Kørekomputer i VW Passat
Fra : PMH

Dato : 07-05-05 09:04

g har en Passat TDI 110 hk (chippet til 139 hk).

Jeg har ikke haft bilen så længe (1 ½ mdr), men har hele tiden
været i tvivl om hvorvidt jeg kan regne med de tal computeren
viser mig når det gælder forbrug.

Den viser mig at bilen på de sidste 1270 km blandet kørsel,
deriblandt en del bykørsel, har haft et forbrug på 4,6 L.
brændstof pr. 100 km i snit. (jeg går ud fra at det er det det
betyder når der står Ø/lkm i displayet)
Det giver et gennemsnit på 21,7 km/l. Det ville være dejlig hvis
det var tilfældet, men jeg tror ikke helt på den.

Igår testede jeg den så..
En tur fra det midtjyske, og ned til den tyske grænse efter
øl/vand . I Padborg tankede jeg bilen helt op, og vendte
næsen hjemad. Turen hjem på 201 km, blev klaret på godt
et par timer, og med en gennemsnitshastighed på 97 km/t.
Computeren fortæller mig at der er brugt i snit 4,8 Ø/lkm

så regnestykket lyder på :

100 / (divideret med) 4,8 = 20,8 km/l i gennemsnit.

Jeg kører på tanken og fylder bilen igen, 13 liter.

201 km / (divideret med) 13 = 15,38 km/l i gennemsnit.

Kan der passe at der er så stor en fejlvisning på computeren,
eller er det mig der regner den galt ud..??
Hvordan regner den egentlig forbruget ud..??

Mvh
PMH

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 09:23

> [...]
> eller er det mig der regner den galt ud..??
> Hvordan regner den egentlig forbruget ud..??

Det kan godt være ret optimistiske, men det kan også gå den anden vej.
Forbrugsvisningen kan justeres i trin af 5% fra 85% til 115%, det kan altså
godt blive ret nøjagtigt.
Forbruget beregnes i motorstyringen, da den jo ved hvor meget diesel der
pumpes igennem dyserne.
Problemet opstår så hvis man chip tuner eller endnu værre at man bruger en
tuningsboks der "snyder" motoren til at bruge mere brændstof så går det helt
i skoven.

Nu er de 13 liter du prøvede med nok også i underkanten du kan nemt have
ramt en halv liter forkert ved optankningen, prøv over de næste 8-10
tankfulde at beregne økonomien, derefter kan du få justeret din
forbrugsvisning hvis ikke den er inden for +/- 3 %.

Ved samme lejlighed kan du få ændrtet visningen til km/l istedet for den der
hjerneknuser visning :)

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : PMH

Dato : 07-05-05 09:32

> [...]
> forbrugsvisning hvis ikke den er inden for +/- 3 %.
>
> Ved samme lejlighed kan du få ændrtet visningen til km/l istedet for den

Hej Claus

Tusind tak for det fyldige svar.

Det er netop en "tuningsboks" der er brugt på bilen

Det lyder da dejligt at man kan få justeret på den, det var jeg ikke klar
over.
Ligeledes vil det da være skønt at få ændret Ø/lkm til km/l

Er det noget der foregår på autoriseret VW værksted, eller kan en
uautoriseret
med det rette udstyr, altså tester gør jobbet tror du..??

Mvh
PMH

Fra : Helge Duif

Dato : 07-05-05 12:01

Hej, det lyder interessant det der med at man kan ændre det fra l/100km til
km/l, ved du om det også er noget der kan lade sig gøre på andre bilmærker,
f.eks franske (C5, 406 m.fl.) det er p.... irriterende når der står
l/100km....

mvh. Helge

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-05-05 16:56

> [...]
> til km/l, ved du om det også er noget der kan lade sig gøre på andre
> bilmærker, f.eks franske (C5, 406 m.fl.) det er p.... irriterende når der

Ingen anelse, sorry.........

Spørg på dit "franske" værksted.
Jeg opdagede det ved en tilfældigehed med VW bilerne, da min chef kører
Toyota og de viser km/l i deres kørecomputer.
Så da jeg skiftede på et tidspunkt instrumentet i min tidligere Bora til et
nyt med den "store" kørecomputer så jeg i den forbindelse at instrumentet
havde en japansk indstilling og det prøvede jeg så og biiiing instrumentet
viste km/l.

Prøv evt. at spørge om der en japansk indstilling til din bil. Det er
tilsyneladende det eneste sted hvor de som i danmark bruger km/l som vi gør
i danmark.

I min nye Golf kan man i instrumentet gå ind i en menu og vælge selv :)

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Claus Petersen

Dato : 07-05-05 17:00

> Hej Claus
>
> Tusind tak for det fyldige svar.

Velbekomme.

> [...]
> uautoriseret
> med det rette udstyr, altså tester gør jobbet tror du..??

Det kan værkstedet gøre for dig, eller hvis du kender en med VAG-com/bærbar
Pc.
Og hvis du som jeg har det lidt anstrengt med det tyske kan teksterne også
ændres til engelsk ved samme lejlighed.
Hvis du bor i Aalborg området, gør jeg det gerne for dig.

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Gismo

Dato : 08-05-05 00:18

Claus Petersen wrote:

> [...]
> også ændres til engelsk ved samme lejlighed.
> Hvis du bor i Aalborg området, gør jeg det gerne for dig.

Kunne du lokkes til at yde denne service til andre?

Gismo.

Fra : PMH

Dato : 09-05-05 10:15

"Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
også
> ændres til engelsk ved samme lejlighed.
> Hvis du bor i Aalborg området, gør jeg det gerne for dig.

Hej Claus

Endnu engang tak for svar.

Jeg kender een som har VAG-COM, ham vil jeg prøve
at kontakte. Hvis han ikke kan gøre det vil jeg meget
gerne komme en tur til Ålborg
Tak for tilbudet.

Mvh
PMH