Må Astro Van til 8 personer føres
Fra : Casper Nielsen

Dato : 07-05-05 16:29

Hej med jer,

I jagten på den nye bil til den snarligt forøgede familie, er vi nu ovre
i noget der ligner en Astro van med plads til 4-8 personer - konen vil
gerne have at der skal være plads til både hund og barnevogn, så
volumensmæssigt passer en Astro van vel nok meget godt

Så er det store spørgsmål:

* Må jeg føre en Astro van med plads til enten 4 eller 8 personer på mit
alm. "lille" kørekort?

* Hvis jeg køber en Astro van med plads til 8 eller 10 personer, må jeg
så smide et par sæder ud for at få større bagagerumsplads? Evt. i
forbindelse med en omregistrering af bilen?

* For fremtidig søgning, hvor går grænsen for hvor store biler der kan
køres på lille kørekort? (Og lad mig på forhånd henstille til at
kommentarer om at jeg har sovet under teoriundervisningen eller at min
kørelærer er en hat for ikke at have lært os dette, sendes til 127.0.0.1 ..)

Jeg håber at der er een eller flere derude der har lyst til at dele af
deres viden indenfor området.

Med venlig hilsen

Casper Nielsen,
Greve

Fra : blue

Dato : 07-05-05 16:40

"Casper Nielsen" <chn4000@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> * Må jeg føre en Astro van med plads til enten 4 eller 8 personer på mit
> alm. "lille" kørekort?

Ja.

> * For fremtidig søgning, hvor går grænsen for hvor store biler der kan
> køres på lille kørekort?

Kategori B kørekort giver ret til at føre en personbil med højest 8
siddepladser foruden førerens plads.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-05-05 19:12

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Casper Nielsen" <chn4000@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja.

> Kategori B kørekort giver ret til at føre en personbil med højest 8
> siddepladser foruden førerens plads.

Subsidiært op til 3500 Kg. totalvægt, men dog stadig 9 personer inkl.
føreren.

Hvis det skal være fornuft i at købe bil med ti siddepladser eller derover
skal dem være registreret til "privat buskørsel" (også benævnt M2) og på
gule plader.

Til en sådan kræves der, hvis - du har lastvognskørekort udstedt for
1.1.1995 alene lastvognskørekort.

Hvis dit lastvognskørekort er fra efter 1.1.1995 dur det ikke, du skal så
have buskort, dog er det ikke et krav at du har "hvidt & blåt"
kvalifikationsbevis, til kørsel i Danmark, kun når du kører til udlandet
er/kan det være et krav.

Bus til "privat buskørsel" må kun benyttes til transport af den nærmeste
familie.

Når du spørger om det lovlige i at tage sæder ud af bilen, er reglerne
sådan.

På gule plader "privat buskørsel" er det ikke lovligt.

Men er der tale om en personbil med 10 siddepladser (på hvide plader), må
den gerne køres af en person med B kategori, når der kun er ni siddepladser
i bilen, altså når et sæde er afmonteret.

Håber dette kan være dig til hjælp, og svar på dine ?.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Casper Nielsen

Dato : 07-05-05 20:49

Hans L. Jørgensen skrev:
> "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Håber dette kan være dig til hjælp, og svar på dine ?.

Hej Hans og jer andre,

Ja, i har i den grad besvaret mine spørgsmål - så nu er mulighederne for
en kommende bil lidt mere åbne

Reelt skal bilen "kun" bruges til lillemor, undertegnede og jeg (og så
vuffer) så umiddelbart vil en stationcar være nok, men når vi lige tager
prisen på bilen med, så er en stationcar nok ikke det mest oplagte, da
de jo er tem'lig dyre, sådan investeringsmæssigt. F.eks. en Astro van
vil være betalt med det samme, men vil naturligvis koste en del mere i
benzin end vores nuværende ellers så trofaste, men altså på sigt for
lille, Mazda 323C.

Men igen: Tusinde tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Casper Nielsen,
Greve

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-05-05 00:14

Casper Nielsen wrote:

> [...]
> vil være betalt med det samme, men vil naturligvis koste en del mere i
> benzin end vores nuværende ellers så trofaste, men altså på sigt for

Så vidt jeg ved, er automatkassen vist også nærmest at betragte som en
sliddel, på lige fod med bremseklodser. Kærestens onkels AstroVan kører
i hvert fald på sin tredje kasse. Så det skal man også lige have med i
budgettet.

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 08-05-05 08:45

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sliddel, på lige fod med bremseklodser. Kærestens onkels AstroVan kører i
> hvert fald på sin tredje kasse. Så det skal man også lige have med i

Da jeg var USA for et par år siden (Californien og en tur derfra til Las
Vegas og Rocky Mountain) slog det mig at ca. hveranden bil der holdt i
vejsiden med nedbrud var en Astro van, jeg ved ikke om det siger noget om
kvaliteten. Nogle amerikanske mærker har fabrikker i f.eks Østrig og
producerer til europa der og disse biler er af højere kvalitet end de
amerikanske producerede biler. Amerikanere har haft (jeg forudsætter det er
blevet bedre) et noget andet kvalitetsniveau på deres biler derovre (læs
lavere) og derfor har de haft svært ved at komme ind på de europæiske
markeder. Vi lejede bl.a en amerikansk produceret Ford Focus 2.0 aut. På
trods af den var helt ny var alting dårligt tilpasset, med døre som man
skulle smække i af flere gange før den lukkede, dårligt monteret interiør,
knirke/knaglyde og diverse blinkende advarselslamper for motorer m.v.,
sikken en skrammel spand.

Mvh
Thomas

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-05-05 09:03

> [...]
> sliddel, på lige fod med bremseklodser. Kærestens onkels AstroVan kører
> i hvert fald på sin tredje kasse. Så det skal man også lige have med i

Det er nu ikke mest gearkassen der er et problem, men at "folk" ikke får
serviceret den ligesom alm. olieskift
Skal man køre meget med trailer så ville det være en god ide at få sat en
gearkasse-oliekøler på
Problemerne med Astro'en er knækkede ledninger til dørene, rust i paneler og
dør bunde, ikke at forglemme bagtøj, bagfjedre og digital instrumentering.
Er den ikke regel mæssigt serviceret, så er der tændrør, tændkabler,
strømfordeler dæksel, rotor, EGR-sensor, aircon, multirem og dør-låse.
Men det er da en dejlig gryde at køre rundt i, jeg har haft en af håndfuld
dem

Eneste minus jeg syntes, er selvf. brændstof øko. ved hverdags brug og så er
vinter kørsel til tider ret spændende, selv med vinterdæk, med mindre man
har 250kg vægt på bagakslen. Og at de korte godt kan køre lidt "vuggene",
hvorimod en EXT ligger en del bedre på vejen.
AWD (4x4) er dyrere i reservedele og forsikring, og køre mærkbart mindre på
literen...

Jeg er pt på udkik efter en 97-98 Chevrolet Trans Sport

Mvh
Leon

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-05-05 18:58

> [...]
> smide et par sæder ud for at få større bagagerumsplads? Evt. i forbindelse

Køber du en med 8 sæder plus førerens, må du gøre med sæderne hvad du har
lyst til, men er der 10 sæder, og bilen bliver indregistreret som minibus,
må du ikke tage sæderne ud af bilen. Sidder de i en skinne må du skubbe dem
sammen (så vidt jeg lige husker), men de skal forblive i bilen. Det er noget
med afgiften der er betalt, og de deraf følgende regler.

> [...]
> kommentarer om at jeg har sovet under teoriundervisningen eller at min
> kørelærer er en hat for ikke at have lært os dette, sendes til 127.0.0.1

Kig lige en gang på dit kørekort. Har du ikke et af de nye kreditcard-typer
så står det på hvor meget du må køre med af sæder i bilen.

Hvor stor bilen så må være - tjaa -- 3500 kg i total er vel det højeste den
må veje, og 8 sæder foruden førerens. Hvor mange personer du så kan læsse
ind i den, er noget helt andet. Du må jo læsse alle de mennesker ind der kan
være, dog forudsat at du ikke enten -- placerer dem så de er til ulempe for
føreren - eller -- overskrider den højest tilladte læssevægt, hvad der så
kommer først af de to dele.

Det er sådan jeg husker tingene.

Jesper

Fra : Søren Rohde

Dato : 07-05-05 20:51

> [...]

gerne
> have at der skal være plads til både hund og barnevogn, så

Ja en Astro er en lækker bil, hvis man er til amerikanernes måde at gøre
tingene på. Jeg har en Astro med forhøjet ta, og indrettet til 10
personer.
Den er registreret som "stor personbil", og underligt nok på hvide plader.
Da den er til 10 personer kræver den stort kørekort, men til gengæld
sparer
du en hel del penge i registrering og vægtafgift - vægtafgiften er under
900
kr. om året. I mit tilfælde ville en bil med kun 7 sæder have været mere
end
50% dyrere.

Jeg er ikke helt sikker på reglerne for at tage sæder ud, men er ret
sikker
på at det er forbudt, da der er givet "rabat" fordi bilen er en bus, og
ikke
en personbil. Min er indrettet med en masse lækkert træ og ladersæder, og

ingen måde en bil man smider en masse sager ind bagi. Men den elektriske
sofa kan køres frem så du får mindre benplads, men større bagagerum, og så
vil jeg tro at hunden eller barnevognen kan være der. Ellers kig efter en
extended version af astroen.

Den største af alle opgaver ved valget af denne type bil frem for en
fornuftig VW Sharan eller Touran er overbevisningen af konen om at en
gyngehest der kører 7 km/l er smartere end en stram tysker der kører det
tredobbelte....

Mail mig hvis du vil vide mere - jeg giver gerne en fremvisning hvis du
kommer forbi Århus.

Mvh. Søren