/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forbrug i C4 Hdi exclusive
Fra : mullerman


Dato : 27-04-05 21:55

Hej Ng

Jeg har sådan en svend, og den kører super, der er dog en ting jeg ikke er
tilfreds med. Den kører ikke vildt langt på literen. Tror i snit den kører
14 km literen, og den er efterhånden kørt til hvis dette skulle have
betydning. (har kørt ca 5000 km). På hvorlangtpaaliteren.dk er den opgivet
til at skulle kunne køre 18,5 liter.

Kørselsmønster:
Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
cykle) 2x 14 km
Ellers et par andre ture på ca 50 km
Ca hver 2 weekend kører den 270 km
Har også været et par ture i jylland = ture frem og tilbage på ca 750 km

Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke friskt
;)

Martin



 
 
Thomas G (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G


Dato : 28-04-05 07:42

> Jeg har sådan en svend, og den kører super, der er dog en ting jeg ikke er
> tilfreds med. Den kører ikke vildt langt på literen. Tror i snit den kører
> 14 km literen, og den er efterhånden kørt til hvis dette skulle have
> betydning. (har kørt ca 5000 km). På hvorlangtpaaliteren.dk er den opgivet
> til at skulle kunne køre 18,5 liter.
>
> Kørselsmønster:
> Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
> cykle) 2x 14 km
> Ellers et par andre ture på ca 50 km
> Ca hver 2 weekend kører den 270 km
> Har også været et par ture i jylland = ture frem og tilbage på ca 750 km
>
> Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
> friskt ;)

Frisk kørsel er ikke den eneste årsag til højt benzinforbrug ...

Ud over det kan være noget reelt med motoren (hvilket jeg ikke ved en brik
om) så kan det være dit kørsels mønster f.eks.
- Kørsel i lavt gear længere end nødvendigt
- Høj hastighed på motorvejen (130 er hurtigt i denne sammenhæng)
- og mange andre ting.

Har så ny en bil ikke et display der kan indstilles til at vise benzin
forbruget her og nu ? Det har jeg haft i de 2 sidste biler og det kan være
en rigtig god rette snor for om man køre fornuftigt eller ej.

Har du prøvet at ændre din måde og køre på ... (langsommere osv.) for at se
hvilken indflydelse det har på forbruget ... ?

hilsen Thomas G



Henrik B. (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-04-05 15:08


"Thomas G" <thgo*1*@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:427085bf$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>> Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
>> friskt ;)
>
> Frisk kørsel er ikke den eneste årsag til højt benzinforbrug ...

Og da slet ikke på denne bil.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Thomas G (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G


Dato : 29-04-05 19:53


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42723fbc$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas G" <thgo*1*@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:427085bf$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>> Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
>>> friskt ;)
>>
>> Frisk kørsel er ikke den eneste årsag til højt benzinforbrug ...
>
> Og da slet ikke på denne bil.
>

dooooo

der gik 30 sek inden jeg fattede den kommentar ...




TDN (28-04-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 28-04-05 08:16


"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:426fee1b$0$73772$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Ng
>
> Jeg har sådan en svend, og den kører super, der er dog en ting jeg ikke er
> tilfreds med. Den kører ikke vildt langt på literen. Tror i snit den kører
> 14 km literen, og den er efterhånden kørt til hvis dette skulle have
> betydning. (har kørt ca 5000 km). På hvorlangtpaaliteren.dk er den opgivet
> til at skulle kunne køre 18,5 liter.
>
> Kørselsmønster:
> Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
> cykle) 2x 14 km
> Ellers et par andre ture på ca 50 km
> Ca hver 2 weekend kører den 270 km
> Har også været et par ture i jylland = ture frem og tilbage på ca 750 km
>
> Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
> friskt ;)
>
> Martin
>

Hej !

Du kan læse om masser af HDI kørere der ikke kan nå i nærheden af det
opgivne hvis du søger tilbage i gruppen her. Der kan være flere årsager.
Nogle oplever at forbruget bliver mindre efter 15-25.000 km's tilkørsel.
Ifølge en af gruppens specialister i bokstuning kører HDI med to forskellige
fabrikater af motorstyring og den ene kan godt leve op til det opgivne
forbrug og den anden når ikke i nærheden. Jeg kender et par arbejdskollegaer
der har 206 og 307 HDI og når ikke op på mere 14-15 km/l på trods at de er
pendlere der kører langt hverdag. Nogle mener også HDI er meget følsomme for
"kørestilen" og ved motorvejshastigheder stiger forbruget meget ved højere
hastigheder. Men så igen er der dem der trods frisk "kørestil" ikke har
problemer med at opnå de opgivne forbrugstal selv på nye HDI motorer. Men
uanset hvad mener jeg det er dit forbrug er til den høje side.

Mvh
Thomas



Lars Knudsen (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-04-05 19:25

Hej,

On Wed, 27 Apr 2005 21:54:54 +0100, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>Kørselsmønster:
>Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
>cykle) 2x 14 km

Hvilken vej? Mange stopsignaler og kø giver ekstremt ringe brændstof
økonomi. På vej ud af København fra Kbh Ø til Fields kører jeg 5-6
km/L i min bmw 530dA hvis man nulstiller forbrugsmåleren når man
starter. Til sammenligning kører jeg i snit cirka 13.5 km/L over hele
strækningen der er mest motorvej og landetvej.

>Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke friskt
>;)

Hehe.. Hvordan ved du hvordan kæresten kører når du ikke er med?

Det er vigtigt at skifte gear meget tidligere end du normalt gør i en
benzin og undgå at køre i lavere gear end højst nødvendigt. Hvis man
kører med let speederfod i min skifter den ved 2000-2500 omdr. Brug
fartpilot på jævne strejkninger.

Som andre også siger er I ikke de eneste der har lidt problemer med at
få dem til at leve op til det opgivne forbrug.

** Lars


mullerman (28-04-2005)
Kommentar
Fra : mullerman


Dato : 28-04-05 20:55


>>Kørselsmønster:
>>Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
>>cykle) 2x 14 km
>
> Hvilken vej? Mange stopsignaler og kø giver ekstremt ringe brændstof
> økonomi. På vej ud af København fra Kbh Ø til Fields kører jeg 5-6
> km/L i min bmw 530dA hvis man nulstiller forbrugsmåleren når man
> starter. Til sammenligning kører jeg i snit cirka 13.5 km/L over hele
> strækningen der er mest motorvej og landetvej.

Ok, må prøve at finde den forbrugsmåler der er i bilen, og se hvordan det
ser ud næste gang jeg skal ud og køre.


>>Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
>>friskt
>>;)
>
> Hehe.. Hvordan ved du hvordan kæresten kører når du ikke er med?

Det har du ret i, men ved at det ikke kan gå overdrevet hurtigt ad den rute
hun kører om morgenen.

> Det er vigtigt at skifte gear meget tidligere end du normalt gør i en
> benzin og undgå at køre i lavere gear end højst nødvendigt. Hvis man
> kører med let speederfod i min skifter den ved 2000-2500 omdr. Brug
> fartpilot på jævne strejkninger.

Er begyndt med dette, men synes det er mærkeligt ikke selv at have kontrol
over speederen. Men når man lige vænner sig til det, så er det meget rart.
Har lagt mærke til at bilen ligger på ca 2500 omdr ved 130 km/t

> Som andre også siger er I ikke de eneste der har lidt problemer med at
> få dem til at leve op til det opgivne forbrug.

Ok, desværre... Ville godt gerne køre 4-6 km mere pr liter...

Martin



Lars Knudsen (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-04-05 20:46

Hej,

On Thu, 28 Apr 2005 20:54:45 +0100, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>> Hvilken vej? Mange stopsignaler og kø giver ekstremt ringe brændstof
>> økonomi. På vej ud af København fra Kbh Ø til Fields kører jeg 5-6
>> km/L i min bmw 530dA hvis man nulstiller forbrugsmåleren når man
>> starter. Til sammenligning kører jeg i snit cirka 13.5 km/L over hele
>> strækningen der er mest motorvej og landetvej.
>Ok, må prøve at finde den forbrugsmåler der er i bilen, og se hvordan det
>ser ud næste gang jeg skal ud og køre.

Jeps - det er altså en ret god øvelse hvis man vil vide hvad der giver
kilometre og hvad der ikke gør. Det er utroligt så lidt speeder der
skal til .. vupti op med forbruget.


>> Hehe.. Hvordan ved du hvordan kæresten kører når du ikke er med?
>Det har du ret i, men ved at det ikke kan gå overdrevet hurtigt ad den rute
>hun kører om morgenen.

Men måske netop meget stop-go kørsel? Det koster....


[Fartpilot]
>Er begyndt med dette, men synes det er mærkeligt ikke selv at have kontrol
>over speederen. Men når man lige vænner sig til det, så er det meget rart.

Jeg syntes det er super... Det krævede lige lidt tilvænning - men er
ikke et sekund i tvivl om at min næste bil også har fartpilot. Jeg
kører ret lange motorvejsstræk i Sverige uden kø - og der er det altså
utrolig afslappende bare at skulle styre. Mer' vil dog ha' mer og jeg
er ret lun på de nye systemer der automatisk sænker farten hvis der
pludselig er forankørende med lavere hastighed... Så mangler vi bare
sammenkobling af navigation og rattet...


>Har lagt mærke til at bilen ligger på ca 2500 omdr ved 130 km/t

Det lyder ikke helt forkert. Jeg har 2000 omdr vej 120 km/t i min.


>> Som andre også siger er I ikke de eneste der har lidt problemer med at
>> få dem til at leve op til det opgivne forbrug.
>Ok, desværre... Ville godt gerne køre 4-6 km mere pr liter...

Ja.. Det er dyrt nok. Er lige skiftet til 235/45-17 sommerdæk fra mine
205/55-16 - det kostede cirka 1 L/km... *argh* Til gengæld ser det
fint ud - hvad gør man ikke for skønheden I øvrigt kører den nu
også bedre på dem...

** Lars - http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266


mullerman (29-04-2005)
Kommentar
Fra : mullerman


Dato : 29-04-05 08:13

>>> Hvilken vej? Mange stopsignaler og kø giver ekstremt ringe brændstof
>>> økonomi. På vej ud af København fra Kbh Ø til Fields kører jeg 5-6
>>> km/L i min bmw 530dA hvis man nulstiller forbrugsmåleren når man
>>> starter. Til sammenligning kører jeg i snit cirka 13.5 km/L over hele
>>> strækningen der er mest motorvej og landetvej.
>>Ok, må prøve at finde den forbrugsmåler der er i bilen, og se hvordan det
>>ser ud næste gang jeg skal ud og køre.
>
> Jeps - det er altså en ret god øvelse hvis man vil vide hvad der giver
> kilometre og hvad der ikke gør. Det er utroligt så lidt speeder der
> skal til .. vupti op med forbruget.

Det skal i hvert fald lige prøves...

>>> Hehe.. Hvordan ved du hvordan kæresten kører når du ikke er med?
>>Det har du ret i, men ved at det ikke kan gå overdrevet hurtigt ad den
>>rute
>>hun kører om morgenen.
>
> Men måske netop meget stop-go kørsel? Det koster....

Ja, det kunne godt være det :(

> [Fartpilot]
>>Er begyndt med dette, men synes det er mærkeligt ikke selv at have kontrol
>>over speederen. Men når man lige vænner sig til det, så er det meget rart.
>
> Jeg syntes det er super... Det krævede lige lidt tilvænning - men er
> ikke et sekund i tvivl om at min næste bil også har fartpilot. Jeg
> kører ret lange motorvejsstræk i Sverige uden kø - og der er det altså
> utrolig afslappende bare at skulle styre. Mer' vil dog ha' mer og jeg
> er ret lun på de nye systemer der automatisk sænker farten hvis der
> pludselig er forankørende med lavere hastighed... Så mangler vi bare
> sammenkobling af navigation og rattet...

Ja, jeg har også tænkt over at sådan en autopilot må kunne laves - de har
det da i fly :)

>>Har lagt mærke til at bilen ligger på ca 2500 omdr ved 130 km/t
>
> Det lyder ikke helt forkert. Jeg har 2000 omdr vej 120 km/t i min.
>
>
>>> Som andre også siger er I ikke de eneste der har lidt problemer med at
>>> få dem til at leve op til det opgivne forbrug.
>>Ok, desværre... Ville godt gerne køre 4-6 km mere pr liter...
>
> Ja.. Det er dyrt nok. Er lige skiftet til 235/45-17 sommerdæk fra mine
> 205/55-16 - det kostede cirka 1 L/km... *argh* Til gengæld ser det
> fint ud - hvad gør man ikke for skønheden I øvrigt kører den nu
> også bedre på dem...

Jeps, det ser lækkert ud :)

Martin http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=27713




Lars Knudsen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 29-04-05 10:55

Hej,

On Fri, 29 Apr 2005 08:12:36 +0100, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>Ja, jeg har også tænkt over at sådan en autopilot må kunne laves - de har
>det da i fly :)

Hehe.. Ja - læste da at Bosch har en "auto-parkerings" dims til
serieproduktion klar i løbet af et års tid - hvor du blot skal give
gas og bremse bilen ned når den er på plads....

>> Ja.. Det er dyrt nok. Er lige skiftet til 235/45-17 sommerdæk fra mine
>> 205/55-16 - det kostede cirka 1 L/km... *argh* Til gengæld ser det
>> fint ud - hvad gør man ikke for skønheden I øvrigt kører den nu
>> også bedre på dem...
>Jeps, det ser lækkert ud :)
>Martin http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=27713

Hehe - tark... Også din! Jeg har ikke prøvet at køre C4'eren men har
haft forskellige udgaver af Xsara'en til overvejende god tilfredshed.

Men lækkert ser det ud - har lidt smidt en stemme til dig nu jeg
alligevel var forbi

** Lars


KASO (01-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-05-05 17:10


"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:426fee1b$0$73772$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Ng
>
> Jeg har sådan en svend, og den kører super, der er dog en ting jeg ikke er
> tilfreds med. Den kører ikke vildt langt på literen. Tror i snit den kører
> 14 km literen, og den er efterhånden kørt til hvis dette skulle have
> betydning. (har kørt ca 5000 km). På hvorlangtpaaliteren.dk er den opgivet
> til at skulle kunne køre 18,5 liter.
>
Andres erfaringer herinde tyder på at man skal væsentligt højere op før en
moderne diesel er nået ned på sit "endelige" forbrug. Hvor langt der skal
til, varierer fra 10.000km til 30.000km.

> Kørselsmønster:
> Frem og tilbage til job (min kæreste, så ingen kommentarer om at jeg burde
> cykle) 2x 14 km

Som jeg har forstået det, er en diesel relativt længe om at blive
arbejdsvarm - måske 10km - og indtil da, er ingen motor særligt økonomisk.
Din bil kører langt hovedparten af sine km i relativt kold tilstand - det må
alt andet lige påvirke økonomien i negativ retning...

> Ellers et par andre ture på ca 50 km
> Ca hver 2 weekend kører den 270 km
> Har også været et par ture i jylland = ture frem og tilbage på ca 750 km
>
> Hvad kan det skyldes at den ikke kører længere? Og nej, vi kører ikke
friskt
> ;)
>
> Martin
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste