Dækvalg og tillid til forbrugertests....
Fra : Brian Sørup

Dato : 25-04-05 19:14

Dawz igen....

Jeg skal have nye sommersko til Scorpio'en, og vil jo selvf. ikke slippe
slanterne

Jeg har læst nogle tests på www.reifentest.com
hvor meget skal jeg lægge i de konklusioner der kommer derfra ?

Jeg kan bl.a. se at Hankook Ventus K102 får bedre test end Fulda Carat
Extremo.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : KH

Dato : 25-04-05 19:52

Se evt her: http://www.fdm.dk/motor/pdf/04-2005/40-44.pdf

Klaus Høngaard
Hoengaard@Gmail.comFJERN

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-05 21:14

KH skriver:

> Se evt her: http://www.fdm.dk/motor/pdf/04-2005/40-44.pdf

Den test undrer mig. Kig lidt på Michelin Energy E3A i de to størrelser,
sammenlign point (stjerner) for hver enkelt kategori og så den samlede
vurdering.

I den "lille" størrelse får de samlet 2 ud af 6 stjerner (25 stjerner
samlet i kategorierne), i den store størrelse får de samlet 4 ud af 6
stjerner og samlet 20 i kategorierne.

Der er sku noget galt der.........

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 25-04-05 21:24

Hejsa!

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
>
> I den "lille" størrelse får de samlet 2 ud af 6 stjerner (25 stjerner
> samlet i kategorierne), i den store størrelse får de samlet 4 ud af 6

Det er meget normalt at et dæk ikke performer lige godt i alle størrelser.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-05 04:52

Brian skriver:

> Det er meget normalt at et dæk ikke performer lige godt i alle størrelser.

Ja, men at det dæk der får flest stjerne i samlet i kategorierne, får
færrest i overall vurdering. Det er her det går galt for dem.....

Fra : Brian

Dato : 26-04-05 08:11

Hejsa!

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, men at det dæk der får flest stjerne i samlet i kategorierne, får
> færrest i overall vurdering. Det er her det går galt for dem.....

Det har du faktisk ret i.
"Våd vej" parameteret må prioriteres højere end andre, for det er
da det eneste som dækket falder igennem på....

/Brian

Fra : Michael Pagh

Dato : 25-04-05 20:37

Hej Brian

Jeg kører selv med Ventus K102 195/55-15 på min Citroen Xantia 1.8. Jeg har
vel kørt omkring 15-20K på dem.

Jeg har ikke så meget at sammenligne med da jeg er ret ny billist, men jeg
har intet at brokke mig over. Jeg gav omkring 550kr pr. dæk inkl. montering,
men de havde været en 50-75kr billigere hvis det havde været 195/50-15. Men
det var altså 55 der passede til Xantia`en, så...

Jeg vælger gerne samme dæk igen, men vil gerne op på 205`ere. Jeg kører ret
frisk, og man kan næsten ikke se at bagdækkene er slidt, tror at fordækkene
er slidt halvt ned, men du må ikke hænge mig op på det, kører på vinter i
øjeblikket, og har ikke sommer dækkene hjemme.

Mine er købt ved en lokal dæk-mand i Seest, Kolding, mht. priser.

Bare spørg hvis der er noget.

MVH
Michael Pagh

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-05 08:28

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har læst nogle tests på www.reifentest.com
> hvor meget skal jeg lægge i de konklusioner der kommer derfra ?

Jeg har også kigge på dem de gange jeg skulle købe nye dæk.
Jeg prioriterer nogenlunde på følgende måde, 1-....., hvor 1 er vigtigst:

1) Bremseevner på våd vej
2) Bremseevner på tør vej
3) Styreegenskaber
4) Støj
5) Slidstyrke

Jeg har lige fået monteret 2 stk Bridgestone Potenza RE720 fra
www.daekonline.dk , da
jeg havde dem på den gamle Xsara og de var IMO meget gode. Jeg ved dog ikke
mht. slidstyrke, da jeg kun nåede at køre 15-20.000 km inden vi solgte den.
Nuværende bil er en Peugeot 306 HDi stc.
Det er fordækkene som skal skiftes, bagdækkene er Continental EcoContact, de
er vist at sammenligne med Michelin Energy, dog blev de byttet om ved
monteringen, da de bedste dæk skal være bagpå (det tør jeg godt skrive, selv
om det nu resulterer i en religionskrig ala. motorolie)

--
mvh / regards

Christian

Fra : Kåre

Dato : 26-04-05 19:49

Brian Sørup skrev:
> [...]
> hvor meget skal jeg lægge i de konklusioner der kommer derfra ?
>
> Jeg kan bl.a. se at Hankook Ventus K102 får bedre test end Fulda Carat

Se også her:
http://www.motor.no/pdf/test_Mo02_LR.pdf