Lodnings problem på bil/mc ledninger ?
Fra : Morten Juel

Dato : 07-05-05 11:15

Hejsa Alle

Denne post er xpostet på DFM og DFB, da jeg har oplevet det på begge, og
håber at en kender problemet og har et råd..

Der er nogle ledninger man ikke kan lodde på, på en bil/mc, hvorfor er det
sådan ?, det er gerne dem der er blevet "mørke" i lederne..

Lige pt er det en tændspole på en mc jeg skal ha forlænget ledningerne på,
den ene ledning gik det fint med, men den anden vil loddetinnet simpelthen
ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

Nogle ideer, eller forklaringer ?

Mvh
Morten

Fra : Ulrich

Dato : 07-05-05 11:22

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
> slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

Problemmet er ir.
Kap mere af ledningen, så du rammer noget frisk kobber.

--
Hygge Ulrich

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-05 11:41

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Problemmet er ir.
> Kap mere af ledningen, så du rammer noget frisk kobber.

Og hvis ledningen så bliver for kort :(, må du have fat i noget flux/flus,
loddevand. Det renser, så du kan lodde på den igen.

Fra : Morten Juel

Dato : 07-05-05 11:57

> Og hvis ledningen så bliver for kort :(, må du have fat i noget flux/flus,
> loddevand. Det renser, så du kan lodde på den igen.

Oki tak for råddene, der kan snart ikke afkortes mere, så der må renses

Mvh
Morten

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 07-05-05 11:54

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Og hvis ledningen så bliver for kort :(, må du have fat i noget
> flux/flus, loddevand. Det renser, så du kan lodde på den igen.

Der er flux i næsten alt loddetin idag, så det er ikke nødvendigt at skaffe
det ved siden af.

Har du prøvet med en lidt kraftiger loddekolbe, det plejer at løse
problemet.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Morten Juel

Dato : 07-05-05 11:58

> Har du prøvet med en lidt kraftiger loddekolbe, det plejer at løse
> problemet.

Hehe har prøvet med gaslodderen også.. no luck..

Har dog nu renset ledningen med saltpetersyre, så nu kan man lodde på den
igen

Mvh
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-05 12:18

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Har dog nu renset ledningen med saltpetersyre, så nu kan man lodde på den
> igen

Så kraftig syre + kobber :(((, tag lige og vask med sæbevand, det er en
base= neutralisere syren.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-05-05 12:12

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er flux i næsten alt loddetin idag, så det er ikke nødvendigt at
> skaffe det ved siden af.
>
> Har du prøvet med en lidt kraftiger loddekolbe, det

FINT så risikere han at brænde ledningen ,el. dem smule flux der er i
tinnet, af, det er ikke en tagrende :(. Der er flux i ALT loddetin, bare
ikke nok hvis det er meget "snavset", og ved at bruge en kraftigere kolbe
brænder du det af, inden det når at have effekt. Jeg arb. med det, så jeg
ved nok hvon' det gøres så det holder.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 07-05-05 14:16

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> kraftigere kolbe brænder du det af, inden det når at have effekt. Jeg
> arb. med det, så jeg ved nok hvon' det gøres så det holder.

Øh, jeg skrev en LIDT kraftigere loddekolbe, mange af de mindre elektronik
loddekolber er ifølge min erfaringen ikke altid kraftig nok, så derfor
foreslaget.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-05-05 11:43

> Problemmet er ir.
> Kap mere af ledningen, så du rammer noget frisk kobber.

Jeps, men jeg har før oplevet at fugten er trukket langt op under
isoleringen og ødelagt det meste af ledningen, så selv om man skærer 10cm
af, så er det stadig irret og umuligt at lodde på. Løsningen er at klemme
det sammen, eller endnu bedre, skifte ledningen ud med en ny. I et komplet
ledningsnet er sidstnævnte dog ikke så ligetil..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 07-05-05 11:59

> Jeps, men jeg har før oplevet at fugten er trukket langt op under
> isoleringen og ødelagt det meste af ledningen, så selv om man skærer 10cm
> af, så er det stadig irret og umuligt at lodde på.

Jeps :o/

Løsningen er at klemme
> det sammen,

ikke en løsning jeg kan li..

> eller endnu bedre, skifte ledningen ud med en ny.

Lidt umuligt på en tændspole som jeg har..

fik dog løst problemet

Mvh
Morten

Fra : oxford

Dato : 07-05-05 22:08

On Sat, 7 May 2005 12:42:58 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>det sammen, eller endnu bedre, skifte ledningen ud med en ny. I et komplet
>ledningsnet er sidstnævnte dog ikke så ligetil..

Jeg kan kun give medhold i at det ikke holder i længden at lodde
ledningerne sammen.
Der hvor jeg arbejder som industri-elektriker, der bruger vi nogle
kabelsko muffer med krympeflex og lim i enderne.
Det holder rigtig godt, og gør dem totalt tætte igen.

Mvh. Flemming

Fra : Lars Nielsen

Dato : 08-05-05 16:07

"oxford" <ox@ox.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun give medhold i at det ikke holder i længden at lodde
> ledningerne sammen.

Aarh hva' for noet'???

> Der hvor jeg arbejder som industri-elektriker, der bruger vi nogle
> kabelsko muffer med krympeflex og lim i enderne.
> Det holder rigtig godt, og gør dem totalt tætte igen.

Nope... - Det gør dem næsten tætte igen, til at starte med.
Det eneste der virkelig duer til at samle ledninger med, er lodning, og
derefter krympeflex med lim, efterfulgt af vulkaniserende gummitape,
afsluttet med isolerbånd eller flex igen.

De muffer i bruger er med det rigtige værktøj på en anden-plads, og med det
forkerte værktøj eller dårlig afrensning, ikke brugbart.

Lars / Viborg

Fra : Hekto

Dato : 08-05-05 16:56

In article <427e2b2d$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>,
lars_concordia@hotmail.com says...
> [...]
>
> De muffer i bruger er med det rigtige værktøj på en anden-plads, og med det
> forkerte værktøj eller dårlig afrensning, ikke brugbart.

Så længe der er tale om samling af to ledninger ja.
Er der tale om stikforbindelser hvor ledningerne loddes på, så er
krympning klart at foretrække.

Lodningen skaber godforbindelse, men tåler ikke vibration i længden.
Omvendt skal krympede forbindelser krympes korrekt for at opnå lav
overgangsmodstand.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-05-05 17:11

On Sun, 8 May 2005 17:07:27 +0200, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>derefter krympeflex med lim, efterfulgt af vulkaniserende gummitape,
>afsluttet med isolerbånd eller flex igen.

Og det er jeg enig i
Bortset fra at flere lag isolation er "over-kill".
Krympeflex, med eller uden lim, er helt OK.

>De muffer i bruger er med det rigtige værktøj på en anden-plads, og med det
>forkerte værktøj eller dårlig afrensning, ikke brugbart.

Og der er jeg igen enig.
Bortset fra at det ikke er alle der er lige gode til at svinge en
loddekolbe (kolde lodninger er noget bras), og for dem er
krympemetoden måske mere sikker.

Noget andet, og mere i trådens ånd, er så at der kan loddes på al
kobber hvis det er renset ordenligt.
Normalt er det ikke noget problem hvis loddekolben er varm nok, men
hvis ledningerne er fulde af en kombination af korrosion og olie kan
det være problematisk at rense ned til metallet.
Såkaldt loddevand, der vist er salpetersyre neutraliseret med zink, er
en OK mulighed.
Jeg har med held brugt en lille gasflamme til at brænde olie o.l. af
med, og så normal loddetin med indbygget flux til at fortinne/lodde
med.
Normalt lægger jeg ledningerne parallelt og lodder, men for mindre
øvede vil jeg anbefale at ledningerne snos sammen før lodningen.
Det øger styrken og kontaktfladen væsentligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 08-05-05 17:48

In article <epds71t8qkttmgsqmc3g7bedb4lv5oinae@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Normalt lægger jeg ledningerne parallelt og lodder, men for mindre
> øvede vil jeg anbefale at ledningerne snos sammen før lodningen.
> Det øger styrken og kontaktfladen væsentligt.

Alternativt sno en 'grisehale' af en enkelt kobbertråd eller fortinnet
tråd, omkring de to ender til at holde dem sammen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-05 17:17

Lars Nielsen skrev:

> [...]
>
> De muffer i bruger er med det rigtige værktøj på en anden-plads, og med det
> forkerte værktøj eller dårlig afrensning, ikke brugbart.

Nu findes der også en type hvor man ikke klemmer, men
varmer. De er fortinnet, og man har i forvejen fortinnet
ledningsenderne. Med enderne i muffen varmes det det hele.
Tinnet smelter, muffen krymper og limer. Det må være den
ultimative løsning.

Ib Jakobsen

Fra : oxford

Dato : 08-05-05 18:13

On Sun, 08 May 2005 18:16:47 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ledningsenderne. Med enderne i muffen varmes det det hele.
>Tinnet smelter, muffen krymper og limer. Det må være den

Den type har vi også der hvor jeg er, syntes bare ikke om dem, da de
er lidt vanskellige at få til at lodde ordentlig. Gælder selvfølgelig
ikke hvis ledningen er som ny.

Flemming

Fra : oxford

Dato : 08-05-05 18:31

Har tit set lodninger som der ikke er ordentlig forbindelse igennen
pga ir og korrosion.

>Aarh hva' for noet'???
Det kommer jo meget an på hvad det er til ikk!
Lodder skam selv massere af ledninger sammen, bare ikke dem i vores
fugtige områder, og der hvor de er udsat for bevægelse.

>Nope... - Det gør dem næsten tætte igen, til at starte med.
Ikke næsten. De er tætte. Limen er det samme som de muffer vi bruger
til kabler i jorden.
>Det eneste der virkelig duer til at samle ledninger med, er lodning, og
>derefter krympeflex med lim, efterfulgt af vulkaniserende gummitape,
>afsluttet med isolerbånd eller flex igen.
Det er skam også fint at lodde dem hvis det er helt rent, men syntes
at have læst længere oppe i tråden, at der var tale om noget lidt iret
ledning.
Kan ikke rigtig forstå at du vil have op til tre lag uden på din
lodning. Det bliver lidt ligesom at se en slange fortære en rotte.

>De muffer i bruger er med det rigtige værktøj på en anden-plads, og med det
>forkerte værktøj eller dårlig afrensning, ikke brugbart.
Okay, vi bruger jo en rigtig pressetang med moment, og så er fejlen
som de fleste sikkert laver, at tage enten rød eller blå farve
kabelsko til en typisk 0,75 ledning. Mener den er grøn den som vi har
til dem.

Men jeg skal altså ikke diskutere mere om det, for det er jo op til
folk selv hvad de syntes er bedst.
Har bare delt lidt ud af min erfaring.

Mvh. Flemming

Fra : Hekto

Dato : 07-05-05 12:00

In article <427c9517$0$13731$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
mp@stofanet.invalid says...
> [...]
> ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
> slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

Som andre påpeger, er det ir.
Loddevand kan gøre dem loddebare.
Husk dog på, at lodninger generelt IKKE er sagen hvor der er
vibrationer. Ledningen knækker lige dér hvor loddetinnet er nået til,
hvis det f.eks. er en kabelsko der loddes på. At lodde to ledninger
sammen, kan gå.
Det bedste alternativ er at krympe dem sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 14:22

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.201.116)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-05-05 15:04

Morten Juel wrote:
> [...]
> ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
> slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

De er irrede.
Jeg plejede (på den gamle Opel) at sno dem og så køre en gang ekstra
rundt med et stykke fint smergellærred.

Mvh
Roberto

Fra : j.h.

Dato : 07-05-05 15:20

> [...]

> Morten
> ledningerne er tærede.skrab dem rene ind til kobberet(tråd for tråd)så kan du
lodde dem

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.201.116)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-05-05 19:20

> [...]
> ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
> slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

Ledningen har været blottet, eller isoleringen utilstrækkelig/revnet.

Derved oxyderer kobberet og bliver sort/snavset.

Glem den med loddevand ect. det kommer ikke til at holde. hvis ledningen
ikke lang nok til at du kan klippe af indtil du kommer til blankt kobber er
der ikke andet at gøre end udskifte hele ledningen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 09-05-05 22:09

> [...]
> ikke hænge fast på, ligemeget om jeg gas eller el lodder.. har prøvet at
> slibe det af, men lige lidt hjælper det ;o/

Morten.
Glem alt om loddevand!!! Loddevand er Zink (Zn) opløst i saltsyre (HCl).
Resultatet er Zinkklorid (ZnCl) og Brint (H).
Loddevand kan "udelukkende" bruges til at lodde Zinktagrender og må ALDRIG
bruges i forbindelse med elektriske ledninger.
Zinkkloriden kan aldrig renses helt ud ag en mangekoret ledning og
resultatet er korrosion og afbrudte forbindelser.

Loddetin til elektriske ledninger indeholder fluxmiddel (harpiks) som
"renser" kobber trådene for de sidste belægninger, så loddetinnet kan binde
Harpiks er uskadeligt for kobberledninger.
Men der sker samtidig det, når en flerkoret ledning (modsat en enkeltkoret
tråd) loddes til f.eks. en kabelsko, at fortinningen vil trække et stykke op
i kobberledningen og der hvor fortinningen slutter (dvs. der hvor den
fleksible ledning går over til at blive en stiv sammenloddet tråd) vil
ledningen efter nogen tid knække, især hvis den er udsat for vibrationer,
hvilket jo nærmest er normen for ledninger på en MC.

De bedste forbindelser på en MC (og i en bil) er krympede forbindelser, hvor
ledningens isolation også fastholdes lige efter krympestedet. Det er bl.a.
det der sker ved de rigtige "spadestik". Men det kræver selvfølgelig at
krympningen udføres med det korrekte værktøj, og med den korrekte kraft.
Ved en korrekt udført krympning sker der en "sammensmeltning" af materialet
fra kobbertråden med materialet fra kabelskoen (eller forlængerstykket) så
forbindelsesmodstanden bliver mindst mulig.

Kort sagt:
ALDRIG loddevand!
Krymp hvcis muligt.
Alternativt rens ledningen med smergellærred og brug loddetin med
fluxmiddel.

Mvh
Jørgen

Fra : Hekto

Dato : 09-05-05 23:12

In article <427fd124$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk says...
> [...]
> ledningen efter nogen tid knække, især hvis den er udsat for vibrationer,
> hvilket jo nærmest er normen for ledninger på en MC.

Nemlig!

Lidt lærer man da om den slags i 'rederiet'!!!