægger du blot et stykke bagepapir
under panden. Rengøringen består i at krølle papiret sammen
og smide det i skraldespanden.

Ivar

Fra : Esben Grønborg Brun

Dato : 28-05-01 23:14

Jeg har hørt at teflon-pander virker ( - og bliver slidt ) fordi der
sætter sig lidt teflon på frikadellerne

Men teflon er vel ikke så giftigt

- Margarine ? det er noget man opfandt engang i et land hvor det blev
lavet godt smør - gæt selv hvilket land
Margarine laves ved man tager noget olie ( fiske-, kokos- , raps- eller
hvad der nu lige er billigt for tiden)
så kommer man nikkel-pulver i , og varmer det op til 400 grader.
Nikkelpulveret sies fra, der krydres med salt og
eventuelt med mælkearoma - og man har en dejlig smør-erstatning ( nej
det er ikke en historie fra besættelsestiden).
Hvis man er lidt mere forsigtig med opvarmningen og nærig med
nikkelpulveret, så får man oliemargarine.

Olivenolie smager godt , men det SPRØJTER !
Smør er også godt , det sprøjter også (ikke helt så meget som olie) , og
det branker let :-I
Smør og olivenolie kan blandes , det branker ikke så let , og det sprøjter
mindre end ren olie :-I
"net-låg-dimsen" virker meget godt - men så er der en ting mere at
vaske op ( og komfuret skal alligevel tørres af)

Tjah ... Det er ikke let .....

Men det glemmer vi forhåbentlig når vi sætter tænderne i frikadellerne

Må jeg anbefale lammefrikadeller med spidskommen og hvidløg -

Esben

Søren Rohde <soren_rohde@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1QuQ6.199$va2.16241@news.get2net.dk...

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-05-01 08:26

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> godt som i reklamerne, eller skal man bruge olie (eller WD40?) eller
> findes der en metode som VIRKER? Alle forslag modtages med kyshånd.

Her er et "ældgammelt" køkkentips fra Slagterens Kogebog, anno??...

Fedt der sprutter:
Sprøjter det fra panden når De steger frikadeller,
medisterpølse, bacon og lign., kan det hjælpe
at drysse lidt salt i fedtstoffet.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Når vi spejler æg, kan de ske, at de hænger fast
i panden, og hvad gør vi så for at få dem hele og
flotte over på fadet eller tallerkenen? - Løft op i
spejlægget med paletkniven og kom en teskefuld
vand ind under ægget, så løsnes det nemt fra panden.

Fra : Niels

Dato : 29-05-01 19:26

> [...]
> reklamerne, eller skal man bruge olie (eller WD40?) eller findes der en
> metode som VIRKER? Alle forslag modtages med kyshånd.

Mit bedste forslag er som en anden allerede har foreslået, brug ovnen. Det
er længe siden jeg har stegt frikadeller på panden.

Andet råd fyld rigeligt olie eller margarine på panden, så dellerne ligger i
over 1/2 cm fedtstof. Det sprøjter ikke så meget da dellerne nærmst koger,
det har også den fordel at de bliver meget jævnt brune, og der er meget at
lave en god sovs af. Det er jo bare ikke så godt for de andre deller, altså
dem uden på maven

Mvh. Niels

Fra : Gerner

Dato : 31-05-01 22:06

On Tue, 29 May 2001 20:26:08 +0200, "Niels" <Niels.Jensen@Cool.dk> wrote:

>Mit bedste forslag er som en anden allerede har foreslået, brug ovnen. Det
>er længe siden jeg har stegt frikadeller på panden.

Du har ikke haft høj feber i lang tid ?

--
To.: Echelon

No of SETI units returned: 22
Processing time: 16 days, 7 hours.
(Total hours: 391)
www.setiathome.ssl.berkeley.edu

Fra : Niels

Dato : 03-06-01 21:31

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

Det

> Du har ikke haft høj feber i lang tid ?

STEGEPANDEN !

Ikke sært at for mange kokke fordærver maden

Niels