Olielampen lyser i et sekund efter koldsta~
Fra : Åge Warnfeldt

Dato : 07-05-05 13:09

Hej,

jeg har for nyligt skiftet olie i min bil, og nu lyser olielampen i et
sekunds tid, når jeg starter bilen fra kold. Herefter lyser lampen
ikke på noget tidspunkt.

Hvad kan være forklaringen åp det, og er det noget, jeg skal være
bekymret om?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-05-05 13:23

"Åge Warnfeldt" <gnozzer@hurlumhej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke på noget tidspunkt.
>
> Hvad kan være forklaringen åp det, og er det noget, jeg skal være

Hej,
Hvis det er en bil med vandret moteret oliefilter kan det lyde som om du har
fået monteret et filter der ikke har en ventil der sikrer at olien ikke
løber fra filteret under stilstand og ja, hvis det er tilfældet ville jeg
nok snarest få det skiftet ud.
(Der er jo ikke olietryk så længe lampen lyser)

Kent Nielsen

Fra : defekt returventil i~

Dato : 07-05-05 14:19

"Olielampen lyser i et sekund efter koldstart"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.201.116)

Fra : j.h.

Dato : 07-05-05 15:25

> [...]

> På forhånd tak for hjælpen.
> returventilen i oliefilteret er defekt.jo længere bilen er standset jo mere olie
render der retur.derfor er det kun galt ved koldstart.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.201.116)

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-05-05 17:12

> [...]
> ikke på noget tidspunkt.
>
> Hvad kan være forklaringen åp det, og er det noget, jeg skal være

Ja, mit gæt er at du har brugt et billigt/uorginalt oliefilter, som ikke kan
holde på olien under stilstand. Hvis det er tilfældet ville jeg få det
skiftet snarest.

FDM har iøvrigt netop vist hvor ringe et Thansen oliefilter er.
Ved at skille det ad og kigge i det viste det sig også at den filtrerende
overflade inde i filteret er mange gange mindre end det orginale.

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Åge Warnfeldt

Dato : 07-05-05 18:42

>Ja, mit gæt er at du har brugt et billigt/uorginalt oliefilter, som ikke kan
>holde på olien under stilstand. Hvis det er tilfældet ville jeg få det
>skiftet snarest.

Nu var det min ven, der købte oliefilter og skiftede for mig, men jeg
kan godt forestille mig, at der var noget galt der.

Hvor kan jeg så finde et ordentligt oliefilter til en Mazda 323 fra
1991? Og hvad kan der ske ved at køre rundt med det dårlige
oliefilter, jeg har?

Undskyld, jeg spørger. Jeg har ikke ret meget forstand på den slags
ting...