Peugeot diesel
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 27-04-05 19:12

Hej,

Jeg har googlet lidt, men synes ikke at kunne finde et endegyldigt svar.
Jeg overvejer at skifte '94 escort st.car'en ud med en 306 2.0 HDI fra
1999-2000, men hvordan er det med Peugeot's nyere diesel - Jeg synes at
have
hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?
Den er opgivet til 18,5-19,2 km/l - er det realistisk?

mvh

Carsten Pedersen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Johnt

Dato : 27-04-05 19:39

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have
> hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?

Du kan sikkert sagtens finde nogle med problemer med HDI motorer, men jeg
vil vurdere Peugeot som blandt de førende indenfor dieselmotorer.

Du kan læse en del om Peugeot på www.hi-speed.dk eller www.pugs.dk

Hilsen
Johnt

Fra : Michael M. Nielsen

Dato : 27-04-05 19:47

Hej

> hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?
> Den er opgivet til 18,5-19,2 km/l - er det realistisk?

Jeg har en Peugeot 307, 2.0 HDI fra 8/2003.

Den kører i snit 12-13 km/ltr. - hvoraf jeg hver dag kører 100 km. på
landevej med 70-80 km/t.

Hvis jeg udelukkende køre landevej igen med 70-80 km/t. kan jeg knibe den op
på 15 km/ltr. (max 2000 omdr.)

Peugeot siger den er "indstillet" korrekt - og det er min køremåde der gør
det... :(

Jeg kan bare sige - ALDRIG Peugeot HDI til mig mere.

Michael M. Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-05 19:51

Hej!

Michael M. Nielsen wrote:

> [...]
> det... :(
>
> Jeg kan bare sige - ALDRIG Peugeot HDI til mig mere.

Med ovenstående i mente kan det ihvertfald ikke svare sig at udskifte
Escorten... Min 1.6'er kører da ihvertfald ca. 13 på literen ved alm.
blandet/frisk kørsel :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael M. Nielsen

Dato : 27-04-05 19:54

Hej

> Med ovenstående i mente kan det ihvertfald ikke svare sig at udskifte
> Escorten... Min 1.6'er kører da ihvertfald ca. 13 på literen ved alm.
> blandet/frisk kørsel :)

Nej, jeg kan også godt fortælle - jeg er VILDT skuffet.

Tænk så meget ekstra for en HDI - også kan den ikke køre længere end en
benzin :(

Michael M. Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-05 20:04

Hej!

Michael M. Nielsen wrote:

> Nej, jeg kan også godt fortælle - jeg er VILDT skuffet.
>
> Tænk så meget ekstra for en HDI - også kan den ikke køre længere end en
> benzin :(

Ja, jeg ville fa'me også være skuffet. Det kan da ikke passe, at den skal være
sådan? Hvad siger manualen mht. forbruget?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael M. Nielsen

Dato : 27-04-05 20:05

Hej

> Ja, jeg ville fa'me også være skuffet. Det kan da ikke passe, at den skal
> være sådan? Hvad siger manualen mht. forbruget?

19,2 km/ltr. på registreringsattesten

Michael M. Nielsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-05 20:10

Hej!

Michael M. Nielsen wrote:

> 19,2 km/ltr. på registreringsattesten

Så har de fa'me (pardon my french) bare at få gjort noget ved sagen. Klag evt.
din nød til Pegeout Danmark (eller hvad deres hovedsæde hedder). Især når du
virkeligt har prøvet at få den ned i forbruget og det ikke er muligt.

Har du FDM abonnement? I så fald kunne du jo spørge dem om de kender til
muligheder for løsning af problemet (mht. forhandleren).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 27-04-05 21:29

On Wed, 27 Apr 2005 20:53:41 +0200, "Michael M. Nielsen"
<nospam@uk.dk> wrote:

>Nej, jeg kan også godt fortælle - jeg er VILDT skuffet.
>Tænk så meget ekstra for en HDI - også kan den ikke køre længere end en
>benzin

Der må være noget grundlæggende galt med maskine eller køremåde.

Jeg har netop været på ferie sydpå og på vejen hjem kørte vi 450 km
motorvej med et gennemsnit på 11,25 km/l. Jeg kører i '97 Chevrolet
Camaro Z28 5,7 liters V8 benzinmotor...

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 19:58

On Wed, 27 Apr 2005 20:47:14 +0200, "Michael M. Nielsen"
<nospam@uk.dk> wrote:

> [...]
>det... :(
>
>Jeg kan bare sige - ALDRIG Peugeot HDI til mig mere.

Vores Xsara Week-end HDI 110 HK løber da i hvert fald 17+ i snit med
knap 14000 på tælleren, så måske tramper du lidt hårdt indimellem
eller også har Peugeot et forklaringsproblem.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Michael M. Nielsen

Dato : 27-04-05 19:58

Hej

> Vores Xsara Week-end HDI 110 HK løber da i hvert fald 17+ i snit med
> knap 14000 på tælleren, så måske tramper du lidt hårdt indimellem
> eller også har Peugeot et forklaringsproblem.

Jeg har efterhånden testet det en del gange - hvor jeg har kørt 2x50 km med
max 2000 omdr. - Uden stop.

Så jeg tror nu ikke - jeg tramper sømmet for hårdt :)

Michael M. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 20:05

On Wed, 27 Apr 2005 20:57:33 +0200, "Michael M. Nielsen"
<nospam@uk.dk> wrote:

>Hej

>Jeg har efterhånden testet det en del gange - hvor jeg har kørt 2x50 km med
>max 2000 omdr. - Uden stop.
>
>Så jeg tror nu ikke - jeg tramper sømmet for hårdt :)

Lyder ikke godt, kører også normalt med gearskift omkring 2000-2200,
så det kun er i 5., den kommer højere op. Må hellere gå ud klappe
Xsara-tøsen Dit forbrug lyder helt forkert, så Peugeot må på den
igen.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Johnt

Dato : 27-04-05 22:04

"Michael M. Nielsen" <nospam@uk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Jeg har efterhånden testet det en del gange - hvor jeg har kørt 2x50 km
> med max 2000 omdr. - Uden stop.
>
> Så jeg tror nu ikke - jeg tramper sømmet for hårdt :)

Har du tjekket at dæktrykket ikke er for lavt ?

Hilsen
Johnt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 07:55

"Michael M. Nielsen" <nospam@uk.dk> wrote in message
> Hej

> Jeg har efterhånden testet det en del gange - hvor jeg har kørt 2x50 km
med
> max 2000 omdr. - Uden stop.

Jeg lavede et par forsøg, jeg fandt ud af den går kortere hvis man kører for
langt ned i omdr. Jeg kører ikke under 1900 omdr, og jeg kørte 19.2 på
sidste tank og 16,2 i snit over 13.000+ km.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Aardvark

Dato : 27-04-05 21:25

Ivan Madsen <> wrote in news:02ov6116lgorrfpeqoiosgqu1r5ipdk2ou@4ax.com:

> Vores Xsara Week-end HDI 110 HK løber da i hvert fald 17+ i snit med
> knap 14000 på tælleren, så måske tramper du lidt hårdt indimellem
> eller også har Peugeot et forklaringsproblem.

Hér må jeg lige ind med en kommentar. Jeg har selv en Pug 306 2.0 HDI
fra 2000. Jeg pendler 2x100 km hver dag, og på den 60 liter tank der er
i Pug'en, kører jeg ca. 1000 km på en tankfuld diesel...og plus de
rester der nok er i tanken når jeg tanker, vil jeg gætte den går 17 km/l
+
Hértil skal siges, at jeg kører på MOTORVEJ, og over 50% af min
strækning (Vestfyn <-> Horsens) er med 130 km/t.
Så jeg er ganske tilfreds..også selv om min reg.attest siger 19.2
km/l...
Bare se på Lupo'en..dens 33 km/l er også vildt overdrevet...(med ca 8
km/l iflg. FDM).

/Aard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-04-05 21:39

> Den kører i snit 12-13 km/ltr. - hvoraf jeg hver dag kører 100 km. på
> landevej med 70-80 km/t.

Meget mærkeligt.

Vi var fire kammerater, der kørte til Schweiz og tilbage igen med fuld læs
og ALDRIG under 160 km/t.

Over store stræk kørte vi konstant 180-190 km/t efter speedometeret, og da
vi kom hjem, havde vi over hele turen kørt 13,3 km/ltr.

/Jan W Nielsen

Fra : Johnt

Dato : 27-04-05 22:02

Jeg har en Peugeot 407 sw 1,6 hdi. Den er ret ny, men forbruget ligger
omkring 13-14 km/l med 1/3 bykørsel og resten motorvej, da det i Kbh. består
ruten af 10 lyskryds, så der er mange start og stop på vejen.

Dette er jeg godt tilfreds med, og hvis jeg tænkte på økonomien når jeg
kører burde 16 km/l være opnåeligt. Jeg har endnu ikke været på en længere
tur, så jeg kan ikke sige noget om økonomien ved landevejskørsel.

Hilsen
Johnt

Fra : ChipMIK

Dato : 27-04-05 22:15

Johnt wrote:
> [...]
> kører burde 16 km/l være opnåeligt. Jeg har endnu ikke været på en længere
> tur, så jeg kan ikke sige noget om økonomien ved landevejskørsel.

Vores gamle Xantia HDi Stationcar med tuningsboks (130-140 HK)på
Færøerne (fjeldtur op-Fjeldtur ned, max distance pr vej 30 Km) gik 16
KM/L...

Jeg kører stille når den er kold men ellers foregik/går det med 105-110
på klokken.

MVH

ChipMIK

Nuværende Mondeo 1.8 TD..og 12.8 Km/L
Kommende....Når ford gider lave den...Fiesta 1.6 TDCi og blandet siger
den omkring 22.2 Km/L

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 07:53

> [...]
> det... :(
>
> Jeg kan bare sige - ALDRIG Peugeot HDI til mig mere.

Hvor langt ned i omdr. kører du ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-04-05 10:01

> [...]
> det... :(
>
> Jeg kan bare sige - ALDRIG Peugeot HDI til mig mere.

Dette er intet mindre end en skandale. Lånte på et tidspunkt en tilsvarende
bil til at køre til Tyskland i. Vi skulle ned og hente en BMW 330D Touring i
Osnabrück. Fra Osnabrück til Hamburg (små 200km så vidt jeg husker) kørte
jeg i 307'eren (HDi 90hk med Siemens. Almindelige sommerhjul, ikke
lavprofil) mens min makker kørte i BMW'en (som han jo lige havde købt...).
Vi lå jf. speedometeret på 140-150km/t og da vi nåede Hamburg havde jeg kørt
11.2km/l og han havde kørt 14.3km/l. Vi kørte samme hastighed, dog var han
to gange oppe at snuse til bilens topfart (men det var jeg jo næsten også i
Peugeot'en...).
Selv ved landevejskørsel lå forbruget oppe på 6-7l/100km. Da jeg kom hjem
var jeg så oprevet over oplevelsen, at jeg på www.hi-speed.dk prøvede at
samle kræfter til at lave en aktion mod importøren, ev.t. i samarbejde med
FDM. Der er mange på siden som også kører så kort literen, men der var
alligevel ikke rigtigt opbakning til at gøre noget. Jeg ejede ikke bilen og
kører glad rundt i min Fabia, som går 20-21km/l ved motorvejskørsel, så jeg
kan i princippet være ligeglad - specielt når ejerne af 307'eren ikke gider
gøre noget.
Som jeg ser sagen, så burde man gå så hårdt til Peugeot, at de i sidste ende
kan blive nødt til at skifte motorerne. Jeg var ved at brække mig da de i
deres blad kom med en stor artikel om hvordan man skulle køre økonomisk.
Naturligvis kan man vinde en del ved diverse "tricks", men hvis bilen
grundlæggende er uøkonomisk kan man sq ikke trylle den om. Med sådan en
artikel synes jeg, at Peugeot fralægger sig ansvaret for deres biler.
Hvorfor skulle jeg f.eks. pludseligt køre anderledes fordi jeg kører i en
307HDi end når jeg kører i min Fabia med 143hk? En løsning var jo f.eks. at
lave en aftale med Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn og på
rullefelt få målt hvor meget bilen forbruger ved en bestemt belastning. Hvis
f.eks. en Fabia opgivet til 20km/l kan lave f.eks. 20KW ud af x liter
diesel/timen, så burde en 307HDi jo kunne gøre nogenlunde det samme når den
er opgivet til 19.2km/l. Uanset hvordan man vender og drejer sagen, så kører
der en masse folk rundt som ikke har fået hvad de har betalt for. Hvis ens
TV går i stykker efter 6 måneder får man det lavet eller ombyttet. Hvorfor
skal man så finde sig i, at den bil man har givet en kvart million for slet
ikke lever op til det lovede? Netop i tilfældet 307 ville en 1.6 benziner
for mange havde været et bedre valg.

--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Sune

Dato : 27-04-05 23:26

> [...]
> have
> hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?
> Den er opgivet til 18,5-19,2 km/l - er det realistisk?

Jeg købte en 307 HDI 1.december 2004.
Den har nu kørt 30.000 km hvor den ofte bliver "mishandlet"

Først da den rundede 25.000 begyndte forbruget at falde, så den nu ligger
mellem 15 og 16 på literen.
Det er jeg rimelig tilfreds med, kørselsmønstret taget i betragtning. Den er
ret sejlivet.

vh Sune

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 07:52

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> have
> hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?

Det er ikke hvad jeg har hørt fra mange kollegaer, det er en god motor.

> Den er opgivet til 18,5-19,2 km/l - er det realistisk?

Ja, det er ikke helt skævt, dog lidt optimistisk, vores 306 HDi 2.0 90 HK
fra 2001:

Over 13.336 km:
forbrug snit
17,68 17,68
16,95 17,39
15,37 16,82
15,70 16,51
15,20 16,19
16,91 16,32
16,99 16,39
13,22 16,19
15,67 16,14
15,25 16,03
16,00 16,03
15,05 15,93
16,41 15,98
15,81 15,97
14,79 15,89
16,73 15,94
19,20 16,19

--
mvh / regards

Christian

Fra : Janner

Dato : 28-04-05 08:33

Havde kort tid en 307 HDI, den gik max. 14 km. literen med min kørsel .....
Siden hen er den skiftet til en Octavia TDI 90 HK chippet til 125 hk.. Ja og
nu kører jeg 18-21 km/liter ........

Så aldrig mere HDI til mig ej heller

Hygge

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 20:49

"Janner" <nowayjose@noapamthanks.nemlija> skrev i en meddelelse
> Havde kort tid en 307 HDI, den gik max. 14 km. literen med min kørsel
> Siden hen er den skiftet til en Octavia TDI 90 HK chippet til 125 hk.. Ja
> [...]

Hør nu her... Peugeot/Citroen, Mercedes mv. bruger commonrail teknologien.
Commonrail betyder en rigtig lækker motor med en lækker motorgang og som er
rimelig støjsvag, men tilgengæld bruger de noget mere brændstof end diesel
motorere med pumpedyse motorere (dvs. VW, Seat, Skoda og Audi). Pumpedyse
motorne går tilgengæld meget traktor agtigt, specielt i tomgang, og støjer
en del mere end en commonrail! Så vil man have mange km/l, så skal man have
en pumpedyse, men man skal vænne sig til den høje traktor støj i tomgang!

Og så lige en bemærkning: Til alle jer som skriver at jeres bil går det og
det på literen. Hvordan måler I det?? Kørecomputeren i bilen kan man ikke
stole på så det skal måles manuelt. Og ved manuelt forstås at man tanker
bilen helt op til brændstofstanderen selv slår fra og så nulstiller man sin
km.tæller i bilen. Det vigtige er så at når man skal tanke igen skal man
tanke på præcis samme tankstation/stander, da alle standere ikke stopper på
præcis samme tidspunkt. På et tidspunkt da jeg selv fulgte meget med i hvor
langt min egen bil kørte på literen kunne jeg konstatere at hver gang jeg
tankede på en anden tank/stander end sidste tankning, ja så var km/l
pludselig ændret +/-1 km/l hvor den eller lå meget stabilt ved tankninger på
samme stander!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-05 21:55

Mikkel skriver:

> Hvordan måler I det??

Som du selv beskriver.

> Kørecomputeren i bilen kan man ikke stole på

Nej, den kan godt regne 2-3 km/l galt (10 %)

> så det skal måles manuelt. Og ved manuelt forstås at man tanker
> bilen helt op til brændstofstanderen selv slår fra og så nulstiller man sin
> km.tæller i bilen.

Ja, en af triptællerne.

> Det vigtige er så at når man skal tanke igen skal man
> tanke på præcis samme tankstation/stander, da alle standere ikke stopper på
> præcis samme tidspunkt.

Det er knapt så vigtigt

Vores kørselsmønster er forskelligt fra tankning til tankning. Når konen
kører bilen går den længere på literen end når jeg gør.

Sidste tankfuld viste "kun" 18,5 km/l

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-04-05 22:19

"Mikkel" <-> skrev
> [...]

> tankede på en anden tank/stander end sidste tankning, ja så var km/l
> pludselig ændret +/-1 km/l hvor den eller lå meget stabilt ved tankninger

Jeg skriver blot op hvor mange liter der henad vejen bliver fyldt på. Og det
giver et lidt for højt forbrug på min Focus C-max 2.0. Den kan dog snildt
køre 20 km/l og derover, når den er varm og nålen ikke kommer ret meget over
90. Men de første knapt 10 km sluger den lidt mere, og lagt sammen med lidt
'uøkonomisk kørsel' indimellem har jeg et snit på ca. 14,5 især fordi turene
normalt ikke kommer over 16-20 km. Så skal du have økonomi i det, skal der
køres meget længere ture. Jeg har dog primært købt diesel fordi jeg er vild
med det
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-05 07:39

"Mikkel" <-> wrote in message

> [...]
> stole på så det skal måles manuelt. Og ved manuelt forstås at man tanker
> bilen helt op til brændstofstanderen selv slår fra og så nulstiller man

Præcis den måde bruger jeg, jeg har ikke forbrugsmåler i min.

> Det vigtige er så at når man skal tanke igen skal man
> tanke på præcis samme tankstation/stander, da alle standere ikke stopper

> præcis samme tidspunkt.

Den forskel er nok minimal, men jeg tanker nu oftest de samme 3-4 steder.

> [...]
> tankede på en anden tank/stander end sidste tankning, ja så var km/l
> pludselig ændret +/-1 km/l hvor den eller lå meget stabilt ved tankninger

Jeg da se om jeg kan se et tilsvarende mønster i mine målinger.

--
mvh / regards

Christian

Fra : KASO

Dato : 29-04-05 18:42

[SNIP en masse]
>Kørecomputeren i bilen kan man ikke
> stole på så det skal måles manuelt.

Det var en meget generel udtalelse! Min kørecomputer rammer korrekt indenfor
½km/l - oftest er den for pessimistisk (jeg sammenholder dens beregnede rest
i tanken med hvad jeg reelt tanker). Bil: Renault Mégane Coupé

Dermed siger jeg ikke, at alle er nøjagtige, men nogle er!

Fra : Leif Lassen

Dato : 28-04-05 21:51

Jeg har en Peugoet 307 HDI 110 HK diesel leveret januar 2004 og nu
kørt 23487 km.
Jeg kører meget om sommeren med en 1300 kg. campingvogn.
Sidste år rundt i Dammark i Påske og Pinse + 3-4 weekender,
Frederikshavn og Tjekkiet i sommerferien.
Jeg har dog ikke regnet ud hvor mange kilometer det er blevet til med
campingvognen på slæb
Turene herhjemme er korte, ofte 2 * 15 km, men dog også til Århus og
Esbjerg ind imellem.

Bilens gennemsnit forbrug på de 23487 km. er nøjagtig 15,3 km. på
literen.

Jeg er meget godt tilfreds med forbruget.

Og motoren trækker som en gammel jysk hest.
Den trækker og bakker med campingvognen i tomgang rundt på
campingpladsen, hvor enhver anden benzinmotor var gået i stå
forlængst.

LL

Fra : Brian M

Dato : 30-04-05 11:56

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<426fd5dd$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> [...]
> have
> hørt at der er problemer med HDI, er det korrekt?
> Den er opgivet til 18,5-19,2 km/l - er det realistisk?

Ja det er realistisk, har en arbejdskammerat som har haft en 1999
306HDI helt fra ny, han ligger mellen 19-20 km/l. Jeg har selv en 2000
206HDI, som bliver kørt frisk og mange korte ture, når jeg har tjækket
siger den 17-18 km/l.

De problener jeg kender til med 306HDI er remhjulet på krumptappen der
løsner i vulkaniseringen omkring 70-100.000 km. Den trækker
"kileremmen" og begynder at banke højlydt. En ny koster 1400,- og
tager ½ time at udskifte. Derudover er det vist også jævnligt set at
fødepumpen i tanken dør efter godt 100.000 km. Sådan en koster vist
omkring 1000;- og er lige så hurtig at skifte.

Men 307HDI er der mange der har problemer med forbruget på, men
motorene er heller ikke identiske med 306HDI. 307 er med Siemens
indsprøjtning og de gamle HDI køre med Bosch, som jeg ikke kan huske
jeg har set klager over. Jeg har set tal på 14 km/l ved HDI(Bosch)
tunet til 160 HK og en ung mand med blyfod bag rattet. I starten var
der lidt problemer med utætte brændstofrør, men der var pga. forkert
tilspænding fra fabrikken og bl.a 306 var indkaldt til kontrol hos
Peugeot.

Jeg opfatter en 306HDI som en stabil og gennemprøvet model uden de
store problemer.