spørgsmål regning skoda Fabia
Fra : Onix

Dato : 23-04-05 20:00

Hej NG

Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........

Data:. Skoda Fabia, benzin, 1.4 fra 2003, km 26.000

Første gang jeg var til service for et år siden kostede det kr. 1800 inkl.
moms, hvilket jeg synes var ok.

Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og regningen
lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ? eller er det mig
som ikke følger med priserne for sådan noget. Men synes det lyder voldsomt,
jeg skriver lige ind hvad der er lavet jf. fakturaen:

serviceeftersyn kr. 969
readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
bremser for+bag renset ved service kr. 561
rustinspektion: u/b
bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
diverse materiale forbrug kr. 99,50
miljøomkostning kr. 38,76
oliefiler kr. 61,75
miljøomkostning kr. 5,90
kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
miljøomkostning kr. 9,00
br. væske kr. 108,50
olie 5W40 kr 358,89
pære 12v21w kr. 12,65

i alt kr. 2770,20
moms 692,55
Pris inkl. moms 3462,75

Fra : Christian

Dato : 23-04-05 21:23

> bremser for+bag renset ved service kr. 561

hjul af og blæse med en tryklufter..

> bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204

skrue udluftnings skrue ud og trykke på bremsepedal...

> br. væske kr. 108,50

der er vel en kopfuld...

Fra : Joerlund

Dato : 23-04-05 21:28

Det lyder da ikke galt..... Måske ok pris med det der er blevet
lavet/udskiftet...

Min fader fik til samme service også udskiftet bremse kalibere m.m. det
blev da ca. 6000 kr.
Og ja,,,,, Hvorfor skiftede de dem... ( De påstod de var utættet )
<<<<<<kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25>>>>>> et er vist et filter på
indsugning til kabine..
Koster måske 20 øre at fremstille i den størrelse !! Samme filter sidder i
luft indtag til styreskabe i industrien !
Og kan købes i metermål !!!
--
Denne mail er checket med
Norton Antivirus 2004.

Med venlig hilsen
Lasse Tolderlund Jørgensen
joerlund-@mail.dk

Fjern - i Email adresse. !

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-04-05 21:33

> serviceeftersyn kr. 969

Forstår ikke denne helt.. Hvorfor ta'r de særskilt penge for bremseservice?
Der er jo ikke skrevet materialer på ifbm. bremserne ?!?

> readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204

Formentlig udlæsning af fejlkoder. Man skulle tro det var med i de 969,-

> bremser for+bag renset ved service kr. 561

Tjah.. som før nævnt.

> rustinspektion: u/b

Heldigvis u/b! Efter vores 30k eftersyn spurgte jeg mekker'en om der var
noget der skulle ses på forebyggende. Nej sagde han, alt så godt ud. Så
spurgte jeg til et stenslag på førerdøren, med synlig galvanisering og en
ret synlig bule indad (det sagde seriøst bang!). Men det havde han ikke lige
bemærket.. Heller ikke tre næsten tilsvarende på venstre forskærm... Til
grin!

> bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204

Da bremsevæsken er påført længere nede, burde dette være med i de 969,-

> diverse materiale forbrug kr. 99,50
> miljøomkostning kr. 38,76
> oliefiler kr. 61,75
> miljøomkostning kr. 5,90

Vel fair nok.

> kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25

Formentlig Pollen-filter til ventilationsanlægget.

> miljøomkostning kr. 9,00
> br. væske kr. 108,50
> olie 5W40 kr 358,89
> pære 12v21w kr. 12,65

Fair nok, omend lidt dyr olie. På min havde de taget vist nok ca. 130,- pr
liter.. Men ifølge værkføreren var det prisen på long-life olie. På
smøresedlen var dog ikke nævnt long-life olie... hvilket den heller ikke
skal have. Efter lidt telefonsamtaler kostede olie pludselig omkring 65,-
pr. liter.

> i alt kr. 2770,20
> moms 692,55
> Pris inkl. moms 3462,75

Jeg bliver efterhånden ikke overrasket over noget fra Skoda's side, eller
nærmere SMC.. De ber pr. telefon om en liste med de ting der skal ordnes på
garanti. Man gennemgår listen med værkføreren. Man afhenter vognen og
snakker med mekker'en, og spørger til de ting der skulle ordnes. Men det har
han da ikke hørt noget om.. Man nævner sedlen på bagsædet, men den har han
da ikke set på! Så mit knirkende instrumentbræt har jeg selv ordnet :) Iflg.
værkføreren måtte kan regne med at det sagde lidt ved opvarmning/nedkøling.
At jeg nævnte at knirkelyden var der konstant, valgte han gentagne gange at
overhøre. Amatører!

Så kom jeg også af med lidt luft
Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-05 08:20

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Formentlig udlæsning af fejlkoder. Man skulle tro det var med i de 969,-

Alt hvad der lugter af "videnskab" SKAL koste penge, så kunden kan se hvor
avnceret værkstedet er. I dag er det næsten std.udstyr i værktøjskassen, men
fint skal det være ;)). Du har ret det burde bare være incl. og skjult i
nogle af de andre post.

Heller ikke tre næsten tilsvarende på venstre forskærm... Til
> grin!

Man får hvad man betaler for ;). Og når der kommer rust, henviser de til der
skal 1 være gennemtæring, læs; hul, 2. det skal være indefrakomne, så et
stenslag som ikke er udbedret, gæls' ikke, hvis en "rustgaranti" skal dække
;)).

> Jeg bliver efterhånden ikke overrasket over noget fra Skoda's side, eller
> nærmere SMC..

Jeg har været FÆRDIG med Skoda, SMC, i mange år, de er blevet så
"storsnuddede" & snobbede :(. De har tjent de penge på mig de skulle, enten
servicere jeg selv, incl. "rust-check", eller får en uautoriseret mekker til
at gøre det. Alle service-bulletins bliver udsendt, så hvis han er
samvittigsfuld er det lige så godt og billigere.

Fra : Bjarne Just

Dato : 24-04-05 10:52

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> Forstår ikke denne helt.. Hvorfor ta'r de særskilt penge for
bremseservice?
> Der er jo ikke skrevet materialer på ifbm. bremserne ?!?

Som man kan se, så er der tale om faste priser (ingen timeløn) og man må gå
ud fra at de 969 kr. er start-gebyret for eftersynet hvorefter de
forskellige ting der skal laves igen koster faste priser. Det fremgår jo
eksempelvis ikke om afmontering af hjul er en del af bremseservice eller en
del af prisen for serviceeftersyn og derfor er det svært at sige, hvad
beløbene dækker.

Jeg kører selv Octavia TDI og har først prøvet et værksted, hvor de tog
timeløn og senest et værksted, hvor de brugte faste priser. Begge gange har
jeg fået lavet et stort service med skift af tandrem og alt hvad man kan
forestille sig (motorolie, servoolie osv.) og selv om der var 2 år imellem
de to service, så kostede de to services ca. 9000 (kan ikke lige huske de
eksakte beløb).

> Da bremsevæsken er påført længere nede, burde dette være med i de 969,-

Det dækker igen over selve timelønnen for at gøre det. Kender ikke
proceduren godt nok til at vurdere om det er dyrt.

> Formentlig Pollen-filter til ventilationsanlægget.

Jeg har tidligere hørt om nogle, der ville spare dette filter væk, men
pollenfilteret er også god til at holde støvet væk fra instrumentbordet.

> [...]

opvarmning/nedkøling.
> At jeg nævnte at knirkelyden var der konstant, valgte han gentagne gange

Hmm... det lyder som om du skulle skifte værksted. Jeg skiftede og blot den
kendsgerning, at de havde damprenset motoren for at fjerne eventuel spild
ved skift at servoolie og bremsevædske, gjorde at jeg var godt tilfreds (det
var gratis da de jo tager faste priser). Samtidig gennemgik mekanikeren,
hvad han havde lavet da jeg hentede bilen, hvilket jeg synes er lækkert.

> Så kom jeg også af med lidt luft

Det skal der også være plads til

Mvh,
Bjarne Just

Fra : Kent Glerup

Dato : 24-04-05 16:26

Hej Bjarne :)

> [...]

en
> del af prisen for serviceeftersyn og derfor er det svært at sige, hvad

Er udemærket klar over hvorfor tingene er påført på denne måde. Jeg fnyser
nok mest over den måde de prøver at dele udgiften ud. Jeg ville til enhver
tid foretrække ét punkt med timeløn, og derefter en masse udspecificerede
punkter med materialer.

> [...]
> de to service, så kostede de to services ca. 9000 (kan ikke lige huske de

Det koster når aut. værksted skifter tandrem!

> Jeg har tidligere hørt om nogle, der ville spare dette filter væk, men
> pollenfilteret er også god til at holde støvet væk fra instrumentbordet.

Jep! Og for sådan en høfeber plaget fyr som mig er det rent guld!

> [...]
> var gratis da de jo tager faste priser). Samtidig gennemgik mekanikeren,
> hvad han havde lavet da jeg hentede bilen, hvilket jeg synes er lækkert.

Jeg skifter også med sikkerhed! Ved bare ikke om det skal være til aut.
værksted...
Jeg har aldrig oplevet en gennemgang af regning/bil efter eftersyn. Jeg har
altid selv måttet få fat i mekanikeren bagefter.

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-05 13:58

> Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
> min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........

Det skal du ikke blive - de autoriserede værksteder er det nærmeste du
kommer på røvere og bedragere, der ikke skal i fængsel. Dette er påvist et
utal af gange - og fastprissystemet er bare endnu værre.

> Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og
> regningen lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ?

Bilen har regulært været under behandling i mindre end een time, hvis det er
en rutineret Skoda-mekaniker, der har ført værktøjet. Dertil skal du lægge
materialer for 3-400 kroner, hvad du selv ville kunne købe det til i Bilka
mm.

Manden med 7 års skoleuddannelse og 3½ mesterlære griber dybere i din
tegnebog end en højesteretssagfører med næsten 20 års skoleuddannelse.

> readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204

Nul-stilling af serviceindikator, tror jeg. Dette tager 23,6 sekund - 29
sekunder, hvis du klumrer i det.

Når jeg køber en fabriksny bil, vil det være yderst sjældent, at jeg kører
sådan et sted hen med bilen.

For det første er de ikke omhyggelige nok. For det andet skriver de
fuldkommen urimelige fakturaer ud på de de mest håbløse små ting.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-04-05 23:05

> [...]
> bremser for+bag renset ved service kr. 561
> rustinspektion: u/b
> bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204

Jeg syntes det lyder som "midtimellem" dyrt og billigt, det er sgu' nok
prisen. Dog vil syntes jeg at de 1800 kr. lyder dyrt hvis det bare er et
skifte olie og filter service, men du ved sikkert selv hvad det omfatter.

Med venlig hilsen Kim