/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Test af Saab's nye V6-turbo...
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 10:11

http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,641104,00.html

Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en benzin'er?
315 Nm allerede fra 1500 rpm.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



 
 
Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 10:27

> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.

Hehe... Lorenzen ('05 BMW 325i) har allerede fået baghjul af en :)

--
Thomas Krath



Henrik B. (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 10:43


"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427f2cc1$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>
> Hehe... Lorenzen ('05 BMW 325i) har allerede fået baghjul af en :)

V6'eren, eller "bare" en Aero?

Nu er 325'eren jo heller ikke så "veludstyret med Hk'er".

Jeg tror forøvrigt godt at Saab'en kan følge Bimmeren på de små veje. Den
har en fremragende undervogn.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 13:44

>>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>>
>> Hehe... Lorenzen ('05 BMW 325i) har allerede fået baghjul af en :)
>
> V6'eren, eller "bare" en Aero?

Den der 2,8 V6 turbo ting...


> Jeg tror forøvrigt godt at Saab'en kan følge Bimmeren på de små veje.
> Den har en fremragende undervogn.

.... det tror jeg så ikke, men nu har Lorenzens også M-undervognen på og 17"
fælge - det virker bare perfekt!

--
Thomas Krath



Henrik B. (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 14:27


"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427f5aef$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>>>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>>>
>>> Hehe... Lorenzen ('05 BMW 325i) har allerede fået baghjul af en :)
>>
>> V6'eren, eller "bare" en Aero?
>
> Den der 2,8 V6 turbo ting...

Sikker? Den sælges nemli' først fra august.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 14:52

>> Den der 2,8 V6 turbo ting...
>
> Sikker? Den sælges nemli' først fra august.

Det var i Sverige... han har set to af dem.

--
Thomas Krath



Kent Oldhøj (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-05-05 12:09

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev....

> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i
> en benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.

I den klasse ville en disella blive flov over at skulle nævne moment
med et 3-tal forrest.

Henrik B. (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 14:28


"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
news:Xns965185B46F4FEKENTOLDHOJ@62.243.74.163...
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev....
>
>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i
>> en benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>
> I den klasse ville en disella blive flov over at skulle nævne moment
> med et 3-tal forrest.

Ja, de ligger mest og roder under de 300 Nm.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Kent Oldhøj (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 10-05-05 12:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev....

>> I den klasse ville en disella blive flov over at skulle nævne
>> moment med et 3-tal forrest.
>
> Ja, de ligger mest og roder under de 300 Nm.

Nævn bare én værdig konkurrent til din turbo sneplov, der har diesel
og under 300 Nm.

Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 12:24

> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.

Spare på brændstofregningen..?

Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?

/Jan W Nielsen




Jakob Jeppesen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 09-05-05 12:31


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse news:427f4832$0$660$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>
> Spare på brændstofregningen..?
>
> Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?
>

Tjah - Landberg har vist en rulning af en 330D som efter
montering af boks ender på 210hk/499nm - det siger da
lidt om hvad man kan forvente. Fra ca. 1500-4000 rpm
har den over 350nm (løseligt aflæst på grafen).

/Jakob



Frederik C (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 09-05-05 13:35


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
news:427f4832$0$660$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>
> Spare på brændstofregningen..?
>
> Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?
>
> /Jan W Nielsen
>
>
>

VM Motoris 3,0 Commonrail, der kommer i Alfa har henholdsvis 550 eller 600
afhængig af antallet at turboer.

De tilsvarende hk er 250 og 300.

Mvh.

Frederik



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 13:57

On Mon, 9 May 2005 13:23:30 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>> Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en
>> benzin'er? 315 Nm allerede fra 1500 rpm.
>
>Spare på brændstofregningen..?
>
>Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?

Mon ikke det er væsentligt større, men spørgsmålet er om det
overhovedet vil komme den til hjælp i f.eks. en 0-100 acc eller
mellemacc i valgfrit gear mod en "benziner" med tilsvarende HK, jeg
tror det ikke.





Henrik B. (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 14:31


"John" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse
news:fcnu71lrehvkj4jvc4lftis0dumhgsd3hn@4ax.com...

>>Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?

Irrelevant Jan. Pointen ér, at man få benzinhypper, der har ligeså meget,
eller endog mere moment far kælderen, end de fleste alm. Hr. Jensen
dieselbiler. Det er jo dét der ofte er diskussionspunktet - ik'?

Kommer det dertil, så kan vi drage min ind si sammenligningen: 200 Hk, men
stadig 370 Nm.

> Mon ikke det er væsentligt større, men spørgsmålet er om det
> overhovedet vil komme den til hjælp i f.eks. en 0-100 acc eller
> mellemacc i valgfrit gear mod en "benziner" med tilsvarende HK, jeg
> tror det ikke.

Heller ikke hér...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



JensF (09-05-2005)
Kommentar
Fra : JensF


Dato : 09-05-05 15:15

Henrik B. wrote:
> "John" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse
> news:fcnu71lrehvkj4jvc4lftis0dumhgsd3hn@4ax.com...
>
>
>>>Hvor stot et moment har en "diesella" med 250 hk egentlig..?
>
>
> Irrelevant Jan. Pointen ér, at man få benzinhypper, der har ligeså meget,
> eller endog mere moment far kælderen, end de fleste alm. Hr. Jensen
> dieselbiler. Det er jo dét der ofte er diskussionspunktet - ik'?

Der er nu ikke meget "alm. Hr. Jensen" over den potte Du har linket til.
Hvad er det lige prisen bliver på danske plader?
--

Jens F

Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 15:18

> Pointen ér, at man få benzinhypper, der har ligeså meget,
> eller endog mere moment far kælderen, end de fleste alm. Hr. Jensen
> dieselbiler. Det er jo dét der ofte er diskussionspunktet - ik'?

Næ - det tror jeg ikke.

Tværtimod har det været diskuteret, om det er federe at have 136 2,0 HDi
hestekræfter, end det er at have 136 hestekræfter i en almindelig 2,0
benzinmotor.

Du må have misforstået det.. )

/Jan W Nielsen



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 15:19

> Kommer det dertil, så kan vi drage min ind si sammenligningen: 200 Hk, men
> stadig 370 Nm.

Har den ikke "kun" 320 Nm..?

Der må da være en fejl, hvis den afviger SÅ meget fra den officielle
opgivelse.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-05-05 16:00


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:427f714c$0$28377$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>> Kommer det dertil, så kan vi drage min ind si sammenligningen: 200 Hk,
>> men
>> stadig 370 Nm.
>
> Har den ikke "kun" 320 Nm..?

330.

> Der må da være en fejl, hvis den afviger SÅ meget fra den officielle
> opgivelse.

Fejl??? Ikke det fjerneste, ud over at Saab altid har været konservative i
deres opgivelser.

Men sikke et tuningspotentiale der er i den V6-motor. )

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 17:04

> > Der må da være en fejl, hvis den afviger SÅ meget fra den officielle
> > opgivelse.

> Fejl??? Ikke det fjerneste, ud over at Saab altid har været konservative i
> deres opgivelser.

Det må man da vist sige, så.

Men hvis vi forudsætter, at den har 370 Nm, så er det da stadig noget af en
hulbrystet fætter i forhold til en diesel med tilsvarende effekt... )

/Jan W Nielsen



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 17:52


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:427f8a03$0$13764$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
>> > Der må da være en fejl, hvis den afviger SÅ meget fra den officielle
>> > opgivelse.
>
>> Fejl??? Ikke det fjerneste, ud over at Saab altid har været konservative
>> i
>> deres opgivelser.
>
> Det må man da vist sige, så.
>
> Men hvis vi forudsætter, at den har 370 Nm, så er det da stadig noget af
> en
> hulbrystet fætter i forhold til en diesel med tilsvarende effekt... )

Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende effekt
i hver en disciplin.







Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 18:14

> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende
> effekt i hver en disciplin.

Vil den - hvordan det..?

/Jan W Nielsen



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 18:24


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:427f99c7$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende
>> effekt i hver en disciplin.
>
> Vil den - hvordan det..?

tja, jeg har endnu til gode at se diesel køre fra en benziner i f.eks 0-100
disciplinen og så længe der i en given acc er valgfrit gear så holder jeg på
at den bliver kørt agterud.






Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 18:43

>>> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende
>>> effekt i hver en disciplin.

>> Vil den - hvordan det..?

> tja, jeg har endnu til gode at se diesel køre fra en benziner i f.eks
> 0-100 disciplinen og så længe der i en given acc er valgfrit gear så
> holder jeg på at den bliver kørt agterud.

Nu skrev du godt nok enhver disciplin....for så dernæst at reducere dét til
"0-100 km/t"...

Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
forkert, når de oplyser, at deres 525d med automatgear og 177hk/400Nm er 0,6
sekund hurtigere i netop 0-100 km/t end deres 525i i benzin med automatgear
og 192 hk og 245 Nm..?

En dieselbil med samme effekt som en benzinbil er som det ser ud i dag altid
langt voldsommere - og det viser sig såmænd ikke i tiden fra 0-100, da
benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.

Det viser sig alle de gange i trafikken, hvos du har brug for effekt, og du
ikke vil kaste bilen 3 gear ned for at hente den. Du træder på speederen, og
så kører bilen.

En benzinbil har andre fordele - men skulle vi nu ikke snart blive enige om
det åbenlyse..?



/Jan W Nielsen




Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 18:50

> En dieselbil med samme effekt som en benzinbil er som det ser ud i
> dag altid langt voldsommere - og det viser sig såmænd ikke i tiden
> fra 0-100, da benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.
>
> En benzinbil har andre fordele - men skulle vi nu ikke snart blive
> enige om det åbenlyse..?

Næ, for hvis du har en turbodieselbil med 250hk som du holder op mod en alm.
benzin turbomotor med 250hk, så vil du se at benzinbilen er hurtigst. Jeg
synes altid du glemmer den turbo der - den dieselbil er INTET uden en turbo
og så er det da urimeligt at sammenligne med en benzinbil, som ikke har
turbo!?

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 19:15

> Næ, for hvis du har en turbodieselbil med 250hk som du holder op mod en
> alm. benzin turbomotor med 250hk, så vil du se at benzinbilen er hurtigst.

Vil man - hvordan det..?

> den dieselbil er INTET uden en turbo

Nej, men nu hardieselbiler jo - i modsætning til benzinbiler - som regel
turbo.

/Jan W Nielsen



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 19:52

> Vil man - hvordan det..?

Prøv at finde to biler (diesel og benzin, begge m. turbo) og sammenlign dem.


>> den dieselbil er INTET uden en turbo
>
> Nej, men nu hardieselbiler jo - i modsætning til benzinbiler - som
> regel turbo.

Hvad?? Mercedes er da et fremragende eksempel på at de benzinmotorer, der
yder mest power har kompressor eller turbo/bi-turbo. Bugatti's 1001hk
benzinbil har 4 stk.!

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 20:43

>> Nej, men nu hardieselbiler jo - i modsætning til benzinbiler - som
>> regel turbo.

> Hvad??

Ja, den god nok..

> Mercedes er da et fremragende eksempel på at de benzinmotorer, der yder
> mest power har kompressor eller turbo/bi-turbo. Bugatti's 1001hk
> benzinbil har 4 stk.!

Jep - der findes faktisk sorte svaner, men som regel er de nu hvide.

Cygnus atratus - http://www.joboland.dk/images/sortsvane.jpg


/Jan W Nielsen



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 20:58

> Cygnus atratus - http://www.joboland.dk/images/sortsvane.jpg

Du har ikke altid ret Jan....

--
Thomas Krath :-|



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 21:46

> Du har ikke altid ret Jan....

Men der ER sorte svaner..

Men det er rigtigt, at turboen på benzinbilen udligner meget af forskellen.

Det er også rigtigt, at en diesel intet er uden turbo - så kan den jo
dårligt trække sin egen tomgang.

/Jan W Nielsen



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 21:47

> Men det er rigtigt, at turboen på benzinbilen udligner meget af
> forskellen.
> Det er også rigtigt, at en diesel intet er uden turbo - så kan den jo
> dårligt trække sin egen tomgang.

Fint, der har du jo løsningen på "problemstillingen" - og du har selv
skrevet det ;) Sammenligningen er intet værd, med mindre de begge:
1 - ikke har turbo
2 - har turbo el. anden trykladning

--
Thomas Krath :)



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 22:03

> Fint, der har du jo løsningen på "problemstillingen" - og du har selv
> skrevet det ;)

Jamen, der er vi HELT enige - og det har vi altid været.

Det som vi er uenige i, er om det er "fair" at sammenligne en alm benzinbil
med for eksempel 140 hk med en dieselbil med 140 hk.

Det synes jeg jo fint, man kan gøre, for jeg anligger forbrugerens
synspunkt.

Det synes du ikke, man kan, før du anligger ingeniørens synspunkt.



Hvilken sammneligning der giver mening afhænger vel af den situation, som
man står i.

/Jan W Nielsen



Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 22:02

> Det synes jeg jo fint, man kan gøre, for jeg anligger forbrugerens
> synspunkt.

Det er IMO som at sammenligne pærer og bananer og "unfair" overfor
benzinbilen - som iøvrigt ofte vil være væsentlig billigere i benzinudgave
uden turbo sammenholdt med en turbodiesel.

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 22:22

> Det er IMO som at sammenligne pærer og bananer og "unfair" overfor
> benzinbilen.

Som sagt- det kommer an på situationen.

> Bilen er iøvrigt ofte væsentlig billigere i benzinudgave uden turbo
> sammenholdt med en turbodiesel.

Ikke samlet set - det er netop det, der er sagen for forbrugeren.

/Jan W Nielsen




Thomas (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-05-05 22:24

> Ikke samlet set - det er netop det, der er sagen for forbrugeren.

Nu er det jo ikke totaløkonomi der sammenlignes her for så er diesel ofte
billigst pga. det væsentlig mindre værditab.

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 07:00

> Nu er det jo ikke totaløkonomi der sammenlignes her for så er diesel ofte
> billigst pga. det væsentlig mindre værditab.

Når jeg (som ikke er ingeniør men forbruger) mener, det er helt rimeligt at
sammenlinge en 140 hk diesel med ditto benzinbil, så skyldes det blandt
andet det økonomiske perspektiv.

/Jan W Nielsen



Thomas (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-05-05 08:18

> Når jeg (som ikke er ingeniør men forbruger) mener, det er helt
> rimeligt at sammenlinge en 140 hk diesel med ditto benzinbil, så
> skyldes det blandt andet det økonomiske perspektiv.

Det undrer mig så, når tråden går på performance...

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 09:46

> > Når jeg (som ikke er ingeniør men forbruger) mener, det er helt
> > rimeligt at sammenlinge en 140 hk diesel med ditto benzinbil, så
> > skyldes det blandt andet det økonomiske perspektiv.

> Det undrer mig så, når tråden går på performance...

Det undrer ikke mig, for de fleste forbrugere, der giver for eksempel
300.000 kroner for en bil, interesserer sig også for, hvorledes bilen kan
accelerere.

/Jan W Nielsen



EjS (09-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 09-05-05 22:37

> Det synes du ikke, man kan, før du anligger ingeniørens synspunkt.

Ingeniørens synspunkt er at diesel er perfekt til trykladning da den altid
kører med overskud af luft uden at det ødelægger forbrændingen. Derfor
gælder det bare om at stoppe så meget luft ind som muligt. Den eneste opgave
er at justere dieselmængden.

Omvendt giver trykladning i benzinmotorer en række ulemper - bl.a.
tændingsbanken.

Ovenstående er forsimplet - men en turbo hører naturligt på en diesel da det
udelukkende forstærker motorens grundlæggende (og gode) egenskaber.

MVH EjS



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 13:20


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:427fd7ea$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det synes du ikke, man kan, før du anligger ingeniørens synspunkt.
>
> Ingeniørens synspunkt er at diesel er perfekt til trykladning da den altid
> kører med overskud af luft uden at det ødelægger forbrændingen. Derfor
> gælder det bare om at stoppe så meget luft ind som muligt. Den eneste
> opgave
> er at justere dieselmængden.

Det samme gør sig gældende på en benziner.

> Omvendt giver trykladning i benzinmotorer en række ulemper - bl.a.
> tændingsbanken.

Ja, for 20 år siden.

> Ovenstående er forsimplet - men en turbo hører naturligt på en diesel da
> det
> udelukkende forstærker motorens grundlæggende (og gode) egenskaber.

Det samme gælder på en benziner..

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 14:46

> > Omvendt giver trykladning i benzinmotorer en række ulemper - bl.a.
> > tændingsbanken.
>
> Ja, for 20 år siden.

De samme fysiske love gælder stadig.

Nu sidder der bare et par sensorer (som øger produktionsomkostningerne). Og
lad nu være med at køre pladen om SAAB's fantastiske motorstyring for det
har kostet på andre punkter ;)

Derudover skal en benzinmotor gennem gasspjældet have det rigtige
blandingsforhold hvilket en turbo komplicerer (flere sensorer/flere
produktionsomkostninger). Det behøver en dieselmotor ikke, selv ved
delbelastning.

Forskellen i udviklingsomkostningerne er så ikke så stor, idet problemet jo
én gang er blevet løst for de fleste bilfabrikanter.

MVH EjS



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 14:53


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:4280bb2d$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...

>> Ja, for 20 år siden.
>
> De samme fysiske love gælder stadig.
>
> Nu sidder der bare et par sensorer (som øger produktionsomkostningerne).
> Og
> lad nu være med at køre pladen om SAAB's fantastiske motorstyring for det
> har kostet på andre punkter ;)

Ikke desto mindre er det fremtidens teknologi - også på sugemotorer.

> Derudover skal en benzinmotor gennem gasspjældet have det rigtige
> blandingsforhold hvilket en turbo komplicerer (flere sensorer/flere
> produktionsomkostninger). Det behøver en dieselmotor ikke, selv ved
> delbelastning.

Så længe disse sensorer (2 stk.) koster godt én hund hver, er det vist ikke
dér skoen trykker.

> Forskellen i udviklingsomkostningerne er så ikke så stor, idet problemet
> jo
> én gang er blevet løst for de fleste bilfabrikanter.

Nemmerli'.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 15:14

> Ikke desto mindre er det fremtidens teknologi - også på sugemotorer.

Det ville være glædeligt om det var (især for SAAB). Jeg tror nu der kommer
andre brændstoffer og måske endda helt andre fremdriftsformer end
forbrændingsmotoren før det kører - men det kan da være...

> > Derudover skal en benzinmotor gennem gasspjældet have det rigtige
> > blandingsforhold hvilket en turbo komplicerer (flere sensorer/flere
> > produktionsomkostninger). Det behøver en dieselmotor ikke, selv ved
> > delbelastning.
>
> Så længe disse sensorer (2 stk.) koster godt én hund hver, er det vist
ikke
> dér skoen trykker.

En hund!!!!?! Er du klar over hvor meget det er? Og hvor mange andre
sensorer der sidder i bilen der også koster. Vi sidder sgu og regner i ører
(!!) når vi specificerer sensorer og øvrig HW - de små priser multipliceres
jo når der pludselig fremstilles x antal tusinde enheder om dagen... Selv
prisen for monteringen af sensorerne udregnes.

Det er IKKE usædvanligt at man efter et udviklingsprojekt i mio klassen før
lanceringen af et nyt system finder ud af at der for eksempel skal monteres
en ekstra sensor (selvom det fandme er dårligt ingeniørarbejde). Det kan
faktisk afgøre om systemet kommer i produktion - hvis det sker opnår man tab
af image og prestige, da en eller anden konkurrent sikkert vil sætte et
lignende system i produktion, men alternativet bliver for store
produktionsomkostninger og for dårlig pålidelighed ved "last minute
updates" - det er jo derfor man én gang bruger enorme udviklingsomkostninger
for at gøre systemerne så cost effective som muligt.

Jeg ville enormt gerne give dig et eksempel - det må jeg bare ikke ;)

> > Forskellen i udviklingsomkostningerne er så ikke så stor, idet problemet
> > jo
> > én gang er blevet løst for de fleste bilfabrikanter.
>
> Nemmerli'.

MVH EjS



EjS (09-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 09-05-05 19:13

> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
> forkert, når de oplyser, at deres 525d med automatgear og 177hk/400Nm er
0,6
> sekund hurtigere i netop 0-100 km/t end deres 525i i benzin med
automatgear
> og 192 hk og 245 Nm..?

En effektkurve der er fladere.

Er der venligst en der kan forklare mig hvad der gør denne diskussion
interessant?

MVH EjS



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 19:30


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:427fa08d$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >>> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende
> >>> effekt i hver en disciplin.
>
> >> Vil den - hvordan det..?
>
> > tja, jeg har endnu til gode at se diesel køre fra en benziner i f.eks
> > 0-100 disciplinen og så længe der i en given acc er valgfrit gear så
> > holder jeg på at den bliver kørt agterud.
>
> Nu skrev du godt nok enhver disciplin....for så dernæst at reducere dét
til
> "0-100 km/t"...

På ingen måde, 0-100 var blot et eksempel men også i mellemacc vil en diesel
få klø, så længe benzineren har valgfrit gear.

>
> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
> forkert, når de oplyser, at deres 525d med automatgear og 177hk/400Nm er
0,6
> sekund hurtigere i netop 0-100 km/t end deres 525i i benzin med
automatgear
> og 192 hk og 245 Nm..?
>

Nej, det kan jeg ikke, men jeg kan se at en Audi A4 1,8T er hurtigere end
2.0TDI og en MB C220 CDI er langsommere end en MB180 kompressor.

> En dieselbil med samme effekt som en benzinbil er som det ser ud i dag
altid
> langt voldsommere - og det viser sig såmænd ikke i tiden fra 0-100, da
> benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.

Nej netop en diesel ville ikke kunne gøre brug at sit moment og dermed vil
den være langsommere end en tilsvarende benziner.
Det gælder jo netop om at nå hurtigst fra A til B, om det så betyder at man
skal et eller to gear ned, betyder intet.

>
> Det viser sig alle de gange i trafikken, hvos du har brug for effekt, og
du
> ikke vil kaste bilen 3 gear ned for at hente den. Du træder på speederen,
og
> så kører bilen.

??
Gældet det netop ikke om at nå hurtigst fra A til B?

> En benzinbil har andre fordele - men skulle vi nu ikke snart blive enige
om
> det åbenlyse..?

At en diesel er langsommere på trods af den moment, jo det kan vi godt blive
enige om.



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 20:54

> På ingen måde, 0-100 var blot et eksempel men også i mellemacc vil en
> diesel
> få klø, så længe benzineren har valgfrit gear.

Sjovt nok har jeg faktisk lavet accelerationsmålinger på en landingsbane med
en Golf 2,0 115 hk og en Golf TDi 115 hk. Forsøget blev beskrevet her i
gruppen.

Disciplinen var 80 -> 120 -> 160 km/t i eet langt træk.

TDi var lidt hurtigere gennem gearene - og AMOK meget hurtigere i 5. gear.

Er du sikker på, du ved, hvad du snakker om...?

>> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
>> forkert

Kunne det så være, at du tog munden lidt for fuld, da du sagde, at en
benzinbil med samme effekt "alligevel vil trække fra en diesel med
tilsvarende effekt
i hver en disciplin."..?

> Nej, det kan jeg ikke, men jeg kan se at en Audi A4 1,8T er hurtigere end
> 2.0TDI og en MB C220 CDI er langsommere end en MB180 kompressor.

For det første har benzin-audi´en mer effekt end dieselaudien. For det andet
støtter eksemplet med Mercedesen jo ikke dit indledende udsagn. For det
tredje står de effekttilsvarende benzinbil som regel stille, hvis man blot
træder på speederen.

> Nej netop en diesel ville ikke kunne gøre brug at sit moment og dermed vil
> den være langsommere end en tilsvarende benziner.

Du er jo fuldstændig forvirret.. Hvorfor mener du ikke, dieselbilen vil
kunne "gøre brug af sit moment"..? Laver den hjulspin, da..?

> Det gælder jo netop om at nå hurtigst fra A til B, om det så betyder at
> man
> skal et eller to gear ned, betyder intet.

Nu har du igen fraveget dit indledende udsagn - og jeg er ikke sikker på, at
folk, der kører meget, er enige med dig i det der.

/Jan W Nielsen



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 21:20


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:427fbf32$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > På ingen måde, 0-100 var blot et eksempel men også i mellemacc vil en
> > diesel
> > få klø, så længe benzineren har valgfrit gear.
>
> Sjovt nok har jeg faktisk lavet accelerationsmålinger på en landingsbane
med
> en Golf 2,0 115 hk og en Golf TDi 115 hk. Forsøget blev beskrevet her i
> gruppen.
>
> Disciplinen var 80 -> 120 -> 160 km/t i eet langt træk.
>
> TDi var lidt hurtigere gennem gearene - og AMOK meget hurtigere i 5. gear.
>
> Er du sikker på, du ved, hvad du snakker om...?

Selvfølgelig er jeg da det, og jeg er åbenbart ikke den eneste i denne
gruppe som støtter dette.
Samme forsøg er lavet med henholdsvis en Peugeot 206, MB og Audi A4, så jo
jeg ved godt hvad jeg taler om.

>
> >> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
> >> forkert
>
> Kunne det så være, at du tog munden lidt for fuld, da du sagde, at en
> benzinbil med samme effekt "alligevel vil trække fra en diesel med
> tilsvarende effekt
> i hver en disciplin."..?

Nej, på ingen måde. Jeg har jo netop selv prøvet det og de tekniske data fra
diverse sites støtter også dette!

>
> > Nej, det kan jeg ikke, men jeg kan se at en Audi A4 1,8T er hurtigere
end
> > 2.0TDI og en MB C220 CDI er langsommere end en MB180 kompressor.
>
> For det første har benzin-audi´en mer effekt end dieselaudien.

Ja, men dieselaudien har mere moment, men alligvel hjælper det ikke.
Desuden er en A4 1,8T også hurtigere end en 2,5 V6 TDI.

> For det andet
> støtter eksemplet med Mercedesen jo ikke dit indledende udsagn.

??

> For det
> tredje står de effekttilsvarende benzinbil som regel stille, hvis man blot
> træder på speederen.

Da ikke hvis de rykker et eller to gear ned.

>
> > Nej netop en diesel ville ikke kunne gøre brug at sit moment og dermed
vil
> > den være langsommere end en tilsvarende benziner.
>
> Du er jo fuldstændig forvirret.. Hvorfor mener du ikke, dieselbilen
vil
> kunne "gøre brug af sit moment"..? Laver den hjulspin, da..?

Din påstand er jo at blot den har meget moment, vil den rykke fra land som
en benziner ikke er i stand til, dette siger jeg er forkert så længe der er
valgfrit gear. Noget tyder på, at du er voldsomt meget forvirret, måske det
er over din sengetid???

>
> > Det gælder jo netop om at nå hurtigst fra A til B, om det så betyder at
> > man
> > skal et eller to gear ned, betyder intet.
>
> Nu har du igen fraveget dit indledende udsagn - og jeg er ikke sikker på,
at
> folk, der kører meget, er enige med dig i det der.

??
Hvordan har jeg det?




Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 21:56

>> Er du sikker på, du ved, hvad du snakker om...?

> Selvfølgelig er jeg da det

>> Kunne det så være, at du tog munden lidt for fuld, da du sagde, at en
>> benzinbil med samme effekt "alligevel vil trække fra en diesel med
>> tilsvarende effekt
>> i hver en disciplin."..?

> Nej, på ingen måde. Jeg har jo netop selv prøvet det og de tekniske data
> fra
> diverse sites støtter også dette!

Altid - og i enhver disciplin..?

Det svarer jo til at sige, at jorden er flad..!

> Ja, men dieselaudien har mere moment, men alligevel hjælper det ikke.

Kender du sammenhængen mellem moment og effekt..?

> Da ikke hvis de rykker et eller to gear ned.

Nej ikke nødvendigvis - men så er vi jo ikke længere indenfor din indledende
kommentar - "i enhver disciplin".

> Din påstand er jo at blot den har meget moment, vil den rykke fra land som
> en benziner ikke er i stand til, dette siger jeg er forkert så længe der
> er
> valgfrit gear. Noget tyder på, at du er voldsomt meget forvirret, måske
> det
> er over din sengetid???

Det er det nok, ja - men jeg er ikke forvirret.

Til gengæld har jeg måske ikke forklaret mig tydeligt nok. Jeg siger ikke,
at det er momentet, der gør, at en bil vinder en accelerationsdyst.
Tværtimod er det effekten - så længe man har gear, der passer og man må
skifte gear i konkurrence.

Men jeg talte om to biler med SAMME effekt og forskelligt moment.

Sagen er, at den effekttilsvarende diesel som gennemsnit vil have flere
hestekræfter til rådighed over det omdrejningsområde, som bilen kører i - på
grund af sit højere drejningsmoment.

Derfor vil den - alt andet lige - være overlegen i accelerationer. Såfremt
der skiftes gear udlignes denne forskel. Hvis to helt ens biler påvirkes af
den samme kraft over tid, vil de ændre hastighed lige hurtigt.

Eksempel ved 3000 o/min i hhv. Golf TDi 115/310 Nm og benzin 2,0 med 115/170
Nm hk:

TDi: 110 hk
Benzin: 71 hk.

Sagen er klar.

TDi:

/Jan W Nielsen



John (09-05-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-05-05 22:58


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:427fcf1e$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Nej, på ingen måde. Jeg har jo netop selv prøvet det og de tekniske data
> > fra
> > diverse sites støtter også dette!
>
> Altid - og i enhver disciplin..?

0-100 km/t, 0-402, stående km samt mellemacc.

Det er hvad jeg kalder enhver disciplin


>
> > Da ikke hvis de rykker et eller to gear ned.
>
> Nej ikke nødvendigvis - men så er vi jo ikke længere indenfor din
indledende
> kommentar - "i enhver disciplin".

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være tilfældet.
Præmissen fra start har hele tiden været hurtigst fra A til B, valgfrit
gear.

>
> Men jeg talte om to biler med SAMME effekt og forskelligt moment.

Jah.

>
> Sagen er, at den effekttilsvarende diesel som gennemsnit vil have flere
> hestekræfter til rådighed over det omdrejningsområde, som bilen kører i -

> grund af sit højere drejningsmoment.

ok,

>
> Derfor vil den - alt andet lige - være overlegen i accelerationer. Såfremt
> der skiftes gear udlignes denne forskel.

Netop og derfor er min påstand at så længe man kan geare ned, så vil en
benzin udligne den fordel som en diesel måtte have, så på det punkt kan jeg
ikke se hvorfor diesel udråbes til at være så meget bedre end benzin.




Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 07:17

> 0-100 km/t, 0-402, stående km samt mellemacc.

Sagen er ikke så let - det er langtfra altid rigtigt, at den
effekttilsvarende benzinbil er bedst i de ovennævnte discipliner. Til
gengæld er den praktisk altid vildt meget dårligere i den disciplin, der
normalt kaldes mellemacceleration - nemlig "træd på speederen" - hvor meget
accelererer bilen.

> Præmissen fra start har hele tiden været hurtigst fra A til B, valgfrit
> gear.

Enhver disciplin betyder ikke, at man KUN ser på "gennem-gearene-øvelser".
Men pyt nu med det - lad debatten komme videre.

>> Men jeg talte om to biler med SAMME effekt og forskelligt moment.

> Jah.

Det er helt afgørende for det, som vi taler om, at vi holder fast i det.

> Netop og derfor er min påstand at så længe man kan geare ned, så vil en
> benzin udligne den fordel som en diesel måtte have.

Det har du til gengæld helt rigtigt fat i. Så længe men reelt får det
maksimale antal hestekræfter ud af motoren, og det gør man i en motor som
regel kun ved ét omdrejningstal, så er det bedøvende ligegyldigt, hvilket
brændstof og hvilken motortype, der leverer effekten.

Sagen er bare, at en turbobil - og i særdeleshed som regel en diesel - har
en meget stor del af sine hestekræfter til rådighed over en stor del af
omdrejningsfeltet.

Hvis vi siger, det er normalt at køre sin bil mellem 1900 og 4200 o/min på
offentlig vej, så har en dieselbil formentlig på INTET tidspunkt mindre end
140 hk til rådighed, når du bare træder speederen ned.

Ergo vil du opleve, at bilen springer frem, når du træder på speederen.

I benzinmotoren, som disse er flest, sker der intet, før du får den over
4500 o/min. Anderledes er det naturligvis, hvis du smider en turbo på den,
som Saab gør, men hvis den skal have den samme 450-500 Nm ved 1900 o/min, så
får den også meget mere end 200 hk.

Derfor: En almindelig benzinbil med for eksempel 140 hk er ikke så "vild"
som en diesel med 140 hk.

/Jan W Nielsen






kursisten (09-05-2005)
Kommentar
Fra : kursisten


Dato : 09-05-05 19:35


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:427fa08d$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
> forkert, når de oplyser, at deres 525d med automatgear og 177hk/400Nm er
0,6
> sekund hurtigere i netop 0-100 km/t end deres 525i i benzin med
automatgear
> og 192 hk og 245 Nm..?

Det kan jeg godt forklare dig :

Det er pløreturbinen der gør udslaget - den vil gerne have meget moment for
at bestille noget - det er nemlig moment der giver acceleration, Hk'er giver
topfart.

Jeg kan give et eksempel jeg har prøvet på min egen *krop* :

Bil 1 : Opel Ascona B 2,4 med ca. 180 Hk/??Nm til 1000Kg - man.gear.
Bil 2 : Chevrolet Camaro 5,7 med 204 Hk/370Nm til 1650 Kg - Aut.gear.

Der var dødt løb op til ca. 185-190 Km/t hvor legen sluttede pga. trafikken.
--
Brian Sørup
fra Metalskolen i Holstebro.



Jan W Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 09-05-05 21:44

> Det er pløreturbinen der gør udslaget - den vil gerne have meget moment
> for
> at bestille noget.

Korrekt.

> det er nemlig moment der giver acceleration, Hk'er giver
> topfart.

Vrøvl - man kan ikke adskille det på den måde.

Hvad skulle teoretisk støtte din påstand..?

/Jan W Nielsen




Brian Sørup (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 10-05-05 18:57


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:427fcb00$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Det er pløreturbinen der gør udslaget - den vil gerne have meget moment
> > for
> > at bestille noget.
>
> Korrekt.
>
> > det er nemlig moment der giver acceleration, Hk'er giver
> > topfart.
>
> Vrøvl - man kan ikke adskille det på den måde.

måske ikke

>
> Hvad skulle teoretisk støtte din påstand..?

den oplevelse jeg beskriver i mit tidl. indlæg.
to biler acc. lige hurtigt op til små 200Km/t - den ene vejer 65% mere end
den anden, men har kun ca. 10% mere effekt, men nok omkring 75-80% større
moment, og oveni det større vindmodstand og aut.gear.

Ascona ca. 5,5Kg /HK - 4 trins manuel
Camaro ca 8Kg/HK + 3-trins aut.gear

Derudover er jeg 99% sikker på Ascona'en var lavere gearet end Camaro'ens
2,72 i bagtøjet - Asconaen har vel omkring 3,80 i bagtøjet.

Det skal tilføjes at der var 3 personer i Opelen og 4 personer i Chevy'en.
--
Brian Sørup



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 21:24

>> Hvad skulle teoretisk støtte din påstand..?

> den oplevelse jeg beskriver i mit tidl. indlæg.

Det er jo ikke teori - men ok.

Sagen er, at Camaroen formentlig har smidt sine maksimale hestekræfter
omtrent hele tiden - på grund af det store moment.

Men det ér effekten (hestekræfterne), der gør bilen hurtigst i acceleration.

Årsagen til Camaroen hurtige accaleration er den samme som TDi´erens hurtige
acceleration. Det store moment er garant for en stor effekt næsten hele
tiden.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 13:17


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:427fa08d$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nu skrev du godt nok enhver disciplin....for så dernæst at reducere dét
> til "0-100 km/t"...
>
> Men kan du så ikke lige forklare mig, hvordan for eksempel BMW regner
> forkert, når de oplyser, at deres 525d med automatgear og 177hk/400Nm er
> 0,6 sekund hurtigere i netop 0-100 km/t end deres 525i i benzin med
> automatgear og 192 hk og 245 Nm..?

Det kan være et spørgsmål om slutudveksling og eller gearing. Det kan være
at diesella'en når 100 km/t i 2. gear, hvor benzineren måske skal i 3. gear.

> En dieselbil med samme effekt som en benzinbil er som det ser ud i dag
> altid langt voldsommere - og det viser sig såmænd ikke i tiden fra 0-100,
> da benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.

Opsætning, opsætning, og opsætning.

> Det viser sig alle de gange i trafikken, hvos du har brug for effekt, og
> du ikke vil kaste bilen 3 gear ned for at hente den. Du træder på
> speederen, og så kører bilen.

Ja, ligesom en turboladet benziner.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 16:33

> Det kan være et spørgsmål om slutudveksling og eller gearing. Det kan være
> at diesella'en når 100 km/t i 2. gear, hvor benzineren måske skal i 3.
gear.

Faktum er, at benzineren ikke vinder i "enhver disciplin".

Det var dét, der blev talt om.

> > En dieselbil med samme effekt som en benzinbil er som det ser ud i dag
> > altid langt voldsommere - og det viser sig såmænd ikke i tiden fra
0-100,
> > da benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.

> Opsætning, opsætning, og opsætning.

Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
fænomenet, som jeg talero m være til stede.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 19:17


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:4280d449$0$25842$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...

>> > da benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.
>
>> Opsætning, opsætning, og opsætning.
>
> Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
> fænomenet, som jeg talero m være til stede.

Det vil de unden problemer kunne få/have. Det der giver forskellen er, at
man på diesella'er kun skal have nogle små hidsige turbo'er, der skal yde
indenfor et begrænset område. Derfor er det let at hente så meget moment ud
af dem. På benzinbilerne kommer problemet oppe i rpm, hvor varmen rigtig
begynder at spille ind. Vælger man så at have høj effekt/moment oppe på
skala'en, så får man mere ketchupeffekt i bunden. Det er bl.a. derfor man
begynder at arbejde i registerturbo m.v. på benzinere. Eller som på BJ's (og
den nye Saab), monterer én turbo for hver 3 cylindre. Så får man både i
bunden og i toppen - akkurat ligesom hos kvinder. )

Men det koster alt sammen. Så dét der generelt set er diesella'ernes force
ér, at de arbejder indenfor sådan et sølle arbejdsområde. Og faktisk har
størstedelen af de moderne dieselturbo'er endnu mere ketchupeffekt end en
gammel Saab fra midten af firserne. Det ligger bare så langt nede på
skala'en - typisk omkring de 1400 rpm - at man normalvis kører med flere
rpm, så man ikke lægger mærke til det.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



NS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 10-05-05 19:42

Henrik B. wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> news:4280d449$0$25842$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
>
>
>>>>da benzineren der vil hvine mellem 6- og 7.000 o/min.
>>
>>>Opsætning, opsætning, og opsætning.
>>
>>Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
>>fænomenet, som jeg talero m være til stede.
>
>
> Det vil de unden problemer kunne få/have. Det der giver forskellen er, at
> man på diesella'er kun skal have nogle små hidsige turbo'er, der skal yde
> indenfor et begrænset område. Derfor er det let at hente så meget moment ud
> af dem. På benzinbilerne kommer problemet oppe i rpm, hvor varmen rigtig
> begynder at spille ind. Vælger man så at have høj effekt/moment oppe på
> skala'en, så får man mere ketchupeffekt i bunden. Det er bl.a. derfor man
> begynder at arbejde i registerturbo m.v. på benzinere. Eller som på BJ's (og
> den nye Saab), monterer én turbo for hver 3 cylindre. Så får man både i
> bunden og i toppen - akkurat ligesom hos kvinder. )

"akkurat ligesom hos kvinder. )"

Den slags kommentare er simpelthen bare for platte og hører sgu ikke
hjemme i et offentligt forum!

NS

Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 21:28

> Den slags kommentare er simpelthen bare for platte og hører sgu ikke
> hjemme i et offentligt forum!

Hvorfor da ikke det...?

Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-05-05 07:11


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:428118c2$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
> ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.

*ROFL* x 3.000.000 )

Jeg gider ikke engang kommentere det...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



NS (11-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 11-05-05 10:21

Henrik B. wrote:

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> news:428118c2$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
>>Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
>>ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.
>
>
> *ROFL* x 3.000.000 )
>
> Jeg gider ikke engang kommentere det...

Næh... det forventede jeg heller ikke af dig... men fordi der er andre
end dig og dine venner her modererer man sit sprog og udviser en vis
form for respekt for andre. Men altså hvis det er respekt hos
Johnnybrian du søger så er det da bare i orden.

NS

Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 22:43

>> Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
>> ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.

> *ROFL* x 3.000.000 )

Altid sjovt at sparke lidt igen, når rødstrømperne fører korstog.. )

/Jan W Nielsen



NS (12-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 12-05-05 09:05

Jan W Nielsen wrote:
>>>Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
>>>ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.
>
>
>>*ROFL* x 3.000.000 )
>
>
> Altid sjovt at sparke lidt igen, når rødstrømperne fører korstog.. )
>
> /Jan W Nielsen

.... og sjovt at hører, hvordan Johnnybrian fører sig frem uden at bruge
indersiden at hovedet... det skal nok gøre dig til en stor kanon i
brænderklubben.

NS

Jan W Nielsen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-05-05 10:24

> ... og sjovt at hører, hvordan Johnnybrian fører sig frem uden at bruge
> indersiden at hovedet... det skal nok gøre dig til en stor kanon i
> brænderklubben.

*ROFL*

/Jan W Nielsen



NS (11-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 11-05-05 10:16

Jan W Nielsen wrote:
>>Den slags kommentare er simpelthen bare for platte og hører sgu ikke
>>hjemme i et offentligt forum!
>
>
> Hvorfor da ikke det...?
>
> Hvis du er for frelst og sart til almindelig drengerøvshumor, så meld dig
> ind i Det Radikale Venstre og hold i hånd med de andre kællinger.
>
> /Jan W Nielsen

Hvis du er til den slags burde du så ikke siddde på den lokale med din
ølvom, spritånde og lædervest? Det har ikke noget med biler at gøre -
det er bare latterligt. Men hvis du tror det scorer pigebørn at sige
sådan noget så fred være med dig og stakkels din kæreste.

NS


Henrik B. (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-05-05 16:16


"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4281cd33$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis du er til den slags burde du så ikke siddde på den lokale med din
> ølvom, spritånde og lædervest? Det har ikke noget med biler at gøre - det
> er bare latterligt. Men hvis du tror det scorer pigebørn at sige sådan
> noget så fred være med dig og stakkels din kæreste.

Du må sgu være noget af en dødnit at bo sammen med - for du tager helt
sikkert livet 3 favne for seriøst. Vor Herre til hest...

Jeg var ikke klar over at du var hér for at "score"?

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



NS (11-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 11-05-05 21:18

Henrik B. wrote:
> "NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4281cd33$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Hvis du er til den slags burde du så ikke siddde på den lokale med din
>>ølvom, spritånde og lædervest? Det har ikke noget med biler at gøre - det
>>er bare latterligt. Men hvis du tror det scorer pigebørn at sige sådan
>>noget så fred være med dig og stakkels din kæreste.
>
>
> Du må sgu være noget af en dødnit at bo sammen med - for du tager helt
> sikkert livet 3 favne for seriøst. Vor Herre til hest...

Hvad ved jeg... om jeg er kedelig at bo sammen med eller ej, er vel lige
meget. Jeg gider bare ikke høre på respketløshed... der er sku stor
forskel på humor og på respektløshed! Du ville nok heller ikke bryde dig
om det, hvis det var rettet mod dig. Sidder du også og fyrer den slags
af når du er på restaurant?

NS

Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 20:49

> Hvis du er til den slags burde du så ikke siddde på den lokale med din
> ølvom, spritånde og lædervest?

Jeg er i fremragende fysisk form, jeg er veluddannet, og jeg tilbringer en
stor del af min arbejdstid på de bonede gulve.

Til gengæld tilbringer jeg ingen tid på det lokale værtshus, jeg er ikke
socialt religiøs, og jeg har ikke et konstant behov for at tilhøre "de
frelste".

Hvis du er "pigernes bedste ven" - så nøjes jeg med at være "pigernes ven",
så tag nu din Citroën og kør ud på Det Nødvendige Seminarium, Niels.

)

/Jan W Niesen








NS (11-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 11-05-05 21:20

Jan W Nielsen wrote:

>>Hvis du er til den slags burde du så ikke siddde på den lokale med din
>>ølvom, spritånde og lædervest?
>
>
> Jeg er i fremragende fysisk form, jeg er veluddannet, og jeg tilbringer en
> stor del af min arbejdstid på de bonede gulve.

Tillykke med det.

> Til gengæld tilbringer jeg ingen tid på det lokale værtshus, jeg er ikke
> socialt religiøs, og jeg har ikke et konstant behov for at tilhøre "de
> frelste".

Hvem er de frelste?

> Hvis du er "pigernes bedste ven" - så nøjes jeg med at være "pigernes ven",
> så tag nu din Citroën og kør ud på Det Nødvendige Seminarium, Niels.

Jaja, den er god med dig Johnnybrian.

NS

Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 22:42

> Tillykke med det.

Tak for det - bare sådan for at slå fast at din social-dignose er
fejldiagnose så det klaskede.

> Hvem er de frelste?

Dem der får en plads i himlen.

> Jaja, den er god med dig Johnnybrian.

Nieller-drengen - pigernes bedste ven(inde). )

/Jan W Nielsen



N/A (11-05-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-05-05 23:12



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 23:12

> Tillykke med det.

Tak for det - bare sådan for at slå fast at din social-diagnose er
fejlbehæftet, så det klasker.

> Hvem er de frelste?

Dem der får en plads i himlen.

> Jaja, den er god med dig Johnnybrian.

Nieller-drengen - pigernes bedste ven(inde). )

/Jan W Nielsen



NS (12-05-2005)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 12-05-05 09:11

Jan W Nielsen wrote:

>>Tillykke med det.
>
>
> Tak for det - bare sådan for at slå fast at din social-diagnose er
> fejlbehæftet, så det klasker.

Jeg ved godt hvad du laver, men de bonede gulve behøver jo ikke
nødvendigvis gøre noget for din personlighed og fremtoning.

>>Hvem er de frelste?
>
>
> Dem der får en plads i himlen.

Tjaa... hellere himlen end helvede.

>>Jaja, den er god med dig Johnnybrian.
>
>
> Nieller-drengen - pigernes bedste ven(inde). )

Bare rolig Johnnybrian... der er også en pige til dig ved næste
brændertræf. Det er hende med den hvide dunjakke og mobiltelefonen.

NS

Jan W Nielsen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-05-05 10:26

> Jeg ved godt hvad du laver.

Det tror jeg nu ike længere, du gør - men ok.

> men de bonede gulve behøver jo ikke nødvendigvis gøre noget for din
> personlighed og fremtoning.

>>>Hvem er de frelste?
>> Dem der får en plads i himlen.

> Tjaa... hellere himlen end helvede.

Korrekt - hvordan var det nu det var i den der danske film...? "Skal du i
hooomo-himlen, hva..!?!!" Stor scene..

/Jan W Nielsen



Henrik B. (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 12-05-05 15:10


"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42830f9a$0$79457$14726298@news.sunsite.dk...

>> Nieller-drengen - pigernes bedste ven(inde). )
>
> Bare rolig Johnnybrian... der er også en pige til dig ved næste
> brændertræf. Det er hende med den hvide dunjakke og mobiltelefonen.

Det er sjovt Niels, som DU selv kender alle stereotyperne, som du mener vi
andre bør kende...

Ud fra de "hellige" udtaleleser du kommer med, vil jeg gætte på at du er
et-par-og-fyrre, og går i lilla fløjlbukser, islandsk uldtrøje, forformede
andefødder, og kører en gul 2CV, med et "Atomkraft - Nej Tak" bagpå.



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 21:27

>> Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
>> fænomenet, som jeg talero m være til stede.

> Det vil de unden problemer kunne få/have.

Som sagt taler jeg jo om biler, fra den virkelige verden. Kunne du ikke lige
linke til den effekttilsvarende benzinbil, der har det samme høje moment som
en moderne diesel...?



/Jan W Nielsen



Henrik B. (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-05-05 07:16


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4281185b$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
>>> fænomenet, som jeg talero m være til stede.
>
>> Det vil de unden problemer kunne få/have.
>
> Som sagt taler jeg jo om biler, fra den virkelige verden. Kunne du ikke
> lige linke til den effekttilsvarende benzinbil, der har det samme høje
> moment som en moderne diesel...?

Som jeg har forklaret én gang, så er det de dertil hørende omkostninger, der
begrænser benzinturbo'ens moment - ikke mangel på muligheder.

Du kan sammenligne min med en BMW 330d. Den har 204 Hk / 410 Nm. Min siger
jo 200 Hk / 370 Nm. Jeg vil uden videre kunne få hævet mit moment til 400
Nm, og stadig bibeholde de 200 Hk. De kan klares i software'n.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Frederik (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 11-05-05 10:22


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4281a32e$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> news:4281185b$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >>> Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke vil
> >>> fænomenet, som jeg talero m være til stede.
> >
> >> Det vil de unden problemer kunne få/have.
> >
> > Som sagt taler jeg jo om biler, fra den virkelige verden. Kunne du ikke
> > lige linke til den effekttilsvarende benzinbil, der har det samme høje
> > moment som en moderne diesel...?
>
> Som jeg har forklaret én gang, så er det de dertil hørende omkostninger,
der
> begrænser benzinturbo'ens moment - ikke mangel på muligheder.
>
> Du kan sammenligne min med en BMW 330d. Den har 204 Hk / 410 Nm. Min siger
> jo 200 Hk / 370 Nm. Jeg vil uden videre kunne få hævet mit moment til 400
> Nm, og stadig bibeholde de 200 Hk. De kan klares i software'n.
>
> --
> ----------------------------------------------------------
> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
>
>

Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt jeg
hvisker...

Mvh.

Frederik



Frederik (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 11-05-05 10:24


"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
news:4281cea9$0$13734$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4281a32e$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4281185b$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >>> Har effekttilsvarende benxinbiler lige så højt moment..? Hvis ikke
vil
> > >>> fænomenet, som jeg talero m være til stede.
> > >
> > >> Det vil de unden problemer kunne få/have.
> > >
> > > Som sagt taler jeg jo om biler, fra den virkelige verden. Kunne du
ikke
> > > lige linke til den effekttilsvarende benzinbil, der har det samme høje
> > > moment som en moderne diesel...?
> >
> > Som jeg har forklaret én gang, så er det de dertil hørende omkostninger,
> der
> > begrænser benzinturbo'ens moment - ikke mangel på muligheder.
> >
> > Du kan sammenligne min med en BMW 330d. Den har 204 Hk / 410 Nm. Min
siger
> > jo 200 Hk / 370 Nm. Jeg vil uden videre kunne få hævet mit moment til
400
> > Nm, og stadig bibeholde de 200 Hk. De kan klares i software'n.
> >
> > --
> > ----------------------------------------------------------
> > Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
> >
> >
>
> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt jeg
> hvisker...
>
> Mvh.
>
> Frederik
>
>

I øvrig sammenligner du vel så faktiske målinger med fabriksopgivelser.

Vi ved jo ikke om BMW'en smider mere end den er opgivet til.

Mvh.

Frederik



Henrik B. (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-05-05 16:17


"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
news:4281cea9$0$13734$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt jeg
> hvisker...

Hvilket jo netop beviser min påstand.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Frederik C (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 11-05-05 22:36


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:428221e9$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
> news:4281cea9$0$13734$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
>
>> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt
>> jeg
>> hvisker...
>
> Hvilket jo netop beviser min påstand.
>
> --
> ----------------------------------------------------------
> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
>

Hvordan beviser det din påstand?

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 22:50

>>> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt
>>> jeg
>>> hvisker...

>> Hvilket jo netop beviser min påstand.

> Hvordan beviser det din påstand?

Det må vist være påstanden om, at en diesel - som verden er i dag - har et
større moment end en effekttilsvarende benzinmotor.

)

/Jan W Nielsen



Frederik C (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 11-05-05 23:33


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:42827d78$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt
>>>> jeg
>>>> hvisker...
>
>>> Hvilket jo netop beviser min påstand.
>
>> Hvordan beviser det din påstand?
>
> Det må vist være påstanden om, at en diesel - som verden er i dag - har et
> større moment end en effekttilsvarende benzinmotor.
>
> )
>
> /Jan W Nielsen
>

Købt...;)

Mvh.

Frederik



Henrik B. (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 12-05-05 15:11


"Frederik C" <f.caroe@fjernefjernsletsuf.nu> skrev i en meddelelse
news:42827ade$0$50694$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>>> Den er neddroslet. Samme motor i X5'eren havde 204 hk/500 nm, så hudt
>>> jeg
>>> hvisker...
>>
>> Hvilket jo netop beviser min påstand.

At den har en anden software (neddroslet), men ellers er samme motor. Ergo
er det det samme med opgradering.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-05-05 20:54

>> Som sagt taler jeg jo om biler, fra den virkelige verden. Kunne du ikke
>> lige linke til den effekttilsvarende benzinbil, der har det samme høje
>> moment som en moderne diesel...?

> Som jeg har forklaret én gang, så er det de dertil hørende omkostninger,
> der begrænser benzinturbo'ens moment - ikke mangel på muligheder.

Ok - men jeg forholder mig altså stadig kun til bilerne, som de er i dag..


> Du kan sammenligne min med en BMW 330d. Den har 204 Hk / 410 Nm. Min siger
> jo 200 Hk / 370 Nm. Jeg vil uden videre kunne få hævet mit moment til >
> 400 Nm, og stadig bibeholde de 200 Hk.

Jeg vil helst forholde mig til bilers specifikationer, som de opgives af
fabrikken, men uanset om man gøre dette eller ej, er der jo stadig en
betragtelig forskel.

Man kunne jo ellers hævde, at BMW´en let kunne få 500 Nm, og at dette også
kunne klares i motorstyringen, men det fører vel for lidt.

Ærlig talt - så ved jeg faktisk ikke, om du har ret i, at man på en
effekttilsvarende benzinbil kunne opnå det samme drejningsmoment - det ved
du sikkert bedre, end jeg gør.

Men man producerer ikke bilerne sådan i dag...

/Jan W Nielsen






Klaus D. Mikkelsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-05-05 21:49

"Henrik B." skriver:
>
> Og faktisk har
> størstedelen af de moderne dieselturbo'er endnu mere ketchupeffekt end en
> gammel Saab fra midten af firserne. Det ligger bare så langt nede på
> skala'en - typisk omkring de 1400 rpm - at man normalvis kører med flere
> rpm, så man ikke lægger mærke til det.

I min Golf V 105 HK må turbotøven ligge under 1000 RPM.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 22:32

> I min Golf V 105 HK må turbotøven ligge under 1000 RPM.

Med reference til den Passat pumpedyse jeg har prøvet - tænkte jeg præcis
det samme. Iøvrigt er det jo ligegyldigt at diskutere turbotøven hvis det
ligger uden for det omdrejningsområde man normalt benytter.

Når man beskæftiger sig med begrebet "driveability" er man fløjtende
ligeglad med tekniske specs. Her kommer det an på den subjektive
oplevelse...

MVH EjS



Klaus D. Mikkelsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-05-05 05:20

EjS skriver:
>
> Med reference til den Passat pumpedyse jeg har prøvet - tænkte jeg præcis
> det samme. Iøvrigt er det jo ligegyldigt at diskutere turbotøven hvis det
> ligger uden for det omdrejningsområde man normalt benytter.

Netop.......

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-05-05 20:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> I min Golf V 105 HK må turbotøven ligge under 1000 RPM.

Ja, det er blevet bedre med tiden. I den Transporter jeg kører på
jobbet, banker turboen ind omkring 1800 rpm. Den tager fat som død
og helvede op til 3500 rpm ( jeg er vant til benzin V6'er ) hvor
turboen meget pludseligt mister pusten.

Hvis man ikker lige er forberedt, kan der ligge et piskesmæld i
farevandet, når turbo'en mister pusten

/Brian




Jakob Jeppesen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 09-05-05 18:43

"John" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse news:F0Nfe.1610$J54.650@news.get2net.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse news:427f99c7$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende effekt i hver en disciplin.
>>
>> Vil den - hvordan det..?
>
> tja, jeg har endnu til gode at se diesel køre fra en benziner i f.eks 0-100 disciplinen og så længe der i en given acc er valgfrit
> gear så holder jeg på at den bliver kørt agterud.
>

Den her diesel kan ifølge specs køre fra den omtalte
Saab: http://www.supercars.de/singlecar/113/888.html

Jeg kan dog ikke lige finde ud af hvor meget den vejer.

/Jakob



KASO (09-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-05-05 21:38


"John" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse
news:4zMfe.1381$Xd3.454@news.get2net.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> news:427f8a03$0$13764$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> >> > Der må da være en fejl, hvis den afviger SÅ meget fra den officielle
> >> > opgivelse.
> >
> >> Fejl??? Ikke det fjerneste, ud over at Saab altid har været
konservative
> >> i
> >> deres opgivelser.
> >
> > Det må man da vist sige, så.
> >
> > Men hvis vi forudsætter, at den har 370 Nm, så er det da stadig noget af
> > en
> > hulbrystet fætter i forhold til en diesel med tilsvarende effekt... )
>
> Muligvis, men alligevel vil den trække fra en diesel med tilsvarende
effekt
> i hver en disciplin.

Jeg vil da gerne se den trække fra denne diesel:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288707 i bare 1 disciplin
(udover benzinforbrug).



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 09:47

> Jeg vil da gerne se den trække fra denne diesel:
> http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288707 i bare 1
disciplin
> (udover benzinforbrug).

På med en chip - så er det noget, der dur..

/Jan W Nielsen




Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 13:15


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:427f8a03$0$13764$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

>> Fejl??? Ikke det fjerneste, ud over at Saab altid har været konservative
>> i
>> deres opgivelser.
>
> Det må man da vist sige, så.
>
> Men hvis vi forudsætter, at den har 370 Nm, så er det da stadig noget af
> en
> hulbrystet fætter i forhold til en diesel med tilsvarende effekt... )

Det er til stadighed et spørgsmål om opsætning (og omkostninger) - intet
andet! Der er intet specielt en diesel med turbo.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-05-05 16:34

> Det er til stadighed et spørgsmål om opsætning (og omkostninger) - intet
> andet!

Jeg forholder mig til bilerne, som de ser ud i dag.



/Jan W Nielsen



Ukendt (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-05 12:31

On Mon, 9 May 2005 11:10:57 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,641104,00.html
>
>Hvad skal man så med en bovlam diesella, når man kan få sjov i en benzin'er?
>315 Nm allerede fra 1500 rpm.

Tilsyneladende en rigtig lækker vogn, men man kan vist også få ret så
heftige dieselmaskiner hinsidan for 330000 svenske. Men hvorfor den
evige religionskrig - det er klart at turbo rykker. Bare synd, at der
ikke rigtig er nogen, der gider lave benzinmotorer.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund

Michael (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 10-05-05 12:35

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:tn6181dousnureb45jaje6aq3p9r0tqvnn@4ax.com...
> On Mon, 9 May 2005 11:10:57 +0200, "Henrik B."
>
> Tilsyneladende en rigtig lækker vogn, men man kan vist også få ret så
> heftige dieselmaskiner hinsidan for 330000 svenske. Men hvorfor den
> evige religionskrig - det er klart at turbo rykker. Bare synd, at der
> ikke rigtig er nogen, der gider lave benzinmotorer.

ah, det passer vist ikke helt, jvf. auto, motor und sport, skull VW have
udviklet en 1,4l turbo, kompressor motor der yder 170 hk, den skulle komme i
Golf V senere på året.

> --
> Ivan Madsen,
> Xsara Week-end HDI
> Med chippet hund



Ukendt (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-05 12:56

On Tue, 10 May 2005 13:34:56 +0200, "Michael" <MM@iMM.com> wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>news:tn6181dousnureb45jaje6aq3p9r0tqvnn@4ax.com...
>> On Mon, 9 May 2005 11:10:57 +0200, "Henrik B."
>>
>> Tilsyneladende en rigtig lækker vogn, men man kan vist også få ret så
>> heftige dieselmaskiner hinsidan for 330000 svenske. Men hvorfor den
>> evige religionskrig - det er klart at turbo rykker. Bare synd, at der
>> ikke rigtig er nogen, der gider lave benzinmotorer.
>
>ah, det passer vist ikke helt, jvf. auto, motor und sport, skull VW have
>udviklet en 1,4l turbo, kompressor motor der yder 170 hk, den skulle komme i
>Golf V senere på året.
>
Okay, så sker der da efterhånden noget. Men igen, 170 HK ligner for
mig en sportsmodel mere. Hvor er den der standardmaskine på 1000-1200
kubik med 100-125 HK til de kunder, der bare skal have et
transportmiddel. Den burde være billigere i drift end en 1.6-1.8 ved
almindelig kørsel, kan godt ske "de tunge fødders brigade" opdager
hvad det koster at have trykladning.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund

EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 14:52

> Tilsyneladende en rigtig lækker vogn, men man kan vist også få ret så
> heftige dieselmaskiner hinsidan for 330000 svenske.

Det har du bestemt ret i!

> Men hvorfor den
> evige religionskrig - det er klart at turbo rykker. Bare synd, at der
> ikke rigtig er nogen, der gider lave benzinmotorer.

I forbindelse med benzinmotorer vil man begynde at se flere og flere
kompressorer. De roterer ikke så hurtigt og giver og giver derfor en
hurtigere respons (mindre inerti). Man er ved at udvikle gearsystemer som
udvider kompressorens anvendelsesområde og mindsker det lidt højere forbrug
sammenlignet med turbo.

Turboen er ganske enkelt ved at være forældet (i forbindelse med
benzinmotorer). Der har senest i DK været en artikel i BM men jeg har set
det flere andre steder. For dieselmotorer er turboteknologien stadig så
billig og potentialet så stort at satsningen fortsat går på
turbo-teknologien.

MVH EjS



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 15:19


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:4280bc81$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...

> I forbindelse med benzinmotorer vil man begynde at se flere og flere
> kompressorer. De roterer ikke så hurtigt og giver og giver derfor en
> hurtigere respons (mindre inerti). Man er ved at udvikle gearsystemer som

Det er nu ikke derfor responsen er hurtigere med en kompressor. Tværtimod er
der mere "inerti" i såden en fætter, end der er i en turbo.

> Turboen er ganske enkelt ved at være forældet (i forbindelse med
> benzinmotorer). Der har senest i DK været en artikel i BM men jeg har set
> det flere andre steder. For dieselmotorer er turboteknologien stadig så
> billig og potentialet så stort at satsningen fortsat går på
> turbo-teknologien.

Så må det være derfor man ser flere og flere turbobenzinbiler...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 15:36


> > I forbindelse med benzinmotorer vil man begynde at se flere og flere
> > kompressorer. De roterer ikke så hurtigt og giver og giver derfor en
> > hurtigere respons (mindre inerti). Man er ved at udvikle gearsystemer
som
>
> Det er nu ikke derfor responsen er hurtigere med en kompressor. Tværtimod
er
> der mere "inerti" i såden en fætter, end der er i en turbo.

En kompressor roterer som oftest med 2 gange bilens omdrejningshastighed. En
turbo med op til 100000 o/min. Dvs. at turboen roterer 10-20 gange så
hurtigt som en kompressor.

Det kan godt være inertimomentet i en kompressorrotor er større end for en
turbomølle men forskellen i omdrejningstal giver så stor en forsinkelse at
den samlede rotationsenergi der skal tilføres turbomøllen resulterer i en
inerti der giver den faktuelle forskel i respons.

Så det er simpelt hen forkert...

> > Turboen er ganske enkelt ved at være forældet (i forbindelse med
> > benzinmotorer). Der har senest i DK været en artikel i BM men jeg har
set
> > det flere andre steder. For dieselmotorer er turboteknologien stadig så
> > billig og potentialet så stort at satsningen fortsat går på
> > turbo-teknologien.
>
> Så må det være derfor man ser flere og flere turbobenzinbiler...

Det beror vel lidt på at mange i DK kører i ældre biler som du selv (og mig
iøvrigt også :)

Så længe nye teknologier er på udviklingsstadiet (og kun findes
produktionsklart i de dyreste modeller) må man jo fortsætte med det man
har...

MVH EjS



Henrik B. (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-05-05 15:52


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:4280c6e1$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...

>> der mere "inerti" i såden en fætter, end der er i en turbo.
>
> En kompressor roterer som oftest med 2 gange bilens omdrejningshastighed.
> En
> turbo med op til 100000 o/min. Dvs. at turboen roterer 10-20 gange så
> hurtigt som en kompressor.
>
> Det kan godt være inertimomentet i en kompressorrotor er større end for en
> turbomølle men forskellen i omdrejningstal giver så stor en forsinkelse at
> den samlede rotationsenergi der skal tilføres turbomøllen resulterer i en
> inerti der giver den faktuelle forskel i respons.

Forskellen i respons skyldes at kompressoren drives af bilens krumtap. Men
med moderne turbomaskiner kan du også få nul turbolag og respons fra 1400
rpm.

>> Så må det være derfor man ser flere og flere turbobenzinbiler...
>
> Det beror vel lidt på at mange i DK kører i ældre biler som du selv (og
> mig
> iøvrigt også :)

Nope. Jeg snakker om nye biler - Saab, Volvo, VW, Audi, Skoda, Mercedes,
Snart BMW m.fl.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Henrik B. (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-05-05 07:18


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4280ca96$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Det beror vel lidt på at mange i DK kører i ældre biler som du selv (og
>> mig
>> iøvrigt også :)
>
> Nope. Jeg snakker om nye biler - Saab, Volvo, VW, Audi, Skoda, Mercedes,
> Snart BMW m.fl.

Glemte bl.a. Opel.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



KASO (10-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 10-05-05 21:48

> > > Turboen er ganske enkelt ved at være forældet (i forbindelse med
> > > benzinmotorer). Der har senest i DK været en artikel i BM men jeg har
> set
> > > det flere andre steder. For dieselmotorer er turboteknologien stadig

> > > billig og potentialet så stort at satsningen fortsat går på
> > > turbo-teknologien.
> >
> > Så må det være derfor man ser flere og flere turbobenzinbiler...
>
> Det beror vel lidt på at mange i DK kører i ældre biler som du selv (og
mig
> iøvrigt også :)
>
> Så længe nye teknologier er på udviklingsstadiet (og kun findes
> produktionsklart i de dyreste modeller) må man jo fortsætte med det man
> har...
>

Sjovt nok: http://www.autoblog.com/entry/3193333888832977/

Mercedes skifter fra kompressor til turbo - men de opererer jo heller ikke
med dyre biler med nye teknologier



EjS (10-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 10-05-05 22:30

> Sjovt nok: http://www.autoblog.com/entry/3193333888832977/
>
> Mercedes skifter fra kompressor til turbo - men de opererer jo heller ikke
> med dyre biler med nye teknologier

Det er vist det man kalder en gammel nyhed. Jeg har i de omkring 30
magasiner vi holder på Volvo ikke læst noget om det ... Tværtom det
modsatte - men derfor kan jeg sagtens tage fejl :)

MVH EjS



KASO (11-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-05-05 07:21


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:428127ca$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
> > Sjovt nok: http://www.autoblog.com/entry/3193333888832977/
> >
> > Mercedes skifter fra kompressor til turbo - men de opererer jo heller
ikke
> > med dyre biler med nye teknologier
>
> Det er vist det man kalder en gammel nyhed. Jeg har i de omkring 30
> magasiner vi holder på Volvo ikke læst noget om det ... Tværtom det
> modsatte - men derfor kan jeg sagtens tage fejl :)
>

Jeg har nu læst det andre steder også - og gammel nyhed eller ej - den
modbeviser jo din påstand om at kompressor afløser turbo - startende i nye,
dyre biler.



EjS (11-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 11-05-05 19:19

> Jeg har nu læst det andre steder også - og gammel nyhed eller ej - den
> modbeviser jo din påstand om at kompressor afløser turbo - startende i
nye,
> dyre biler.

Jeg ved ikke om den modbeviser men jeg fandt en gammel artikel idag fra
"European Automotive Engineers" hvor min påstand står.

MEN - du har ret i at man også kigger nærmere på turboen - blandt andet
elektrisk drevne og mekanisk drevne med gearing. Om det så giver mere mening
rent teknisk at kalde den mekanisk drevne turbo for en kompressor idet de jo
altid er mekanisk drevne er så en anden sag :)

http://www.automfg.com/columns/0505euro.html

Læs det sidste om Integral Powertrains centrifugalkompressor...

MVH EjS



KASO (11-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-05-05 22:14


"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:42824c90$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg har nu læst det andre steder også - og gammel nyhed eller ej - den
> > modbeviser jo din påstand om at kompressor afløser turbo - startende i
> nye,
> > dyre biler.
>
> Jeg ved ikke om den modbeviser men jeg fandt en gammel artikel idag fra
> "European Automotive Engineers" hvor min påstand står.

Tjah - teori vs. praksis. MB har valgt - modsat "spådommen".

>
> MEN - du har ret i at man også kigger nærmere på turboen - blandt andet
> elektrisk drevne og mekanisk drevne med gearing. Om det så giver mere
mening
> rent teknisk at kalde den mekanisk drevne turbo for en kompressor idet de
jo
> altid er mekanisk drevne er så en anden sag :)
>
> http://www.automfg.com/columns/0505euro.html
>
> Læs det sidste om Integral Powertrains centrifugalkompressor...
>
Spændende læsning - men fortsat en "papirtiger" på linie med Saabs variable
kompression, Renaults topstykke med piezoventiler med fuldkommen variable
åbne/lukketider og mange andre fantastiske opfindelser, som måske - og måske
ikke ender i produktion. Teorierne er fine, men mange ender aldrig i
produktion. Derfor valgte jeg at forholde mig til det, der reelt sker i
produktion. Det betyder ikke, at ovennævnte forskning er uinteressant -
bestemt ikke, men det er svært at spå om, hvad der reelt vil lykkes i
produktion. I praksis kunne en kombination af ovennævnte teknologier give en
motor på 1.0l med fuldkommen variabel performance (og forurening) efter
behov - og med samme effekt og moment som 2.0 eller 2.5 idag. Fremtiden
bliver ikke kedelig



EjS (12-05-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 12-05-05 22:09

> Spændende læsning - men fortsat en "papirtiger" på linie med Saabs
variable
> kompression, Renaults topstykke med piezoventiler med fuldkommen variable
> åbne/lukketider og mange andre fantastiske opfindelser, som måske - og
måske
> ikke ender i produktion. Teorierne er fine, men mange ender aldrig i
> produktion. Derfor valgte jeg at forholde mig til det, der reelt sker i
> produktion. Det betyder ikke, at ovennævnte forskning er uinteressant -
> bestemt ikke, men det er svært at spå om, hvad der reelt vil lykkes i
> produktion. I praksis kunne en kombination af ovennævnte teknologier give
en
> motor på 1.0l med fuldkommen variabel performance (og forurening) efter
> behov - og med samme effekt og moment som 2.0 eller 2.5 idag. Fremtiden
> bliver ikke kedelig

Du har fuldstændig ret - især om det sidste :)

Og din argumentation er jo netop den bilfabrikkerne forholder sig til -
nemlig hvad perspektivet er her og nu. Den fjerne fremtid har vi forskere
osv. til at beskæftige sig med og ikke aktie-ejede virksomheder...

Det er lidt en tros-sag at spå om hvad der vinder - jeg faldt måske bare
uheldigvis over to seriøse artikler om kompressorer på to dage og troede
sagen var klar :)

Jeg tror virkelig vi kommer til at se mere til kompressorer men man skal
selvfølgelig ikke regne med at man finder én perfekt løsning (det ville være
kedeligt) men til dels kommer til at satse på flere forskellige teknologier
hvor der sikkert er plads til både kompressor og turbo.

MVH EjS



roald.poulsen@gmail.~ (10-05-2005)
Kommentar
Fra : roald.poulsen@gmail.~


Dato : 10-05-05 12:59

>Fint, der har du jo løsningen på "problemstillingen" - og du har
selv
>skrevet det ;) Sammenligningen er intet værd, med mindre de begge:
>1 - ikke har turbo
>2 - har turbo el. anden trykladning

why? er det ikke mest rimeligt at sammenligne biler i samme prisklasse?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste