/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
C4 HDI chiptuning
Fra : Finn Dick-Nielsen


Dato : 24-04-05 08:18

Hej i gruppen.

Jeg har lige bestil en C4 HDI med 90 HK.

Nogen der kan fortælle mig om det er samme motor der også kan fås med 110HK,
og den derfor kan chiptunes til 110HK.

Det kunne da godt være spændende at få den opgraderet hvis det er den samme
bil.

Mvh Frank




 
 
Morten Fruergaard (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-04-05 08:35

Finn Dick-Nielsen wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har lige bestil en C4 HDI med 90 HK.
>
> Nogen der kan fortælle mig om det er samme motor der også kan fås med
> 110HK, og den derfor kan chiptunes til 110HK.
>
> Det kunne da godt være spændende at få den opgraderet hvis det er den
> samme bil.

Hej Finn..

Det er korrekt, at den fås med to forskellige motorer, men jeg er 99,9 %
sikker på, at det ikke kun er chippen der er til forskel. Din kan sikkert
chippes til 110 hk, mens 110 hk's kan chippes til nok ca. 130 hk. Hvis det -
bortset fra chippen - var samme motor, skulle din jo kunne komme til at yde
130 hk...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Finn Dick-Nielsen (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Dick-Nielsen


Dato : 24-04-05 09:07

Hej Morten.

Ok, så bare at det var nøjagtig samme slagvolumen, så kunne det jo godt være
de havde droslet den lidt ned for at have en billig diesel.

Må kigge lidt videre

> Det er korrekt, at den fås med to forskellige motorer, men jeg er 99,9 %
> sikker på, at det ikke kun er chippen der er til forskel. Din kan sikkert
> chippes til 110 hk, mens 110 hk's kan chippes til nok ca. 130 hk. Hvis
det -
> bortset fra chippen - var samme motor, skulle din jo kunne komme til at
yde
> 130 hk...




Ulrich (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 24-04-05 09:13


"Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:426b539a$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Morten.
>
> Ok, så bare at det var nøjagtig samme slagvolumen, så kunne det jo godt
være
> de havde droslet den lidt ned for at have en billig diesel.
>
> Må kigge lidt videre

Der kan også være noget med cooler etc..


--
Hygge Ulrich



Morten Fruergaard (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-04-05 09:33

Ulrich wrote:
> "Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:426b539a$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej Morten.
>>
>> Ok, så bare at det var nøjagtig samme slagvolumen, så kunne det jo
>> godt være de havde droslet den lidt ned for at have en billig diesel.
>>
>> Må kigge lidt videre
>
> Der kan også være noget med cooler etc..

Ja, og turbo, ventiler osv.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



ChipMIK (24-04-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 24-04-05 16:59


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:426b58d7$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
> Ulrich wrote:
> > "Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:426b539a$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Hej Morten.
> >>
> >> Ok, så bare at det var nøjagtig samme slagvolumen, så kunne det jo
> >> godt være de havde droslet den lidt ned for at have en billig diesel.
> >>
> >> Må kigge lidt videre
> >
> > Der kan også være noget med cooler etc..
>
> Ja, og turbo, ventiler osv.
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
> www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
>

Man mener at have hørt at forskellen på 1.6 HDi/TDCi 90/110 Hk er:

90 Hk ingen intercooler & turbo...

110 HK intercooler, turbo med variabel geometri og dyser der kan lidt
mere...& boostfunktion så den ka lidt mer i overhalinger (midlertidigt lidt
mer ladetryk)

Ford skriver godtnok Fiesta 90 Hk har turbo med variabel geometri &
intercooler...MEEEEEN jeg skulle også kun vente 6-8 uger på min nye dyt...nu
er vi over 10 uger & lige fået a vide at det nok først bliver i JUNI
ARRRGGGHHH

ChipMIK, alt i chips



Morten Fruergaard (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-04-05 17:08

ChipMIK wrote:
> Man mener at have hørt at forskellen på 1.6 HDi/TDCi 90/110 Hk er:
>
> 90 Hk ingen intercooler & turbo...

Jo, den har turbo...

> ChipMIK, alt i chips

Kan jeg så ikke få en pose Kims?


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



ChipMIK (24-04-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 24-04-05 19:56

Du kan bare komme til færøerne så skal vi nok finde ud af det :)

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:426bc37b$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
> ChipMIK wrote:
> > Man mener at have hørt at forskellen på 1.6 HDi/TDCi 90/110 Hk er:
> >
> > 90 Hk ingen intercooler & turbo...
>
> Jo, den har turbo...
>
> > ChipMIK, alt i chips
>
> Kan jeg så ikke få en pose Kims?
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
> www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
>
>



ChipMIK (24-04-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 24-04-05 20:43

ChipMIK wrote:
> Du kan bare komme til færøerne så skal vi nok finde ud af det :)
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:426bc37b$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>ChipMIK wrote:
>>
>>>Man mener at have hørt at forskellen på 1.6 HDi/TDCi 90/110 Hk er:
>>>
>>>90 Hk ingen intercooler & turbo...
>>
>>Jo, den har turbo...

DAMN Sføli har den det...ville have skrevet noget i retning af ala ingen
intercooler & turbo er af standard type.....& så det ikke engang i mit
tidligere indlæg..var SÅ fokuseret på din pose chips :)

ChipMIK :)
>>
>>
>>>ChipMIK, alt i chips
>>
>>Kan jeg så ikke få en pose Kims?
>>
>>
>>--
>>Mvh. Morten Fruergaard
>>www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
>>www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
>>www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
>>
>>
>
>
>

Mark Sandberg (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 24-04-05 20:20

"Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige bestil en C4 HDI med 90 HK.
>
> Nogen der kan fortælle mig om det er samme motor der også kan fås med
110HK,

På PSA HDI motorene, var der i de første modeller kun en intercooler til
forskel på 90 og 110 Hk. versionerne. Selv typenummeret på motorene var ens.

/Mark.



EjS (24-04-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 24-04-05 20:20


"Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> wrote in message
news:426b4848$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har lige bestil en C4 HDI med 90 HK.
>
> Nogen der kan fortælle mig om det er samme motor der også kan fås med
110HK,
> og den derfor kan chiptunes til 110HK.
>
> Det kunne da godt være spændende at få den opgraderet hvis det er den
samme
> bil.
>
> Mvh Frank

Der er sikkert sket en hel del siden jeg sidst blev opdateret. Men en stor
forskel ligger i at 110 Hk modellen er med intercooler.

Det er bl.a. det som giver effektforøgelsen men lige så vigtigt køler den
turboen ved hård belastning.

Derfor: Hvis du planlægger at chippe din bil skal du være klar over at den
forkorte din turbos levetid! Især hvis du bruger den ekstra effekt i lang
tid - dvs. højfarts motorvejskørsel over længere tid.

Derudover findes der en masse udstyr på 110 Hk modellen der har til formål
at levere momentet (dvs. trækkraften) på en mere behersket måde (var.
turbogeometri, var. indsugning osv.).

MVH EjS



ChipMIK (24-04-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 24-04-05 20:47

EjS wrote:
> "Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> wrote in message
> news:426b4848$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Hej i gruppen.
>>
>>Jeg har lige bestil en C4 HDI med 90 HK.
>>
>>Nogen der kan fortælle mig om det er samme motor der også kan fås med
>
> 110HK,
>
>>og den derfor kan chiptunes til 110HK.
>>
>>Det kunne da godt være spændende at få den opgraderet hvis det er den
>
> samme
>
>>bil.
>>
>>Mvh Frank
>
>
> Der er sikkert sket en hel del siden jeg sidst blev opdateret. Men en stor
> forskel ligger i at 110 Hk modellen er med intercooler.
>
> Det er bl.a. det som giver effektforøgelsen men lige så vigtigt køler den
> turboen ved hård belastning.

HMM Vrøvl! den køler luften ind til motoren derved kan man ha mer
ilt/luft pr. kubikcentimeter...den sidder jo efter turboen så det med
køling af turboen er vist lidt svært

> Derfor: Hvis du planlægger at chippe din bil skal du være klar over at den
> forkorte din turbos levetid! Især hvis du bruger den ekstra effekt i lang
> tid - dvs. højfarts motorvejskørsel over længere tid.
Det har NADA med turboen at gøre min ven
>
> Derudover findes der en masse udstyr på 110 Hk modellen der har til formål
> at levere momentet (dvs. trækkraften) på en mere behersket måde (var.
> turbogeometri, var. indsugning osv.).
>
Jep men ikke nogen variabel indsugning...KUN variabel geometri på turboen

Hygge

ChipMIK
> MVH EjS
>
>

EjS (24-04-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 24-04-05 22:25

> > Det er bl.a. det som giver effektforøgelsen men lige så vigtigt køler
den
> > turboen ved hård belastning.
>
> HMM Vrøvl! den køler luften ind til motoren derved kan man ha mer
> ilt/luft pr. kubikcentimeter...den sidder jo efter turboen så det med
> køling af turboen er vist lidt svært

Intercooleren nedsætter den termiske belastning på hele motoren. Eftersom
turboen køles af motorolien vil en (voldsom) chipning af motoren resultere i
en øget termisk belastning af motoren og dermed større risiko for
overophedning af turboen forekomme. Ved længere hård kørsel har jeg så hørt
at det er turboen der står først af (i andre tilfælde kan stemplerne smelte
osv.)

MVH EjS


http://www.nissanperformancemag.com/april05/nerds/
An intercooler directs hot air away from the turbo cooling down the intake
charge and increasing intake charge density, reducing thermal load.

http://www.teamfc3s.org/performance/T2ic.htm
"Why does the intake charge have to be cooled?" is the frequently asked
question. Well, a simple answer is because the charge coming out of a
normal turbo can be as high as +300F degrees!! At that temperature, air is
very thin and has low density. Reducing the intake charge temperature can
greatly reduce the chance of detonation, the most common killer to a turbo
rotary engine. An effecient IC will provide significant power gains versus
an ineffecient IC, even at the same boost levels. With a cooler intake
charge, the boost level can be safely turned higher to achieve even more
power gains.

http://www.freeautoadvice.com/diesel/psdintcool.html
A one degree decrease in intake manifold temperature will result in a one
degree decrease in exhaust temperature. This will not only make it easier on
the exhaust valves,but it reduces the heat rejection requirement of the
engine.
The cooling of the charge will lower the pressure, this will help to
decrease the combustion chamber pressure and reduce the stress on the
engine.
All in all, an intercooler is one of the best improvements for a turbo
engine, gas or diesel.




Finn Dick-Nielsen (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Dick-Nielsen


Dato : 25-04-05 06:05

Havde jeg heller ikke tænkt mig, men hvis det var heelt samme motor kunne
der jo ikke ske noget ved at opgradere den

Mvh Frank

> Derfor: Hvis du planlægger at chippe din bil skal du være klar over at den
> forkorte din turbos levetid! Især hvis du bruger den ekstra effekt i lang
> tid - dvs. højfarts motorvejskørsel over længere tid.





EjS (25-04-2005)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 25-04-05 07:02


"Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> wrote in message
news:426c7a93$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Havde jeg heller ikke tænkt mig, men hvis det var heelt samme motor kunne
> der jo ikke ske noget ved at opgradere den
>
> Mvh Frank

Jeg tror nu heller ikke der vil ske noget (i hvert fald de første 200000 km)
ved at give den 10-20 Hk mere.

Jeg synes nu motoren i dens standard opsætning er aldeles udmærket og du har
med garanti fået en rigtig lækker bil som man kun kan være misundelig på...

Du kan jo evt. vente til garantien alligevel udløber med at modificere
motoren (på hi-speed.dk har de mange gode råd). Bl.a. kan du skrue op for
turbotrykket ved at ændre på waste-gatens ventil. Det kræver et par timer og
to svensknøgler!!!

MVH EjS



ChipMIK (25-04-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 25-04-05 07:37

EjS wrote:
> "Finn Dick-Nielsen" <dicksi*nospam*@mail.dk> wrote in message
> news:426c7a93$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Havde jeg heller ikke tænkt mig, men hvis det var heelt samme motor kunne
>>der jo ikke ske noget ved at opgradere den
>>
>>Mvh Frank
>
>
> Jeg tror nu heller ikke der vil ske noget (i hvert fald de første 200000 km)
> ved at give den 10-20 Hk mere.
>
> Jeg synes nu motoren i dens standard opsætning er aldeles udmærket og du har
> med garanti fået en rigtig lækker bil som man kun kan være misundelig på...
>
> Du kan jo evt. vente til garantien alligevel udløber med at modificere
> motoren (på hi-speed.dk har de mange gode råd). Bl.a. kan du skrue op for
> turbotrykket ved at ændre på waste-gatens ventil. Det kræver et par timer og
> to svensknøgler!!!
>
> MVH EjS
>
>
Smid en tuningsboks på eller få den chippet på rullefelt...det eneste du
opnår ved at skrue op for ladetrykket er en forhøjelse af
indsugningstemperaturen, og derfor næsten ikke flere kilo luft ind til
motoren...


ChipMIK

Nuværende...90 HK Mondeo 1.8 TD...GAAAB
Bestilt.....90 Hk Fiesta TDCi...lidt mindre GAAB..og når så garantien er
borte :)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste