Dieselmotor med Turbo
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 09-05-05 18:37

Hej,

Jeg har fået købt mig en Octavia 1,9 TDi (90 hk) som jeg får på fredag, og
har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt inden man slukker
motoren, hvis den er blevet kørt hårdt, men hvordan defineres hårdt?

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Thomas

Dato : 09-05-05 19:05

> [...]
> fredag, og har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt
> inden man slukker motoren, hvis den er blevet kørt hårdt, men hvordan

Hvis du holder 200 kmt på motorvejen, hvis du accelererer hårdt etc.
Ligger du m. de alm. 50/80/110 kmt uden at accelerere hårdt, er der ingen
problemer med det. Har du kørt en længere strækning på motorvejen - eks.
>100 km, er det dog en god ide også lige at lade den komme ned i varme.

På min bliver turboladeren hvid/orange, hvis jeg ligger og "pumper" den
130-230 kmt nogle gange i træk og så kører af motorvejen med det samme og
lukker hjelmen op. Så skal jeg måske kører ca. 15 km før
udstødningsmanifolden og turboen ikke er rød længere, men min bil kører også
m. noget højere ladetryk end en 90hk VAG.

--
Thomas Krath

Fra : phk

Dato : 10-05-05 09:26

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstødningsmanifolden og turboen ikke er rød længere, men min bil kører
> også m. noget højere ladetryk end en 90hk VAG.

Jeg havde en 70HK GTD G2 lavet om til 100HK. Et kort stop på en tysk
motorvej afslørede en meget rød turbo. Men den kan selvfølgelig holde til
det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-05-05 09:45

> Jeg har fået købt mig en Octavia 1,9 TDi (90 hk) som jeg får på fredag, og
> har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt inden man slukker

Normal kørsel - du slukekr bare motoren.

Fuld knald på motorvejen i timevis - du lader den stå i tomgang i 1½ minut,
før du slukker.

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-05-05 09:46

Jan W Nielsen wrote:

> Normal kørsel - du slukekr bare motoren.
>
> Fuld knald på motorvejen i timevis - du lader den stå i tomgang i 1½ minut,
> før du slukker.

Jeg troede man havde elektronik der tog sig af den slags nu til dags.

Man er jo også holdt op med at dobbeltudkoble Jan ;)

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-05-05 16:29

> Jeg troede, man havde elektronik, der tog sig af den slags nu til dags.

Det er også muligt - men for en sikkerheds skyld, ville jeg nok lige lade
den sunde sig et minuts penge, inden jeg "rev nøglen".

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-05 12:41

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> skrev....

> [...]
> fredag, og har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt
> inden man slukker motoren, hvis den er blevet kørt hårdt, men

Er du i tvivl så åben motorklappen og tjek hvordan turboen har det
med varme.

Måske er det en idé først at samle et sammenligningsgrundlag.

Og det ultimative råd: Er du i tvivl så lad motoren køre i tomgang et
par minutter.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 10-05-05 16:43

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske er det en idé først at samle et sammenligningsgrundlag.
>
> Og det ultimative råd: Er du i tvivl så lad motoren køre i tomgang et

Hvad er der sker, hvis man ikke gør det??

Carsten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 17:08

> Hvad er der sker, hvis man ikke gør det??

Turboen skal køles og bliver den ikke kølet, så er levetiden væsentlig
kortere. En ny turbo koster typisk omkr. 10.000 kr.

--
Thomas Krath

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-05-05 17:39

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der sker, hvis man ikke gør det??

Hvis du f.eks. efter hård belastning af motor, eksempelvis med
campingvogn/trailer stopper motoren umiddelbart ved standsning, og derefter
holder tænding på bilen vil du kunne se at temperaturen i motoren meget
hurtigt stiger til kogepunktet eller over.

Turboen er efter den hårde belastning nærmest hvidglødende, hvis den stoppes
får den ikke mere tilført smøreolie som også virker kølende på lejerne,
resultatet er at olien brænder af og de partikler der er i olien brænder sig
fast på lejer m.m., alt i alt på sigt dræbende for turboen.

Ved almindelig blødhat kørsel er det ikke nødvendigt at tænke på dette, men
efter hård motorbelastning er det et must at lade motoren løbe ubelastet
1-1½ minut således at varmen fordeles og aftager inden stop af motor.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-05-05 20:18

On Tue, 10 May 2005 18:39:01 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>efter hård motorbelastning er det et must at lade motoren løbe ubelastet
>1-1½ minut således at varmen fordeles og aftager inden stop af motor.

Disse synspunkter kan jeg helt tilslutte mig.

Det er jo fuldstændigt forrykt, at dreje nøglen, og dermed stoppe
oliepumpen, mens turboen stadig suser rundt med over 100.000 o/min.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 10:05

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt inden man slukker
> motoren, hvis den er blevet kørt hårdt, men hvordan defineres hårdt?

Et længere stykke hvor omdrejningerne har være lidt oppe. I praksis tror jeg
kun man vil oplevet de tidspunkter hvis man racer ind på en rasteplads og
slukker bilen

--
mvh / regards

Christian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-05-05 07:30

Carsten Pedersen wrote:

> Jeg har fået købt mig en Octavia 1,9 TDi (90 hk) som jeg får på fredag, og
> har hørt at man af hensyn til turboen skal holde lidt inden man slukker
> motoren, hvis den er blevet kørt hårdt, men hvordan defineres hårdt?

Det er ikke kun turbobiler der har det sådan, selv om det normalt
er noget man forbinder med turbobiler. Hans har forklaret hvordan
turboen har det med at man slukker for olietilførslen mens turboen
er knaldvarm, men resten af motoren tager nu heller ikke skade af
at få en gradvis nedkøling. Skæve bremseskiver og biler der kaster
kølevandet op er ikke unormalt for politiet, ved udrykningskørsel
fræser de jo ofte til destinationen og slukker bilen.

For at besvare dit spørgsmål, så prøv at tænke på motorsport. Når
bilerne er færdige med at ræse, så kører kørerne en rolig omgang
hvor det hele får lov at køle lidt ned i fartvinden, bremserne får
lov at køle osv. Altså, hvis du har haft belastet materiellet
hårdt, så kør "morfarkørsel" de sidste par km. inden du slukker
bilen.

Tænk på motorsport og "nedkølingsomgangen" næste gang du er på vej
til Kastrup Lufthavn for at nå et fly, der er motorvej stortset
helt op til parkeringspladsen, så ikke noget med at holde gassen i
bund helt ind på parkeringspladsen, slukke bilen og spæne ind til
check-in skranken - let på gassen når der mangler en 4-5 km, og
lad bilen "få pusten" inden du slukker..

--
Hygge..
Thomas