benzinøkonimi - skoda fabia 1,2
Fra : anders majland

Dato : 02-05-05 13:01

Min kone har længe drillet mig med at bilen altid kørte længere bag hende
ved rattet - og min bedste undskyldning har været noget med at min str 46 jo
også er tungere

Men den sidste måned har jeg flere gange haft den og da den jo ikke har
meget motor har jeg prøvet at køre lidt økonomikørsel. Ved blandet by
landevej var jeg kommet op på 18km/l men i aftes prøvede jeg på en kuperet
rundtur på 40km at køre efter lovens bogstav - Dvs ikke forstærkt på noget
tidspunkt. Der var stortset ingen trafik men ruten indeholder et stort antal
småbyer og er efter danske forhold meget kuperet.

Der holdt jeg 20km/l både frem og tilbage og altså også et snit på mellem 20
og 20,4 km/l.

Men det er ganske tydeligt at bilen errelativ tung og at det koster meget
benzin at komme op i fart og ikke mindst op ad bakke, hvor man jo så sparer
lidt igen på nedkørslerne

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Kim Poulsen

Dato : 02-05-05 14:14

> Der holdt jeg 20km/l både frem og tilbage og altså også et snit på mellem
> 20 og 20,4 km/l.

det må da siges at være meget pænt.

må man spørger om et par ting vedrørende sådan en fabia combi?

Min mor overvejer nemlig at købe en.

er det den 1.2 12v med 54 hk, eller den med er det ikke 64hk du har?

hvordan kører den? det er jo ikke mange hk i forhold til vægten.

Jeg mener bare hun er bedre kørende i sådan en end i en peugeot 206 sw.

så ville gerne høre fra en som kender bilen i praksis.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : anders majland

Dato : 02-05-05 14:57

> må man spørger om et par ting vedrørende sådan en fabia combi?
>
> Min mor overvejer nemlig at købe en.
> er det den 1.2 12v med 54 hk, eller den med er det ikke 64hk du har?

12v med 64hk

> hvordan kører den? det er jo ikke mange hk i forhold til vægten.

Vi er godt tilfredse. I lørdags var vi et tur i byggermarkedet og turen hjem
var med fuld læs. Dvs bagagerummet fyldt med tunge ting, 3 personer i
kabinen og 50meter terrassebrædder på taget. Så skal alle ponyer af stald,
men den gør det nu meget godt.

Det samme om længere stræk på motorvej. 130km/t kan den godt holde
nogenlunde ubesværet og uden den lyder anstrengt. Acc. derop er selvfølgelig
ikke så man bliver trykket tilbage i sædet, men man følger fint trafikken
uden at føle sig i vejen...

Det samme på landevej. Ligger man bag en lastvogn med 89km/t og venter på et
hul til at overhale i (rent hypotetisk selvfølgelig så skal man
selvfølgelig kende dens begrænsninger. Det kræver lidt mere plads at
overhale i den en på yamaha'en.

Men på mange måder skal den lille motor køres meget som en motorcykel.
Gearene skal bruges og der skal omdrejninger til for at der sked noget.
Ligger man derfor og venter bag en lastbil hedder der 2 gear ned (til 3.) og
fuld gas hvis det gå "stærkt".

> Jeg mener bare hun er bedre kørende i sådan en end i en peugeot 206 sw.
Sådan en kiggede vi også på - den er dyrere (men den mindste har også mere
motor) og bagagerummet er mindre - noget der tæller meget for os. Finishen
er måske bedre, men ikke markant.

Fabiaen har nogle (for) skrabede løsninger. F.eks de afdækninger der er i
siden i bagagerummet bag hjulkasserne. De er ikke møj værd da de bliver
siddende hvis der ligger noget tungt* i rummet og man kører "inspireret"

* som 1,5 liter sprinklervæske.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 71000km

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 02-05-05 14:33

Så må jeg også lige komme med en lille en:

Jeg har en fabia combi 1,4 tdi
Over de sidste 30000 har den holdt 21,7 i snit, det er med en del lange ture
men med lidt tung fod

Jeg har prøvet et par gange over 100KM at holde den på 80-85 efter
spedometeret sidste gang klarede den 29,4 :_)

Dog synes jeg den er lidt tørstig når den får lidt pedal (motorvej), men det
er jo også en lille motor.

Hygge Jimmi

Fra : phk

Dato : 02-05-05 15:50

"Jimmi Jakobsen" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spedometeret sidste gang klarede den 29,4 :_)
>
> Dog synes jeg den er lidt tørstig når den får lidt pedal (motorvej), men

Hvad er tørstig?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 02-05-05 21:23

16-18 stykker alt efter hvordan man kører.

Men man skal vel ikke klage

Fra : phk

Dato : 03-05-05 13:50

"Jimmi Jakobsen" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 16-18 stykker alt efter hvordan man kører.
>
> Men man skal vel ikke klage

Du svarer på hvor meget din bil kører på literen når den får pedalen på
motorvejen. Bare til alles orientering.

Til din orientering vil vi gerne vide - til vores orientering - hvilken
hastighed du bevæger dig med når din Skoda Fabia 1.2 får pedalen?

Og så kan jeg orientere dig om (Til din orientering ved de andre nemlig
godt - hvis ellers de har fulgt godt med her i gruppen - følgende:) at
www.usenet.dk fortæller noget om quoteteknik og at min Golf TDI kører 18,75
på litren ved 120 km/t...

Så er det hele vist bragt på plads.

Undtagen visses quote-teknik

Visses er disses quote-teknikker?
:)

--
Per, Esbjerg
PS: Den korte version er at du skal medtage spørgsmålet når du quoter.

Fra : anders majland

Dato : 02-05-05 14:57

> Jeg har en fabia combi 1,4 tdi
> Over de sidste 30000 har den holdt 21,7 i snit

Det er snyd - det er en diesel

/A