Totalvægte og lastbiler
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 21:43

Efter en diskussion med en kollega ville jeg lige høre
nogen af de eksperter som jeg ved er i gruppen.

Som jeg tror det reglerne er :

2 akslet = 16.000 Kg .
3 akslet = 24.000 Kg. (Den jeg kører i er har dog en tilladt totalvægt på
25.500 Kg)
4 aklset = 32.000 Kg.

I firmaet har vi en række 2 akslet kærrer som har en totalvægt på 20.000
Kg.

1) Hvad må min max totalvægt være i den 3 aklsede som har en tilladt
totalvægt på 25.500 ?
2) Har jeg ret i at et vogntog aldrig må overstige en totalvægt på 40.000
Kg
?
3) Den 4 akslet forvogn er jo nærmes ubrugelig med kærre hvis jeg har ret
spørgsmål nr. 2 ?

Hvis jeg har ret må "min lastbil" aldrig trække mere end 16.000 Kg eller
14.500 Kg afhængig af
hvad min totalvægt må være ? På koblingen står der 24.000 Kg

48.000 Kg totalvægt er det ikke kun i Sverige eller hvis man kan
dokumentere
at man skal til Sverige ?

Det er hverken blokvogne eller eksport biler jeg snakke om her. Ganske
almindelige entreprenørbiler.

Er der iøvrigt nogen som kender et link hvor man kan læse lidt om
akseltryk,
totalvægt og kombinationer ?

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-04-05 23:51

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse

> Som jeg tror det reglerne er :
>
> 2 akslet = 16.000 Kg .
> 3 akslet = 24.000 Kg. (Den jeg kører i er har dog en tilladt totalvægt på
> 25.500 Kg)
> 4 aklset = 32.000 Kg.

Det er ikke lige så entydigt, er bl.a. afhængigt af akselafstanden samt
akslernes styrke og bremser.

> I firmaet har vi en række 2 akslet kærrer som har en totalvægt på 20.000
> Kg.

Igen - et ? om akselafstanden.

> 1) Hvad må min max totalvægt være i den 3 aklsede som har en tilladt
> totalvægt på 25.500 ?
> 2) Har jeg ret i at et vogntog aldrig må overstige en totalvægt på 40.000
> Kg

Nej.

> ?
> 3) Den 4 akslet forvogn er jo nærmes ubrugelig med kærre hvis jeg har ret
> spørgsmål nr. 2 ?

Men det har du altså ikke.

> [...]
> hvad min totalvægt må være ? På koblingen står der 24.000 Kg
>

> 48.000 Kg totalvægt er det ikke kun i Sverige eller hvis man kan

Nej også i DK.

> Det er hverken blokvogne eller eksport biler jeg snakke om her. Ganske
> almindelige entreprenørbiler.

Også hvad jeg tænker på.
Men ikke når det drejer sig om eksportkøretøjer, der gælder andre regler
afhængigt af hvortil til man kører.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 18:20

> Men det har du altså ikke.

Ok men det ville hjælpe mig en hel del mere med nogen svar som var
begrundet.
Du har bare svaret ja eller nej (nærmest).

Vi har 2 ens 3-akslede køretøjer. Præcis samme bil, præcis samme opbygning.
Samme type kran og samme type lad. Den ene har en totalvægt på 24.000 Kg -
den anden 25.500 Kg.

Er der nogen som kan forklare mig reglerne om totalvægte her i DK for
køretøjer over 3500 Kg ?

Mvh. Allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-05 21:28

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
>>

> Nej også i DK.

> Også hvad jeg tænker på.
> Men ikke når det drejer sig om eksportkøretøjer, der gælder andre regler

Det er så ikke helt rigtig.

Grundliggende gælder et 5-akslet vogntog (entreprenør eller eksport) må
veje op til 40 tons total. Nogle lande tillader så en højere totalvægt
når vogntoget har 6 aksler (DK, S og vistnok også N). Jeg ved ikke af
lande der har mindre totalvægt. Schweiz havde det for nogle år siden,
men det er de gået væk fra.

Men om det er den ene slags kørsel eller den anden betyder ikke noget
ifbm. vægtreglerne. F.eks. må en 4-akslet (entreprenør) forvogn med en
toakslet kærrer veje 48 tons.

Normalt kan man sige 8 tons pr aksel. Men den holder ikke helt, da
akselafstanden giver forskelle.

--
MVH Finn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-04-05 23:51

"Allan Møller" <nosmap> skrev

> 1) Hvad må min max totalvægt være i den 3 aklsede som har en tilladt
> totalvægt på 25.500 ?

Det kan vel vanskelig være andet end 25.500Kg

> 2) Har jeg ret i at et vogntog aldrig må overstige en totalvægt på 40.000
> Kg

Da jeg tog kortet i 85 var maks 48T

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 18:27

> Det kan vel vanskelig være andet end 25.500Kg

Det er jo så det er problemet - en betjent fortalte mig at den var 24.000 +
1500 kg i tryk på kærretrækket.
Så uden kærre er den 24.000 med kærre er den 25.500.

> Da jeg tog kortet i 85 var maks 48T

Nu har jeg søgt lidt på emnet men finde kun sparsom information (derfor
bruger jeg gruppen her )
Men jeg er dog kommet frem til at højeste tilladte totalvægt er 40.000Kg ved
national kørsel.
Dog var der nogen undtagelser som jeg ikke forstod - bla. ved overlæs over
7% så regnede
poltiet køretøjet international og man gik over til de 48.000Kg men så
ændres reglerne omkring akseltryk.

Puha jeg er langt ude her - men jeg vil gerne vide det

Mvh. Allan

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-04-05 20:47

Allan Møller skrev:
> [...]
>
> 2 akslet = 16.000 Kg .
> 3 akslet = 24.000 Kg. (Den jeg kører i er har dog en tilladt totalvægt på
Så er den jo ulovlig *g*
Max total vægt er 26.000 kg.
> 4 aklset = 32.000 Kg.
>
> I firmaet har vi en række 2 akslet kærrer som har en totalvægt på 20.000
> Kg.

Godt for jer.

> 1) Hvad må min max totalvægt være i den 3 aklsede som har en tilladt
> totalvægt på 25.500 ?
Du kommer jo selv med svaret.

> 2) Har jeg ret i at et vogntog aldrig må overstige en totalvægt på 40.000
> Kg
> ?
Det gælder kun international trafik. Dog er der særlige regler i
nogle lande.
> 3) Den 4 akslet forvogn er jo nærmes ubrugelig med kærre hvis jeg har ret
Nej du må gerne sætte en 3 akslet anhænger efter den dog må den
samlet vogntog ikke overstige 48 tons.

> Hvis jeg har ret må "min lastbil" aldrig trække mere end 16.000 Kg eller
> 14.500 Kg afhængig af
> hvad min totalvægt må være ? På koblingen står der 24.000 Kg

Den må køre med en anhænger op til 24 tons.

> 48.000 Kg totalvægt er det ikke kun i Sverige eller hvis man kan
> dokumentere
> at man skal til Sverige ?

i Sverige har de 60 tons total vægt.

> Det er hverken blokvogne eller eksport biler jeg snakke om her. Ganske
> almindelige entreprenørbiler.

tænkte det nok
> Er der iøvrigt nogen som kender et link hvor man kan læse lidt om
> akseltryk,
> totalvægt og kombinationer ?

Du kunne jo prøve at spørge din vognmand han burde da vide det.
Ellers kan du jo spørge på et lastbil værksted.
Du er også velkommen til at spørge igen så skal jeg se om jeg kan
svare på det.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : alexbo

Dato : 29-04-05 21:09

"Allan Møller" <nosmap> skrev

>Er der iøvrigt nogen som kender et link
http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : jørgen sørensen

Dato : 30-04-05 08:55

Hej
min viden er et par år gammel men sådan hvar det der
du kunne have 8 tons aksler og 10 tons aksler
så derfor laver mercedes blandt andet en 26 tons 3 akslet bil
total vægten i norge var 51 tons max og finland mener jeg det var det samme
men ihvert fald 48 tons
i danmark er den også 48 tons max
ved skema kan man sige det sådan
2 aksler 16tons (burde dog kunne blive 18 med en 10 tons bagaksel og en 8
tons foraksel)
3 aksler 24 tons med en 8 tons trækaksel og 26 tons med en 10 tons trækaksel
4 aksler 32 tons har ikke set dem større og det er formodentlig noget med
aksel afstande ikke kan blive stor nok men hvis der kan monteres en 10 tons
træk aksel burde kunne blive 34 tons
et 4 akselet træk burde også kunne komme højere op, men der bruger man nok
en 5 aksel som løsning
5 aksler 40 tons ( dette bruges ved eksport kørsel da mange eu lande kører
med 40 tons som max vægt østrig har været på 38 tons og man kunne betale sig
fra 40 tons men det er lavet om til 40 tons)
6 aksler 48 tons bruges til national kørsel og eksport til norden
sverige arbejder på at få sat max vægten op da de mener det kan være
gavnligt for miljøet grundet færre køretøjer på vejen
en lastbil med en total vægt på foreksempel 96 tons (kun eks.) bruger ikke
det dobbelte diesel og forurener derfor mindre pr flyttet tons

hilsen Jørgen