Rystelser under nedbremsning
Fra : Morten N.

Dato : 30-04-05 20:11

Jeg har en 2 år gammel VW Polo der har kørt omkring 33.000 km. Den er
begyndt at ryste under nedbremsning.
Når man kører ligeud uden at bremse, så er der ingen rystelser. Det er
kun under nedbremsning det mærkes som en svag rysten i rattet og
sædet.
Jeg lagde mærke til ryselserne, da jeg skiftede fra vinterhul til
sommerhjul for 3-4 uger siden. Ryselserne kan jo ikke skyldes
afballanceringen af sommerhjulene, da den kun ryster under
nedbremsning.

Hvad kan det skyldes? Slidte bremseklodser? Slør i hjulophæng?
Og nej, hjulene sidder ikke løse! Jeg har efterspændt de

Hilsen Morten N.

Fra : Liquid

Dato : 30-04-05 20:17

"Morten N." <migselv1980@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan det skyldes? Slidte bremseklodser? Slør i hjulophæng?
> Og nej, hjulene sidder ikke løse! Jeg har efterspændt de

Det kan skyldes skæve bremseskiver. Du kan få dem afdrejet så de bliver lige
igen.

- Martin

Fra : Olesen

Dato : 30-04-05 20:18

"Morten N." <migselv1980@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan det skyldes? Slidte bremseklodser? Slør i hjulophæng?
> Og nej, hjulene sidder ikke løse! Jeg har efterspændt de

Skæver skiver pga. hårdhændet behandling på et tidspunkt ?
ELLER du bremser for lidt og de er modne til udskiftning..

Fra : Morten N.

Dato : 30-04-05 22:01

Olesen <na@na.dk> skrev:
>Skæver skiver pga. hårdhændet behandling på et tidspunkt ?
>ELLER du bremser for lidt og de er modne til udskiftning..

Jeg kører moderat, vil jeg mene. Hverken for hårdt eller blødt
Men det var sgu hurtigt at skiverne er blevet skæve, hvis det
ellers er tilfældet. Efter 32.000 km?
Underligt nok rystede bilen ikke, da vinterdækkene sad på...
Kan der være gået noget galt under monteringen af sommerhjulene?

Hilsen Morten N.

Fra : Thomas G

Dato : 30-04-05 22:30

> [...]
> Underligt nok rystede bilen ikke, da vinterdækkene sad på...
> Kan der være gået noget galt under monteringen af sommerhjulene?

Hvis du spænder for hårdt kan du ødelægger ???? hvilket gør at skidtet
slider skævt. Jeg aner ærlig talt ikke hvad det er der sker men jeg skiftede
selv til vinterdæk på min gamle citroen ... og spænde hårdt efter (anede
ikke noget om dæk skift). Her efter blev den aldrig sig selv igen ... hver
2-5000 k, skulle jeg ha nye skriver eller drejet dem jeg havde ned ... (har
ikke den bil mere).

Det kan dog også være balanceringen af dækket jeg har oplevet ved skift til
et skod reservehjul at lortet rystede helt vildt meget når man bremsede ...
man kunne ikke mærke noget specielt ved kørsel (op til en 80 hurtigere kørte
jeg ikke).

hilsen Thomas G

Fra : Morten N.

Dato : 01-05-05 01:24

Thomas G <thgo*1*@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
>hvad det er der sker men jeg skiftede
>selv til vinterdæk på min gamle
>citroen ... og spænde hårdt efter (anede

Jeg brugte momentnøgle til at spænde hjulene fast.

Hilsen Morten N

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-05-05 08:14

"Thomas G" <thgo*1*@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke noget om dæk skift). Her efter blev den aldrig sig selv igen ... hver
> 2-5000 k, skulle jeg ha nye skriver eller drejet dem jeg havde ned ...

Du fik spændt flangerne skæve. Når man monterer en ny skive på en skæv
flange er det kun et spørgsmål om tid før den nye skive også bliver skæv. En
skævhed på et par 1/100 mm er nok til at gøre dette. At udbedre dette kræver
enten at man skifter flangerne eller lader dem rette af.

Mvh
Claus

Fra : Thomas G

Dato : 01-05-05 10:20

> [...]
> kræver
> enten at man skifter flangerne eller lader dem rette af.

Tak for den information det ku være jeg fik brug for det i fremtiden
(skifter ikke selv dæk mere ... selvom jeg har lært lektionen og købt mig en
moment nøgle) ...

Dog lidt mystisk at værkstedet ikke bragte det på bane.

hilsen Thomas G

Fra : jh

Dato : 07-05-05 17:15

"Morten N." <mailto:migselv1980@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hilsen Morten N.
> hvis skævheden i skiverne er kommet sammen med hjulskift og hjulene ikke er
spændt mere end 100-110nnm.er det muligvis hjulflangerne
der er skæve .prøv at montere vinterhjulene igen.:::et skæv hjulflange trækker
navet og skiverne skæve....>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.201.116)