Uorginale reservedele
Fra : Brian k

Dato : 08-05-05 10:55

Hej

I fredags købte jeg 2 sæt uorginale bremseklodser til min Citroen Xsara 2.0
stationscar fra 2002 hos Hoyer reservedelslager i Glostrup.

Dem havde jeg så tænkt mig at montere idag, MEN i et selskab igår var der en
af gæsterne der fortalte mig at han havde læst en test som vist nok FDM
havde lavet over 40 reservedele til en Peugeot (en sammenligning imellem
originale og uorginale reservedele), der havde det vist sig at nogle af de
uorginale reservedele havde været direkte livsfarlige -i særdeleshed
Bremseklodser, ifølge ham jeg snakkede med drejede det sig meget om
kvalitet, osv. Og pludslig lød det meget fornuftigt at "citroen tager 1000
kr for at skifte et par klodser" (jeg har givet 240 kr for de uorignale).

Er der noget om snakken -får jeg dårligere bremser / bremselængde?

Mvh
Brian

Fra : Lars

Dato : 08-05-05 11:07

Klodser har jeg ikke hørt noget om, men hvis det er samme kvalitiet som
deres skiver er det en dårlig forretning. Jeg havde et set der blev skæve på
3000 km.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-05-05 14:39

"Lars" <ld@FJERNdmail.dk> skrev i en meddelelse

> deres skiver er det en dårlig forretning. Jeg havde et set der blev skæve
> på 3000 km.

Jeg har monteret Høyer's, før det blev T.Svansen :(, klodser og
sports-skiver, og jeg "testede" til de var glødende. De virker bare!!!!!.

Fra : Brian

Dato : 09-05-05 20:21

Jeg kommer ikke hos Høyer da vi ikke har en i nærheden. Men stumper fra
T.Hansen og Krogslund, som ligger i samme prisleje som Høyer, fungerer da
fint nok.
Jeg køber mest hos Krogslund..

-- Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-05-05 18:00

Lars wrote:
> Klodser har jeg ikke hørt noget om, men hvis det er samme kvalitiet som
> deres skiver er det en dårlig forretning. Jeg havde et set der blev skæve på
> 3000 km.

Jowjow, men det kan vel lige så godt skyldes at de er ringe monteret,
hvis f.eks. anlæggefladen ikke har været 100% ren?

Mvh.

Fra : Peter Weis

Dato : 08-05-05 11:24

Brian k wrote:

> af gæsterne der fortalte mig at han havde læst en test som vist nok FDM
> havde lavet over 40 reservedele til en Peugeot (en sammenligning imellem

Helt så mange dele var det nu ikke. De undersøgte syv dele: forlygte,
køler, sidespejl, bremseskiver, oliefilter, vandpumpe og bremseklodser.

Om bremseklodser:
Original: 430 kr.
Uoriginal: 189 kr.
Prisforkel: 56%
Her er der tydelig forskel på belægningens opbygning. Også selve
ankerpladen er af forskellig dimension og udformning, og til det
originale sæt medfølger to monteringsskruer. Det er velkendt at netop
bremseklodser og -skiver kan udformes på et utal af måder, og at
bilfabrikanterne gennemfører kæmpe testprogrammer for at finde den mest
hensigtsmæssige udformning til den konkrete ibl. En sådan
forundersøgelse ligger med garanti ikke til grund for den uoriginale del.

> Er der noget om snakken -får jeg dårligere bremser / bremselængde?

Det melder historien intet om.

Fra : Rasmus

Dato : 08-05-05 11:34

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message
> [...]
> kr for at skifte et par klodser" (jeg har givet 240 kr for de uorignale).
>

> Er der noget om snakken -får jeg dårligere bremser / bremselængde?

Tjah...., jeg har da set at belægning røg af en bremseklods efter 500km, som
var købt ved t-hansen (godt nok ikke til en Peugeot).
hoyer, krogslund, t-hansen....osv, sælger alle reservedele af samme
kvalitet. (vi kan kalde det chance kvalitet, nogle gange er det iorden,
andre gange er det noget lort)

mvh
Rasmus

Fra : Christian

Dato : 08-05-05 17:28

> [...]
> hoyer, krogslund, t-hansen....osv, sælger alle reservedele af samme
> kvalitet. (vi kan kalde det chance kvalitet, nogle gange er det iorden,

det som er problemet er vel at bilfabrikkerne ikke engang selv laver de
dele, men har leverandøre som også sælger på det almindelige marked, så
nogle dele er OK, mens mere specifikke dele er noget jeg ikke ville købe som
uorginal.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-05-05 20:45

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> det som er problemet er vel at bilfabrikkerne ikke engang selv laver de
> dele, men har leverandøre som også sælger på det almindelige marked,

I det nyeste nr. af Motor har de en artikel om alternative reservedele, og
de "gennem hagles": Har dårlig finish passer ikke, oliefiltre gennemtære,
bremse klodser middelmådige etc. ). Jeg har stort set aldrig brug andet
end uorg.reservedele, og de har holdt lige så godt som de org.- det eneste
som har svigtet var et oliefilter fra Biltema, utæt, men pengene kom retur.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-05 21:11

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> bremse klodser middelmådige etc. ). Jeg har stort set aldrig brug andet
> end uorg.reservedele, og de har holdt lige så godt som de org.

Læs nu igen artiklen
http://www.fdm.dk/motor/pdf/05-2005/28-31.pdf

Der står tydeligt at der findes 3 slags. De originale, de "næsten
orginale" og "piratdelene".

FDM har inet imod de første 2 hold, men de sidste er dem der er
problemer med.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian k

Dato : 08-05-05 21:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> FDM har inet imod de første 2 hold, men de sidste er dem der er
> problemer med.

Hej

Korrekt. Men det viser igen hvor meget reklamer misviser os!. Vi har vel
alle set reklamen i TV for Thansen "med thansen er du godt kørende!" -alle
de uoriginale dele brugt i testen var købt hos - THANSEN!

Jeg har idag skiftet klodser for og bag - begge sæt var købt hos Høyer
Autodele (http://www.hoyer-autodele.dk/), jeg har INGEN ide om hvorvidt de
bremseskiver jeg har sat på min 3 år gamle Citroen Xsara 2.0 stationscar er
bare tilnærmelsesvis i samme kvalitet som de originale og dermed måske lige
frem så dårlige at jeg har fået nedsat bremseevnen på min bil. ØV!

Bremseskiverne var iøvrigt i mærket BRAKEWORLD
(http://www.brakeworld.co.uk/) nogen der har nogen erfaringer med det mærke?

Jeg ved at mange værksteder bruger Reservedels centret i Taastrup (bla det
Citroen værksted jeg normalt brugte) - nogen der har erfaringer med deres
reservedele? er deres reservedele det som man betegner som uorignale
reservedele (altså ikke pirat uorginale som der snakkes om i FDM artiklen)

Mvh
Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-05 05:13

Brian k skriver:

> Korrekt. Men det viser igen hvor meget reklamer misviser os!. Vi har vel
> alle set reklamen i TV for Thansen "med thansen er du godt kørende!" -alle
> de uoriginale dele brugt i testen var købt hos - THANSEN!

Eller, hvor meget vi vil snydes.....

> [...]
> bare tilnærmelsesvis i samme kvalitet som de originale og dermed måske lige
> frem så dårlige at jeg har fået nedsat bremseevnen på min bil. ØV!

Nej og du finder aldrig ud af det.

Var skiverne slidt op efter 3 år ?

Fra : Brian k

Dato : 09-05-05 12:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej og du finder aldrig ud af det.
>
> Var skiverne slidt op efter 3 år ?

Hej

Ups -det var bremseklodser.

mvh
brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-05 16:06

Brian k skriver:

> Ups -det var bremseklodser.

Okay, så er jeg mere rolig....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-05 12:24

Brian k skriver:

> [...]
> uorginale reservedele havde været direkte livsfarlige -i særdeleshed
> Bremseklodser, ifølge ham jeg snakkede med drejede det sig meget om

Han havde nok læst denne:

Fra : Brian k

Dato : 08-05-05 21:57

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Han havde nok læst denne:
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/05-2005/28-31.pdf

Hej

Yep -det svarer meget godt til det han refererede. Tak for linket.

mvh
brian

Fra : KASO

Dato : 08-05-05 20:57

> [...]
> kr for at skifte et par klodser" (jeg har givet 240 kr for de uorignale).
>

> Er der noget om snakken -får jeg dårligere bremser / bremselængde?

Det kommer helt an på fabrikatet. FDM testede T.Hansens billigste varer, men
nævner til sidst i artiklen, at der også findes kvalitetsprodukter
"uoriginalt". Eksempelvis bremseklodser bliver aldrig fremstillet af
bilfabrikanten selv - så "originale" betyder betyder bare det/de (der er
ofte flere underleverandører) fabrikat, som bilproducenten vælger at sætte
sit logo på. Kvalitetsklodser - f.eks. "Mintex" kan i kombination med gode
skiver - f.eks. Brembo - sagtens være bedre end originalmonteringen - både
mht. effektivitet og levetid.

Brembo er iøvrigt originalmonteret på mange "superbiler" som f.eks. Ferrari,
men leverer også til fornuftige priser (=billigere end "originalt") til
standardbiler.