Mobilos, blåtand og håndfri
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-05-05 13:21

Hejsa..

Kom bare til at spekulere og I ved vel som sædvanligt alt hvad de
er værd at vide - de der håndfrie sæt til biler, findes de som
bluetooth?

Mine venner har alle sådan noget hvor mobilos skal sættes i en
speciel holder for at få håndfri betjening, men med en blutooth
telefon bør den vel kunne blive liggende i lommen og så automatisk
koble sig til bilens håndfrie installation når man er i nærheden?

Kan man få det som ekstraudstyr og er der bilmærker der er født
med det indbygget?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-05-05 14:32

Hej,

On Sun, 01 May 2005 14:21:01 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Kom bare til at spekulere og I ved vel som sædvanligt alt hvad de
>er værd at vide - de der håndfrie sæt til biler, findes de som
>bluetooth?

Ja.

>Kan man få det som ekstraudstyr og er der bilmærker der er født
>med det indbygget?

Jeg tror alle de kendte mobilmærker laver dem, har set til Nokia - så
skal man bare have mobilen med i bilen, den håndfri kobler automatisk
mobilen "på" når du tænder bilen.

Det fås også indbygget i flere bilmærker, bl.a. BMW har det.

** Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:11

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefon bør den vel kunne blive liggende i lommen og så automatisk
> koble sig til bilens håndfrie installation når man er i nærheden?

Hej Thomas. Jeg har sådan en svend til min Sony Ericsson:
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver=4000&template=pp4_1_1&zone=pp&lm=pp4_1&pid=10189

Den ligger fast i bilen og kan lades via bilens/telefonens cigartænderkabel,
når det er nødvendigt. Den aktiveres automatisk, når telefonen kommer i
nærheden, og bluetooth er aktiveret. Jeg sætter den blot i øret, så kan jeg
styre telefonien derfra. Min telefon har stemmestyring, så det kan også
benyttes.
Selvom det er en SonyEricsson, kan den benyttes til alle BlueTooth
telefoner.
Den har indbygget støjfilter, der virker så fint, at med 130 - 140 km/t på
motorvej, kan man ikke høre i den anden ende at jeg kører bil.

> Kan man få det som ekstraudstyr og er der bilmærker der er født
> med det indbygget?

Jep....Saab.

Fra : Peter Weis

Dato : 01-05-05 20:41

Thomas Strandtoft wrote:

> Kan man få det som ekstraudstyr og er der bilmærker der er født
> med det indbygget?

Vi laver sådan en karl her:
http://www.jabra.dk/JabraCMS/EM/EN/MainMenu/Products/WirelessSpeakerphone/JabraSP100/JabraSP100.htm

mvh
Peter

Fra : JS

Dato : 01-05-05 22:03

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Vi laver sådan en karl her:
> http://www.jabra.dk/JabraCMS/EM/EN/MainMenu/Products/WirelessSpeakerphone/JabraSP100/JabraSP100.htm

Nysgerrighed: hvem er vi?

Fra : Peter Weis

Dato : 02-05-05 17:10

JS wrote:

> Nysgerrighed: hvem er vi?

GN Netcom, hvor jeg arbejder.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-05 20:04

Peter Weis wrote:

> Vi laver sådan en karl her:
> http://www.jabra.dk/JabraCMS/EM/EN/MainMenu/Products/WirelessSpeakerphone/JabraSP100/JabraSP100.htm

Sådan en burde jeg jo egentlig have herhjemme til skrivebordet..
Til bilen er den dog lidt for lidt diskret..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-05-05 06:59

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
> Hejsa..
>
> Kom bare til at spekulere og I ved vel som sædvanligt alt hvad de
> er værd at vide - de der håndfrie sæt til biler, findes de som
> bluetooth?

Nokia har også lavet noget:
Den "billige" udgave til 1000,-
http://www.nokia.dk/phones/enhancements/ck7w

Der kan du købe en holder som monteres til sættet hvis du bliver træt af det
trådløse så fungerer den som "alm" håndfri hvor den lades i holderen og du
kan besvare opkald derfra.

Deluxe udgaven til cirka 2700 er Nokia 610 (pas dog på der er ikke ret mange
modeller der undersøttet den , endnu)
http://www.nokia.dk/phones/enhancements/610

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-05 19:52

Dennis Pedersen wrote:

> Nokia har også lavet noget:
> Den "billige" udgave til 1000,-
> http://www.nokia.dk/phones/enhancements/ck7w

Lige præcis sådan noget jeg havde i tankerne, noget der er diskret
og godt gemt af vejen.. Tak for linket..

> Der kan du købe en holder som monteres til sættet hvis du bliver træt af det
> trådløse så fungerer den som "alm" håndfri hvor den lades i holderen og du
> kan besvare opkald derfra.

Nu har jeg meget lidt erfaring med mobilsnak mens jeg kører,
faktisk er det ikke noget jeg "bruger". Hvorfor skulle jeg blive
træt af at telefonen ligger i min lomme og foretrække at montere
den i en holder? Hvis vi ser bort fra det med opladningen, så kan
jeg ikke se fidusen. Er der en fidus jeg bare mangler at opdage?
Min telefon understøtter opkald vhja. stemmestyring, så det er vel
heller ikke derfor jeg skal have den monteret i holder?

> Deluxe udgaven til cirka 2700 er Nokia 610 (pas dog på der er ikke ret mange
> modeller der undersøttet den , endnu)
> http://www.nokia.dk/phones/enhancements/610

Er det ikke "bare" den anden model plus et display og sårn?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-05-05 20:18

> [...]
> Min telefon understøtter opkald vhja. stemmestyring, så det er vel
> heller ikke derfor jeg skal have den monteret i holder?

jeg har altid haft mine håndfri sæt i holder form.
Det giver umiddelbart også den fordel du kan se hvem det er der ringer og
det er noget nemmere for dig når du skal ringe op da du ikke skal til at
fumle efter telefonen (dog ikke hvis du har N610). Telefonen er også altid
et fast sted og du skal ikke fumle efter den :)

Der er som du er inde på også den åbenlyse frodel at den bliver ladet op.
Hvis du snakker meget kan den jo hurtigt løbe tør når den bare ligger i
lommen. Jeg har aldrig en lader på min telefon - den bliver altid ladet op
når den sidder i bilen.

Eller...der er faktisk en fordel. Du kan få ekstern antenne hvis du benytter
fastmonteringssæt. Det kan give dig væsentlig bedre dækning hvis du kører
ude hvor dækningen kan være knap af og til (det er den tit herovre i
vestjylland skulle jeg hilse og sige - der er ekstern antenne et must hvis
du skal bruge den til andet end at ringe hjem til lillemor og sige du er
5min forsinket idag)

> Er det ikke "bare" den anden model plus et display og sårn?

Det er en komplet telefon - den stjæler simkort oplysningerne fra N6320
f.eks og kører som en hel selvstændig telefon med telefonbog und alles.
Dvs den sluger ikke strøm fra din tlf der ligger i lommen.

Når du sætter dig ind i din bil og drejer nøglen sørger det håndfri selv for
at slukke for din tlf og benyttet det håndfri - det er faktisk ret cool og
har man prøvet det een gnag er man solgt.
Eneste minus er at det koster en arm og der ikke er specielt mange telefoner
der undersøtter det

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-05 08:06

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> fumle efter telefonen (dog ikke hvis du har N610). Telefonen er også altid
> et fast sted og du skal ikke fumle efter den :)

Korrekt. Til gengæld kan jeg ikke se hvem der ringer når jeg er
indendørs og mobilos er glemt i sin holder ude i bilen..

> [...]
> lommen. Jeg har aldrig en lader på min telefon - den bliver altid ladet op

Det har jeg aldrig har problemer med på min tlf, heller ikke efter
sådan en times marathonsamtale. Det er dog ikke det samme som at
andre ikke kan have problemet, så point taken.

> [...]
> du skal bruge den til andet end at ringe hjem til lillemor og sige du er

Ja, det kan jeg godt se.

> Det er en komplet telefon - den stjæler simkort oplysningerne fra N6320
> f.eks og kører som en hel selvstændig telefon med telefonbog und alles.
> Dvs den sluger ikke strøm fra din tlf der ligger i lommen.

Smart.

> Når du sætter dig ind i din bil og drejer nøglen sørger det håndfri selv for
> at slukke for din tlf og benyttet det håndfri - det er faktisk ret cool og
> har man prøvet det een gnag er man solgt.

Det lyder temmeligt fikst.

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 03-05-05 15:52

> [...]
>
> Kom bare til at spekulere og I ved vel som sædvanligt alt hvad de
> er værd at vide - de der håndfrie sæt til biler, findes de som

Jeg købte en Nokia 610 på ebay og har afprøvet det hjemme i stuen. Gode
muligheder for at se display under kørsel, da det er noget større end
telefonens.

Der var mange til salg dengang, jeg ventede pænt indtil der kom en til salg
i køreafstand fra grænsen, og så gik det løs :)

Arrangementet er afprøvet på stuebordet, det virker fint. Nu skal det bare
monteres inden sommerferien :)

Der er vist kommet en Nokia 616 ....
--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-05 08:20

phk wrote:

> Arrangementet er afprøvet på stuebordet, det virker fint. Nu skal det bare
> monteres inden sommerferien :)

En stribe kølige pilsnere og en søndag eftermiddag sammen med en
kammerat, så skal I hurtigt få det monteret så man skal sidde på
bagsædet for at se hvem der ringer og stå udenfor bilen for at
høre hvad der bliver sagt i telefonen..

En del af grunden til mit oprindelige spørgsmål, og det kan I jo
ikke vide når jeg endnu ikke har fortalt det, er at det skjulte i
installationen er prioriteret højt hos mig. Helt specifikt har jeg
overvejet om jeg skal have sådan noget i min Alfasud, den er
temmeligt original både ude og inde og jeg har ikke lyst til at
"skamfere" det med alle mulige holdere og displays der ikke
matcher stilen. En lille mikrofon oppe i hjørnet, meget gerne
lyden ud over de bestående højttalere og så en diskret "løft
røret/smid det på igen"-knap der kan monteres et sted hvor den
ikke forstyrrer æstetikken.. Dennis' første bud lignede et
pletskud til det behov.

...egentlig ret sært for en gadgetfreak som mig at skrive
ovenstående, jeg plejer ikke at have noget problem med ting der
blinker..

--
Hygge..
Thomas