Olieforbrug ny Kia Sorento 2,5 Diesel
Fra : Christian Laustsen

Dato : 24-04-05 12:13

Jeg har en næsten ny Kia Sorento der lige har rundet 5000 km, men har
allerede brugt 1,5 liter motorolie, hvilket jeg synes er noget i overkanten,
er der andre der haft samme oplevelser med nyere dieseler og er det mon
noget der forsvinder efter tilkøring..

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 12:19

"Christian Laustsen" <fisken75@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overkanten, er der andre der haft samme oplevelser med nyere dieseler og
> er det mon noget der forsvinder efter tilkøring..

Det er ALLLT for stort et forbrug. Jeg tvivler dog på at du for Kia til at
erkende og gøre noget ved problemet.

Tvivler stærk på at det vil falde. Det skyldes at fabrikken har lavet noget
med "forkerte" tollerancer. Enten ved ovaliteten i cylinderblokken, eller
manglefulde olieskraberinge. En anden mulighed er at man har fejlkonstrueret
pakdåserne (kaldet olietyve) ved ventilerne så olien fiser ud ved
ventilerne.
Hvis Kia ikke vil gøre noget så kan du prøve med den tykkeste olie som de
anbefaler, så burde forbruget falde en anelse.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 24-04-05 14:46

> Det er ALLLT for stort et forbrug. Jeg tvivler dog på at du for Kia til at
> erkende og gøre noget ved problemet.

Endnu en grund til at købe en gammel konstruktion

Hvad var problemet med 1.8 motoren fra Citroên for år tilbage ?
Også dårlige toelerancer som gav mislyde med kold motor ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-04-05 16:29

> Det er ALLLT for stort et forbrug. Jeg tvivler dog på at du for Kia til at
> erkende og gøre noget ved problemet.

Rolig nu... Det er da før set at en motor bruger en del olie i starten. Har
selv oplevet det på min egen, som brugte ca. det samme som her. Mit forbrug
er nu nede omkring de 0,5-1 liter pr. 10k, hvilket jo er fint nok.

MVH
Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 17:40

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d4ge09$j09$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> forbrug
> er nu nede omkring de 0,5-1 liter pr. 10k, hvilket jo er fint nok.

Tja, det en man jo ikke "vant til" med Ford
Min mondeo er lige kommet op på 0,5L olie pr. 10.000 Km efter den snart har
rundet 300.000 Km .

Det fortæller vel lidt om hvilke tollerancer fabrikkerne arbejder med og
hvor gode de er til at overholde dem. JEG ville ikke acceptere det på en bil
jeg måske har givet 2-300.000 Kr for.

--
Tom

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-04-05 18:24

> Tja, det en man jo ikke "vant til" med Ford
> Min mondeo er lige kommet op på 0,5L olie pr. 10.000 Km efter den snart
har
> rundet 300.000 Km .

Det er jo nydeligt!
Har personligt ingen problemer med mit forbrug. Men det er tankevækkende så
meget det gav at motoren blev kørt til.

> Det fortæller vel lidt om hvilke tollerancer fabrikkerne arbejder med og
> hvor gode de er til at overholde dem. JEG ville ikke acceptere det på en
> [...]

Det kunne du desværre nok blive nødt til!

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-05 13:30

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d4gkmk$kuq$1@newsbin.cybercity.dk...

> bil
>
> Det kunne du desværre nok blive nødt til!

Nope, så ville jeg vælge et andet mærke. Det er imponerende, at f.eks.
VW-ejere accepterer et olieforbrug på flere liter per 10.000 km.

Fra : Kent Glerup

Dato : 26-04-05 19:46

> [...]
>
> Nope, så ville jeg vælge et andet mærke. Det er imponerende, at f.eks.
> VW-ejere accepterer et olieforbrug på flere liter per 10.000 km.

Min pointe var:
HAR du købt bilen, og har den det omtalte forbrug, tror jeg ikke du kan gøre
noget. Jeg tror ikke forhandleren er villig til at annullere handlen på
dette grundlag. Og hvad kan man så gøre?? Bilen overholder uden problemer
fabrikkens normer.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-05 20:23

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d4m29j$1pud$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> noget. Jeg tror ikke forhandleren er villig til at annullere handlen på
> dette grundlag. Og hvad kan man så gøre?? Bilen overholder uden problemer

Man undersøger selvf. inden, om en bestemt ny bil bruger olie - f.eks. hér.
)

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 20:25

> [...]
> noget. Jeg tror ikke forhandleren er villig til at annullere handlen på
> dette grundlag. Og hvad kan man så gøre?? Bilen overholder uden problemer

Man laver en officiel reklamation på skrift og sender den direkte til
importøren. Hvis de sidder den overhørig så klager man videre.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-05 19:03

> Tja, det en man jo ikke "vant til" med Ford

Har du haft en fra dag1.?.

> Det fortæller vel lidt om hvilke tollerancer fabrikkerne arbejder med

Nej, det er et sprgsm om at fx. stempelringene har sat sig. Det er normalt
at nye og utilkørte motorer bruger olie, ja de skal stadig tilkøres- bare
ikke så systematisk som tidl. . Det er kun bil-pushere som siger andet, gæt
hvorfor ;)).

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-04-05 18:38

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> forbrug
> er nu nede omkring de 0,5-1 liter pr. 10k, hvilket jo er fint nok.

Jeg har også en gang haft en Citroen BX som brugte en liter på de første 10
000 km da den var ny - derefter var der ikke noget målbart forbrug imellem
olieskiftene op til de 120 000 som jeg nåede at køre i den, så på nogle
motorer kan forbruget ændres efter tilkørsel.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 24-04-05 22:54

> [...]
> overkanten, er der andre der haft samme oplevelser med nyere dieseler og
> er det mon noget der forsvinder efter tilkøring..

Er du sikker på at olien ikke løber ud nogen steder?
Min chef har en Sorento, hvor der var knækket en dims ved oliekøleren,
(mener jeg) med olietab til følge.

Mvh
Henning

Fra : Roald Poulsen

Dato : 25-04-05 07:41

> er der andre der haft samme oplevelser med nyere dieseler og er det mon
> noget der forsvinder efter tilkøring..

Min megane 1.9 dCi fra 2002, brugte ca. en halv liter på de første
30.000 km (30.000 km service interval), så jeg synes det lyder af
meget. Nu ved jeg ikke om det har en indflydelse at din bil og motor
er større...