Ang. kontrollering af restgæld!!
Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-05-01 17:14

Hej alle

Jeg er faldet over det, at kigge efter restgæld på motorcyklen! Men hvad vil
det egentlig sige?? Kigger man efter om sælger har et lån i motorcyklen,
eller?? Hvad kan man egentlig bruge det til??
Undskyld de (måske) lidt dumme spørgsmål, men jeg bevæger mig selv på det
private køber/sælger marked og kunne godt tænke mig at vide hvilken
indflydelse en restgæld evt. måtte indebære

På forhånd tak

Brian Thomsen

Fra : HCW

Dato : 28-05-01 18:19

Hej Brian

Det er egentligt et jura spørgsmål, men siden det handler om "mc-jura" håber
jeg ikke vi får tæsk for at diskutere det i denne ng.

> [...]
> det egentlig sige?? Kigger man efter om sælger har et lån i motorcyklen,
> eller?? Hvad kan man egentlig bruge det til??

Når man taler om restgæld i en mc er det egenteligt lidt misvisende. Det,
det handler om er, hvorvidt, der er en anden person, der har en rettighed
over mc'en, som man som køber (af mc'en) skal respektere.

Den måde man ofte finansiere sit køb af mc på er ved at låne pengene. Den
person (bank eller ligende), der låner pengene vil naturligvis gerne have
sikkerhed for at få lånet tilbagebetalt. Banken/forhandleren kan derfor få
enten pant eller ejendomsforbehold.

Pant vil (præcis som i et hus) sige, at man som panthaver
(banken/forhandleren) har en rettighed over mc'en som alle, der senere får
en ret over mc'en (f.eks. købere) skal respektere. Hvis sælger (altså ham,
der sælger mc'en brugt) ikke har betalt hans afdrag på lånet kan man altså
som panthaver forlange mc'en solgt på tvangsauktion og have "første ret" til
salgssummen, selvom mc'en er blevet købt af en anden person, der har betalt
hele købssummen til sælgeren.

Ejendomsforbehold betyder, at sælger (den første sælger, det vil typisk være
en forhandler), hvis der ikke bliver betalt afdrag, kan tage mc'en tilbage
og sælge den til en anden, for på denne måde at få hans penge tilbage. Dette
kan naturligvis også ske selvom, at den første køber har solgt den vidre,
præcis som ved pant.

For at forhindre hele dette cirkus har man lavet Bilbogen (et
tinglysningskontor for motorkøretøjer), der altså også omfatter mc'er. Her
registrere panthavere og ejendomsforbeholdhavere (langt ord) deres
rettigheder og her kan man som køber henvende sig, for at få oplyst om den
mc man er brændt varm på er "behæftet". I bilbogen er mc'er registret efter
deres stelnummer (så vidt jeg ved) og det skal man altså sørge for at få
kontrolleret (også ved autoriserede forhandlere) før man betaler.

Det kan naturligvis godt være, at det er et gammelt pant og at køber (den
første køber der nu er blevet sælger) allerede har betalt lånet. Det bliver
bare ikke registreret i bilbogen og man skal derfor som køber ubetinget
forlange, at alle hæftelser (panterettigheder og ejendomsforbehold) er
blevet slettet før man selv slipper slanterne. At man kan få
registreringsattest, tro-og-love erklæring og alt muligt andet er ikke godt
nok

> Undskyld de (måske) lidt dumme spørgsmål, men jeg bevæger mig selv på det
> private køber/sælger marked og kunne godt tænke mig at vide hvilken
> indflydelse en restgæld evt. måtte indebære

Det er bestemt ikke dumme spørgsmål og du må meget gerne bede om
uddybninger, hvis jeg ikke har fået forklaret det grundigt nok.

Som du kan se har restgæld (hæftelser på jura sprog) altså en ret stor
betydning, de kan nemlig give ret ubehagelige overraskelser.

Hans Christian

Fra : kriller

Dato : 28-05-01 18:27

Hej
Du skal bruge stel nummer og mærke for at finde ud af om der er restgæld på
en cykel. Banken kan hjælpe dig (hvis du låner i banken).Du bruger det til
at finde ud af om sælger har lånt penge til den, den gæld kan du risikere at
overtage hvis der er RESTGÆLD. Sikrer dig at den bliver betalt samtidig, gå
selv med i banken og få papir på at det er betalt.
det ville være pisse ærgelig at overtage 50kilo fra en anden.
hej fra kriller
Brian Thomsen <morpheus@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EOuQ6.6614$rB3.687624@news010.worldonline.dk...

Fra : Jesper P \(Fazer\)

Dato : 28-05-01 18:34

Hej,

Der kan tages pant i MC ligesom i biler.
(f.eks. kan banken tage pant i MC'en hvis du låner til at købe den - derved
har de sikret deres investering og kan få deres penge hjem ved at sælge
MC'en)

<SNIP> [Sakset fra www.dba.dk]
Gæld i bilen
Du bør undersøge, om der er gæld i bilen. Dette kan gøres ved at kontakte
Bil- og Personbogen ved Retten i Århus. Her føres der et edb-register over
pant, ejendomsforbehold, udlæg mv. i biler. Du skal oplyse bilens stelnummer
ved henvendelsen. Hvis der ikke er anført gæld i Bilbogen, og du i øvrigt
ikke har kendskab til, at der skulle være gæld i bilen, kan en eventuel
kreditor ikke senere komme og kræve dig for et beløb.
Bil- og Personbogen:
Tlf. 86 12 91 45 kl. 11 - 14.
<SNAP>

Jesper
FZS600 Fazer - købt brugt uden problemer

Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-05-01 19:37

Mange tak for de hurtige og brugbare svar.

Mvh.

Brian Thomsen
brian@brian-t.dk
Kawasaki ZX-6R Ninja ´98 (Til Salg)