Baghjul går på
Fra : Brian

Dato : 29-04-05 18:05

Hejsa

Efter at have skiftet de triste vinterdæk (195/65-15) ud med friske
sommersutter (205/55-16), er mit højre baghjul begyndt at gå på bilen, når
der sidder små 200Kg kammerater bagi

Umiddelbart er rullediametern på sommerhjulet jo en anelse mindre end
vinterdækkene.

Der skal ikke det voldsomme til, en frisk acceleration er nok til at der
kommer en nærmest turbo hvislen, et bump på vejen giver en mere kontant lyd.

Det sker kun i højre side - og jeg har prøvet at omfordele vægten bagi med
samme resultat.
Jeg fik nye fjedre på for små 4 uger siden (den var sænket 60mm, og blev
løftet på standard fjedre istedet) så det skulle ikke være pga. dem.

Kan det være en defekt støddæmper der laver narrestreger ? Jeg har en
mistanke om at de har sat der hele bilens levetid - 10 år og 113.000 Km

Bilen er forøvrigt en Vectra A V6.
Standardmonteringen er 195/60-15

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-05 08:08

Brian skriver:

> Efter at have skiftet de triste vinterdæk (195/65-15) ud med friske
> sommersutter (205/55-16), er mit højre baghjul begyndt at gå på bilen, når
> der sidder små 200Kg kammerater bagi

Er fælgene med korrekt indpresning ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 30-04-05 09:29

Hejsa!

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Er fælgene med korrekt indpresning ?

Jeps, det er ET49 som original - det er endda org. Opel fælge....

Jeg spekulerede også først i at det var den ekstra bredde på dækket der gik
imod et eller andet, men så burde det vel ske i begge sider.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-05 09:47

Brian skriver:

> Jeps, det er ET49 som original - det er endda org. Opel fælge....

Okay

> Jeg spekulerede også først i at det var den ekstra bredde på dækket der gik
> imod et eller andet, men så burde det vel ske i begge sider.

Ja, men i højre siden kjan skærmen være lidt smallere, i forbindelse med
plads til tanken.....

Fra : Brian

Dato : 30-04-05 18:09

Hejsa!

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ja, men i højre siden kjan skærmen være lidt smallere, i forbindelse
> med plads til tanken.....

Det er selvfølgelig en mulighed, men vi snakker et skifte fra 195 til
205 dæk - det er dælme ikke den store forskel.

Hvordan er det forøvrigt med støddæmpere. Er deres levetid kun begrænset
af hvor mange km de har kørt, eller bliver de slappe med alderen ?

/Brian

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-04-05 18:45

> Hvordan er det forøvrigt med støddæmpere. Er deres levetid kun begrænset
> af hvor mange km de har kørt, eller bliver de slappe med alderen ?
>
> /Brian

Hej, dæmperen har så vidt jeg ved intet at gøre med at dækket går imod, det
er jo fjederen der holder højden og dæmperen, dæmper kun bevægelserne.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Brian

Dato : 01-05-05 00:54

Hejsa!

Lars Bisgaard skrev:

> Hej, dæmperen har så vidt jeg ved intet at gøre med at dækket går
> imod, det er jo fjederen der holder højden og dæmperen, dæmper kun
> bevægelserne.

Det lyder meget logisk, det var bare det første der slog mig da fjedrene
som sagt er splinternye, og støddæmperne har sat der hele bilens levetid.

/Brian

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 30-04-05 22:54

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det være en defekt støddæmper der laver narrestreger ? Jeg har en
> mistanke om at de har sat der hele bilens levetid - 10 år og 113.000 Km

Kan du ikke se hvor det går imod?
Er du sikker på det ikke er afbalanceringsklodserne indvendig i fælgen
der går imod din bramsekaliber (går ud fra din bil er med skiver bag)

/Jens

Fra : Brian

Dato : 01-05-05 00:56

Hejsa!

Jens Lundtofte skrev:

> Kan du ikke se hvor det går imod?

Jeg skal have skiftet bremser på Onsdag, så må jeg under liften og se
om jeg kan finde slidmærker.

> Er du sikker på det ikke er afbalanceringsklodserne indvendig i fælgen
> der går imod din bramsekaliber (går ud fra din bil er med skiver bag)

Der er skiver bagi, men hvis det var en afbalanceringsklods, skulle lyden
vel gerne være konstant.

/Brian

Fra : Martin

Dato : 02-05-05 09:10

> [...]
> Jeg fik nye fjedre på for små 4 uger siden (den var sænket 60mm, og blev
> løftet på standard fjedre istedet) så det skulle ikke være pga. dem.

Jeg ville nu nok undersøge, om fjedrene er som de skal være. Man har jo før
hørt om at ting kan være defekte fra fabrikken, eller at tingene er monteret
forkert (det er sågar set, at man selv kan lave en fejl).

> Kan det være en defekt støddæmper der laver narrestreger ? Jeg har en
> mistanke om at de har sat der hele bilens levetid - 10 år og 113.000 Km

Næ - det ville "bare" give dårligt vejgreb m.m. Støddæmperne har ingen
betydning for højden af bilen.

/Martin

Fra : Brian

Dato : 02-05-05 13:00

Hejsa!

Martin skrev:
> Jeg ville nu nok undersøge, om fjedrene er som de skal være. Man har
> jo før hørt om at ting kan være defekte fra fabrikken

Det skal jeg ikke kunne udelukke....

> eller at
> tingene er monteret forkert (det er sågar set, at man selv kan lave
> en fejl).

Jeg har ikke selv monteret dem
Jeg skal have skiftet bremser Onsdag, så må mekanikeren der har monteret
dem lige kigge efter slidmærker.

/Brian