Passat 1.8 1998 - Benzinmåler
Fra : David Bjergsø

Dato : 02-05-05 09:26

Hej...

Jeg har et underligt problem med vores nye slæde .... Når man fylder tanken
helt op, går nålen næsten i top, den mangler lige den sidste streg .....
kører man så ca 100 km, og bruger små 6 liter benzin, står nålen så allerede
næsten på halv tank .... Jeg har checket at den ikke lækker

mvh

David

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-05-05 09:34

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

> [...]
allerede
> næsten på halv tank .... Jeg har checket at den ikke lækker

Kunne lyde som spændigsregulatoren.
Viser den temperaturmåler også generelt lidt lavt?

/Morten

Fra : David Bjergsø

Dato : 02-05-05 10:14

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.image.dk> wrote in message

> Kunne lyde som spændigsregulatoren.
> Viser den temperaturmåler også generelt lidt lavt?
>
> /Morten

Temperaturmåleren, står lige rent i 90 grader ..... så den er der ikke noget
bøvl med ...

/David

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 17:50

> tanken
> allerede
>
> Kunne lyde som spændigsregulatoren.
> Viser den temperaturmåler også generelt lidt lavt?

Den fejl er kun aktuel på den ældre model 31 og 3A.
3B modellen har ikke sådan en spændingsregulator i instrumentet.

Husker du at tage tændingen af bilen når du tanker?
VW fra den årgang og med motometer instrumenter går i spunk når der tankes
med tænding på.
Softwaren i instrumentet forventer ikke at der tankes med tænding på - og så
går der ged i tankmåleren.
Det kan også være selve måleren i tanken det er galt med.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Christian Raaby

Dato : 02-05-05 19:08

> Den fejl er kun aktuel på den ældre model 31 og 3A.

Hmmm, det lyder interessant.
Undskyld jeg bryder ind i din tråd David, men det lyder til at, jeg også kan
bruge nogle af de fif angående tankmåler.
Jeg har nemlig det samme problem på min 1989 Passat 1,8 CL (model 35i).

Tanken kan rumme 70 liter men bliver ifølge måleren halvtom efter kun lidt
over hundrede kilometer. Efter det går måleren næsten i stå og falder
utroligt langsomt. Jeg har vænnet mig til, at bedømme tankningstid ud fra
triptælleren. Den kører ca. 13 km/l ved blandet kørsel, hvilket jeg er godt
tilfreds med på en bil, der har gået 380.000 km.
Det ville dog være rart, at kunne aflæse den korrekte stand.

Morten skriver at temp. måleren også kan stå for lavt i forbindelse med en
defekt spændingsregulator. Min står tværtimod for højt. Har lige skiftet
vandpumpe og isat en ny 87 graders termostat, men instrumentet viser mellem
95 og 100 grader. Kan det også skyldes spændingsregulatoren? Køleren fungere
fint, da den tidligere termostat blev udskiftet fordi den var åben konstant,
hvilket resulterede i en temperatur mellem 70-80 grader. Derfor mener jeg
ikke, at den kan være skyld i den højere (ifølge måleren) temperatur.

Hvis problemet skyldes spændingsregulatoren, hvordan skifter jeg så sådan en
bandit? Skal instrumentet pilles ud?
Jeg har fundet nogle forskellige spændingsregulatorer der passer på min
model, men hvilken én er den rigtige til instrumentet?
HoVWdiAudi har følgende:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=33977

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=37538

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=34899

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=34900

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=33978

Håber der er nogen, der evt. kan guide mig i den rigtige retning.

På forhånd tak.

Mvh.
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 20:54

> [...]
> godt tilfreds med på en bil, der har gået 380.000 km.
> Det ville dog være rart, at kunne aflæse den korrekte stand.

Tankmåleren på de gamle passater fra 88-90 var noget skod, og det var de
også fra ny af.
Jeg kender flere der har døjet med dem og har fået skiftet tankmåler og tank
(på garanti) fordi de opførte sig mærkeligt.
Min egen gamle 89 var også noget ged, den viste helt fuld indtil jeg havde
kørt 300 km, så begyndte den at røre på sig, når den burde være halvfuld
viste instrument 2/3 dele og så dykkede den meget hurtigt på den sidste del
af skalaen, kørte også efter triptælleren.

Det ændrede sig ikke ved at skifte spændingsregulatoren, jeg prøvede også
med et andet instrument, det var det samme.
Så fejlen ligger nok mere i selv måleren i tanken.

> [...]
> var åben konstant, hvilket resulterede i en temperatur mellem 70-80
> grader. Derfor mener jeg ikke, at den kan være skyld i den højere (ifølge

Din køler kan også være færdig, min blev også varmere og varmere for så til
sidst at begynde at dryppe.
Da jeg skiftede den var stort set alle køleribberne irret væk.

> [...]
> Jeg har fundet nogle forskellige spændingsregulatorer der passer på min
> model, men hvilken én er den rigtige til instrumentet?

Den trebenede er den eneste jeg har set, den sidder i instrumentet, og det
skal afmonteres og adskilles for at skifte den.
Jeg havde problemet i min 89'er den viste af og til for lidt på
instrumentet, og fik periodisk sikringen til at springe.

Om det vil hjælpe at skifte den i din kan kun tiden vise, et er dog sikkert
de har det med at stå af lige pludselige, med dødt instrument til følge.
Så der vil ikke være noget forgjort i at skifte den og den er ret billig

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Christian Raaby

Dato : 02-05-05 21:29

> Det ændrede sig ikke ved at skifte spændingsregulatoren, jeg prøvede også
> med et andet instrument, det var det samme.
> Så fejlen ligger nok mere i selv måleren i tanken.

Tak for svaret Claus.
Kan jeg evt. teste spændingsregulatoren på en eller anden måde? Så køber jeg
da ihvertfald ikke en ny forgæves.

Hvad med måleren i tanken? Er den til at lave noget fejlsøgning på, eller er
den for besværlig at komme til?

> Din køler kan også være færdig, min blev også varmere og varmere for så
> til sidst at begynde at dryppe.
> Da jeg skiftede den var stort set alle køleribberne irret væk.

Jeg har ikke problemer med at vandet koger over, og køleren ser ret ny ud
med alle ribber intakte og i fin stand. Jeg har kun haft bilen et par
måneder og kørt et par tusinde kilometer, så hvornår den er skiftet, ved jeg
ikke.

> [...]
> Jeg havde problemet i min 89'er den viste af og til for lidt på
> instrumentet, og fik periodisk sikringen til at springe.

OK - Har dog ikke haft problemer med sikringer der springer.
Jeg må lige kigge i Haynes og se hvor besværligt/omfattende det er at rykke
instrumentet ud. Jeg kan sagtens leve med triptæller-metoden til benzinen,
men det er sådan set mest kølevandstemp. jeg er mest interesseret i at få
vist korrekt.

> [...]
> følge.
> Så der vil ikke være noget forgjort i at skifte den og den er ret billig

Skal jeg forstå det sådan, at en defekt spændingsregulator kan ødelægge
instrumentet?

Mvh.
Christian

Fra : Christian Flasche

Dato : 02-05-05 22:37

> [...]
benzinen,
> men det er sådan set mest kølevandstemp. jeg er mest interesseret i at

Hej Christian

Du skal ikke have hele instrumentet ud,du kan nøjes med at fjerne
rammen om instrumentet og derefter skrue de to skruer i siderne der
holder glasset ud, så kan man løfte glasset af og trække
omdrejningstæller/ur op og så sider den der øverst til højre.
Fjern skruen og træk den nedad.

--
Hilsen Christian

Den har indtil videre sparet mig for at få 14908 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Christian Raaby

Dato : 02-05-05 23:39

> [...]
> holder glasset ud, så kan man løfte glasset af og trække
> omdrejningstæller/ur op og så sider den der øverst til højre.

Tak for vejledningen.
Mener du ligesom Claus, at det er den trebenede spændingsregulator, jeg skal
have fat i?

Fra : Christian Flasche

Dato : 03-05-05 00:31

"> Tak for vejledningen.
> Mener du ligesom Claus, at det er den trebenede spændingsregulator, jeg
skal
> have fat i?

Hej Christian

Ja denne her

Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 03-05-05 22:25

> Ja denne her
> http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=37538

Der er lidt info om rep af instrumenter i VAG biler her
http://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#spannungsko
Kig under "Spannungskonstanter Cockpit" for at læse om dit problem.

Der står også at spændingsregulatoren (til kr 122 på ovenestående link) er
en "alm" 7810 spændingsregulator, som for eksempel kan køber her
http://www.brinck.dk/ for kr 9,00
Den kan også købes hos mange andre der sælger elektronik i løsdele, det er
en meget alm regulator.

Mvh Morten

Fra : Christian Raaby

Dato : 04-05-05 00:03

> [...]
> http://www.brinck.dk/ for kr 9,00
> Den kan også købes hos mange andre der sælger elektronik i løsdele, det er

Vielen Dank...

Jeg tror nu, at jeg ofrer de 122,- kr. og køber en, der passer lige i
instrumentet.

Fra : Martin

Dato : 04-05-05 11:18

"Christian Raaby" <raabydenmark(FJERNDETTE)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4278032f$0$5098$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Vielen Dank...
>
> Jeg tror nu, at jeg ofrer de 122,- kr. og køber en, der passer lige i
> instrumentet.

De passer nu lige godt - der er ingen forskel. Det er dog muligt, at du kan
få en bedre vejledning for de 122,-.

/Martin

Fra : David Bjergsø

Dato : 03-05-05 09:34

"Christian Raaby" <raabydenmark(FJERNDETTE)@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kan bruge nogle af de fif angående tankmåler.
> Jeg har nemlig det samme problem på min 1989 Passat 1,8 CL (model 35i).

ingen panik :)

Fra : David Bjergsø

Dato : 03-05-05 09:35

> Husker du at tage tændingen af bilen når du tanker?
> VW fra den årgang og med motometer instrumenter går i spunk når der tankes
> med tænding på.

Jeg har altid nøglen i lommen når jeg tanker :)

> Softwaren i instrumentet forventer ikke at der tankes med tænding på - og
> så går der ged i tankmåleren.

hvilket sikkert alligevel kan være tilfældet ;) hvad er kuren hvis det er
softwaren ?

> Det kan også være selve måleren i tanken det er galt med.

hmmm lyder ikke rart ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 10:08

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

| hvilket sikkert alligevel kan være tilfældet ;) hvad er kuren hvis det er
| softwaren ?

Prøv: Åben bagklappen så lyset tænder, lad den stå åben og gå om og fjern
(-) fra batt., vent et par, 5, min og sæt den tilbage. Så skulle alt
elektronik være resat, incl fx. autoradioen- så husk evt kode!!, og du
starter på "en frisk". Måske køre den bedre end før, måske dårligere, ECU'en
er også blevet resat.

Fra : David Bjergsø

Dato : 03-05-05 11:15

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> elektronik være resat, incl fx. autoradioen- så husk evt kode!!, og du
> starter på "en frisk". Måske køre den bedre end før, måske dårligere,

Det lyder som en harmløs operation, det må prøves ..... :)

Fra : David Bjergsø

Dato : 04-05-05 09:10

Well ... bilen kører faktisk mre jævnt nu, men det havde ingen effekt på
benzinmåleren, den aner stadig ikke hvor den skal befinde sig

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 19:18

> Jeg har altid nøglen i lommen når jeg tanker :)

Øh - OK!

> hvilket sikkert alligevel kan være tilfældet ;) hvad er kuren hvis det er
> softwaren ?

Skift instrumentet til et VDO :(
Du skal såmænd bare kører den tom, og så huske at tage tændingen af bilen
næste gang du tanker op, så skulle den være "kalibreret".
Hvis ikke det hjælper er det nok måleren i tanken.
Den er såmænd ikke så svær at skifte.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : David Bjergsø

Dato : 06-05-05 08:31

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> næste gang du tanker op, så skulle den være "kalibreret".
> Hvis ikke det hjælper er det nok måleren i tanken.

Jamen det må så være det vi prøver når den skal tankes næste gang :)

takker for inputs :)