Bil ryster med sommerhjul
Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 28-04-05 17:45

Nu blev det endelig tid til at få sommerhjulene på. Jeg fik nye dæk på
foran, og de bagerste fik lov til at blive lidt endnu. Da jeg gav dækkene
til dækmanden spurgte jeg hvorvidt han skulle vide hvor dækkene sad da jeg
tog dem af i vinters, men det var ligemeget, for der stod jo omløbsretning
på sagde han. Det gjorde der så bare ikke lige, og så blev han i tvivl om
hvorvidt dækket skulle sidde til venstre til højre.

Nu hvor jeg så har fået dem på, så synes jeg biler ryster mere end normalt.
Alle hjul er afbalanceret, men kan rystenen skyldes at han fik bytte om på
baghjulene?

Dækkene er Pirrelli 6000, og mønsteret er ens, uanset hvad vej dækket køre
rundt.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-04-05 18:27

"Anders Ryberg Larsen" <AnderZ@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu hvor jeg så har fået dem på, så synes jeg biler ryster mere end
> normalt. Alle hjul er afbalanceret, men kan rystenen skyldes at han fik
> bytte om på baghjulene?

Bare at hjulet ikke sidder AKKURAT på samme måde, det samme hjul- men drejet
lidt, kan gøre det. Hvis man mærker ventil-pos. op inden man skruer hjulet
af, kan man spare meget bøvl med at få det til at køre igen. At er muligt,
når en fremmet har haft fingrene oppe af lommen ;).

Fra : Brian

Dato : 28-04-05 18:40

Hejsa!

Anders Ryberg Larsen skrev:

> Nu hvor jeg så har fået dem på, så synes jeg biler ryster mere end
> normalt. Alle hjul er afbalanceret, men kan rystenen skyldes at han
> fik bytte om på baghjulene?

Det hurtigste er da at få dem til at bytte dem rundt, og se om det hjælper.

En anden mulighed er også at dækmanden har kludret ved
afbalanceringen - det er da set før

Forøvrigt er det trist at se alle de alufælge hvor de har placeret klodsen
*mellem* 2 eger, istedet for at gemme den/dem bag ved en eg....

/Brian

Fra : Kito

Dato : 29-04-05 06:11

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-05 07:31

"Anders Ryberg Larsen" <AnderZ@post1.tele.dk> wrote in message
> Nu blev det endelig tid til at få sommerhjulene på. Jeg fik nye dæk på
> foran, og de bagerste fik lov til at blive lidt endnu.

Med stor risiko for at starten en debat så lang som dem om vejsvin og
motorolie, men du flytter vel de nye bagpå, de bedste dæk skal være bagpå.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-05 08:51

"Christian B. Andresen" skriver:

> Med stor risiko for at starten en debat så lang som dem om vejsvin og
> motorolie, men du flytter vel de nye bagpå, de bedste dæk skal være bagpå.

Ja, for at du bedre kan styre udenom en forhindring. Men har du de
bedste hjul forrest, er det dem der slides mest og kommer hurtigere
ned på baghjulsniveau. Det kan så godt være at man styrer med
baghjulene, men man bremser altså mest med forhjulene og i tilfælde af
regnvejr, vil jeg foretrække at kunne dræne så meget vand som
overhovedet mulig og få bremset ned sikert, frem for at kunne styre
udenom og ind i en modkørende.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-05 09:55

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Ja, for at du bedre kan styre udenom en forhindring. Men har du de
> bedste hjul forrest, er det dem der slides mest og kommer hurtigere
> ned på baghjulsniveau.

Reglen gælder selvfølgelig mest jo større forskel der er.

> [...]
> regnvejr, vil jeg foretrække at kunne dræne så meget vand som
> overhovedet mulig og få bremset ned sikert, frem for at kunne styre

Hvis du lave den manuvre i en kurve med 70 - 80 km/t så er det meget meget
farligt, sikkert skæbnesvangert, hvis du taber bagenden, mens der der bedre
chance for at redde det med forhjulene.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 29-04-05 17:38

> Med stor risiko for at starten en debat så lang som dem om vejsvin og
> motorolie, men du flytter vel de nye bagpå, de bedste dæk skal være bagpå.
>
> mvh / regards
>
> Christian

Ja, jeg må nu indrømme at de nye kom forrest, og det af to grunde:

1) Vil ikke have svinet bghjulsfælgende til med bremsestøv
2) De nye fordæk er med 8mm, og de bagerste er på et niveau mellem 5-6mm. I
øvrigt ret godt klaret, når man tænker på de har kørt 65.000km synes jeg.
Men det sikkerhedsmæssige vil jeg uden videre vove at påstår er iorden, så
længe mønsteret er som det er, de mødes jo sikkert på 4mm, når de er lige
slidte.

Mvh Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-05 08:05

> Ja, jeg må nu indrømme at de nye kom forrest, og det af to grunde:
>
> 1) Vil ikke have svinet bghjulsfælgende til med bremsestøv

OK, jeg har skiver bagpå ogs så det bliver det lige meget hvad.

> 2) De nye fordæk er med 8mm, og de bagerste er på et niveau mellem 5-6mm.
> øvrigt ret godt klaret, når man tænker på de har kørt 65.000km synes jeg.

Lyder nu også fornuftigt nok, hvilke dæk ?

> Men det sikkerhedsmæssige vil jeg uden videre vove at påstår er iorden, så
> længe mønsteret er som det er, de mødes jo sikkert på 4mm, når de er lige
> slidte.

Det er nok rigtigt.

--
mvh / regards