Omsyn?
Fra : morten linder \(2600~

Dato : 28-04-05 14:35

Hej kloge mennesker

Jeg er den heldige ejer af en bil med 100 heste og tromler bagpå :)
- nu lurer jeg på at lave lidt sjov ud af den.

Det ender nok ud i mere end 125 heste - i den forbindelse lurer jeg på at
lave skiver bagpå i stedet, og har hørt lidt om, at ved så konstruktive
ændringer skal bilen omregisteres / synes?

Modellen findes med skiver, så jeg har bare den "lille" af dem.

hvordan skal jeg forholde mig?

/Morten

Fra : JK

Dato : 28-04-05 14:47

On 28 Apr 2005 14:34:44 +0100, "morten linder \(2600\)"
<morten@linder.dk> wrote:

> [...]
>ændringer skal bilen omregisteres / synes?
>
>Modellen findes med skiver, så jeg har bare den "lille" af dem.

Jeg ville da mene, at bagbremserne ikke laver noget arbejde, der er
værd at skrive hjem om. Bagenden letter jo, og hjulene kan nemt
blokere. Men du skal måske have meget brede dæk på ?

Desuden tror jeg, at tuningsgrænsen er 20%. Så 125 er lidt for meget,
hvis de ikke skal brokke sig.

Men hvis du alligevel monterer skiver på den bagpå. Hvor kendt er din
bilmodel ? så kendt at de studser over, at der ikke er tromler ? Jeg
går ud fra, at du blot indkøber reservedele, som er forskellige og
monterer skive-bremse bagtøjet på den måde med hele molevitten
(håndbremse justering).

mvh

John

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 28-04-05 18:20

Hej John

Tak for svaret :) - her er lidt mere.

> Jeg ville da mene, at bagbremserne ikke laver noget arbejde, der er
> værd at skrive hjem om. Bagenden letter jo, og hjulene kan nemt
> blokere. Men du skal måske have meget brede dæk på ?

der er brede dæk på :)

> [...]
> går ud fra, at du blot indkøber reservedele, som er forskellige og
> monterer skive-bremse bagtøjet på den måde med hele molevitten

den ender jo nok på 150 heste når projektet er færdigt, og derfor vil jeg
gerne have
det bare sådan nogenlunde på det rene :)

Da bilen er baghjulstrukken, skal der nyt bagtøj på, men tanken var som du
skriver
bare at skifte det hele med reservedelene jeg bare køber.

Så jeg vil såmænd ikke snyde mig igennem syn, jeg vil bare gerne have alt på
plads,
så jeg fortsætter med at være den lovlydige borger jeg nu engang er :)

> mvh
>
> John

/Morten

Fra : Jesper Andersen

Dato : 28-04-05 18:39

da det er en konstruktiv skal den til syn og der skal betales ny afgift

og hvis du aligevel kaster dig ud i projektet skal du kunne fremvise en
typegodkendelse på modellen med skivebremser og det skal lige siges det er
ikkke det letteste i verden at fremskaffe den

Mvh

Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-04-05 00:09

"Jesper Andersen" <jesper@jegran.dk> skrev i en meddelelse

> og hvis du aligevel kaster dig ud i projektet skal du kunne fremvise en
> typegodkendelse på modellen med skivebremser og det skal lige siges det er
> ikkke det letteste i verden at fremskaffe den

Nej det skal du ikke. Men hvis du kan fremvise ændringer som gør bilen
identisk med en anden model, vil det være betydelig lettere at få den
godkendt.

I teorien kan alt synes og godkendes uden typegodkendelse, men i praksis er
det ikke for folk med en slunken pung/bankkonto.

Du skal derudover være opmærksom på at hvis du laver betydelige ændringer
konstruktionsmæssigt skifter køretøjet identitet, og skal derfor berigtiges
med ny registreringsafgift via toldvurdering.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jacob

Dato : 29-04-05 20:18

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> berigtiges
> med ny registreringsafgift via toldvurdering.

hmmm. Jeg er ikke 100% enig i hvad der bliver sagt her!!
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp kan alle selv læse den vejledning som
alle bilprøveassistenter SKAL følge og hvis ikke de gør det kan man jo bare
klage.
Følg mit link og læs selv. ( tryk på "revideret udgave" )

MVH JJO