Koblingsproblem eller??????
Fra : Tigeren

Dato : 04-05-05 13:54

Jeg har en Xantia 1.8 fra 1994.

Mit problem er at koblingspunktet har flyttet sig helt op i toppen af
pedalen.
Faktisk skal man kun træde pedalen 3-4 cm ned for at kunne skifte gear.
Endvidere
giver bilen et lille ryk fra sig når man skifter gear. Jeg synes også den er
blevet lidt langsommere
i optrækket, men det kan også godt være mig som tager fejl. Det føles ikke
som om en fedter, men
fornemmelsen er lidt som om den ikke kan videregive motorens kraft ved
acceleration.

Jeg har på fornemmelsen at min kobling er ved at være slidt. Er der en som
kan be/afkræfte dette.
Har ikke lyst til at smide en ny kobling i hvis det er et andet problem.

Mvh

Lasse

Fra : Peter Juul

Dato : 04-05-05 16:52

"Tigeren skrev

> [...]
> kan be/afkræfte dette.
> Har ikke lyst til at smide en ny kobling i hvis det er et andet problem.

Hvor meget har koblingen kørt ? Måske skal den bare justeres, da en Xantia
1.8 ikke har hydraulisk kobling, men umiddelbart siger min mavefornemmelse
kun eet ord : Ny kobling ! Det lyder gevaldigt som om koblingen er helt og
aldeles slidt op..

VenHils
Peter

Fra : Lasse

Dato : 05-05-05 01:16

Jeg har ingen idé om hvor meget koblingen har kørt. Bilen har kørt
238.000 km. Den har muligvis været skiftet engang, men jeg ved det ikke.

Lasse

Fra : Peter Juul

Dato : 09-05-05 19:34

"Lasse" skrev

> Jeg har ingen idé om hvor meget koblingen har kørt. Bilen har kørt
> 238.000 km. Den har muligvis været skiftet engang, men jeg ved det ikke.

Den kan meget vel være slidt op. Jeg fik min skiftet ved 115.000, da
gearkassen stod af, og da havde den ikke længe igen.

Da det er en brugt bil, du ikke kender fra ny, ved du jo heller ikke om den
tidl. ejer var koblingsrytter.... Sus du til mekanikeren og få den
skiftet - Det koster ikke en herregård, jeg mener at jeg gav små 1000 kr. +
moms for selve koblingen (i 2001). Arbejdslønnen har jeg ikke styr på, da
min blev skiftet i forb. med udskifting af gearkasse - Men gearkassen skal
svjh pilles af for at man kan komme til koblingen.

VenHils
Peter