Remhjul carina E
Fra : Uncle

Dato : 05-05-05 13:49

Hej NG.

Er der nogen der ved hvordan man afmontere remhjuler for enden af
krumtappen, på en Carina E fra 95
Der sidder en stor bolt i midten, men den sidder urokkelig fast....?Hvilke
type gevind sidder den med,
Højre eller venstre....?

Mvh. Jens

Fra : alexbo

Dato : 05-05-05 14:55

"Uncle" skrev

> Højre eller venstre....?

Højre,
med alm. værktøj har man 2 muligheder, sæt en top på lad håndtaget ligge an
mod et eller andet, skub bilen mens den er i gear så vil motoren selv dreje
bolten løs.
Eller brug starteren, så skal den nok gå løs, man skal bare dels holde næsen
væk, og dels sikre sig at håndtaget ikke kan ramme noget der kan gå i
stykker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aksel

Dato : 05-05-05 19:51

"Uncle" <oz7aev@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> krumtappen, på en Carina E fra 95
> Der sidder en stor bolt i midten, men den sidder urokkelig fast....?Hvilke

Du skriver den sidder urokkeligt fast, jeg kender ikke tilspændingsmomentet
for Carina, men på Audi V6 er den bolt spændt 450 Nm, så krumtapakslen skal
blokeres med et specialværktøj for at løsne den.

Hilsen Aksel

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-05 07:05

Aksel wrote:
> [...]
> for Carina, men på Audi V6 er den bolt spændt 450 Nm, så krumtapakslen skal
> blokeres med et specialværktøj for at løsne den.

I Haynes står der 'camshaft sprocket bolt' 54Nm for en 3sfe (2L) og 59Nm
for de andre motorer.
Det er ikke meget.

Mvh
Roberto

Fra : alexbo

Dato : 06-05-05 07:39

"Roberto Saldo" skrev

> I Haynes står der 'camshaft sprocket bolt' 54Nm for en 3sfe (2L) og 59Nm
> for de andre motorer.

Det er knastakselbolten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-05-05 09:03

alexbo wrote:
> "Roberto Saldo" skrev

> Det er knastakselbolten.

Det har du da ret i,

'Crankshaft pulley bolt' 113Nm, men kun for de små motorer, 103Nm for de
2 store (3sfe 3sge).

Mvh
Roberto