Brændstofforbrug ved AC
Fra : Preben Andersen

Dato : 02-05-05 12:00

På min Octavia diesel, kan jeg se på kørecomputeren, at den bruger 0,5 liter
i timen i tomgang. Når jeg tænder for AC, stiger forbruget til 0,8 liter i
timen, dvs. der er en forskel på 0,3 liter.
Kan jeg på baggrund af det konkludere, at AC bruger 0,3 liter i timen, eller
er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere
omdrejningstal ved kørsel?

mvh
Preben

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-05-05 12:08

Preben Andersen wrote:
> [...]
> Kan jeg på baggrund af det konkludere, at AC bruger 0,3 liter i timen, eller
> er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere

Jeg tror det må blive en 2'er.
Så er nøjagtigheden af din computer nok også begrænset ved de lave forbrug.

Mvh
Roberto

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-05-05 16:26

> [...]
> eller
> er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere

Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.

Niels

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-05-05 16:56

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.

Ikke forstået!

mvh
Preben

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-05-05 17:23

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ikke forstået!

Det er jo ikke helt ligemeget om luften skal køles fra 40grader til 19grader
eller det er fra 25->19grader

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-05-05 18:55

> Ikke forstået!

Det er ligesom med dit køleskab, lader du døren stå åben kører kompressoren
hele tiden for at køle ned til den ønskede temperatur.
Altså er det varmt og du ønsker lav tmeperatur skal kompressoren yde meget
mere end hvis det er knap så varmt.
Maks ydelse på kompressorer i biler er måske 6 kW, så kan du få en ide om
effektforbruget.

Niels

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-05-05 05:05

> [...]

> mere end hvis det er knap så varmt.
> Maks ydelse på kompressorer i biler er måske 6 kW, så kan du få en ide om

Det lyder fornuftigt. Når den så bruger 0,3 liter i timen, når den lige er
tændt, kan det så ikke tyde på, at det er maksforbrug?

mvh
Preben

Fra : KASO

Dato : 03-05-05 06:35

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det lyder fornuftigt. Når den så bruger 0,3 liter i timen, når den lige er
> tændt, kan det så ikke tyde på, at det er maksforbrug?

Jeg tror ikke, at du kan regne det ud på denne måde. Motorens forbrug er
ikke det samme ved alle omdrejningstal - og når bilen kører, er det jo med
forskellige omdrejningstal. Din A/C skal så bruge af motorens energi -
ligesom elektriske forbrugere som lys, blæser, el-ruder m.m. - foruden det
primære formål: fremdriften. Hvor meget forbruget stiger på et givent
tidspunkt vil nok være meget forskelligt afhængigt af, hvor belastet motoren
iøvrigt er. Jeg har læst et sted, at forbruget til A/C er størst i bykørsel
og lavest ved motor-/landevej.

Kører jeg på motorvej, kan jeg ikke aflæse forskel i forbrug med og uden
A/C.