Erfaringer med rapsolie
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 05-05-05 23:43

Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med ombygning af dieselbiler
til at bruge planteolie?

Jeg tænker på ombygning i stil med den de tilbyder hos
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/

Hvad kan man købe planteolie til hvis man nu aftager 1-2000 liter til en
olietank?
Er der nogen her der har prøvet en ombygning?
Hvor kan man tænke sig man kan købe planteolie til fornuftig pris?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Claus

Dato : 06-05-05 08:30

"Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:427aa17d$0$89825$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Er der nogen her der har prøvet en ombygning?
> Hvor kan man tænke sig man kan købe planteolie til fornuftig pris?

Autobild kørte for et par år siden en serie hvor de kørte en Golf TDi (mener
det var en 2'er med en eftermonteret TDi) på rapsolie i lang tid. Det kom
der en masse gode artikler ud af. Måske Google kan hjælpe med at finde dem ?
Eller en rar mand som har gemt bladene?

Så vidt jeg husker artiklerne var det noget med andre brændstofslanger,
forvarmning, opvarmning af filter, vinterstart og den slags der var det
største problem. Rent mekanisk var der ingen problemer.

/Claus

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-05-05 10:09

"Ole Frederiksen" <baltzer@_FJERN_DETTE_mail-online.dk> skrev:

>Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med ombygning af dieselbiler
>til at bruge planteolie?

Nej, men som du selv er inde på:
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/selvbyg/selvbyg_kursus.htm

>Jeg tænker på ombygning i stil med den de tilbyder hos
>http://www.folkecenter.dk/plant-oil/
>
>Hvad kan man købe planteolie til hvis man nu aftager 1-2000 liter til en
>olietank?

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/Lev_planteolier.htm

Desuden besvarer dette link en hel del spørgsmål omkring dét at
køre på rapsolie ift. diesel:

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/sprgsm_svar.htm

--
Non-Desperado

BØRNEPORNOGRAFI, Schlagermusik & selvbestaltede
netbetjente burde meldes til politiet.

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 06-05-05 11:14

Ole Frederiksen wrote:
> Hvor kan man tænke sig man kan købe planteolie til fornuftig pris?

Hos en bondemand som har sin egen prese og egne rapsmarker, ellers skal
du betale den samme kulbrinte og Co2 afgift på rapsolien som på diesel,
og så er prisen tæt på den samme.

Mao. skal politikerne lave om på afgifterne før det rigtigt kan betale
sig at køre lovligt på rapsolie.

Heldigvis er der ikke farve i rapsolie som man selv har lavet, så Trold
og Skvat har svært ved at fange dig hvis du skulle unddrage dig afgift.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : David Bjergsø

Dato : 06-05-05 12:08

"Flemming Frandsen" <ff-remove.the.last.invalid@partyticket.net.invalid>
wrote in message news:427b434f$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Heldigvis er der ikke farve i rapsolie som man selv har lavet, så Trold og
> Skvat har svært ved at fange dig hvis du skulle unddrage dig afgift.

> [...]

....farve er vist ikke nødvendigt ... man kan næsten ikke undgå at opdage at
den kører på rapsolie, det lugter som en hel grillbar på hjul ....

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 06-05-05 12:48

David Bjergsø wrote:
> ...farve er vist ikke nødvendigt ... man kan næsten ikke undgå at opdage
> at den kører på rapsolie, det lugter som en hel grillbar på hjul ....

To ting:
1) Det er ikke ulovligt at køre på rapsolie, men det er ulovtligt at
lade være med at betale svovlbrinte og CO2 afgift for det (til
opvarmning er det afgiftsfrit)

2) Så vidt jeg har fået fortalt lugter en rapsolie bil kun på de
tidspunkter hvor en diesel bil ville stinke af diesel, dvs. når den er
kold og når den får med pisken.
Personligt vil jeg hellere lugte til en grillbar end til en kold diesel.

Med lidt held vil en masse rapsolie drevne biler føre til at man tænker
"argh tung traffik" når man kører forbi en grillbar, i stedet for "aah,
mums".

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : David Bjergsø

Dato : 06-05-05 13:39

wrote in message news:427b596f$0$214$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> To ting:
> 1) Det er ikke ulovligt at køre på rapsolie, men det er ulovtligt at lade
> være med at betale svovlbrinte og CO2 afgift for det (til opvarmning er
> det afgiftsfrit)

Det er jeg helt med på

> [...]
> kold og når den får med pisken.
> Personligt vil jeg hellere lugte til en grillbar end til en kold diesel.

Jeg vil også klart hellere lugte til grillbar

> Med lidt held vil en masse rapsolie drevne biler føre til at man tænker
> "argh tung traffik" når man kører forbi en grillbar, i stedet for "aah,
> mums".

Enig

> --
> Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Det jeg siger er at man ikke behøver at putte farvestof i olien for at gøre
det tydeligt hvem der kører med det, man kan snildt lugte det. (man får helt
lyst til friturestegt kylling)
og har man så ikke betalt afgift af det, så klapper fælden jo ... :)

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 06-05-05 14:07

David Bjergsø wrote:
> [...]
> får helt lyst til friturestegt kylling)
> og har man så ikke betalt afgift af det, så klapper fælden jo ... :)

Nej, der er ingen optegnelser over hvem der køber rapsolie med afgift,
derfor er der heller ikke nogen der kan se om du har betalt afgift for
den rapsolie du har i tanken.

Du kunne jo f.eks. have købt rapsolien uden afgift i udlandet...

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : David Bjergsø

Dato : 06-05-05 14:38

wrote in message news:427b6c09$0$296$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> rapsolie du har i tanken.
>
> Du kunne jo f.eks. have købt rapsolien uden afgift i udlandet...

Jeg var af den forståelse at man selv skal anmelde afgift på den slags, men
det kan jeg jo have misforstået ...

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 06-05-05 15:01

David Bjergsø wrote:
> Jeg var af den forståelse at man selv skal anmelde afgift på den slags,
> men det kan jeg jo have misforstået ...

Det kan da godt ske at man skal det, men hvis man påstår at man har købt
det hele i Tyskland så kan de jo ikke gøre noget ved det.

Desuden kan en rapsolie konverteret bil også sagtens køre på diesel
(eller en blanding) så hvis de spørger kan du jo bare påstå at du altid
har kørt på diesel fordi du ikke lige kan finde rapsolien hos Statoil.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-05-05 06:53

Flemming Frandsen wrote:

> To ting:
> 1) Det er ikke ulovligt at køre på rapsolie, men det er ulovtligt at
> lade være med at betale svovlbrinte og CO2 afgift for det (til
> opvarmning er det afgiftsfrit)

Det er ulovligt at køre på et brændsel din bil ikke er
typegodkendt til, dvs. en skjult rapsolie-konvertering holder
ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 16-05-05 10:08

On Fri, 06 May 2005 13:47:52 +0200, Flemming Frandsen
> [...]

>Med lidt held vil en masse rapsolie drevne biler føre til at man tænker
>"argh tung traffik" når man kører forbi en grillbar, i stedet for "aah,

Hvorfor er rapsolie egentlig afgiftsbelagt - er der lige så meget CO2
i rapsolie?

Hvis det er tilfældet, hvorfor er der så ingen afgift når det er til
opvarmning.

Kortsagt - er det igen en misundelses afgift, eller er der ide i at
afgiftsbelægge rapsolie som brændstof?

Ulrik
Ford Focus C-Max
http://www.blackend.dk/focus.htm

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-05-05 10:35

> [...]
> opvarmning.
>
> Kortsagt - er det igen en misundelses afgift, eller er der ide i at

CO2 i rapsolie er egentlig uinteressant.

For når rapsen vokser, optager den CO2 og når man så forbrænder det, vil CO2
afgives igen - et såkaldt CO2 neutralt brændstof - eller ihvertifald næsten
og dermed skulle den jo egentlig ikke pålægges CO2 afgift.

Men hvis ikke man pålagde CO2 afgift på rapsolie, ville rapsolien blive
betydelig billigere end konventionelt brændstof og så ville vi alle sammen
begynder at køre på raps og så ville staten ikke få nogen indtægter.

Så det er nok ikke så meget om der er CO2 i eller ej - det er statens
indtægter der tynger.

Nøjagtig det samme med strøm fra vindmøller. En del af den strøm du bruger,
er fra vindmøller - men alt din strøm pålægges CO2 afgift - også den fra
vindmøller og det er jo dybt godnat. Men begrundelsen er den samme som
ovenstående.

Men nu kom vi vist lidt væk fra gruppen

--
Jan