/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel tuning
Fra : Aardvark


Dato : 03-05-05 22:44

Hej Gruppe.

Så fik jeg endelig købt & monteret min powerboks på min Pug. 306 2.0
HDI.
Min foreløbige reaktion : WOW !

Absolut mere NM..meget mere NM. Før var den røde meget død i visse
områder af omdrej. spektrum (læs: turbo tøven mm.) men det er næsten
elimineret.
Hvad mere er, dens mellemaccelerationer er det voldsomste jeg endnu har
oplevet med alle de biler jeg har ejet (har ejet en del 120+ hk
biler..).

Jeg har ikke testet topfart, som den gode bilist jeg er ;-D

hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.

Der er blevet lovet 28-30 HK mere, og ca 60 NM mere, og jeg tror til
fulde at dette er hvad jeg har fået.

Jeg nævner ikke hvor jeg har købt den, da jeg ikke er interesseret i at
reklamere...dette var bare lidt førstehånds erfaringer.

kan være andre har lignende eller helt anderledes oplevelser med diesel
tuning, enten af HDI eller TDI'er...

/Aard

*** 2000'er Peugeot 306 2.0 HDI ***

 
 
Jasper Norman (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Jasper Norman


Dato : 03-05-05 22:54

Hehe.

Jeg satte en gammel analog boks i min Seat Toledo 1.9 TDi. (VW motor). Og
jeg kan kun give dig ret... det er sgu som at få en ny bil. Det eneste
problem er, at jeg har oplevet en "træls" lyd fra motoren, men det er da
muligt at boksen er sat for højt. En anden ting vi nok skal gå lidt stille
med, er forurenningen... der komme da af og til en lille røgsky bagude ved
overhalinger Men ved normal kørsel er det alle tiders at have de ekstra
kræfter og moment. Jeg havde en mekaniker bekendt til at rep. bilen... han
har selv en VW Bora 2.0 benzin.... han var vildt begejstret over trækket i
bilen, og mente at det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme
motor, bare benzin!

Men jeg må nu indrømme, at jeg ikke har oplevet en voldsom bedre økonomi....

God fornøjelse.

/Jasper

--
Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.
***



Aardvark (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 03-05-05 23:01

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in
news:zpSde.650$uo6.516@news.get2net.dk:

> Hehe.
>
> Jeg satte en gammel analog boks i min Seat Toledo 1.9 TDi. (VW motor).
> Og jeg kan kun give dig ret... det er sgu som at få en ny bil. Det
> eneste problem er, at jeg har oplevet en "træls" lyd fra motoren, men
> det er da muligt at boksen er sat for højt. En anden ting vi nok skal
> gå lidt stille med, er forurenningen... der komme da af og til en
> lille røgsky bagude ved overhalinger Men ved normal kørsel er det
> alle tiders at have de ekstra kræfter og moment. Jeg havde en
> mekaniker bekendt til at rep. bilen... han har selv en VW Bora 2.0
> benzin.... han var vildt begejstret over trækket i bilen, og mente at
> det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme motor, bare
> benzin!
>
> Men jeg må nu indrømme, at jeg ikke har oplevet en voldsom bedre
> økonomi....
>
> God fornøjelse.

Hej Jesper.

Glemte at fortælle, at min boks også er af den gamle analoge type, ville
starte forsigtigt og ikke lige kaste 4-5000 efter en digital boks, så
jeg købte en analog, brugt boks ret billigt.
Vi får se med økonomien...kan først svare når jeg skal tanke igen...
Mht. røgen...så har jeg ingen set..men ok har ikke gloet i bakspejlet på
motorvejen når jeg giver den noget at leve af, men kan prøve at kigge
(hvis jeg tør..)..
men mht. det, så er forskellen på TDI og HDI tuning vist nok, at boksen
øger timing på pumpe/dyserne på TDI, men på HDI øger den (ret lidt)
trykket i Common-rail'en...

Men jeg er ihvertfald tilfreds...det er ja..som du siger...en ny bil med
krudt i

/Aard

Klaus D. Mikkelsen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-05-05 05:14

Jasper Norman skriver:
>
> Jeg havde en mekaniker bekendt til at rep. bilen... han
> har selv en VW Bora 2.0 benzin.... han var vildt begejstret over trækket i
> bilen, og mente at det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme
> motor, bare benzin!

Nej, det er slet ikke samme motor, hans lider under ikke at have
turbo.....

Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
20km/l).

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 04-05-05 10:56

Hejsa!

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
> 20km/l).

De har vist lavet flere versioner af 1.8T motoren ikke ?
Den "gamle" med 150Hk, som der ihvertfald ligger i A4 fra
slut 90'erne, er der sgutte meget spark i.
Så foretrækker jeg nu 2 propper ekstra i motoren

/Brian



Jakob Jeppesen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 04-05-05 11:33


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:42789c28$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa!
>
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>> Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
>> 20km/l).
>
> De har vist lavet flere versioner af 1.8T motoren ikke ?

Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
turbo).

/Jakob



Henrik B. (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-05-05 11:51


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
> findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
> turbo).

Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jakob Jeppesen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 04-05-05 14:07


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4278a8fe$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
>> findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
>> turbo).
>
> Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.
>

Ganske givet - jeg kender bare ikke lige detaljerne.

Alt andet lige er det vel den samme blok vi taler om i
alle de nævnte biler.

/Jakob



Karsten Andersen (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 05-05-05 14:42

Wed, 4 May 2005 12:50:51 +0200, skrev Henrik B., på 15 linier, i
<4278a8fe$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>
>"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
>> findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
>> turbo).
>
>Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.
2W eller 4W

--
MVH Karsten
Horsens

Preben Riis Sørensen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-05-05 23:04


"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev

> hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
> literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
> rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
> ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.

Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Aardvark (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 03-05-05 23:06

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:4277f540$0$63689
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

>
> "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
>
>> hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
>> literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
>> rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km
tal
>> ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
>
> Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
> accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
> --

Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/
jeg som lægmand, fatter det heller ikke, fortæller bare min
erfaring...var egentlig ligeglad med den GAV mere, var tilfreds som det
var før...1000 km på en tank ved 80% motorvejs kørsel er ok for mig.

/Aard

*** Pug. 306 2.0 HDI ***


Preben Riis Sørensen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-05-05 23:29


"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev

> > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
> > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
> > --
>
> Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/


Der er kun forklaret AT der er forbedret økonomi, men ikke hvordan dette
skulle opstå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Aardvark (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 03-05-05 23:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:4277fb2b$0$63654
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

>
> "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
>
>> > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
>> > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
>> > --
>>
>> Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/
>
>
> Der er kun forklaret AT der er forbedret økonomi, men ikke hvordan
dette
> skulle opstå.
> --


Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre
en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
Nok min eneste..plausible forklaring.

/Aard

phk (04-05-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 04-05-05 03:23


"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns964C5DD3B887Aardvark@212.88.64.226...

> Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
> Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre
> en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
> Nok min eneste..plausible forklaring.

De der bokse - de bliver da bedre og bedre. Nu ændrer de også på gearingen
:)


--
Per, Esbjerg



Karsten Andersen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 04-05-05 06:26

Wed, 4 May 2005 04:23:27 +0200, skrev phk, på 17 linier, i
<42783221$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>
>"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns964C5DD3B887Aardvark@212.88.64.226...
>
>> Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
>> Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre
>> en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
>> Nok min eneste..plausible forklaring.
>
>De der bokse - de bliver da bedre og bedre. Nu ændrer de også på gearingen
>:)
Ja en griner får man da tit her.

--
MVH Karsten
Horsens

Basil (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 04-05-05 05:05

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
>
>> hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
>> literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
>> rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
>> ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
>
> Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
> accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?

Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter behøver
du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter tuning,
så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
Kai



Brian (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 04-05-05 10:59

Hejsa!

Basil skrev:

> Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter
> behøver du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.

Med mindre de ekstra kræfter opstår ved hjælp af ren luft, er den forklaring
vist lidt søgt - eller hvad ?

> Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
> tuning, så forbedrer det sikkert ikke økonomien.

Troede da alle her i gruppen havde digital speeder

/Brian



Preben Riis Sørensen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-05-05 22:29


"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev
> Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter behøver
> du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.

Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører præcist
som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man kun
lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.

> Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
tuning,
> så forbedrer det sikkert ikke økonomien.

Jo, det gør det da: hos mekanikeren og tankstationen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




KASO (05-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-05-05 08:26


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42793eb5$0$63588$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev
> > Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter
behøver
> > du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
>
> Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører
præcist
> som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man
kun
> lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.
>
> > Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
> tuning,
> > så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
>
> Jo, det gør det da: hos mekanikeren og tankstationen.
> --

Uden personlige erfaringer, har jeg søgt lidt på emnet og fundet flg.:

"Måling af brændstofforbrug viste kun små forskelle mellem de forskellige
konfigurationer og varierede mellem lidt højere og lidt lavere forbrug end
standardudgaven. "

fra:
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/

(Miljøministeriets rapport om chiptuning med måling på forskellige
køretøjer)



Henrik B. (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-05-05 14:12


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42793eb5$0$63588$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører
> præcist
> som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man
> kun
> lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.

En dieselmotor er bl.a. et kompromis mellem forbrændingstemperatur og
forurening. Desto højere forbrændingstemp, desto mere økonomisk, men
samtidig mere forurenende.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste