Skal man Pava-behandle en helt ny bil?
Fra : VJJ

Dato : 29-04-05 10:32

Hej

Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.

Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
tages i brug?

Pf tak,

Johs

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-05 10:38

VJJ <vjj@paradis.dk> wrote in news:290420051131561271%vjj@paradis.dk:

> Hej
>
> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
> tages i brug?

Jo mindre skidt og lort (salt, selvom det nok er væk nu) der kan trænge ind
i alle hulrum mv. jo større chance er der for at undgå rustproblemer. Så
jeg vil klart mene at den bør behandles før bilen tages ibrug.

Thomas

Fra : Brian S Jensen

Dato : 29-04-05 11:07

"VJJ" <vjj@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen

Kommer helt an på hvor lang tid han har tænkt sig at beholde den

Minus'et er helt klart at "nyvognsduften" forsvinder for en periode

Plus'et er at bilen om 10 år stadigvæk er tiptop - såfremt undervogns-
behandlingen følges op hvert2-3 år

Venter man 4-5 år med at behandle første gang, så er rusten allerede igang

Hvis han kun skal ha' den 2-3 år, så spar pengene - dog kan man forvente
at få mere for bilen ved salg - nok især ved privat salg - jeg vil
ihvertfald
gerne give mere for en bil som har fået turen fra ny

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Aragorn25

Dato : 29-04-05 14:52

Gi den dinitrol, men drop alt om at bore huller allemulige steder, det er
sku blandandet derfor bilen ruster

Fra : Henrik Vejgaard

Dato : 29-04-05 16:20

Aragorn25 wrote:
> Gi den dinitrol, men drop alt om at bore huller allemulige steder, det er
> sku blandandet derfor bilen ruster
Jeg er 100% enig. Vi fik vores helt nye Nissan Almera dobbelt-dinitrol
behandlet inde den fik sin første køretur, og har ikke fortrudt.

Vi slap for stanken af dinitrol, da den kunne dame af hos forhandleren
inden vi skulle ha' den.

Fra : anders majland

Dato : 29-04-05 11:05

> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
> tages i brug?

Er det en bil man har planer om at beholde i mange år er pengene helt
sikkert givet godt ud. Regner man med at skifte efter 4-6år får man sikkert
ikke merudgiften hjem igen.

Vi fik lavet en behandling af vores fabia på alle de steder han kunne komme
til uden at bore. Dvs primært bunden. Hulrum skulle være rimeligt beskyttet
fra fabrikken så der venter vi med supplerende beskyttelse

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-05 15:04

"VJJ" <vjj@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
> tages i brug?

Han skal slet ikke Pava-behandle den, men derimod give den smule det koster
ekstra og gi' den Dinitrol.
Dét er det eneste rigtige - i mine øjne.

Fra : Thomas

Dato : 29-04-05 15:47

> Han skal slet ikke Pava-behandle den, men derimod give den smule det
> koster ekstra og gi' den Dinitrol.
> Dét er det eneste rigtige - i mine øjne.

Enig - jeg har heller ikke gode erfaringer med Pava, faktisk kun en historie
der vidner om at det er et ringe produkt!! Gå efter Dinitrol!

--
Thomas Krath

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-05 16:04

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig - jeg har heller ikke gode erfaringer med Pava, faktisk kun en
> historie der vidner om at det er et ringe produkt!! Gå efter Dinitrol!

Nej, der er grunde til at Pava er så "billigt".

Fra : Gunnar007

Dato : 29-04-05 16:24

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig - jeg har heller ikke gode erfaringer med Pava, faktisk kun en
> historie der vidner om at det er et ringe produkt!! Gå efter Dinitrol!

Fortæl fortæl..
Opel i hillerød har nemlig kun pava reklmaer hængende, så jeg som forbruger
tror jo
automatisk, at det er det bedste. !!

Hilsen G

Fra : Thomas

Dato : 29-04-05 16:54

> Fortæl fortæl..
> Opel i hillerød har nemlig kun pava reklmaer hængende, så jeg som
> forbruger tror jo

Opel Omega 3000 24v importeret fra Tyskland for nogle år siden, med meget
lav km stand. 1 ejers, stået i garage altid. Da bilen kom til Danmark,
blev den serviceret hos Opel Taastrup, som fortalte at bilen var som ny
overalt - dette bunden inkl.! Dvs. ingen rust overhovedet. Bilen blev med
det samme Pava behandlet, med den største behandling - du ved Opel ruster
jo, så den skulle have den bedste antirust behandling. Efter 1 år kom de
første tegn på rust, efter 2 år blev der lavet rust i bunden for et beløb
over 20 tkr.! Det fortælle mig alt om Pava - find noget andet til din bil!

--
Thomas Krath

Fra : KASO

Dato : 29-04-05 18:09

> [...]
> første tegn på rust, efter 2 år blev der lavet rust i bunden for et beløb
> over 20 tkr.! Det fortælle mig alt om Pava - find noget andet til din

På en Opel kan selv mirakler vel ikke forhindre rust

(Personligt foretrækker jeg nu også Dinitrol - mest på grund af
mindre/kortere lugtgener - jeg har kun min "fornemmelse" ifht. levetid)

Fra : Aksel

Dato : 29-04-05 23:23

> På en Opel kan selv mirakler vel ikke forhindre rust

Husk lige på at grunden til at Opel ikke kører motorløb er at man ikke kan
nå at lave rustarbejde på et pitstop.

Hilsen Aksel

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:23

"Gunnar007" <007c@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> Fortæl fortæl..
> Opel i hillerød har nemlig kun pava reklmaer hængende, så jeg som
> forbruger tror jo
> automatisk, at det er det bedste. !!

Pava er billigere (og mindre godt) fordi:

- Bilen adskilles ikke (inderskærme m.v.).
- Bilen damprenses og ovntørres ikke.
- Produktet er ikke baseret på bitumen - kan revne på sigt.
- Der sprøjtes ikke i alle hulrum.

Derudover så lugter Pava, og bliver ved med at lugte, og ved med at lugte.
Og når det bliver sommer og varmt, ja, så lugter Pava'en igen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-05 16:48

> Derudover så lugter Pava, og bliver ved med at lugte, og ved med at lugte.
> Og når det bliver sommer og varmt, ja, så lugter Pava'en igen.

Det er da rart at vide man har fået noget for pengene ;).

Fra : TDN

Dato : 29-04-05 15:08

> [...]
>
> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen

Det er vel vigtigt at han spørger Peugeot om hvilke produkter de tillader
for at bevare rustgarantien. Der er flere bilmærker der kræver man bruger et
bestemt produkt. Det er f.eks ikke smart at sprøjte et oliebaseret produkt
ind i hulrum hvor der fra fabriken er behandlet med et voksprodukt så ender
det hele som en gang suppe i bunden af hulrummet og fabriksgarantien ryger
sig en tur...

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-05 17:24

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel vigtigt at han spørger Peugeot om hvilke produkter de tillader
> for at bevare rustgarantien.

Kan jeg kun tilslutte mig, men selv om Pava er inde i "varmen" så vælg noget
andet. Som Thomas mfl. har jeg dårlige erfaringer, gode har jeg med
Dinitrol,Mercasol, og jeg ved at de er "godkendte" af Skoda.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 29-04-05 16:29

Den Fri, 29 Apr 2005 11:31:56 +0200, skrev VJJ <vjj@paradis.dk>:

>Hej
>
>Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
>Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
>tages i brug?

Vi valgte at få Tectyl-behandlet vores Yaris Verso inden den kom på
gaden. Valget faldt på Tectyl fordi Toyotaforhandleren selv udfører
rustbeskyttelsen på eget "værksted", og på den måde er jeg ret sikker
på at den ikke har været på gaden inden behandlingen.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-04-05 16:38

VJJ wrote:

> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen
> tages i brug?

Ja, gør det.

Det skal være med den type der er godkendt af Peugeot.
Ellers kan det give problemer hvis der kommer diskussion om x år.

Mvh. Jørgen

Fra : Johnt

Dato : 29-04-05 20:11

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> Ja, gør det.
>

> Det skal være med den type der er godkendt af Peugeot.

Peugeot tilbyder pava behandling til omkring kr. 1.500

Hilsen
Johnt

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:24

"Johnt" <invalid@invali.no> skrev i en meddelelse

> Peugeot tilbyder pava behandling til omkring kr. 1.500

Ja, glem dét...

Fra : Olesen

Dato : 29-04-05 17:28

> [...]
>
> Har en kollega, som har købt en splinterny Peugeot 206.
>
> Er der flest argumenter for eller imod undervognsbehandling - FØR bilen

Den skal ha' turen før den kører i plæver og mudder.
Jo før jo bedre.
Kendte een, som fik bilen transporteret til behandleren på en ladvogn...

Fra : JS

Dato : 02-05-05 09:48

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> "VJJ" <vjj@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal ha' turen før den kører i plæver og mudder.

Eller dine gamle halvspiste McDonalds-burgere som ligger og flyder i
vejkanten...

Fra : Olesen

Dato : 02-05-05 16:40

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller dine gamle halvspiste McDonalds-burgere som ligger og flyder i
> vejkanten...

Papirets gang kender du.

Fra : ena

Dato : 30-04-05 10:34

Det afgørende er at rustbeskyttelsen er påført af en fagmand og når ind i
alle kroge og hjørner.
Dernæst er det vigtigt at bilfabrikanten kan godkende produktet - i hvert
fald så længe der er garanti på bilen

PAVA er hverken bedre eller dårligere end andre produkter, jeg har benyttet
PAVA på mange af mine biler med framragende resultat og ligeså med Dinitrol,
fordelen ved pava er at det er et olieprodukt der aldrig størkner - Dinitrol
størkner op med tiden - jeg foretrækker PAVA
men det er jo som det ses en "religions krig" når man taler om forskellige
fabrikater den ene kan lide moderen den anden datteren

Jeg har særdeles gode erfaringer med PAVA Farum og Dinitrol Glostrup
specielt PAVA Farum har lavet et fint arbejde hver gang jeg har fået
rustbeskyttet mine biler - og jeg har skam endoskop hvor jeg kan se ind i
hulrumene og kontrolere arbejdet.

Fra : Aragorn25

Dato : 30-04-05 12:14

Er det ikke PAVA der størkner? eller er det mig der er gal på den?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-04-05 16:48

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> wrote in message
> Er det ikke PAVA der størkner? eller er det mig der er gal på den?

Jeg blev i hvert fald sort og klistret forleden da jeg rodede med det
bagerste udstødningsophæng - der er en elastisk hinde, og indenunder sejler
det - og behandlingen er nu ca. 2 år gammel. Når bilen står i solen på en
varm dag, så sveder den stadigvæk Pava fra bagklappen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:26

> [...]
> sejler det - og behandlingen er nu ca. 2 år gammel. Når bilen står i solen
> på en varm dag, så sveder den stadigvæk Pava fra bagklappen.

Det er korrekt at det der bl.a. spørjtes i dørene er tyndtflydende. Det der
tørrer ind og revner ved Pava, er det beskyttendelag under bunden.

Fra : Olesen

Dato : 01-05-05 16:38

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Focus II, fordi ovennævnte ikke længere er en selvfølge..

Fra : Jakob Holm Hansen

Dato : 02-05-05 08:58

On Sun, 1 May 2005 17:38:15 +0200, "Olesen" <na@na.dk> wrote:

>Focus II, fordi ovennævnte ikke længere er en selvfølge..

Jeg stoler altså ikke på en bilfabrikant der laver cost-benefit
analyser på menneskeliv...

Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-05 18:40

"Jakob Holm Hansen" <carnivore[snabel@]quake[punktum].dk> skrev i en
meddelelse news:68nb71dfv2qif1g8orpbhl9di953g2fj4n@4ax.com...

> Jeg stoler altså ikke på en bilfabrikant der laver cost-benefit
> analyser på menneskeliv...

)))

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-05 16:56

Det der
> tørrer ind og revner ved Pava, er det beskyttendelag under bunden.

Også min erfaring :((.

Fra : ena

Dato : 30-04-05 17:14

> Er det ikke PAVA der størkner? eller er det mig der er gal på den?

Har godt læst udsagnet før..men i mine mange år med biler aldrig oplevet
det - tværtimod er PAVA et olieprodukt der altid er tyndt og flydende -
hvordan man får olie til at størkne fatter jeg ikke

Fra : Olesen

Dato : 30-04-05 19:50

> [...]
> alle kroge og hjørner.
> Dernæst er det vigtigt at bilfabrikanten kan godkende produktet - i hvert

Een i min familie har en Audi A4 fra 1995.
Han praler af den er så og så rustfri, pga.
den fine galvanisering, som desuden er
væsentlig tyndere end den tyndeste lak
på en Lada.

Jeg fandt en rustplet på den idag. I hjørnet
ved bagddøren, ved overgangen til skærmkassen
fra panelet.

Så dên galvanisering gir' jeg nada for
hvis blot bilen er behandlet fra dag 1.

Og dêt uanset om det er en galvaniseret
Audi, eller en non-galvaniseret Ford fra midt-firserne.
Bilbladene siger også, at en undervognsbehandlet bil
uden galvanisering er bedre end en galvaniseret bil
uden ekstrabehandling.

Så for at beskytte galvaniseringen, som er en brandgo idê
ellers, så skal det tynde lag beskyttes med et lag SUVO, PAVA osv....

Fra : Thomas

Dato : 30-04-05 19:57

> [...]
> på en Lada.
>
> Jeg fandt en rustplet på den idag. I hjørnet
> ved bagddøren, ved overgangen til skærmkassen

Har den ikke 12 års rustgaranti?? ;)

--
Thomas Krath

Fra : Olesen

Dato : 30-04-05 20:12

> Har den ikke 12 års rustgaranti?? ;)

Jo. Han går meget op i bilen og jeg er spændt
på at se den næste gang, om han tog det til sig,
og får det lavet...Det interessant er blot,
at stedet ikke er et sted en fod ku' ha' været på,
men et helt almindelig hjørne, hvor biler i en anden
rust-klasse burde vise problemer..men ikke en A4..
Men igen, det er jo en drøm at ha' en Audi,
som er galvaniseret..blot ikke hvis man er den
uheldige, som rammes af .... rusten...

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 16:48

> Men igen, det er jo en drøm at ha' en Audi,
> som er galvaniseret..blot ikke hvis man er den
> uheldige, som rammes af .... rusten...

Nej - det er meget uheldigt!!

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-05-05 17:11

> Det interessante er blot,
> at stedet ikke er et sted en fod ku' ha' været på,
> men et helt almindelig hjørne, hvor biler i en anden
> rust-klasse burde vise problemer..

En dør kan jo lukkes sammen om mange ting - og så kan hverken lak,
galvanisering eller mange andre ting nødvendigvis hjælpe - uanset det er en
Audi.

Audi A4 er generelt hamrende ruststærk.

/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 01-05-05 17:32

> En dør kan jo lukkes sammen om mange ting - og så kan hverken lak,
> galvanisering eller mange andre ting nødvendigvis hjælpe - uanset det er
en
> Audi.

Det er nok rigtigt, men en Audi ruster
altså også, selvom den er galvaniseret.

> Audi A4 er generelt hamrende ruststærk.

Ja, og Toyota skal næsten aldrig på værksted.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-05-05 22:11

> Det er nok rigtigt, men en Audi ruster
> altså også, selvom den er galvaniseret.

Men det går ufatteligt langsomt sammenlignet med stort set alle andre biler.

/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 01-05-05 22:31

> Men det går ufatteligt langsomt sammenlignet med stort set alle andre
biler.

Og da galvaniseringen er så tynd, så er der al mulig grund
til at gi' det et dæk/slidlag af eet eller andet produkt
hvis en sten sku' slå hul i laget.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-05 17:04

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har den ikke 12 års rustgaranti?? ;)

Jo, = den har 12 år til at ruste i ;). ALLE BILER RUSTER, det er kun et
sprgsm. om tid, er de galvaniseret som Audi, Skoda går der lidt længere ;).
Behh. med fx. Dinitrol, Mercasol er anbefalesesvædigt.

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 17:04

> Jo, = den har 12 år til at ruste i ;). ALLE BILER RUSTER, det er kun
> et sprgsm. om tid, er de galvaniseret som Audi, Skoda går der lidt
> længere ;). Behh. med fx. Dinitrol, Mercasol er anbefalesesvædigt.

.... hvis man har bilen i så lang tid :)

--
Thomas Krath

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-05 17:58

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> ... hvis man har bilen i så lang tid :)

Det er jo dét , man skal overveje. Hvis man kun vil beholde den i <4-5 år,
kommer pengene ikke igen. Mine erfaringer mht. Skoda er at bagklappen er
udsat, og rygter siger at Gålf IV har det lige sådan, så mon ikke Seat også
har "eksem"? ;).

Fra : Olesen

Dato : 01-05-05 17:13

> [...]
;).
> Behh. med fx. Dinitrol, Mercasol er anbefalesesvædigt.

Jeg gad vide, om der er noget der hedder SUVO
over hos alle jer ænder ?

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 17:14

> Jeg gad vide, om der er noget der hedder SUVO
> over hos alle jer ænder ?

Det er der ;)

--
Thomas Krath

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:25

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> fordelen ved pava er at det er et olieprodukt der aldrig størkner -
> Dinitrol størkner op med tiden - jeg foretrækker PAVA

Tværtimod er det omvendt.

Fra : ena

Dato : 01-05-05 20:20

> Tværtimod er det omvendt.

Sludder jeg har arbejdet med biler profesionelt i 20+ år og aldrig set Pava
størkne - det er løse påstande du kommer med. Pava løber af bunden med tiden
da det er et rent olieprodukt - det kan ganske enkelt ikke størkne men det
kan voksprodukterne.