Rabatten
Fra : JS

Dato : 28-04-05 07:19

I går i Rabatten på DR købte Henrik Dahl en engros-bil hos en forhandler.
Han var rundt ved flere forhandlere og alle sagde, at han godt kunne købe
bilen engros, men at det så var uden garanti. Bl.a. Audi (var det i
Risskov?) sagde det meget tydeligt. Jeg ved godt, at det foregår, og at
flere anerkendte forhandlere tilbyder biler til "afhentningspris" osv., men
forhandlerne kan vel ikke fraskrive sig garanti- og
fortrydelsesretforpligtelserne når det er forbrugerkøb... Eller hvad?

Programmet kan ses her:
http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2005/april/27_brugtbil.htm

Fra : Brian S Jensen

Dato : 28-04-05 07:23

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men forhandlerne kan vel ikke fraskrive sig garanti- og
> fortrydelsesretforpligtelserne når det er forbrugerkøb... Eller hvad?

Da jeg ikke er den helt store fan af Henrik Dahl og hans utålelige væsen,
så så jeg ikke udsendelsen, men lige meget hvor meget "engros" en forhandler
vælger at sælge en vare, så kan han ikke fraskrive sig
reklamationsrettighederne

så vidt jeg ved da....

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : JS

Dato : 28-04-05 07:30

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da jeg ikke er den helt store fan af Henrik Dahl og hans utålelige væsen,
> så så jeg ikke udsendelsen,

Heller ikke jeg, men da jeg så at der var en "ekspert" med fra Bilmagasinet
valgte jeg alligevel at se programmet.
Det var nu desværre ikke så meget han fik lov at sige...

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 07:30

> [...]
> forhandler
> vælger at sælge en vare, så kan han ikke fraskrive sig

Jo "Danmarks bedste biler" eller "BT-bilsalg" kan godt fraskrive sig disse
rettigheder.

--
Tom

Fra : Brian S Jensen

Dato : 28-04-05 07:47

> Jo "Danmarks bedste biler" eller "BT-bilsalg" kan godt fraskrive sig disse
> rettigheder.
>
> --
> Tom

Ja, troligt at de findes endnu - og hvad der er endnu mere utroligt,
er at der stadig er kunder som finder på at handle dér

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 08:11

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
men
| forhandlerne kan vel ikke fraskrive sig garanti- og
| fortrydelsesretforpligtelserne når det er forbrugerkøb... Eller hvad?

Jo sagtens, for han skal hverken give garanti el. fortrydelsesret :))).
Reklamationsretten kan han ikke løbe fra. Men der er et men, er prisen
lavere end markedsprisen el. gør alderen, standen at der må kunne påregnes
"nogle" defekter, kan han lade det blive der. Du kan ikke reklamere dig til
et bedre køb end oprindeligt :).

Fra : JS

Dato : 28-04-05 08:08

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> men
> |
> Jo sagtens, for han skal hverken give garanti el. fortrydelsesret :))).
> Reklamationsretten kan han ikke løbe fra.

Sorry, det er tidligt på morgenen. Det var naturligvis reklamationsret jeg
mente

Fra : Thomas

Dato : 28-04-05 08:28

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> men forhandlerne kan vel ikke fraskrive sig garanti- og
> fortrydelsesretforpligtelserne når det er forbrugerkøb... Eller hvad?

1. Jeg synes det er underligt at en bil der står med skilt til 57000,- kan
man bare sige man gerne vil have som engros og ende med 36000,- (for
bilen havde ikke været i bedre stand ved at han gav fuld og pris og jeg har
selv oplevet for lidt garanti egentlig er værd efter jeg har købt)

2. Var det ikke herinde at en fortalte om eller kendte en der forsøgte at
få en forhandler til at betale reparationer for en Peugot 309 der var købt
meget billigt (gik topppakningen ?) , men hvor der heller ikke var noget at
gøre, netop (som en anden skriver længere nede) fordi den var solgt langt
under markedsprisen og man derfor måtte forvente disse ting. (Mener det var
en sag der havde været for forbrugerstyrelsen)

Mvh

Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-04-05 08:35

> [...]
har
> selv oplevet for lidt garanti egentlig er værd efter jeg har købt)

Mon ikke de "pruttehandler" der optræder i det program er aftalte således at
forhandleren får lidt gratis reklame, og ham den selvglade kommer til at
fremstå som en helvedes karl ?....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 09:22

| Mon ikke de "pruttehandler" der optræder i det program er aftalte således
at
| forhandleren får lidt gratis reklame,

Jeg tror også seriøst, det er doku-soap af værste slags. En bilforhandler
afstår da ikke fra at tjene 21.000,-, uden han ved at bilen er en
lorte-spand, som vil giver bunker af probs ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 09:14

> [...]
> at
> forhandleren får lidt gratis reklame, og ham den selvglade kommer til at

Du kan da selv prøve Nissan Århus, næste gang du skal skifte bil, så kan du
jo se om han er så nem, at handle ned i pris.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-05 09:28

JS skriver:

> Programmet kan ses her:
> http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2005/april/27_brugtbil.htm

Læg godt mærke til den chagalblå golf de står ved siden af (man kan
lige ane forskærmen) efter han har fået pris på Audien.

Det er min tidligere bil

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-04-05 06:51

JS wrote:
> [...]
> "afhentningspris" osv., men forhandlerne kan vel ikke fraskrive sig
> garanti- og fortrydelsesretforpligtelserne når det er forbrugerkøb...

En engros handel går vel heller ikke ind under forbrugerkøb, eller hvad ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-05 07:34

> En engros handel går vel heller ikke ind under forbrugerkøb, eller hvad ?

Nej, det må reelt kun foregå i mell momsregistrerede, professionelle. Og så
gælder reklamations-retten ikke.

Fra : JS

Dato : 29-04-05 09:58

> Nej, det må reelt kun foregå i mell momsregistrerede, professionelle. Og
> så gælder reklamations-retten ikke.

Men faktum er at det foregår i bedste stil mellem forhandler og forbuger.
Dog kalder de det ofte for afhentningstilbud.
Jeg synes at det er rigtig interessant at bilforhandlerne åbent står frem på
tv og siger at de bryder købeloven.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-04-05 10:21

JS wrote:

> Men faktum er at det foregår i bedste stil mellem forhandler og
> forbuger. Dog kalder de det ofte for afhentningstilbud.

Mange gange er et afhentningstilbud jo en bil, som der f.eks. lige er kommet
i bytte og som enten ikke passer ind i forhandlerens "image", eller
simpelthen bare en bil som de ikke har nået at klargøre endnu.
At køberen så gerne vil købe en bil på disse (tvivlsomme) vilkår og måske
efterfølgende tage en lang kamp med forhandleren, for at få lavet noget
under reklamationsretten, det synes jeg på en måde ligger helt på køberens
egne skuldre.
Man kan ikke først stå og sige man vil købe en bil meget billigt, for
derefter at forvente at man har samme fordele som hvis man havde givet fuld
pris, den holder ikke i min bog.
Men det er dog til dels op til den enkeltes egen samvittighed.

> Jeg synes at det er rigtig interessant at bilforhandlerne åbent står
> frem på tv og siger at de bryder købeloven.

Jeg synes da ikke der var nogen af forhandlerne i udsendelsen, som ligefrem
stod frem og sagde at de ville bryde købeloven.
Det eneste de sagde var at bilerne var uden garanti, det kan jo sagtens
hænge sammen med, at virksomheden normalt yder garanti (udover købeloven) på
de biler de sælger.

Fra : JS

Dato : 29-04-05 10:49

> [...]
> Man kan ikke først stå og sige man vil købe en bil meget billigt, for
> derefter at forvente at man har samme fordele som hvis man havde givet

Nej, men lov er lov. Retfærdighed, rimelighed, moral etc. er noget andet

> Men det er dog til dels op til den enkeltes egen samvittighed.

Enig. Det er også udelukkende princippet i det jeg finder interessant

> [...]
> Det eneste de sagde var at bilerne var uden garanti, det kan jo sagtens
> hænge sammen med, at virksomheden normalt yder garanti (udover købeloven)

De sagde "købt som beset" og "uden garanti af nogen art".
Det kan ikke lade sig gøre at lave den slags aftaler når det drejer sig om
forbrugerkøb.

Fra : Rander

Dato : 29-04-05 12:22

Fri, 29 Apr 2005 11:49:17 +0200 brugte JS 39 linier på at fortælle dette
til dk.fritid.bil:

>De sagde "købt som beset" og "uden garanti af nogen art".
>Det kan ikke lade sig gøre at lave den slags aftaler når det drejer sig om
>forbrugerkøb.

Vel kan det da så! Der er forskel på garanti og reklamationsret. At mange
så blander det sammen og tror at det er det samme, det er jo ikke
forhandlerens skyld!

http://rander.dk (temporarily down!)

Jeg kastede et blik på min svigermor, som sad på bagsædet,
og kørte direkte ud over skråningen. (Skadesanmeldelse)

Fra : Leonard

Dato : 29-04-05 12:50

Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Vel kan det da så! Der er forskel på garanti og reklamationsret. At mange
>så blander det sammen og tror at det er det samme, det er jo ikke
>forhandlerens skyld!

Og du tror ikke at forhandleren også tror den samme fejl når han siger
sådan?
Der er i hvert fald rigtigt mange, både forhandlere og forbrugere, der
tolker "købt som beset", som at bilen er købt som den er uden mulighed
for at få afhjælpet mangler og fejl, uanset hvad disse måtte bestå af.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : JS

Dato : 29-04-05 12:49

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vel kan det da så! Der er forskel på garanti og reklamationsret. At mange
> så blander det sammen og tror at det er det samme, det er jo ikke

Ja ja, jeg kender godt forskellen. Men jeg er ret sikker på at "garanti af
nogen slags" også betyder uden reklamationsret og dermed "uden" købelov.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-05 13:14

JS wrote:

> Ja ja, jeg kender godt forskellen. Men jeg er ret sikker på at "garanti af
> nogen slags" også betyder uden reklamationsret og dermed "uden" købelov.

Ja, det gør de i stor stil. Måden de sikrer sig rent praktisk er at lade
køberen underskrive en u-udfyldt formular der beskriver kendte fejl og
mangler ved købets indgåelse.

Ringer køberen så og kræver noget udbedret, skriver bilforhandleren det
bare på formularen. Så ser det ud som om køber har skrevet under på at
være vidende om problemet ved købet. Altså hverken garanti eller
reklemationsret.

-dennis

Fra : JS

Dato : 29-04-05 13:30

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare på formularen. Så ser det ud som om køber har skrevet under på at
> være vidende om problemet ved købet. Altså hverken garanti eller

Det lyder ikke videre sympatisk.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-04-05 12:39

JS wrote:
> Det lyder ikke videre sympatisk.

Nøh. Det gør "brugtvognsforhandler" vel heller ikke. Fortjent eller ej.

-dennis

Fra : Martin Kiefer

Dato : 30-04-05 13:45

> [...]
> Ja, det gør de i stor stil. Måden de sikrer sig rent praktisk er at lade
> køberen underskrive en u-udfyldt formular der beskriver kendte fejl og

Hvordan kan nogen finde på at underskrive noget uden at få en kopi selv?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin

Dato : 29-04-05 13:39

> De sagde "købt som beset" og "uden garanti af nogen art".
> Det kan ikke lade sig gøre at lave den slags aftaler når det drejer sig om
> forbrugerkøb.

Det kunne jo være, at det i virkeligheden er DR der købte bilen - så er den
go' nok

At man så ikke rigtigt kan bruge det til noget i et forbrugerprogram, det er
der jo ikke nogen der behøver at få at vide - det gælder jo om at lave god
underholdning!

I hvert fald synes jeg at det var underligt, at det ikke blev nævt at man
naturligvis har reklamationsret på bilen som ved ethvert andet forbrugerkøb.

/Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-04-05 14:14

JS wrote:

> De sagde "købt som beset" og "uden garanti af nogen art".
> Det kan ikke lade sig gøre at lave den slags aftaler når det drejer
> sig om forbrugerkøb.

Det kan det da sagtens.
Garanti er ikke noget man har krav på og hvis ellers at alle fejlene, på
bilen,bliver ført med ind i slutsedlen, så er den "købt som beset" (dvs de
fejl der er på bilen nu ikke rettes). At reklamationsretten så stadig er
gældende, det er så noget andet.

Fra : JS

Dato : 29-04-05 15:29

> [...]
> fejl der er på bilen nu ikke rettes). At reklamationsretten så stadig er

Ja ja, jeg har set at jeg ikke fik skrevet reklamationsret. Jeg kender godt
købeloven.
Jeg er sikker på at "uden garanti af nogen art" betyder total
ansvarsfraskrivelse. Det er i hvert fald det de fleste forhandlere mener med
det.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-05 18:13

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er sikker på at "uden garanti af nogen art" betyder total
> ansvarsfraskrivelse. Det er i hvert fald det de fleste forhandlere mener
> med det.
Og det syntes jeg så er MEGET FORKERT ikke fremgik tydeligt af udsendelsen.
At du er stillet som ved et privat køb, dvs civil retssag.. Jeg tror det det
var noget "doku-soap" som var "plantet" af DanskAutomobilHandlerForening,
fordi de mister marked ifht. private handler. Det er ikke første gang DR.
laver det "stunt" :(.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-04-05 10:14

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Nej, det må reelt kun foregå i mell momsregistrerede, professionelle.
> Og så gælder reklamations-retten ikke.

Er det så ikke ligeså meget køberen, i tilfældet her i rabatten, der er ude
på et "skråplan", at forsøge at købe en bil på vilkår, som han egentligt
ikke er berretiget til ?

Fra : JS

Dato : 29-04-05 10:52

> Er det så ikke ligeså meget køberen, i tilfældet her i rabatten, der er
> ude på et "skråplan", at forsøge at købe en bil på vilkår, som han
> egentligt ikke er berretiget til ?

Jo, men uanset hvilken aftale der bliver lavet mellem køber og sælger kan
køber (ved forbrugerkøb) aldrig stilles ringere end købeloven foreskriver.
Og dette uanset om der reelt aftales andet mundtligt eller skriftligt.
Vi skal næsten snart have fat i gutterne fra jura.gruppen for at verificere
ovenstående, som jeg dog er meget sikker på er korrekt

Fra : Thomas

Dato : 29-04-05 13:04

> [...]
> Vi skal næsten snart have fat i gutterne fra jura.gruppen for at
> verificere ovenstående, som jeg dog er meget sikker på er korrekt

Men for endnu engang at referere til den tidligere sag herinde ang. en
Peugeot købt meget billigt, så står kunden vel rent faktisk ringere, jo
længere han får prisen presset ned. Bliver prisen de her 20000 under
markedspris, må man vel også forvente at man får en bil væsentlig ringere
end dem der antageligt normalt koster 57000 tilsvarende og at man ikke bare
har gjort en "god handel".... jeg nægter at tro på at der er gjort en god
handel, for bilsælgeren har med garanti stadigvæk tjent på den vogn

Bare lige min lille mening

Mvh

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-04-05 14:11

Thomas wrote:

> [...]
> væsentlig ringere end dem der antageligt normalt koster 57000
> tilsvarende og at man ikke bare har gjort en "god handel"....

Er det ikke også rimeligt nok ?

> jeg
> nægter at tro på at der er gjort en god handel,

Hvis man har sparet 20000,- ift listepris, så har man da gjort en god
handel.

> for bilsælgeren har
> med garanti stadigvæk tjent på den vogn

Hmm, det er jo ligesom det de lever af.
Jeg tror også at bageren og købmanden tjener penge på deres varer, ellers
holdt de ikke længe.

> Bare lige min lille mening

Og dette var så min

Fra : Thomas

Dato : 29-04-05 16:12

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> Er det ikke også rimeligt nok ?

> Hvis man har sparet 20000,- ift listepris, så har man da gjort en god
> handel.

jojojo

Men du ved sikkert godt hvad jeg mener Man kan sikkert stå og tude det
man vil i byretten, men tror ikke at man får noget til at tro at bilen er
mere værd end det man købte den til hos en forhandler, uanset hvad
"listeprisen" end måtte være, skulle man være så uheldig at der skulle dukke
alle mulige defekter op efter købet. Så vil man sikkert sige at det var
hvad man nu kunne forvente at få for det beløb

Mvh

Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-04-05 16:42

At man har reklamationsret betyder bare, at man kan reklamere over et køb,
det betyder ikke automatisk, at man har ret til at få det man reklamerer
over ordnet.
Når man handler til afhentningpriser får man en bil meget billigt. Vælger
man som kunde at fraskrive sig retten til at reklamere, er man da en nørd
hvis man så møder op nogle dage efter og gør det alligevel. Så tror jeg
sælger vil tage det lige så seriøst som man selv har taget den aftale man
lavede få dage forinden.
Typisk fortæller en sælger om de defekter, der er på den bil der sælges og
de defekter man kender kan man naturligvis ikke reklamere over uanset om man
har handlet billigt eller dyrt.

Niels