UY 26 103 rød BMW
Fra : per

Dato : 06-05-05 19:40

nogen gange komer jeg til at tænke på om køreundervisningen burde udvides
til også at lære mere om hvordan bilerne reagere når man kører langt over
100 km i byen (odense) og forsøger at bremse ned før et vejsving ..... kørte
bag en rød bmw idag og der sad to unge mennesker der havde fart i blodet men
det var tydeligt at chaføren kun kunne træde på speederen .. det kan man
dressere dyr til... men ikke magtede at bevare overblikket når der skulle
bremses ned ... han var fuldstændig uerfaren....... . hvorfor lærer de unge
ikke også at begå sig ved høj fart

VH Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-05 20:52

per skriver:

> når man kører langt over
> 100 km i byen (odense) og forsøger at bremse ned før et vejsving ..... kørte
> bag en rød bmw idag

Med 100 km/t i byen ??

> hvorfor lærer de unge
> ikke også at begå sig ved høj fart

Det gør de, på glatførebanen....
De får også at vide at de ikke må køre mere end den gældende
hastighedsbegrænsning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas

Dato : 06-05-05 23:02

"per" <senior@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dressere dyr til... men ikke magtede at bevare overblikket når der skulle
> bremses ned ... han var fuldstændig uerfaren....... . hvorfor lærer de

+ ironimode on.... kørte de galt? nej vel, så havde de nok styr på
det!!

-ironimode off... ja det er jo problemet med unge mennesker. Går det
godt, jamen så gjorde man det rigtige..... man er jo i en periode hvor man
lærer af sine erfaringer. Jeg var selv verdens klogeste da jeg havde fået
kort, og først her mange år senere at man indser hvor meget dumt man måske
har lavet og kun heldet har gjort at man kan skrive indlæg her i dag.

Mvh

Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 07-05-05 08:08

Thomas wrote:

> + ironimode on.... kørte de galt? nej vel, så havde de nok styr på
> det!!

Akkurat samme logik kan desværre bruges af spritbilister.
Dem går det også godt for det meste af tiden.

mvh
Peter

Fra : Ham Selv

Dato : 07-05-05 05:13

> [...]
> dressere dyr til... men ikke magtede at bevare overblikket når der skulle
> bremses ned ... han var fuldstændig uerfaren....... . hvorfor lærer de

Og det er kun unge der laver sådan et nummer kanske ??
Jeg kan da bla nævne at for ikke så længe siden kørte en 41årig
mand sig selv ihjel i en meget meget blød højre kurve ifølge polisen høj
fart og træthed .... Har så også hørt snak om lidt promille men ikke læst
eller set i TV .... Havde han mon styr på det

Well jeg køre næsten dagligt turen Vorbasse - Esbjerg motorvejen afkørsel
66 og retur igen sidst på efermiddagen for at hente kæresten fra arbejde
Indrømmer gerne at speedo normalt viser omkring de 100 der ud af
landevejen, Men man bliver overhalet i en lind strøm af biler.
De bliver kørt af stressede familie fædre og mødre OVER 30!!
Med ungerne på bagsædet og vovsen bagi i en fart på over de 100 (Tilladt
80)
Faktisk dagligt må jeg enten trække halvt ud i rabatten eller bremse
temlig hårdt for at de kan gennemføre deres sindsyge overhalinger da der jo
også kommer modkørende..
Der ude kan de unge sjovt nok godt vente til de kan se der er fri og de
kan nå at komme forbi

Så stop lige med altid at hive de unge frem også sige alle unge er sådan
for de ældre er sku ikke et hak bedere selv
Og kom så ikke med den med erfaring for holder ikke.

Jeg er selv 25 og indrømmer gerne at jeg til tider køre frisk også i byen.
Har en baghjuls trækker og det bedste jeg ved er at finde en godt snoet vej
gerne grus også tage en ordentlig tur.
Har haft pappet siden jeg var 21 og egen bil de sidste 2 år den har
trillet små 100.000 km hvorfra de 95% er med mig som chauffør.
Der ved siden af har jeg kørt noget der ligner 500 km dagligt 300 dage i
året siden jeg var 21½ ca
Jeg har til dato ikke lavet så meget som en ridse og kun inkasseret 2
bøder 1 i taxa for fart 500.- mener det var noget med 5 kmt jeg var over.
Også en for ikke at have sele på i egen bil

Min kæreste hun er 23 og har haft kørekort lige så længe som jeg + 14 dage
Hun har til både personbil og lastbil med hænger
Jeg vil ikke begynde at regne på hvad hun har kørt i firma biler +
forældres .. men det er heller ikke få km + hun tumler en scania med
hænger til et 13 tal ifølge min fader (førtidspensioneret
tiderligerevognmand)

Og jeg kunne nemt nævne flere også personer over 35 som ikke burde have
kørekort men har haft det siden e var 18-20 år

Men hvad mener du Per ved du selv hvad grænserne for din bil er ?
Ved du hvornår den vil vælte ?
Ved du hvor hårdt du kan tage ved i rattet og undvige med 130+kmt ude på
motorvejen i din bil ?
Eller hvor lang og bred den er ? .. Sagt på en anden måde .. der er under
10cm i hver side og der skal tænkes hurtig .. kommer du igennem uden
skrammer?
Du punktere i en overhaling og bilen skrider ud .... Når du at "fange" den
og evt lægge den pænt ned i grøften uden at skade dig selv og passagere
for at undgå modkørende ?

Jeg har som så mange andre unge knægte været ude og lege med min bil og
haft den helt der ude hvor gummiet ikke kan hænge fast i asfalten mere og
bilen været på nippet til at vippe rundt.
Samme når der kommer se så finde en store pakeringsplads med masser af sne
også ellers tumle rundt med bilen der .. Baghjulstræk er jo noget underligt
noget når det er glat.
Den får jævnligt en tur enten på grusveje mest sidelæns eller ud af en
snoet asfalt vej og jeg ved hvor jeg har den henne af derud af

Der er jo også det med os unge knægte vi tænker jo også lidt på hvad dæk
vi sætter på da vi jo gerne vil have alle vores HK overført til vejen og
ikke bare ende i hjulspin.. Så det er jo ikke bare 4 viborg dæk fra
hjulcenteret
Jeg har selv nogle 205/50 15" bridgestone på sierraen hvilket varmt kan
anbefales til en sierra der skal have mange km på motorvejen eller landevej

Så fik jeg luft .. Ikke alle unge er ens og tit er de ældre lige så
slemme

OZ3BTO

Fra : Peter Weis

Dato : 07-05-05 08:18

Ham Selv wrote:

> Så fik jeg luft .. Ikke alle unge er ens og tit er de ældre lige så
> slemme

Hvem har da også hævdet sådan noget sludder.
Vi ved kun at de unge i gennemsnit er værre end de ældre.

Men Pers forslag om bedre køreundervisning er da udmærket. Hvad kan du
have imod det?

mvh
Peter

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-05-05 08:50

"Ham Selv" <ham@selv.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> Så fik jeg luft .. Ikke alle unge er ens og tit er de ældre lige så
> slemme

Statistik min gode mand, statistik...

Fra : Brian

Dato : 07-05-05 17:47

Ham Selv wrote:

> Så fik jeg luft .. Ikke alle unge er ens og tit er de ældre lige så
> slemme

Du lyder nu heller ikke selv for betryggende at have kørende, men du
nævner jo selv grunden hvorfor ovenstående er noget sludder.

De unge skal ud at prøve grænserne (gerne over) de ældre _har_
prøvet grænserne af.....

/Brian

Fra : per

Dato : 07-05-05 21:08

> [...]

> OZ3BTO
>

> lidt typisk svar... mange tror når de køre stærkt så er de vejens herre ..
så må vi andre hjælpe dem og holde igen evt. bremse så de ikke køre
galt......... om jeg ved lige hvordan min bil reagere ... jeg køre vist
ganske alm.. trykke på speederen kan man sætte en abe til men at bremse ned
igen kræver lidt mere..... det er ikke uden grund at forsikringerne er dyere
til unge ...