Olieforbrug på Passat 1.6
Fra : tofran@gmail.com

Dato : 03-05-05 15:33

Hej folkens,

Jeg har en Passat 1.6 fra 1997. De første 5-6 år behøvedes jeg ikke
at bekymre mig ikke om der skulle efterfyldes olie, da den holdt på
den uden at miste noget selv efter 10-15.000 km. I de seneste 2 år ser
det ud til at den er blevet mere tørstig. Den forbruger nu ca. 1-1½
liter olie pr. 5.000 km. Er det normalt olieforbrug og/eller hvor
forsvinder olien hen ???

( Jeg har godt nok for nogle år siden haft en Polo, der havde samme
problem, men her viste det sig at løse problemet med at udskifte nogle
ventiler i motoren. Men jeg kan ikke huske helt nøjagtigt hvad de
hed).

Jeg har fået værkstedet til at se på "problemet", men de siger der
er meget normalt. Men hvorfor opstår det pludseligt. Der er ikke
konstateret noget olieudslip af nogen art fra de steder hvor man
propper olien ind og ud.

Et tillægsspørgsmål. Det samme problem er også opstået med
kølevæsken også indenfor de sidste 2 år. Ikke fordi jeg tror der er
nogen sammenhæng. Men der efterfylder jeg med 1L hvert år. De har
prøvet også på værkstedet at spore for utæthed i kølesystemet men
heller ikke med held.

mvh Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-05-05 20:58

<tofran@gmail.com> skrev i en meddelelse

, men her viste det sig at løse problemet med at udskifte nogle
ventiler i motoren. Men jeg kan ikke huske helt nøjagtigt hvad de
hed).

ventil-hætter, paraplyer?. Hvor langt har den kørt, og hvordan?, det er
muligt det også er løsningen her.

Men hvorfor opstår det pludseligt.

Pludseligt?, eller er det fordi du lige har bemærket det.

.. De har
prøvet også på værkstedet at spore for utæthed i kølesystemet men
heller ikke med held.

De kan trykprøve kølesystemet, for at checke for utætheder. Det kan være alt
fra en toppakning,utæt vandpumpe til en mørnet slange.
Jeg syntes du skal kigge efter et andet værksted, når de ikke kommer på de
ideer.

Fra : Sorensen

Dato : 05-05-05 11:15

En mulig forklaring på en Passat´s vandforbrug er en defekt vandpumpe, den
er ikke særlig holdbar i en VW. Angående olieforbrug synes jeg du skulle
forsøge med en anden olietype, da det forekommer at stempelringene sætter
sig fast i stemplerne og mister spændingen mod cylindervæggen pga koks på
stemplerne, igen pga for dårlig/billig olie. Uden at jeg dog ved hvad du
kører på. En mulig løsning kunne være Q8´s F1 olie, som skulle minimere
olieforbrug.