måske OT - men... køb og omreg af trailer
Fra : Nighthawk

Dato : 29-04-05 16:53

Hey gruppe

Jeg skal til og på jagt efter en brugt, men ok 500 kg trailer til at
hænge på jydekrogen på vores dejlige Ascona 1,6'er.

Jeg er dog lidt på Lars Tyndskids mark, for jeg er ikke voldsomt kyndig
udi trailere og stand.

Jeg ved det skal være en 500 kg trailer, da der ikke skal betales
vægtafgift for disse, men...

1. Er der noget med syn af disse små sandkasser med hjul på?
2. Hvordan omregistrerer man sådan en fætter - og hvor meget koster det?
3. Forsikring??? (Der er "synsfri sammenkobling" 500kg ubremset - 1000kg
bremset if. Asconaens reg.attest.)
4. Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg er ude og kigge på trailere,
her tænker jeg på stand, rust, el-dele og lign.
5. Jeg har endnu ikke lagt nogen annonce i dk.marked.privat.bil, men jeg
hører da gerne hvis nogen kender nogen der ved de har noget vil af med

Jeg søger gode råd. Vi skal primært bruge traileren til lidt frem-og-
tilbage på genbrugspladsen og til at transportere lidt varer af og til.

Håber på gruppens velvillighed.
/Nighthawk

Fra : Leonard

Dato : 29-04-05 18:02

Nighthawk <nighthawk@no.valid.email> wrote:

>1. Er der noget med syn af disse små sandkasser med hjul på?

Den skal synes ved ejerskifte (hvis den er ældre end 5 år, tror jeg
nok det er)

>2. Hvordan omregistrerer man sådan en fætter - og hvor meget koster det?

Motorkontoret

>3. Forsikring??? (Der er "synsfri sammenkobling" 500kg ubremset - 1000kg
>bremset if. Asconaens reg.attest.)

Du behøver ikke forsikring på den, da ansvarsforsikringen er bilens
(husk at bilen skal være forsikret til at bruge krogen). Vil du
kaskoforsikre din trailer, så skal den tegnes separat.

>4. Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg er ude og kigge på trailere,
>her tænker jeg på stand, rust, el-dele og lign.

Akslen er nok det vigtigste og dyreste på en trailer, det er vigtigt
at den stadig kan fjedre og løft hjulene fra jorden og lyt til lejerne
samt rusk i hjulene for at kontrollere slør i lejerne.
De fleste trailere er ellers galvaniseret, så det er ikke meget rust
der kan være.
Lyset skal selvfølgelig virke, en god test er at se på blinklysene,
mens bremsen er trådt ned, så skal det hele stadig blinke og lyse
normalt ellers er det sikkert dårlig stelforbindelse, hvilket der kun
er en god løsning på - træk en ny stelledning hele vejen rundt fra
stik til alle lygter.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/